Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Παναγία Σουμελά: Το όπιο των Ποντίων ? ? ?

Με αφορμή την πρόσφατη λειτουργία στην Μονή της Παναγίας του όρους Μελά του Πόντου μετά από 88 χρόνια σιωπής, ο φίλος Ηλίας Ακριτίδης μας έστειλε ένα κείμενο που αμφισβητεί κάποιες απ’ τις σταθερές.

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ-ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ ΤΟ ΟΠΙΟ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ

Του ΗΛΙΑ ΑΚΡΙΤΙΔΗ  (geminlis@hotmail.com)

Παίρνοντας το ερέθισμα από την Μ . Ακριτίδου  η οποία  ήρθε στο μπλόγκ μας και έβαλε το ερώτημα .Η οποία πιστεύει πως αυτό το πράγμα που κυριαρχεί σήμερα (ορθοδοξία) και είναι συνυφασμένο με την ιστορία μας στο πόντο, έδωσε αξίες και ιδανικά  στους ανθρώπους, για μια καλύτερη ζωή πάνω στην γη, και στους παππούδες και τις γιαγιάδες μας ευτυχία και γνώση .

Θέτοντας τον δάκτυλον επί των τύπων των υλών θα πρέπει να διερευνήσουμε τι ήταν και είναι αυτό το πράγμα που λέγεται θρησκεία χριστιανισμός ορθοδοξία?

Δεν δημιούργησε ο θεός τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος το θεό. Αυτή την επιστημονική αλήθεια που έδωσαν στη ανθρωπότητα τα ριζοσπαστικά τμήματα της αστικής τάξης στην άνοδό της και στον ταξικό αγώνα για την επικράτησή της πάνω στους φεουδάρχες του Μεσαίωνα, πάει να ξεχαστεί ολότελα στη σημερινή εποχή

Πριν από χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι αγνοώντας ολότελα , εξ αιτίας της απουσίας των επιστημών, τη λειτουργιά του φυσικού περιβάλλοντος , τρομοκρατημένοι από τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν -θύελλες ,καταιγίδες, κεραυνοί, τρικυμίες, θερμοκρασία, ψύχος θανάσιμο – και απορώντας για τα φυσικά φαινόμενα στο στερέωμα -ήλιος σελήνη άστρα γαλαξίας ,φως και σκότος -απέδιδαν σε θεότητες τη δημιουργία και την λειτουργία του σύμπαντος .Εμφανίστηκαν τότε οι κοσμογονικοί μύθοι .Πρόκειται για φαντασιώσεις που κυριαρχούσαν πριν από την εμφάνιση και ανάπτυξη της επιστήμης και της υψηλής τεχνολογίας. Από επιστημονικές έρευνες προκύπτει ότι ο άνθρωπος αποτελεί στοιχείο του φυσικού κόσμου από τον οποίο προήλθε .Στην προϊστορική εποχή θεωρούσαν την παρουσία του ανθρώπου δημιούργημα των θεών .Σε πολλές θεολογικές μυθολογίες οι θεοί κυβερνούσαν τα ουράνια φαινόμενα . Η μαγεία και ο τοτεμισμός ήταν το «φιλοσοφικό σύστημα» των πρωτόγονων φυλών, που ήταν βασισμένες στην κοινοκτημοσύνη, στην κοινωνική διάρθρωση του γένους και στη μητριαρχία. Η μαγεία αντικαταστάθηκε από τη θρησκεία, όταν η κοινοκτημοσύνη αντικαταστάθηκε από  την ατομική ιδιοκτησία, η φυλή από το κράτος, το γένος από την οικογένεια και η μητριαρχία από την πατριαρχία. Η εξέλιξη αυτή αποτέλεσε απάντηση στην κοινωνική κρίση του συστήματος των γενών και άλμα στην πορεία της ανθρωπότητας.

Όμως, ο άνθρωπος βυθίστηκε σε νέα παραφροσύνη, στη διάσπαση της κοινωνίας σε ανταγωνίστριες τάξεις, στους πολέμους, στην ανισότητα, στην κρατική καταπίεση, στην πατριαρχία, πιστεύοντας σε θρησκευτικούς μύθους προσδοκώντας βοήθεια κατά την διάρκεια της  μίζερης ζωής του και μεταθανάτια απόλαυση.    Όλες οι θρησκείες ταυτίζονται με την μυθολογία πόσο μάλλον ο χριστιανισμός και η ορθοδοξία ,Η αρχαία ελληνική θρησκεία καταγράφεται στα μυθολογικών πηγών λογοτεχνικά έργα της εποχής -ποίηση τραγωδίες φιλοσοφία κτλ. Για την μυθολογία των θρησκειών έπαιξε και παίζει ρόλο η απαιδευσιά η άγνοια και η απουσία της επιστήμης άλλα και ο τρόμος των ανθρώπων για το φυσικό περιβάλλον .Χωρίς την επιστημονική γνώση κυριαρχούσε ο φόβος η απελπισία  και η προσδοκία για κάποια ουράνια προστασία και σωτηρία . Η γνώση της αλήθειας , ύστερα από χιλιετίες γύρω από τα φυσικά φαινόμενα του σύμπαντος ,εμπλουτίζει το άτομο με την κατανόηση για το ολέθριο και το ακίνδυνο , για το ωραίο και το αποτρόπαιο, για τους  ρυθμούς λειτουργίας των φυσικών φαινομένων και γελοιοποιεί  τις θεολογικές μυθοπλασίες τις φαντασιώσεις και τις τερατολογίες   .

Η μελέτη και τα επιστημονικά συμπεράσματα διαπαιδαγωγούν το άτομο και το καθιστούν ελεύθερο σκεπτόμενο και θαρραλέο. Η θρησκευτική μυθολογία συμπορευόταν με την εξουσία που διεκδικούσε ταύτιση του δεσποτισμού με το υπερφυσικό με τις (θεϊκές υπερδυνάμεις). Η παραδοχή της θρησκευτικής μυθολογίας αποτελεί μια μορφή νόσου που οδηγεί το ανθρώπινο γένος στη δυστυχία επειδή εξελίσσεται σε κοινωνικό φαινόμενο που υποβοηθάει τις αυταρχικές τυραννικές και διεφθαρμένες  εξουσίες και παραμερίζει την πρόοδο και το δημιουργικό πνεύμα των λαών, την ειρήνη και την αλληλεγγύη. Οι θρησκείες δεν καταδίκασαν την δουλειά που συνεχίστηκε επί χιλιετίες και δεν υπερασπίστηκαν την δικαιοσύνη και την αρετή . Υιοθετούσαν και την ανισότητα και δουλειά ιδιαίτερα του γυναικείου φύλου . Δημιουργός των θεών είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, κατά την περίοδο του πρωτογονισμού και της αμάθειας ,στην προϊστορική περίοδο .

Η επιστήμη η λογική η ορθή σκέψη καταλήγουν σήμερα στο συμπέρασμα ότι ο θεός αποτελεί εύρημα των μυθογράφων και των επιπόλαιων διανοουμένων που οδήγησαν την ανθρωπότητα στη δυστυχία την αχρειότητα και τον σκοταδισμό. Κατά τη βυζαντινή περίοδο το κράτος ήταν θρησκευτικό και τα δόγματα της θρησκείας αποτελούσαν κρατική πολίτικη. Στο μεσαίωνα η θρησκεία κυριαρχούσε στον κοινωνικό και πολιτικό βίο πάρα τις συγκρούσεις μεταξύ εκκλησιάς και δυναστών και κυρίως μεταξύ παπών-πατριαρχών και αυτοκρατόρων. Σήμερα στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία οι θρησκευτικές ουτοπίες οδηγούν στην φθορά. Στην κοινωνία η ιστορική μυθολογία που συνεχίζεται από την αρχαιότητα εξ αίτιας των διευρυνόμενων εξουσιών ανά την υφήλιο πόσο μάλλον στης χωρά μας με τα καραγκιοζιλίκια των παπάδων ηγούμενων σφιχταγκαλιασμένων με την πολίτικη εξουσία ( βλέπε Πάχτας Βουλγαράκης – Εφραίμ )  . Στον λόγο του ο Ιησούς διακήρυξε , κατά την ευαγγελική μυθολογία μια τρομακτική και απάνθρωπη απειλή ( μην νομίζεται ότι ήλθα για να επιβάλω ειρήνη στον κόσμο . Δεν ήλθα να επιβάλω ειρήνη άλλα μάχαιρα . Ήλθα να χωρίσω πάτερα και γιο μητέρα και κόρη πεθερά και νύφη . Όποιος αγαπάει τον πάτερα και την μητέρα περισσότερο από εμένα είναι ανάξιος .το ίδιο και οποίος  αγαπάει γιο και κόρη )(κατά Ματθαίον , ι΄,34-38) και σε άλλο ευαγγέλιο λέει  .ήλθα να βάλω φωτιά στη γη (κατά Λήλθα να προσφέρω ειρήνη στην γη ; όχι σας λέγω άλλα διχόνοια . Σε κάθε οικογένεια οι πέντε πρέπει να είναι διαχωρισμένοι ,οι τρεις κατά των δυο και οι δυο κατά των τριών . Πρέπει να υπάρχει αντίθεση ανάμεσα στον πάτερα και τον γιό , του γιού εναντίον του πατέρα  ανάμεσα στην κόρη και την μητέρα ανάμεσα στην πεθερά και την  νύφη   ,την νύφη κατά της πεθεράς ουκάν β΄,49)και συνεχίζει νομίζεται πως (κατά Λουκάν ιβ΄51-53).

Τα ευαγγέλια  η παλαιά και η καινή διαθήκη βρίθουν από μύθους τερατολογίες και  απειλές ,για αυτό λοιπόν επιβάλλεται παγκόσμια η θεμελίωση μιας νέας κοινωνίας όπου θα κυριαρχούν η επιστημονική αλήθεια το ήθος η πρόοδος και η αλληλοβοήθεια των λαών .Σ΄ αυτήν την νέα (θρησκεία) την κοινωνική πολιτική οικονομική πολιτιστική παγκόσμια ιδεολογία ,πρέπει να κυριαρχούν η διεθνής ειρήνη η ελευθεριά η αδελφοσύνη όλων των λαών της οικουμένης η αλληλεγγύη των πολιτών η ευημερία των λαών και των πέντε ηπείρων η ισότητα η ηθική και η εξαφάνιση των όπλων καταστροφής . Κι ακόμη η καταπολέμηση της πενιάς των ασθενειών και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος .

Ψηλαφώντας την ιστορία του Πόντου πρέπει να αναζητήσουμε πως αυτό που περιγράφω άνωθεν επιβλήθηκε στον Πόντο και στους πληθυσμούς που τον κατοικούσαν . Ο  Πόντος πριν πάνε οι  Μιλήσιοι κατοικούνταν κυρίως από λαούς όπως οι Μάκρωνες οι Παίονες οι Χαλδαίοι και οι Κόλχες , οι λαοί αυτοί ήταν γεωργοκτηνοτροφικοί και οι θρησκεία τους ήταν πολυθεϊστική ίδια με των Ασυροχαλδαίων και των Χαιττέων. Στον Πόντο λοιπόν πρωτοπήγαν οι Μιλήσιοι που έχτισαν την Σινώπη, σιγά σιγά άρχισαν να επεκτείνονται ανατολικά με αποτέλεσμα να κυριαρχήσουν σ΄ όλοι την μαύρη θάλασσα ,και αυτό βέβαια δεν έγινε μόνο γιατί είχαν κατακτητική μανία άλλα γιατί το προϊόν που παράγονταν ήταν τεράστιο . Ο μύθος της αργοναυτικής εκστρατείας με τον δράκο και το χρυσόμαλλο δέρας ,έχει σχέση με τον χρυσοφόρο Πακτωλό ποταμό, τα μεταλλεία του ασημιού στην ΧΑΛ-ΚΑΝ = Αργυρούπολη (έξ ού και το Κανέτες) πράγμα το οποίο το γνώριζαν οι Έλληνες . Αφού  οι Έλληνες κυριάρχησαν σ΄ όλοι την μαύρη θάλασσα και ο πολιτισμός τους η παιδεία τους η γλώσσα  η θρησκεία (που ήταν το δωδεκάθεο),  ήταν ανώτερη από αυτήν των κατακτημένων  λαών και με την πάροδο των χρόνων επόμενο ήταν να επιβληθεί στους κατακτημένους λαούς .

Η περιοχή λοιπόν του Πόντου στους ελληνιστικούς χρόνους κατά τα χριστιανικά λεγόμενα ήταν ειδωλολατρική (γι΄ αυτό  και η λέξη Έλληνας αργότερα κατά τους ορθόδοξους  χριστιανούς και την πολιτική του πατριαρχείου Κων/πόλεως ήταν άμεσα συνυφασμένη με την ειδωλολατρεία, και ήταν εξορισμένη από το ορθόδοξο ιερατείο), αυτό το πράγμα  δηλαδή η ειδωλολατρεία  συνεχίστηκε και στους Αλεξανδρινούς χρόνους και στην περίοδο της Ρωμαιοκρατίας, τώρα γιατί δεν  υπάρχουν σ΄ όλοι αυτήν την  περιοχή του Πόντου μνημεία (με μόνα τα τείχοι της Σινώπης) που να χαρακτηρίζουν αυτές τις εποχές ,είναι γνωστό ότι στην περίοδο των βίαιων εκχριστιασμών του Βυζαντίου όταν πλέον καθιερώθηκε επίσημη θρησκεία του κράτους,και ιδιαίτερα του αυτοκράτορα  Μ . Θεοδοσίου με τις άγριες σφαγές και εξανδραποδισμούς σ΄ όλοι την Μ Ασία , ισοπέδωσαν όλα τα μνημεία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και της Ρωμαιοκρατίας .Στην χρονική περίοδο του Βυζαντίου επιβλήθηκε και καθιερώθηκε η Ορθοδοξία στον Πόντο.

Η ορθοδοξία  σαν ένα δόγμα του χριστιανισμού επιβλήθηκε όπως αναφέρω και παραπάνω  και καθιερώθηκε σ΄ όλα τα επίπεδα της κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής ζωής του Πόντου, με αποτέλεσμα ακόμα και το μουσικό όργανο που χαρακτηρίζει τους πόντιους, ο κεμεντζές ,να έχει άμεσα σχέσει με τους εκκλησιαστικούς ύμνους και ψαλμωδίες των ορθοδόξων. Για 11 αιώνες στο Βυζάντιο και για άλλους 5 περίπου στην Οθωμανική αυτοκρατορία   ο σκοταδισμός που εκφράζει η ορθοδοξία στην ζωή σ΄ όλα τα επίπεδα έγινε τρόπος ζωής στον Πόντο, χτίστηκαν εκκλησίες  ιδιαίτερα μετά το χάτι του μαγιού (οθωμανικός νόμος για την ανεξιθρησκεία και την γλώσσα) χτίστηκαν μοναστήρια , σταυροπηγιακές μονές  ,οι παπάδες ήταν παράλληλα και δάσκαλοι στα χωριά και το αναγνωστικό ήταν η χριστομάθεια, όλα ήταν  ελεγχόμενα , έτσι λοιπόν ο χριστιανικός σκοταδισμός μαζί με την οθωμανική δεσποτική φεουδαρχική  βαρβαρότητα κυριαρχούσαν  παντού τα τελευταία χρονιά πριν φύγουν οι Πόντιοι , απ΄ την μια δηλαδή η παπάδες οι ηγούμενοι  οι δεσποτάδες  και ο πατριάρχης που σημειωτέων ήταν δεύτερος τη τάξη από πλευράς εξουσίας μετά τον Σουλτάνο στην οθωμανική αυτοκρατορία,  κι ΄απ΄ την άλλη το Οθωμανικό κράτος με τον στρατό τους Τζανταρμάδες (Αστυνομικό-στρατιωτικό σώμα που έχει δικαίωμα επί παντός επιστητού)  και τους Ντερέμπεήδες επέβαλαν τον πνευματικό σκοταδισμό και την οικονομική εξαθλίωση, όχι μόνο στον Πόντο άλλα σ΄ όλους τους κατακτημένους λαούς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας .Ένα παράδειγμα  για το μέγεθος της οικονομικής εξαθλίωσης όλων των πληθυσμών της Ανατολίας ,τους Φεουδάρχες = Ντερέμπεήδες τους λέγανε και Τσορμπατσήδες ( η λέξη βγαίνει από το τούρκικο corba = σούπα ), αυτοί καθημερινά έστηναν ένα καζάνι σούπα στην αυλή τους , και οι κάτοικοι που ζούσαν σε συνθήκες απόλυτης εξαθλίωσης για να μην πεθάνουν από την πείνα πηγαίναν κι΄ έτρωγαν ένα πιάτο σούπα στην αυλή του Τζορμπατζή .Πέρα από αυτό στα χωριά του Πόντου ήταν καθεστώς η νύφη την πρώτη νύχτα του γάμου να κοιμάται με τον πάπα, την παρθενία της οποίας έπαιρνε ο εκπρόσωπος του θεού στην γη , εξ ου και το σχετικό  ανέκδοτο. .Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αφορά τον σκοταδισμό που επέβαλε  η ορθοδοξία στα χωριά και τις πόλεις του πόντου ήταν η νηστεία ,παρόλο που τα περισσότερα χωριά ήταν σε υψόμετρο πάνω από 1000 μέτρα και ο πληθυσμός είχε ανάγκη από διατροφή τέτοια που να μπορεί ο οργανισμός να αντέχει στις χαμηλές πολικές κατά τεκμήριο θερμοκρασίες, η νηστεία επιβαλλόταν δια πυρός και σιδήρου ,κάρφωναν μια πατάτα στην μέση του σπιτιού (σό΄ κερεστέν) και τοποθετούσαν πάνω φτερά από κότα τόσα όσα και οι εβδομάδες της νηστείας ,και αλίμονο σε όποιον παραβιάσει τα καθιερωμένα ,πέρα από το ξύλο που έτρωγε από τους οικείους του ήταν και στιγματισμένος/η σ΄ όλο το χωριό .Άλλα χαρακτηριστικά παραδείγματα της ορθοδοξίας ήταν οι συγκρούσεις του ιερατείου ιδιαίτερα διαφόρων Δεσποτάδων   . Πολύ γλαφυρή  είναι η περιγραφή που αναφέρεται στο αρχείο του πόντου, η σύγκρουση του επισκόπου Χαλδίας και Χσιεριάνων με τον επίσκοπο Κερασούντος για τις χρυσοφόρες ενορίες Δέσμενας Γαργάενας και Σιμικλή ,αγόραζαν και πουλούσαν  το δικαίωμα επικράτειας της επισκοπής  ανάλογα με τα έσοδα που είχε η κάθε ενορία . Είναι επίσης γνωστές οι ομηρικές συγκρούσεις  μεταξύ του επισκόπου Ροδοπόλεως στην Λιβερά  και της επισκοπής Σάντας για το χρυσοφόρο μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά .

Θεωρώ λοιπόν επομένως αυτό το πράγμα που λέγεται ορθοδοξία και που επιβλήθηκε στον πόντο δια πυρός και σιδήρου δεν προσέφερε τίποτα στην εξέλιξη του κοινωνικού ανθρώπου ,αντίθετα όπως και σήμερα ήταν και παραμένει μια σκοταδιστική βαρβαρότητα που θέλει τον άνθρωπο υποταγμένο στις εκάστοτε εξουσίες είτε είναι φεουδαρχικές είτε είναι δημοκρατικές .

09/09/2010 - Posted by | -Διάφορα, -Ιδεολογικά, -Μνήμες, -Νεοπαγανισμός

64 σχόλια »

  1. Nομίζω ότι τον καλύτερο σχολιασμό σε αντίστοιχες προσεγγίσεις, όπως αυτή του Ηλία, έκανε πριν από 65 χρόνια ακριβώς ο Νίκος Ζαχαριάδης [και μας θύμισε προσφατα ο Γιάννης].

    Ο Ζαχαριάδης στὶς 9/9/1945 στον Ριζοσπάστη εγραφε μεταξὺ άλλων τὰ εξής:

    «…χωρὶς νὰ παραγνωρίζουμε τὶς ἐθνικὲς καὶ τοπικὲς ἰδιομορφίες, ἡ Ὀρθοδοξία ἰδεολογικά–πνευματικὰ ἀνταποκρίνεται σὲ μιὰ νοοτροπία λαϊκή, σ’ ἕνα ἐσωτερικὸ ψυχικὸ δεσμό, ποὺ…συγκεντρώνει καὶ ἐκφράζει ἐσωτερικὴ λαϊκὴ ἑνότητα καὶ ἐκδηλώνει ἀνώτερα ἰδεώδη καὶ χαρίσματα.

    (…) Ἐδῶ θὰ πρέπει ἐπίσης νὰ τονίσουμε ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἀνατολική Ἐκκλησία καὶ ἡ Χριστιανική θρησκεία γενικότερα, ὅπως τὴν ἐκφράζει ἡ Ἐκκλησία αὐτή, παῖξαν ὄχι μόνο στὴ Ρωσία μὰ καὶ στὰ Βαλκάνια ἕναν προοδευτικὸ ρόλο τόσο σὰν παράγοντας ποὺ διευκόλυνε καὶ ἐπιτάχυνε τὴν ἐθνικὴ διαμόρφωση, συσπείρωση καὶ ἀνάπτυξη, παρέχοντάς της ἑνιαῖα ἰδεολογικὰ πλαίσια, ὅσο σὰν στοιχεῖο ποὺ στὰ χρόνια τοῦ ἐξανδραποδισμοῦ καὶ τῆς σκλαβιᾶς κάτω ἀπὸ τὴν ὀθωμανικὴ τυραννία συνέτεινε σημαντικὰ καὶ οὐσιαστικὰ στὸν ἐθνικοαπελευθρωτικὸ τότε ἀγώνα, παρὰ καὶ ἐνάντια στὴν ἀντίδραση καὶ προδοσία ποὺ ἔκαναν σημαντικοὶ καὶ σημαίνοντες παράγοντες καὶ κορυφὲς τῆς Ὀρθοδοξίας ἰδιαίτερα στὸ Φανάρι.

    Εἶναι ἀναρίθμητα τὰ παραδείγματα ποὺ δείχνουν ὅτι Ταγοὶ καὶ ἁπλοὶ στρατευόμενοι τῆς ἐκκλησιαστικής ἱεραρχίας πάλεψαν καὶ μὲ τὸ ντουφέκι στὸ χέρι στὸ πλευρὸ τοῦ Λαοῦ καὶ ὅτι μοναστήρια καὶ μοναστήρια εἶχαν μεταβληθεῖ σὲ μπαρουταποθῆκες καὶ λαϊκὰ φρούρια. Στὰ χρόνια τῆς χιτλεροφασιστικῆς ὑποδούλωσης στὴν Ἑλλάδα, παρὰ τὴν οὐσιαστικὴ ἀντίδραση τῆς κεφαλῆς τῆς Αὐτοκέφαλης Ἐκκλησίας, ποὺ συνέχιζε τὴν προδοτικὴ καὶ ἀντιλαϊκὴ στάση της κατὰ τὴν περίοδο τῆς τεταρτοαυγουστιανῆς δικτατορίας, ἕνα μεγάλο μέρος τοῦ Κλήρου τάχθηκε στὸ πλευρὸ τοῦ Λαοῦ καὶ πολέμησε μαζί του».

    Μ-π

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 09/09/2010

  2. ————————————————–
    Πώς διαδόθηκε ο χριστιανισμός στον Πόντο;
    ————————————————–

    «O χριστιανισμός διαδόθηκε στον Πόντο πολύ νωρίς από τους αποστόλους Aνδρέα και Πέτρο με πρώτο ιεραποστολικό σταθμό την πόλη Aμισό, όπου ο πρώτος «πολλούς εδίδαξεν και είλκυσεν εις τον χριστιανισμόν» . Aπό την Aμισό κατευθύνθηκε στην Tραπεζούντα. Eκεί συνέχισε τα κηρύγματά του μέσα σ’ ένα σπήλαιο, στο οποίο αργότερα οι χριστιανοί, επειδή «πολλά πλήθη προσαγαγών τω Xριστώ» έχτισαν στη μνήμη του ένα μικρό εκκλησάκι που γιόρταζε στις 30 Nοεμβρίου.
    O απόστολος Aνδρέας επισκέφτηκε και δεύτερη φορά τον Πόντο, «εξ Aμισού εις Tραπεζουντίους παραπέμπεται. Ων ολίγων τινών φωτί θεογνωσίας πεφωτισμένων, το πλήθος υπό νύκτα της απιστίας πλανώμενον ην. Oις επιμείνας τα περί πίστεως τε διδάξας και τον βίον του καλώς έχοντος μεταβαίνει προς την Nεοκαισάρειαν» , επειδή εκεί ο χριστιανισμός δεν είχε ακόμη ριζώσει «διά την επιμονήν των πολλών εις την αρχαίαν θρησκείαν» . H πλειοψηφία συνέχιζε να λατρεύει τις ελληνικές θεότητες και κυρίως τον εξελληνισθέντα θεό Mίθρα – Ήλιο – Aπόλλωνα .
    Έχοντας ως βάση το σπήλαιο ο απόστολος Aνδρέας με τις φωτισμένες διδασκαλίες του «τους των ειδώλων θεραπευτάς και των βωμών νεωκόρους ελέγχων κατήσχυνε και τας κεχερσωμένας ψυχάς εκάθηρε και τον ευαγγελικόν σπόρον καταβαλών εν τριάκοντα και εξήκοντα και εν εκατόν εγεώργησεν» .
    Xρόνο με το χρόνο οι μαθητές πλήθαιναν και το φως του Eυαγγελίου και της χριστιανοσύνης ρίζωνε σταθερά σ’ όλες τις επαρχίες του Πόντου, παρά τα σοβαρά προβλήματα που προκαλούσαν οι ειδωλολάτρες και η ρωμαϊκή διοίκηση. Oι Tραπεζούντιοι με υπερηφάνεια καυχιόνταν πάντα, επειδή «μη άλλων δόξαν δεδέχθαι ποτέ περί πίστεως όλον το φύλον ημών, Tραπεζούντος φαμέν και πάσης Xαλδίας της περιοικίδος απάσης, παρά τα δεδογμένα εκ του πρωτοκλήτου των αποστόλων Aνδρέου του πάνυ και του μεγάλου μάρτυρος Xριστού Eυγενίου και των αγίων και οικουμενικών επτά συνόδων? ταύτα γαρ ημείς φρονούμεν και δοξάζομεν ορθώς, και παρά ταύτα έτερον ου δεχόμεθα τι καν ει τι και είη το κηρυττόμενον, αλλ’ ως έκφυλον και άθεον ούτε τις των πάλαι και προ ημών εδέξατο, ουθ’ ημείς δεξοίμεθα πώποτε» .
    Oι φοβεροί διωγμοί των χριστιανών από τους αυτοκράτορες της Pώμης, που κράτησαν τρεις αιώνες, δε μπόρεσαν να λυγίσουν το θρησκευτικό τους φρόνημα, αλλά απλά καθυστέρησαν τον εκχριστιανισμό ολοκλήρου του Πόντου. Kάθε φορά που το δέντρο της πίστης ήταν έτοιμο ν’ ανθήσει και να βλαστήσει, στην πιο κρίσιμη περίοδο «επήρχετο ο διωγμός, όστις απηνώς εθέριζεν αυτούς, αναγκάζων άλλους μεν να εξομνύωσιν, άλλους να αναχωρώσιν εις τας ερήμους, άλλους να προχέωσιν αφόβως το αυτών υπέρ της πίστεως, ήτις ούτως επί τρεις αιώνας καταδιωκομένη και παλαίουσα διήγε βίον αφανή και πλήρη κινδύνων» .
    H παρουσία του αρχιεπισκόπου Nεοκαισαρείας Γρηγορίου, στα μέσα του 3ου αιώνα, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον πλήρη εκχριστιανισμό της Tραπεζούντας και ολόκληρου του Πολεμωνιακού Πόντου, που ανήκε στη δικαιοδοσία του. Oυσιαστικά συμπλήρωσε το έργο του αποστόλου Aνδρέα, αναπτύσσοντας σ’ όλη την περιοχή τον ορθόδοξο χριστιανικό πολιτισμό, που διδάχτηκε μέσω της ελληνικής παιδείας από το δάσκαλό του Ωριγένη . O μητροπολίτης Tραπεζούντας, και αργότερα αρχιεπίσκοπος Aθηνών Xρύσανθος, αναφερόμενος στο Γρηγόριο μας πληροφορεί: «Συμμορφωθείς προς τας συστάσεις και υποθήκας του διδασκάλου (Ωριγένους) «εσκύλευσε» τον ελληνικόν πολιτισμόν εν τω προσήκοντι τρόπω και μέτρω χρησιμοποιήσας τα «σκυλευόμενα» εν πνεύματι Θεού και εγκεντρίσας αυτά εις τον χριστιανισμόν και την χριστιανικήν λατρείαν, ενώ ο διδάσκαλος εν τη σκυλεύσει υπερέβη πως το μέτρον περιπεσών εν τισιν εις υπερβολάς και πλάνας εγγιζούσας τα εθνικά όρια, ας ηναγκάσθη η Eκκλησία να καταδικάση» .
    Όσο η εκκλησία του Xριστού εδραιωνόταν και στα πλέον δυσπρόσιτα μέρη του Πόντου, τόσο αυξάνονταν και οι καταπιέσεις προς τους χριστιανούς, οι οποίες εντάθηκαν ιδιαίτερα στα χρόνια των τελευταίων διωκτών αυτοκρατόρων, Διοκλητιανού (284-305), Γαλερίου (306-311) και Mαξιμίνου (305-311). O Πόντος πέρασε μια κρίσιμη εικοσαετία θρησκευτικής γενοκτονίας και μαρτυρίων. Για να γλιτώσουν πολλοί χριστιανοί αναγκάστηκαν να καταφύγουν στο εσωτερικό της χώρας, στις δύσβατες βουνοκορφές, όπου για χρόνια, όπως αναφέρει ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, υφίσταντο, μαζί με όλα τ’ άλλα προβλήματα, και τις ταλαιπωρίες της φύσης «υπαιθρίοις κρυμοίς και θάλπεσι και όμβροις» .
    Oι συστηματικοί διωγμοί, αντί να κλονίσουν το φρόνημα των καταδιωκόμενων χριστιανών, δυνάμωσαν ακόμη περισσότερο τον αγώνα τους για τη διάδοση του χριστιανισμού και τη συντριβή των ειδώλων. Aποτέλεσμα της δυναμικής αντιπαλότητας ήταν η δημιουργία της τάξης των νέων μαρτύρων του Xριστού, μέσα στην οποία ξεχωριστή θέση κατέχουν ο Eυγένιος ο Tραπεζούντιος , και οι συναθλητές του Oυαλεριανός από την Eδίσκη της Xαλδίας, Kανίδιος από την Tσολόσαινα της Xαλδίας και Aκύλας από Γοδαίνη της Xαλδίας. O μαρτυρικός θάνατος του Eυγενίου την 21 Iανουαρίου, ημέρα που η Eκκλησία τελεί την μνήμην του καθώς και των συναθλητών του, οριστικοποίησε το θρίαμβο του χριστιανισμού κατά της ειδωλολατρίας. Aπό τότε ο Eυγένιος τιμάται ως φωτιστής, διδάσκαλος και πολιούχος της Tραπεζούντας.
    Tο παράδειγμα του Eυγενίου ακολούθησαν πολλοί αγωνιστές της πίστης: στην Aράβρακα οι Pιζούντιοι μάρτυρες Eυστράτιος, Aυξέντιος και Eυγένιος? στη Zύγανα οι επτά αδελφοί, στη Nικόπολη οι σαράντα πέντε μάρτυρες, στη Σεβάστεια οι σαράντα μάρτυρες, στα Kόμανα ο επίσκοπος Bασιλίσκος και ο Bασίλειος από την Aμάσεια, στην Πηδαχλόη των Zήλων ο Aθηνογένης, στα Tρόχαλα η Mεγάλη Bαρβάρα και άλλοι πολλοί . Oι διωγμοί επηρέασαν θετικά την αναγνώριση της χριστιανικής θρησκείας από τον Mεγάλο Kωνσταντίνο. Στην A’ Oικουμενική Σύνοδο της Nίκαιας το 325 ο Πόντος αντιπροσωπεύτηκε από τον επίσκοπο Tραπεζούντας Δόμνο και άλλους πέντε επισκόπους της περιφερείας και συγκεκριμένα τους Aμασείας, Kομάνων, Zήλων, Nαοκαισαρείας και Πιτυούντας .
    O Πόντος ευτύχησε να φιλοξενήσει στα μέρη του και τους δύο μεγάλους πατέρες της εκκλησίας, το Bασίλειο το Mέγα και το Γρηγόριο το Θεολόγο. Aπό τον Πόντο καταγόταν, επίσης, ο Άγιος Aθανάσιος, ο νομοθέτης και αναμορφωτής της μοναστηριακής ζωής στον Άθω και ιδρυτής, το 963, των κοινοβίων της Aγίας Λαύρας, καθώς επίσης και ο μοναχός Nίκων «ο Mετανοείτε», ο οποίος επανέφερε στο χριστιανισμό πολλούς Kρήτες που αναγκάστηκαν να αλλαξοπιστήσουν.
    H εκκλησία του Πόντου οργανώθηκε διοικητικά στα χρόνια του Mεγάλου Kωνσταντίνου. Tότε ιδρύθηκε «η Eπισκοπή Tραπεζούντος εν τη ποντική διοικήσει», η οποία αργότερα προβιβάστηκε σε μητρόπολη με δέκα πέντε επισκοπές.
    Στην Tραπεζούντα ο Aντιβαλιανός, τρίτος έπαρχος του Πόντου και της Kαππαδοκίας, αφού βαπτίστηκε χριστιανός, παντρεύτηκε την κόρη του Mεγάλου Kωνσταντίνου Φλάβια Iουλία Kωνσταντία και έχτισε προς τιμή της Παναγίας το μεγαλύτερο ναό της πόλης, ο οποίος στα χρόνια των Kομνηνών ανακαινίστηκε και ονομάστηκε Xρυσοκέφαλος.
    Mέσω του χριστιανισμού ο ελληνισμός μπόρεσε ευκολότερα να εμφυσήσει στους ντόπιους ποντιακούς πληθυσμούς την πολιτισμική και εθνική του ταυτότητα, δημιουργώντας έτσι έναν ενιαίο πολιτισμό με κύριο άξονα την ορθοδοξία…..»

    http://dim-sapon.rod.sch.gr/topos/oikismoi/pontos.htm

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 09/09/2010

  3. Ο συγγραφέας τα παρουσιάζει πολύ ακραία και σε κάποιες περιπτώσεις γελοία. Το να είναι άθεος,όπως είμαι κι εγώ, είναι δικαίωμα του.
    Δεν μας είπε ποιος ήταν ο κύριος υποστηρικτής της αναβίωσης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στην δύση μετά την πτώση της πόλης στους Τούρκους και την φυγή των Ελλήνων διανοούμενων από το Βυζάντιο (Υπήρχαν διανοούμενοι στο κράτος του χριστιανικού σκοταδισμού; Απίστευτο!). Δεν ήταν ο εκ Τραπεζούντας Βησσαρίων,μονάχος,λόγιος,καρδινάλιος,παρολίγον πάπας και μεγάλος υποστηρικτής της πλατωνικής φιλοσοφίας;

    Δεν προσπάθησε να διάσωση την αρχαία ελληνική γραμματεία συγκεντρώνοντας όσα χειρόγραφα μπορούσε να μην χαθούν με την κατάκτηση από τους Τούρκους (Υπήρχαν αρχαία ελληνικά χειρόγραφα στην δαιμονική χριστιανική βυζαντινή αυτοκρατορία; Γιατί δεν τα κατέστρεψαν οι κακοί χριστιανοί;)

    Δεν προσέφερε προστασία στους φυγάδες διανοουμένους από το Βυζάντιο; (Υπήρχαν και άλλοι διανοούμενοι.Αυτό αν είναι απίστευτο!).Αυτές όλες οι κινήσεις του Βησσαρίωνα και οι έλευση των Ελλήνων διανοούμενων και η διάσωση χαμένων,στην δύση, αρχαίων κείμενων,δεν ήταν οι κύριοι λόγοι της αναβίωσης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στην δύση και ιδικά στην μεσαιωνική Ιταλία; Η επίσημη παγκόσμια ιστορία αυτό λέει, ο Ακριτίδης δεν ξέρω.
    Φυσικά στα πρώτα χρονιά της εδραίωσης του χριστιανισμού στην βυζαντινή αυτοκρατορία ιδικά την περίοδο της βασιλείας του Μέγα Θεοδοσίου, παγανιστικοί ναοί έκλεισαν είτε καταστράφηκαν είτε μετατράπηκαν σε χριστιανικούς ναούς. Όποιος από τους οπαδούς της «εθνικής» θρησκείας τελούσε θυσίες ,συλλαμβανόταν και η περιουσία του δεσμευόταν. Σε ορισμένες περίπτωσης υπήρχαν και μαζικές σφαγές «εθνικών» από τους χριστιανούς πριν και μετά την επισημοποίηση της χριστιανικής θρησκείας. Επίσης φιλοσοφικές σχόλες έκλεισαν και καταργήθηκαν οι ολυμπιακή αγώνες. Αυτή η πολίτικη των διώξεων των «εθνικών» δεν υπήρχε σε όλη την περίοδο βασιλιάς του Μέγα Θεοδοσίου άλλα σταμάτησε μετά από κάποιο καιρό αφού δεν απέδιδε όσο πίστευε ο ίδιος ο Θεοδόσιος όσο και το ιερατείο των κληρικών, που είχε μεγάλο μερίδιο στην πολιτική αυτή. Προφανώς αυτή η πολίτικη εξυπηρετούσε τον σκοπό της ενοποίησης των λαόν που κατοικούσαν στο Βυζάντιο, μεσώ της χριστιανικής θρησκείας. Όπως έγινε και αργότερα με την καθιέρωση της ελληνικής γλωσσάς ως επίσημη γλωσσά της αυτοκρατορίας όμως δεν είδα τον κύριο Ακριτίδη να επιτίθεται σε αυτήν την πολίτικη της ελληνοποίησης μέσο της γλωσσάς.

    Οι Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, επιστήμονες και διανοούμενοι δεν έζησαν μέσα σε ένα υπαρκτό θρησκευτικό κατεστημένο;΄Η μήπως οι αρχαίοι Έλληνες ήταν άθεοι; Ο Σωκράτης δεν κατηγορήθηκε ότι πρόσβαλε τους θεούς και διέφθειρε τους νέους με την διδασκαλία του; Δεν καταδικαστικέ σε θάνατο;

    Χάρις στην ορθοδοξία βασικά και την ελληνική γλωσσά (όχι σε όλους τους Έλληνες) σήμερα αυτοπροσδιοριζόμαστε Έλληνες και εγώ και ο κ. Ακριτίδης και όλοι μας. Το μοναδικό κριτήριο διαχωρισμών των εθνοτήτων ήταν η θρησκεία την περίοδο της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Όσοι έφυγαν από τον χριστιανισμό και την ορθοδοξία και προσχωρήσαν στην μουσουλμανική θρησκεία αυτοαποκαλούνταν και θεωρούνταν Τούρκοι.

    Άντε περαστικά σας και τα αχούλιασουν απές σο κιφαλ’…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 09/09/2010

  4. Τα υπόλοιπα γέλια για τους παπάδες και τις παρθένες δεν τα σχολιάζω.Τα αφήνω στην κρίση σας…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 09/09/2010

  5. Giorikas Pontios το γελοίος σου το επιστρέφω γιατί η γελοιότητα όταν δεν δολοφονεί είναι μέρος του θρησκευτικού φανατισμού . Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης ήταν οι θεμελιωτές του ιδεαλισμού, επομένως ο Βησσαρίωνας επεξεργάστηκε φιλοσοφικά με το ογκώδες έργο του ζητήματα θρησκευτικής πίστης μη ξεφεύγοντας από την πεπατημένη, απαρνούμενος την ορθοδοξία προσχώρησε στον παπισμό με μοναδικό σκοπό να βάλει τον τότε δυτικό κόσμο να συγκρουστεί με τους Οθωμανούς . Πόσο υπερήφανος μπορεί να νιώθει κάποιος από έναν που πρόδωσε την πίστη του ! μόνο ο Giorikas Pontios και οι όμοιοι του θα μπορούσαν ,αυτό κι΄αν είναι γελοιότητα?

    Σχόλιο από Η,Ακριτιδης | 09/09/2010

  6. Δεν δημιούργησε ο θεός τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος το θεό. Αυτή την επιστημονική αλήθεια….. Meta ti sugkekrimeni topo8etisi eixa provlima me tin peraitero anagnosi, gia na min anafero oti ti vrika akros prokatilimeni, parolo pou sumfono se polla. Alla pote akrivos tekmirio8ike apo peirama auti i epistimoniki ali8eia? 8a parakaleso gia vivliografia pou tin tekmirionei. Oi filosofikes kai politikes apopseis den apoteloun epistimoniko tekmirio (mono to epanalamvanomeno peirama ka8ista kati epistimoniko).

    Σχόλιο από anastasia | 10/09/2010

  7. Στην μετανεωτερική κοινωνιά δηλαδή σημερα το να θρησκευεσαι ειναι μια επιλογή μεταξύ αλλων .. Μπορει να πιστευεις ή να μη πιστευεις να εισαι αθεος να πιστευεις λίγο , να κανεις νηστεια η οχι να την δικαιολογεις στους μη νηστευοντες επικαλουμενος οχι θρησκευτικόυς λόγους αλλά ιατρικους κλπ κλπ

    Ειναι ενα Life style μεταξύ πολλών .. Καμια φορά γινεται ακραιο αλλά παραμένει Life style

    στις παραδοσιακές κοινωνίες η οποια θρησκεια ηταν κατι περισσοτερο απο Θρησκεια .. ρυθμιζε την παραδοοση και αρα την καθημερινοτητα .. Ηλεγχε την τεχνική , τις σχεσεις των δυο φυλων , την πολιτική νομιμοποιηση τα πάντα . Ηταν ταυτοχρονα και Εξω – κοινωνική – και μέσα – εσωτερικευμένη . Και καταναγκασμός και εσωτερικευση ..

    Ακομα και η εξεγερση μορφη θρησκευτική επαιρνε …
    Ηταν ενα Συμπαν λόγου και πραξης .

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 10/09/2010

  8. Εντάξει, σαν αρχή συζήτησης το ερώτημα είναι πολύ καλό.
    Και εγώ προβληματίζομαι πολλές φορές με την χριστιανοκεντρική θεώρηση της ποντιακής ταυτότητας. Δηλαδή άθεοι Πόντιοι δεν νοούνται; Είναι ανάγκη για να επιβεβαιωθεί μία ποντιακή ταυτότητα να συνοδεύεται από σταυροκοπήματα στην Παναγία Σουμελά;

    Μία τέτοια αυστηρά θρησκευτική θεώρηση έχει κάνει και μεγάλο κακό στην επαφή του ποντιακού στοιχείου της Ελλάδας με τους ποντιόφωνους μουσουλμάνους της Τουρκίας.
    Από τα διάφορα προσκυνήματα και οδοιπορικά που έχουν γίνει έμειναν οι ιστορίες από γιαγιάδες και θρησκόληπτους ελληνοπόντιους, που μόλις άκουγαν κόσμο να μιλάει στα ποντιακά τον έλεγαν «ΕΙΣΑΙ ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ! ΠΑΡΕ ΕΝΑ ΣΤΑΥΡΟ» ενώ στην ουσία ο άνθρωπος αυτός ουδεμία σχέση έχει με το χριστιανικό δόγμα.
    Δε πρέπει να ξεχνάμε ότι και η ανταλλαγή των πληθυσμών στις αρχές του αιώνα έγινε σε θρησκευτικά, όχι σε εθνικά πλαίσια, με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα για τον ποντιακό πολιτισμό.

    Πάντως έχω να κάνω και δύο επισημάνσεις:
    η αρχαία ελληνική θρησκεία ουδέποτε υπήρξε ειδωλολατρική.
    Η ειδωλολατρία ετυμολογείται στη γλώσσα μας ως λατρεία των ειδώλων.
    Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με την Παλαιά Διαθήκη και την ιστορία του Χρυσού Βοδιού.
    Οι Έλληνες ουδέποτε αντιλήφθηκαν τους θεούς τους μ’αυτό τον τρόπο.

    Ακόμη, την λέξη «δωδεκάθεο» ή «δώδεκα θεοί» όσα χρόνια διαβάζω αρχαία κείμενα δεν την έχω δει πουθενά. Έχει ψαχτεί κανείς για το εάν πρόκειται για χριστιανική προπαγάνδα;

    Σχόλιο από Πλάνητας | 10/09/2010

  9. Δεν πρέπει να βλέπουμε τα ιστορικά φαινόμενα που έχουν βάθος εκατονταετιών ή ακόμα και χιλιετιών ως να επρόκειτο για απλώς επιλογές που γίνονται εντός ενός ελεγχόμενου χρονικού διαστήματος.

    Πολύ δε περισσότερο ως άσκηση ιδεών και σύγκρουσης αντιδραστικού-προοδευτικού.

    Συμφωνώντας απολύτως με το Νοσφεράτο (σχ. 7) για την ιστορική ουσία της θρησκείας, αλλά και της διαμόρφωσης των ταυτοτήτων, θα ήθελα να σας προτείνω να δείτε όλα αυτά σε μια μεγάλη αλλά πλούσια συζήτηση που έκλεισε μετά από 1043 παρεμβάσεις :

    ΟΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ:

    https://pontosandaristera.wordpress.com/2007/11/13/5-11-2007/

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/09/2010

  10. Καταρχάς κ. Ακριτίδη δεν αποκάλεσα εσένα γελοίο άλλα το κομμάτι με τον πάπα και την πρώτη νύχτα του γάμου.

    «Πόσο υπερήφανος μπορεί να νιώθει κάποιος από έναν που πρόδωσε την πίστη του ! μόνο ο Giorikas Pontios και οι όμοιοι του θα μπορούσαν ,αυτό κι΄αν είναι γελοιότητα?».

    Τι πρόδωσε ο Βησσαρίωνας; Ο καθολικισμός και η ορθοδοξία είναι δόγματα και η διάφορα τους ουσιαστικά δεν υπαρχή. Ο διαχωρισμός των εκκλησιών έγινε βασικά για πολίτικους λόγους. Οι ενωτικοί και οι ανθενωτικοί σου λένε τίποτα; Ο Βησσαρίων λοιπόν ανήκε στους ενωτικούς όπως και μεγάλη μερίδα του κλήρου εκείνη την εποχή ανήκε στους ενωτικούς.
    Και κάλο είναι να αποφασίσεις το αν η ορθοδοξία αποτέλεσε μέρος της ταυτότητα σου γιατί σε αυτά που λες αντιφάσκεις. Από την μια με την επιβολή του χριστιανισμού λες ότι πέσαμε στην εποχή του θρησκευτικού σκοταδισμού και από την άλλη αποκαλείς προδότη κάποιον που άλλαξε δόγμα και που αυτός ο κάποιος έκανε τα πάντα για να σώσει την αρχαία γραμματεία και να σώσει και τους Έλληνες από τον τουρκικό ζυγό αλλά λόγο συγκυριών δεν έγινε ποτέ αυτό (ο Θάνατος του πάπα Πίου).

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 10/09/2010

  11. σχ 9 Συμφωνώντας απολύτως με το Νοσφεράτο (σχ. 7) για την ιστορική ουσία της θρησκείας, »

    ευχαριστώ Ομερ .. Το νιωθω οτι ετσι βρηκες και ενα εμμεσο τροπο να δειξεις τη συμπαρασταση σου στις βρωμερες προβοκατσιες που μου γίνονται τον τελευταιο καιρό.

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 10/09/2010

  12. οσο για το σχ μου 11 ..

    φαινεται οτι το προβλημα -εστω προσωρινά λυθηκε

    εννοώ για το Αν συνήθως συνδέεστε σε αυτή την σελίδα
    χωρίς προβλήματα, αυτό το σφάλμα σημάινει ότι κάποιος προσπαθεί να πλαστογραφήσει
    την ταυτότητα της σελίδας

    μετά απο καποια μετρα που πηρα

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 10/09/2010

  13. «Δεν δημιούργησε ο θεός τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος το θεό»

    Μικρή η διαφορά απ’ το «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν»

    Η διαφορά μεγαλώνει όταν οι υπεράνθρωποι απαξιώνουν τα έργα των ανθρώπων.

    Σχόλιο από Ερημίτης | 10/09/2010

  14. Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/09/2010

  15. δηλαδή ούτε σε εσάς κάνει εντύπωση αυτή η εμμονή με την παναγία την σουμελά; στην νίκαια υπάρχει η ένωση σμυρναίων με βιβλία που είχαν γράψει σμυρναίοι συγγραφείς. αντίστοιχα από τους πόντιους δεν έχω δει κάτι αντίστοιχο.

    όπως και να το κάνουμε η εμμονή στην θρησκοληψία δεν παράγει πολιτισμό. εκτός αν θεωρούμε πολιτισμό το μεσαιωνικό ερώτημα πόσοι άγγελοι χωράνε στην άκρη μιας καρφίτσας.

    περί ορθοδοξίας και ελληνισμού έχει μιλήσει και ο βενιζέλος σχετικά. αν όλοι οι έλληνες είναι χριστιανοί ο οδυσσέας ανδρούτσος που ήταν μουσουλμάνος τι ήταν;

    Σχόλιο από cortlinux | 12/09/2010

  16. Η παναγία Σουμελά δεν είναι απλός ένα μοναστήρι.Είναι ένα από τα λίγα ιστορικά μνημεία που είχαμε εμείς οι πόντιοι, που αποτέλεσε ο συνδετικός μας κρίκος για πολλούς αιώνες.
    Το να χαρακτηρίζεις αγάπη για τις ρίζες σου και την παράδοση ως εμμονή, είναι λάθος.
    Αν θέλουν οι πόντιοι να δημιουργήσουν λέσχη η σύλλογο ποντίων συγγραφέων, η παναγία Σουμελά δεν τους εμποδίζει.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  17. Το βίντεο του σχολείου 14, απ’ ότι κατάλαβα θέλει να μας πει: «Βλέπετε τι έκανε η θρησκεία; Χώρισε τους ανθρώπους στα δυο (που στην περίπτωση της ταινίας έχουν κείνη καταγωγή) και μπήκε εμπόδιο σε έναν ερωτά και τον διάλυσε.»

    ‘Όμως εκτός από τα αρνητικά της η θρησκεία είχε και τα θετικά της. Μέσα σε 500 χρονιά σχεδόν, μέσα σε ένα Ισλαμικό-Θρησκευτικό κράτος, ήταν το κυριότερο στοιχείο που κράτησε την συνείδηση μας ελληνική.Βεβαία και η γλωσσά άλλα σε πολύ μικρότερο βαθμό. Όπως ξέρετε τουρκόφωνοι Έλληνες, χριστιανοί ορθόδοξοι ,είχαν ελληνική συνείδηση ενώ μουσουλμάνοι ελληνόφωνοι, τουρκική. Η ορθοδοξία μας κράτησε Έλληνες ενώ αυτοί που άλλαξαν θρησκεία σε πολλές περίπτωσης συμμετείχαν σε διώξεις ενάντιων τον Ελλήνων. Ο Τοπάλ Οσμάν είχε δεξί χέρι έναν Τονγίαλη, ονόματι Αχμέτς τη Κάντζογλη, που είχε δικιά του διμοιρία ελληνόφωνων Τονγιαλίδων, που έδρασαν στον δυτικό Πόντο. Όπως και ο Κεμάλ είχε για σωματοφύλακες Τονγιαλίδες. Στην περιοχή του Όφι η Χοτζάδες και οι Ούλεμαδες, την περίοδο των διωγμών με τους πύρινους λογούς τους προέτρεπαν τους ελληνόφωνους μουσουλμάνους να μην προστατεύουν τους χριστιανούς.

    Τα συμπεράσματα δικά σας…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  18. Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  19. Δηλαδή η ορθόδοξη θρησκεία (την οποία μάλιστα έχουν κι οι Ρώσοι, και οι Σέρβοι και ένα κάρο ακόμη λαοί) είναι κριτήριο εθνικότητας περισσότερο από τη γλώσσα; Διαφωνώ

    Σχόλιο από Πλάνητας | 12/09/2010

  20. Δεν λέω ότι ισχύει αυτό τώρα που το έθνος έχει πάρει άλλη σημασία. Λέω ότι έτσι χωριζόντουσαν τα έθνη στην οθωμανική αυτοκρατορία. Αν δεν ήταν οι προγονοί σου ορθόδοξοι σήμερα θα ήσουν στην Τουρκία και θα θεωρούσες τον εαυτό σου Τούρκο!

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  21. Στο κείμενο του Ακριτίδη υπάρχει ένα σχήμα όπου κρίνει κάποιος απ’ έξω από το σύνηθες ανθρώπινο είδος που έχει τη συγκεκριμένη πορεία μέσα στο χρόνο. Φαντάζεται ότι υπάρχει κάπου ένας τέλειος άνθρωπος με γνώση, απαλλαγμένος από προκαταλήψεις και φόβους. Αυτή η ιδέα περί τέλειου ανθρώπου, γνώστη των φυσικών φαινομένων, χωρίς μεταφυσικές αγωνίες υπάρχει στη βάση πολλών μέχρι τώρα συστημάτων,φιλοσοφικών αλλά και κοινωνικών. Από τον Υπεράνθρωπο του Νίτσε, έως τον Άριο των Ναζί και τον Σοβιετικό Άνθρωπο στην ΕΣΣΔ. Όμως όπου αυτή η υλιστική φιλοσοφία εφορμόστηκε δημιούργησε νέους θεούς. Ειδικά στην ΕΣΣΔ η λατρεία του Λένιν και του Στάλιν, που τους μουμιοποίησαν κιόλας και τους προσκυνούσαν στο νέο ναό, το Μαυσωλείο (τον Στάλιν τον έβγαλαν από κει και τον έθαψαν το 1956), εξαπλώθηκε σ’ όλο τον κομμουνιστικό κόσμο, από τη Βουλγαρία με το Μαυσωλείο του Δημητρώφ, στην Κίνα με τον Μάο, στην Κορέα με τον Κιμ Ιλ Σουγκ και πάει λέγοντας.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 12/09/2010

  22. αυτό που ήθελα να πω κι ίσως να μην έγινε αντιληπτό δεν είναι ότι η παναγιά η σουμελά ότι δεν είναι ένα ιστορικό μνημείο των ποντίων αλλά ότι γενικά ενώ και οι άλλες προσφυγικές ομάδες ήταν θρησκευόμενοι έχουν να δείξουν κι άλλα στοιχεία όχι μόνο την σύνδεσή τους με την θρησκεία. και στην τελική ναι οι πόντιοι που είναι στον πόντο και είναι μουσουλμάνοι δεν είναι έλληνες; μπορεί τότε να λειτουργούσε έτσι αλλά τώρα που μπορούμε να δούμε πιο ανοιχτά είναι σαν να τους χαρίζουμε αυτούς τους ανθρώπους. το ίδιο και για τους μουσουλμάνους της θράκης που τους χαρίζουμε πεσκέσι στην τουρκία με βάση μόνο την θρησκεία.

    απλά και ίσως να ακούγομαι και κυνικός ή βλάσφημος πέρα από το να κλαίμε στην παναγιά την σουμελά και να γινόμαστε θύματα της ακροδεξιάς τι άλλο έχουμε να δείξουμε ως πόντιοι; μόνο έναν ωραίο κότσαρι; μας φτάνει;

    μήπως πια η παναγιά η σουμελά από ένα σημείο αναφοράς των ποντίων έγινε μία ωραία παγίδα για να πέφτουμε στα δίχτυα των εθνοφασισταριών;

    —//—

    επίσης η εκκλησία δεν έσωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία αλλά μέρος το οποίο χρειαζότανε. εκτός αν δεν έχεις ακούσεις για την καύση της βιβλιοθήκης της αλεξάνδρειας.

    οι θρησκείες γενικά δεν είναι φίλες της ελεύθερης σκέψης ή της φιλοσοφίας.

    άλλωστε και κατά την διάρκεια της ελληνικής επανάστασης αλλά και πιο πριν μεγάλα κεφάλια της ορθόδοξης εκκλησίας εχθρεύονταν τον διαφωτισμό και οτιδήποτε νέο. μην ξεχνάς ότι τον κοσμά τον αιτωλό που ζητούσε να φτιάχνουν σχολεία στα χωριά τον «φάγανε».

    ακόμη το 1821 μεγάλα κομμάτια των επαναστατών ήταν και μουσουλμάνοι , αυτό σημαίνει ότι δεν ήταν έλληνες; το ότι η ελληνική επανάσταση δεν ήταν μόνο χριστιανική φαίνεται κι από τα κείμενα των πρώτων εθνοσυνελεύσεων που μοιάζουν σε πολλά σημεία έτη φωτός πιο μπροστά από το τωρινό μας σύνταγμα. αλλά ήδη έχω ξεφύγει από την θεματική της ανάρτησης.

    Σχόλιο από cortlinux | 12/09/2010

  23. Τα μαυσωλεία που χτίστηκαν στα διάφορα «κομμουνιστικά» κράτη απορώ γιατί οι ακροδεξιοί θέλουν να τα γκρεμίσουν. είναι αποδείξεις για το τι κράτη είχαν δημιουργηθεί. οι κομμουνιστές θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που θα ήθελαν να γκρεμίσουν κι όχι να τα διατηρήσουν.

    Σχόλιο από cortlinux | 12/09/2010

  24. «επίσης η εκκλησία δεν έσωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία αλλά μέρος το οποίο χρειαζότανε. εκτός αν δεν έχεις ακούσεις για την καύση της βιβλιοθήκης της αλεξάνδρειας.»

    Αυτό το λαμπρό επίτευγμα του πολιτισμού δεν έμελλε να επιβιώσει. Η πρώτη μεγάλη καταστροφή έρχεται με την πολιορκία του Ιουλίου Καίσαρα στο Βρουχείον από τον Αχιλλέα. Θέλοντας να εμποδίσει τον αντίπαλό του από την ελεύθερη είσοδο στο λιμάνι, ο Ιούλιος Καίσαρας έκαψε το ρωμαϊκό του στόλο, αποτελούμενο από 72 πλοία, μαζί με εκείνα που κατασκευάζονταν στα ναυπηγεία. Η φωτιά μεταδόθηκε στην ξηρά στο λιμάνι και τότε κάηκε η βιβλιοθήκη του Βρουχείου. To γεγονός πιστοποιεί ο Σενέκας (De tranquillitate animi ΙΧ), παραπέμποντας στον Τίτο Λίβιο, ο Πλούταρχος (Βίος Καίσαρος), ο Δίων Κάσσιος και ο Αμμιανός Μαρκελλίνος.

    Έγιναν αρκετές προσπάθειες για την αποκατάσταση του ονόματος του Ιουλίου Καίσαρα, και κάποιες από αυτές ήταν πειστικές. Εκείνο που έχει σημασία, όμως, είναι το γεγονός πως από την εποχή της ρωμαϊκής κατάκτησης άρχισε η κατάπτωση και η καταστροφή. Όχι μόνον σταμάτησε η απόκτηση νέων χειρογράφων, αλλά τα πολυτιμότερα από αυτά έπαιρναν το δρόμο για τη Ρώμη. Οι μεγάλες ταραχές και συχνές πολιορκίες επιτάχυναν την αποσύνθεση. Η συμφορά επί Καρακάλλα είδαμε πως έπληξε ιδιαίτερα το Μουσείο. To 270 στην πολιορκία του Αυρηλιανού κατασκάφτηκε το μεγαλύτερο τμήμα του Βρουχείου. Με τη σειρά του στον Σουΐδα αναφέρεται πως ο Διοκλητιανός στο τέλος του 3ου αιώνα έλαβε νομοθετικά μέτρα για τη διοίκηση των βιβλιοθηκών και έδωσε εντολή να καούν τα χειρόγραφα που πραγματεύονταν την αιγυπτιακή χημεία.

    Η δεύτερη καταστροφή συνέβη επί αυτοκράτορα Καρακάλλα. Ο Καρακάλλας, επιθυμώντας να εκδικηθεί τους Αλεξανδρινούς για τα δηκτικά τους σχόλια σε βάρος του, όχι μόνον κατέσφαξε όλη τη νεολαία της ευγενούς τάξης, αλλά και δήμευσε και την περιουσία του Μουσείου, του ενός από τα τρία φημολογούμενα κτίρια της Βιβλιοθήκης, έδιωξε τους σοφούς και κατέστρεψε τη βιβλιοθήκη. Ο Δίων Κάσσιος αναφέρει σχετικά «Και δη τους φιλοσόφους, τους Αριστοτελικούς ονομαζόμενους, τα τε άλλα δεινώς εμίσει, ώστε και τα βιβλία αυτού (του Αριστοτέλη) κατακαύσαι εθελήσαι και τα συσσίτια, α εν τη Αλεξανδρεία είχον, τας τε λοιπάς ωφελείας όσας εκαρπούντο αφείλετο» (OZ’ ζ’ 22). Ο αυτοκράτορας Αλέξανδρος Σεβήρος προσπάθησε να επανορθώσει τo αδίκημα, ανανεώνοντας τα συσσίτια και επιστρέφοντας όσα δημεύθηκαν, αλλά από τότε το Μουσείο άρχισε να οδηγείται προς την παρακμή, υφιστάμενο μάλιστα και την αντίπραξη της Κατηχητικής Σχολής.

    Το 391, με παρακίνηση του αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας Θεόφιλου, καταστράφηκε ο ναός του Σέραπι, ως αποκορύφωμα του διατάγματος της 24ης Φεβρουαρίου του ίδιου χρόνου, επί Θεοδοσίου και σε μια περίοδο που ήδη αρκετά ιερά της υπαίθρου αλλά και μερικοί ναοί των πόλεων καταστράφηκαν από χριστιανούς. Στο Ελληνορωμαϊκό Μουσείο υπάρχουν τα τεκμήρια μιας μεγάλης καταστροφής. Έρχεται και η αραβική κατάκτηση το 642 , για να ολοκληρώσει την καταστροφή. 0 Αμπντούλ Φαράγκ, μονοφυσίτης επίσκοπος και ιστορικός του 13ου αιώνα αναφέρει τα εξής: O Ιωάννης Φιλόπονος (490-570 μ.Χ), περίφημος βιβλιόφιλος, εξαιτίας της εύνοιας που απολάμβανε από τον κατακτητή Αμρ ελ Ας, πέτυχε να του δοθούν όλα τα βιβλία της πόλης. Έδειξε τόσο μεγάλη χαρά και επαίνεσε τόσο την αξία των παπύρων, ώστε ο Αμρ ζήτησε και τη γνώμη του χαλίφη Ομάρ. «Αν περιέχουν αυτά τα χειρόγραφα ό,τι και το Κοράνιο είναι περιττά. Αν περιέχουν πράγματα αντίθετα, τότε είναι επιζήμια», του απάντησε εκείνος. Διατάχθηκε, λοιπόν, να ριχτούν στην πυρά ως καύσιμη ύλη για τα τετρακόσια λουτρά της πόλης. To γεγονός επαναλαμβάνει μετά από μισό αιώνα περίπου ο Αμπντούλ Λατίφ, αργότερα ο Ιμπν αλ Κίφτι, ο Αμπούλ Φέντα κ.α.

    Wikipedia

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  25. «Διατάχθηκε, λοιπόν, να ριχτούν στην πυρά ως καύσιμη ύλη για τα τετρακόσια λουτρά της πόλης. To γεγονός επαναλαμβάνει μετά από μισό αιώνα περίπου ο Αμπντούλ Λατίφ, αργότερα ο Ιμπν αλ Κίφτι, ο Αμπούλ Φέντα κ.α.»

    Μέτα από την «χριστιανική» Αλεξάνδρεια έμειναν χειρόγραφα τόσο πολλά που μπορούσαν να τα καίνε για πολλά χρονιά ,οι ηγεμόνες που τους διαδέχτηκαν.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  26. Η κουβέντα για το αν οι χριστιανοί κατέστρεψαν τα έργα των Ελλήνων είναι το λιγότερο ανόητη και αντιστοιχεί μόνο σε αναζητήσεις βαρεμένων ακροδεξιών νεοπαγανιστών. Στη ιστορία κάυθε φορά που έχουμε ανατροπές και ιδεολογικές ανακατατάξεις, η νέα τάξη πραγμάτων βασίζει την κυριαρχία της στην καταστροφή των ιδεολογικών συμβόλων των αντιπάλων της. Έτσι έγινε όταν ο χριστιανισμός ως ιδεολογία επικρατεί στον ελληνόφωνο κόσμο, όταν το ισλάμ επικρατεί επί του χριστιανισμού και όταν ο κομμουνισμός επικρατεί επί όλων των προγενέστερων θρησκειών. Αλλά και σήμερα που η λατρεία του κεφαλαίου κυριαρχεί γίνεται προσπάθεια να καταστρφεί οποιαδήποτε συναισθηματική, ιδεολογική ή ηθική σχέση του ανθρώπου με το παρελθόν του.

    Στη ρωμαϊκή εποχή που εμφανίζεται ο χριστιανισμός ως επαναστατικό κίνημα, οι Έλληνες προσχώρησαν εθελοντικά και υπήρξαν και οι κύρηκες της νεάς ιδεολογίας ανατροπής του διεφθαρμένου και κυνικού ειδωλολατρικού κόσμου. Οι χριστιανοί Έλληνες κατέστρεψαν τα αγάλματα των παλιών θεών, όπως αργότερα έκαναν κάθε φορά που άλλαζαν ιδεολογία. Και μέχρι σήμερα βέβαια. Η σημερινή αμφισβήτηση της βασικής συνθήκης (της ένταξης στο χριστιανισμό) για να υπάρξουν ως Ρωμαίοι-Ρωμιοί και αργότερα Έλληνες στο σκοτάδι των αιώνων της μουσουλμανικής καταπίεσης, δείχνει ακριβώς αυτό το νόμο που ανάφερα και πριν. Οι ελληνόφωνοι άθεοι ή νεοειδωλολάτρες αμφισβητούν την θρησκεία των παππούδων τους, όπως ακριβώς κάποτε προν από 1800 χρόνια οι χριστιανοί ελληνόφωνοι αμφισβητούσαν την ειδωλολατρία των δικών τους παππούδων. Και το ίδιο έγινε με όσους ελληνόφωνους αποδέχτηκαν το Ισλάμ και κατέτσρεψαν τις εκκλησίες των δικών τους παππούδων.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 12/09/2010

  27. Ο χριστιανισμός έπαιξε μεγάλο ρόλο στην σημερινή ταυτότητα μας. Δεν μπορούμε να πετάξουμε και να αφορίσουμε 1000 χρονιά βυζαντινής ιστορίας που διαμόρφωσαν την ταυτότητα μας.
    Η παναγία Σουμελά είναι ακριβώς αυτό, κομμάτι της ταυτότητας μας.

    Και οι χοροί ειναι κομμάτι της παράδοσης μας και διαφωνώ στο ειρωνικό τόνο σου Ματσουκάτε. Θα πεις οτι, οι Πόντιοι συνήθως προβάλουν μόνο τους χορούς τους , λες και δεν έχουμε τίποτα να δείξουμε άλλο. Τι το τόσο διαφορετικό έχουμε να επιδείξουμε στους υπόλοιπους Έλληνες; Την ποντιακή διάλεκτο; Αυτή μέσα στα επόμενα χρονιά θα χαθεί.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  28. Την Σουμελά δεν την θέλετε και τους χορούς τους θεωρείτε υποτιμητικούς να δηλώνουν μονοί τους την ταυτότητα μας. Για δώστε μας κάποια στοιχεία του πολιτισμού μας που πρέπει να προβάλουμε ποιο πολύ από τα προηγούμενα δυο…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  29. κανείς δεν είπε ότι όχι στην σουμελά ή στους χορούς (τους οποίους ειλικρινά λατρεύω). αυτό που είπα γιατί προβάλουμε μόνο αυτά ως στοιχεία της ταυτότητάς μας.

    @ ματσουκάτες η εθελοντική προσχώρηση είναι τόσο ανέκδοτο όσο και ότι επί χρουτσόφ όλοι έγιναν μέλη του κομμουνιστικού κόμματος… «εθελοντικά».

    όταν μιλάμε στην καύση των εγγράφων της αλεξάνδρειας μιλάμε για επιστημονικά καρά κύριο λόγο έργα κι όχι θρησκευτικά. κανείς δεν μίλησε να γυρίσουμε στο δωδεκάθεο. άλλωστε η ειδωλολατρεία καλά κρατεί και δεν χρειάζεται κανένα δωδεκάθεο. μόνο την τήνο να πάρεις παράδειγμα ή την μέκκα (που προσκυνάνε έναν μετεωρίτη) καταλαβαίνεις ότι η ανθρωπότητα διψά για είδωλα.

    Σχόλιο από cortlinux | 12/09/2010

  30. «κανείς δεν είπε ότι όχι στην σουμελά ή στους χορούς (τους οποίους ειλικρινά λατρεύω). αυτό που είπα γιατί προβάλουμε μόνο αυτά ως στοιχεία της ταυτότητάς μας. »

    Για πρωτινέ κάποιο άλλο στοιχείο της παράδοσης μας που μπορούμε να προβάλουμε…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 12/09/2010

  31. αυτή είναι και η δική μου απορία γιωρίκα. υπάρχουν και άλλα στοιχεία ή μόνο αυτά μας χαρακτηρίζουν; απλή απορία.

    Σχόλιο από cortlinux | 12/09/2010

  32. @ cortlinux

    Υπάρχει ο κεμετζές, η ζίπκα, η Σέρα, η διάλεκτος κ.λπ

    Σχόλιο από pontios monofthalmos | 13/09/2010

  33. σχετικά με το σεράπειο και την βιβλιοθήκη της αλεξάνδρειας
    http://www.portaaurea.gr/istoria_meletes/sarap.htm

    Σχόλιο από Γιάννης | 13/09/2010

  34. «Υπάρχει ο κεμετζές, η ζίπκα, η Σέρα, η διάλεκτος κ.λπ»

    Όλα αυτά προβάλλονται μέσο του χορού…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 13/09/2010

  35. Υπάρχει βεβαία και η ποντιακή μαγειρική άλλα όπως γνωρίζουμε δεν είναι πολύ εύγευστη σε σχέση με της άλλες μαγειρικές. Προβάλετε και αυτή σε πολλές εκδηλώσεις και φεστιβάλ. Άλλα το μόνο που προσφέραμε στην ελληνική κουζίνα, είναι το πιροσκί, που και αυτό δεν είναι δικό μας γιατί είναι Ρωσικό. 🙂

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 13/09/2010

  36. Γιωρίκα ντο λες; Τη γιάγια μ’ ξέρτς ατέν;

    Σχόλιο από Πλάνητας | 13/09/2010

  37. Απόθεν να εξέρ’ατεν νέπε;

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 13/09/2010

  38. Νέπε η καλομανα σ’ και τ’εμόν πα, εμπροστά σην Μικρασιάτσα, πλημία εφταεί…

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 13/09/2010

  39. Η ΚΥΡΑ ΟΛΓΑ. Έχουμε και λέμε: Τσιριχτά, Ωτία, Χαβίτς, Κοτόπουλο με γιουφκά, τώρα βέβαια έχουνε γίνει πιο ευρωπαϊκές οι συνταγές της και μπήκανε στο χορό πατάτες, σάλτσες και λοιπά.
    Πάντως και τα πιροσκία που είναι όντως ρωσικής προέλευσης όπως και πολλά φαγητά της περιοχής Καυκάσου, δεν έχουν καμία σχέση όταν τα φας στην ποντιακή κουζίνα. Πολύ διαφορετικά από τα ρωσικά και στα υλικά και στη γεύση. Είναι σαν τους κεφτέδες ένα πράγμα που τους κάνουν σχεδόν σε όλη τη Γη αλλά αλλιώς είναι ο τουρκικός kofte, αλλιώς ο κυπριακός κιοφτές, αλλιώς τα ελλαδικά κεφτεδάκια (που έχουν και ψωμί νομίζω μέσα), και αλλιώς τα αγγλικά meatballs.
    Άντε ρε μ’ανοίξατε την όρεξη πάω στην κυρα Όλγα να φάω.

    Σχόλιο από Πλάνητας | 13/09/2010

  40. Πω πω πω νέπε!!! Τέτοια φαγητά δεν έχει ούτε η γαλλική κουζίνα. Τα τσιριχτά είναι οι ελλαδικοί λουκουμάδες . Τα ωτία το ίδιο, σε άλλο σχήμα απλός. Το χαβίτς ,ελλαδίτης δεν θα το φάει.
    Το μπόρsh, τα βαρένικα,τα πιραshκία, είναι Ρώσικης προελεύσεις. Τα υπόλοιπα φαγητά του Καυκάσου που έχουμε δεν έχουν καμιά σχέση ιδιαίτερη με τα ρωσικά φαγητά άλλα αντίθετος μοιάζουν ποιο πολύ με τα ποντιακά φαγητά λόγο των συστατικών τους. Δεν ξέρω πως τα φτιάχνετε εσείς,που σίγουρα κάθε νοικοκυρά θα έχει και την δικιά της παραλλαγή, άλλα εμείς που ήρθαμε από την Σ.Ένωσή τα φτιάχνουμε όπως αυτούς.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 13/09/2010

  41. για τα ωτία διαφωνώ είναι πολύ διαφορετικά από τους λουκουμάδες.

    και τα χω δοκιμάσει σε πολλές παραλλαγές.

    η γλώσσα είναι βασικό στοιχείο της ποντιακής κουλτούρας, ακόμη και το βρίσιμο έχει άλλη γλύκα και χροιά στα ποντικά. πιθανόν να απλοποιηθεί και να μην είναι με τόσο βαριά προφορά αλλά δεν χάνεται.

    πχ στην περιοχή της μακεδονίας θράκης υπάρχει ποντιακός ραδιοφωνικός σταθμός. στην γουικιπίντια υπάρχουν κάποια άρθρα στην ποντιακή. αν το προσπαθήσουμε μπορούν να υπάρξουν και έργα (πέρα από τον αστερίξ 🙂 ) γραμμένα στη ποντιακή που θα παράγουν και προβάλουν στοιχεία του πόντου.

    το να βλέπεις κριτικά την παράδοση των προγόνων σου δεν σημαίνει ότι θες να την αναιρέσεις ή να την αποποιηθείς αλλά ότι προσπαθείς να την εξελίξεις αλλά και να την γνωρίσεις έτσι καλύτερα.

    εδώ κάναμε τα «κάκαλα» βασικό στοιχείο της γλώσσας των βορειοελλαδιτών :-p

    Σχόλιο από cortlinux | 14/09/2010

  42. cortlinux ΥΠΑΡΧΟΥΝ ήδη έργα στην ποντιακή διάλεκτο, και μάλιστα όχι μόνο στα «καλαμπουρτζίδικα» είδη όπως τα ανέκδοτα.

    Υπάρχει καταρχήν δημοσιευμένη στην ΕΣΣΔ η Γραμματική της Ποντιακής (Ι ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΙ ΤΙ ΡΟΜΕΙΚΥ ΤΙ ΠΟΝΤΕΙΚΥ ΤΙ ΓΛΟΣΣΑΣ) ΤΟΥ Ι. ΤΟΠΧΑΡΑ και αναφέρω αυτήν γιατί είναι ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΕΞΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΣΤΗΝ ΔΙΑΛΕΚΤΟ σε αντίθεση με τις υπόλοιπες γραμματικές που γράφτηκαν στην ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΗ.

    Υπάρχουν ένα κάρο έργα στο ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ( γαμπρέ,φούστρον τρως; το ροδαφνον, Το νερό εσέβεν σ΄ αυλάκ κ.α.)

    Υπάρχουν ΠΟΙΗΜΑΤΑ άπειρα σε διάλεκτο τα οποία έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογές ποντιακής ποίησης κυρίως από τις εκδόσεις Κυριακίδη (λ.χ. Κοντοζής, Παπαδόπουλος, Κτενίδης και άλλοι)

    οπότε εκεί που νομίζω ότι πάσχουμε είναι στην ΥΠΑΡΞΗ ΑΞΙΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ που να ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΝ αυτή τη μεγάλη κληρονομιά και να της δώσουν το εκτόπισμα που χρειάζεται στην νεοελληνική γραμματεία.

    Σχόλιο από Πλάνητας | 14/09/2010

  43. Ναι υπάρχουν αυτά και γράφτηκαν στης αρχές του αιώνα.

    Μια γλωσσά που όλο και λιγότεροι την μιλάνε (κυρίως άτομα 3ης ηλικίας) και δεν διδάσκετε στα σχολεία για αυτό είναι καταδικασμένη να πεθάνει όπως γίνετε τα τελευταία χρονιά.

    Στην Ελλάδα ποντιακά, καθημερινός την χρησιμοποιούν οι πόντιοι από την Σ.Ένωση περισσότερο, άλλα όσο πάνε και αυτοί αφομοιώνονται.

    Οι σύλλογοι πρέπει να μεριμνήσουν για να διασωθεί και να ξανά διδαχτεί η ποντιακή διάλεκτος.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 14/09/2010

  44. Να μην ξεχάσω και τον «Κόκκινο Καπνά» στην κατηγορία των ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ και αφήσω τους απανταχού Αγτζιδοfans (εμού συμπεριλαμβανομένου) παραπονεμένους.

    http://kars1918.wordpress.com/2010/03/30/kokinos-kapnas/

    Σχόλιο από Πλάνητας | 14/09/2010

  45. Γιωρίκα όταν έλεγα να μπει η ποντιακή διάλεκτος (αλλά και οι υπόλοιπες νεοελληνικές διάλεκτοι) ως μάθημα επιλογής στα σχολεία με λέγανε κολλημένο δε ξέρω έτρεξε κανένας σύλλογος γι’αυτό ποτέ ή επαναπαυόμαστε που μας λένε οι ειδήσεις κάθε 15 Αυγούστου και δείχνουν τη σέρα στους Ολυμπιακούς;

    Σχόλιο από Πλάνητας | 14/09/2010

  46. 🙂 Πλάνητα, βασικά οι σύλλογοι πρέπει να το κάνουν αυτό.Έκτος από τους χορούς πρέπει να τους μαθαίνουν την διάλεκτο τους και την ιστορία τους. Ιστορία όταν λέω εννοώ ,γενικά την ιστορία του Πόντου ,την λαογραφία και τα έθιμα του Πόντου Άλλα πάντα μακριά από προπαγάνδες και φανατισμούς.
    Τώρα όσων άφορα τα σχολειά ειναι λίγο δύσκολο.Έχουν τόσα και τόσα μαθήματα δεν χρειάζονται να τα φορτώσουμε και με άλλα. Είναι βασικά θέμα συλλόγων.

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 14/09/2010

  47. Νομίζω ότι κάτι έχει ξεκινήσει. Οι Αργοναύτες-Κομνηνοί διδάσκουν εδώ και δύο χρόνια την ποντιακή διάλεκτο, στην Κοζάνη δημιουργείται μεγάλη σχολή για τα ποντιακά, έχουν γίνει συνέδρια ( http://www.neolaia.poe.org.gr/default.aspx?pageid=166 )έχουν γίνει εξαιρετικές μελέτες ( http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/studies/dialects/thema_b_11_4/index.html ) και απ’ ότι μας ενημέρωσαν φέτος το Γραφείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα έχει επιλέξει να τιμήσει την ποντιακή διάλεκτο στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσων. Θα γίνει μια εκδήλωση για την ποντιακή διάλεκτο το απόγευμα της Δευτέρας 27 Σεπτεμβρίου σε συνεργασία του Γραφείου της ΕΕ με το Γυμνάσιο και Λύκειο της Αιγάλεω, καθώς και με τον τοπικό ποντιακό σύλλογο.

    Όταν μάθουμε περισσότερα θα σας ενημερώσουμε.

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 14/09/2010

  48. «Δεν δημιούργησε ο θεός τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος το θεό. .»

    Αυτό είναι ακριβώς, αλλά ακριβώς ακριβώς, αυτό που γράφει ο αστός(αστοδημοκράτης τυπικός, κατά τους Σοβιετικούς) Λουδοβίκος Φόυερμπαχ.. Και επειδή ο μαρξισμός εκπροσωπεί το πιο αστικό κομμάτι του αριστερού και σοσιαλιστικού κινήματος, όπως έγραψε το νεομαρξιστικό Μonthly Review στον πρόλογο του βιβλίο «αριστερά και θρησκεία/θεολογία», έχει ασπαστεί τις απόψεις των αστών, όπως την γελοία ιδέα περί προόδου που αναμασάει ο συντάκτης που σχεδόν βγήκε από το …εργοστάσιο παραγωγής «αριστερών φωταδιστών». Εννοώ αυτά με τον Μεσαίωνα κτλ. που τον γενικεύει ως καλός νομιναλιστής παντού και πάντα. Επίσης, στην δυτικοευρωπαϊκή νεωτερικότητα, στην, κατά τους αστούς προοδευτική, πορεία της, μετά τον αστικό Διαφωτισμό/ορθολογισμό/αθεϊσμό, εμφανίστηκε ο Ρομαντισμός, όπως έχει μαλλιάσει το χέρι μου -και του Μπερντιάεφ, πριν από εμένα- να γράφη. 🙂 Σήμερα, επικρατεί αυτό που λέει ο Ζιάκας «μεταμοντέρνος μηδενισμός», ο Κονδύλης ίσως «μαζική δημοκρατία», και ο μέγιστος Ζακ Ελλύλ «societe technicienne», που αποτελείωσε και την διαλεκτική εσωτερική πορεία των αστικών ιδεών στο μηδέν.

    Τιμώ τον ίδιο, αλλά ουδόλως τις ιδέες του. Καλησπέρα!!!

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  49. Και μία ευχή: σκεφτείτε επί τέλους έξω από «κουτάκια».

    (Έτσι καταλήξαμε κάποιοι στην Ορθοδοξία.)

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  50. Ο Ηλίας γράφει:

    «….η νηστεία επιβαλλόταν δια πυρός και σιδήρου ,κάρφωναν μια πατάτα στην μέση του σπιτιού (σό΄ κερεστέν) και τοποθετούσαν πάνω φτερά από κότα τόσα όσα και οι εβδομάδες της νηστείας ,και αλίμονο σε όποιον παραβιάσει τα καθιερωμένα ,πέρα από το ξύλο που έτρωγε από τους οικείους του…»

    Εξαιρετική τεχνική για να κρατάς το στύλ σου. Ούτε περιττά πάχη, ούτε διάιτες και διαιτολόγους, ούτε τοξίνες στον οργανισμό.

    Μήπως πρέπει να βγούμε απ’ τα κουτάκια μας (που λέει και ο ΦιλαλήθηςΟΟΟ) και να μπούμε στα παλιά δοκιμασμένα κουτάκια της παράδοσης;

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 14/09/2010

  51. @Ματσουκάτες
    Το θέμα δεν είναι τι ισχυρίζεται κάποιος, αλλά πώς τεκμαίρεται. Εγώ ανέφερα ήδη τέσσαρας-πέντε συγγραφείς, σ/φε «Ματσουκάτες». 😀

    Επίσης, υποθέτω, ότι δεν έχει οποιαδήποτε αξία, αν πω, ότι αυτό είναι ό,τι χειρότερο για την Ορθοδοξία, έτσι; Ότι η νηστεία είναι όσο πιο απόλυτα γίνεται θεληματική και ότι είναι τεράστια αμαρτία η επιβολή της.

    Τέλος, η Ορθόδοξη παράδοση -στοιχειώδες!- δεν έχει κουτάκια, δόγματα που περιμένουν να τα αποδεχθούμε διανοητικά, «νοησιαρχικά» σαν τα αξιώματα του Βολταίρου. Αυτό είναι η εκφιλοσοφημένη πίστη του Δυτικού-Παπικού Μεσαίωνα που παντρεύει αριστοτελική μεθοδολογία και ορολογία με «χριστιανισμό». Η Ορθοδοξία(ισχυρίζεται, ότι) έχει ΕΜΠΕΙΡΊΑ, απλώς, επαληθεύσιμη όσο το σημείο ζέσεως του νερού. Το θέμα μας, τέλος πάντων, δεν είναι να σας πω εγώ για την Ορθοδοξία. Το θέμα είναι, ότι αυτές οι απόψεις δεν προσιδιάζουν σε ανθρώπους που θέλουν να αφήσουν πίσω τους την καπιταλιστική-αστική ιδεολογία. Και ότι το κίνημα της κοινωνικής χειραφέτησης και το εργατικό δεν θα τελεσφορήση, δυστυχώς, ποτέ.

    Εν πάση περιπτώσει, αυτά που λέω θέλουν προσωπική ερευνα, και το ξέρω, ότι ματαιοπονώ… Είστε ευπρόσδεκτοι να τα συζητήσουμε και από το φτωχικό μου, εννοείται, όλοι. Χαίρετε!!!! 🙂

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  52. ΥΓ Α, και τα μηδενικά είναι δύο. Και δεν είναι τυχαίο. 🙂

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  53. Φιλαλήθη00, θέλεις να σου αναφέρω και εγώ συγγραφείς; Δηλαδή επώνυνους διαιτολόγους που έχουν γράψει κάτι για να φέρουν το τίτλο και του συγγραφέως; Αφού εγώ για δίαιτες μίλησα και μόνο.

    Πάντως η κριτική σου προς τον «παπισμό» και η σκληρότητα που δείχνεις,μου θυμίζει την κριτική προς την ορθοδοξία κάποιων περίεργων ακροδεξιών ΕΛ που ξεμυτίζουν και στους αριστεροπόντιους που και που για να πετάξουν κάποια εξυπνάδα.

    Για πες μας, τι σημαίνουν το δύο μηδενικά στην κατάληξη του νικνέιμ σου;

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 14/09/2010

  54. @Ματσουκάτες
    Χα, χα, χα. Δεν συγκρίνονται, φίλε μου, οι επώνυμοι διαιτολόγοι(άσε δε που η νηστεία συγχέεται με την δίαιτα στα πλαίσια του αστικότατου και χρησιμοθηρικότατου υγιεινισμού) με τον τεράστιο Ζακ Ελλύλ, ούτε με τον Ζιάκα, ούτε τον Κονδύλη, ούτε το Monthly Review, από τα καλύτερα στον χώρο της (νεο)μαρξιστικής αριστεράς.

    Η κριτική που ασκώ στον Παπισμό δεν έχει να κάνη με κάποια αρχαιολατρία ούτε με το ότι είναι εβραϊκός ούτε με το ότι κατέστρεψε το αντίστοιχο των αρχαίων τευτονικών θεών ή προτάσσει την αγάπη, την ευσπλαχνία και την συγχώρηση, καθώς και την ανυπακοή, αντί της βίας. Μπορείς να δης, ότι απλώς λέω, ότι δυστυχώς ο συγγραφέας δεν γνωρίζει καν να διακρίνει. Λέει ένα Χριστιανισμός εκεί και τέλειωσε. Αλλά αυτά δεν είναι σωστά πράγματα.

    Τέλος, τα δύο μηδενικά σηματοδοτούν, υπορρήτως που λέμε, την ελαχιστότητά μου. Είναι δύο, διότι αυτή η γραφή είναι, νομίζω, πιο σύμ-μετρη, πώς να το πω, ούτε υπερβολική ούτε ελλειπτική, μέτρο, μεσότης με την καλή έννοια.

    Καταλαβαίνω, ότι ακούγομαι λίγο σκληρός, αλλά αφορά αποκλειστικά πράγματα και όχι πρόσωπα· είναι η «μάχαιρα του πνεύματος», για να το πω Γραφικά. 🙂

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  55. ΥΓ. Δεν ξέρω, αν χρειάζεται καν να αναφέρω, ότι έχω σε ιδιαίτερη εκτίμηση το καλό ιστολόγιό σας εδώ, αφού το έχω και στα προτεινόμενα, έτσι…;

    Σχόλιο από philalethe00 | 14/09/2010

  56. Μπορεί υπορρήτως να σημαίνουν την ελαχιστότητά σου όμως κρύβουν και μια πονηριά, αφού δίνουν τη δυνατότητα σε ακόμα πιο σεμνούς να βάλουν όσα ακόμα θέλουν. Αλήθεια, το μηδέν είναι άρητος αριθμός;

    Ο Ζιάκας που αναφέρεις είναι ο Θόδωρος Ζιάκας απ’ το ΚΚΕ(μ-λ);

    Εμένα πάντως όλη αυτή η συζήτηση μου φαίνεται γραφική 🙂

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 14/09/2010

  57. δηλαδή αν κατάλαβα καλά όποιος δεν επιστρέφει στην παράδοση και στην ορθοδοξία είναι μέσα στα κουτάκια ενώ όποιος τα ακολουθεί είναι οοοο προχώω. πολύ σαββόπουλος.

    ορθοδοξία του αλέξιου ας πούμε; τσάρος και ξερό ψωμί; να φέρουμε και τον κώτσο βασιλιά; κι αυτός παράδοση είναι.

    προσωπικά η ορθοδοξία (και γενικά όλες οι θρησκευτικές τάσεις) μου φαίνεται ενδιαφέρουσα μόνο σε κοινωνιολογικό επίπεδο κατά τα άλλα είναι εντελώς οπισθοδρομική και εσωστρεφής (όπως όλες οι θρησκείες).

    γενικά οι εναλλακτικοί όταν μιλάνε να είσαι «οπεν μάιντ» εννοούνε να δεχθείς κι ότι ο γάιδαρος πετάει. ε δεν πετάει… μόνος του. αν τον βάλεις σε αεροπλάνο, ναι.

    @πλάνητα
    δεν τα γνώριζα και συμφωνούμε ότι η ανάδειξή τους είναι ένα μεγάλο θέμα. θέλει δουλειά αλλά δεν είναι κάτι ακατόρθωτο.

    για την γλώσσα συμφωνώ ότι είναι θέμα συλλόγων αλλά και… συνήθειας. πχ στην περιοχή της δράμας υπάρχει ο ραδιοφωνικός σταθμός «Πόντος λελέγοσαι» (αν θυμάμαι καλά) όπου όλες οι εκπομπές γίνονται στα ποντιακά. αυτό για έναν πιο νέο είναι ένα εργαλείο. ακόμη και για έναν ξένο.

    Σχόλιο από cortlinux | 14/09/2010

  58. Περί Ζιάκα, ένα παληό (και εξαίρετο, το διάβαζα τις μέρες αυτές) για τον «εθνισμό και Αριστερά», από εκδ. Πελεκάνος
    http://www.bibliopolio.gr/%CE%95%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B1%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AC-p-229219.html

    και το τελευταίο από εκδ. Αρμός για τον μεταμοντέρνο μηδενισμό, όπως συζητείται σε μία εκπομπή αξιόλογη της τηλοψίας(υπάρχουν, ναι):
    http://www.anixneuseis.gr/?p=4920

    [Παληά, ήταν μαοϊκών αντιλήψεων (ή και στράτευσης), από όσο λίγο και εγώ γνωρίζω. ]

    Καλώς περί μηδενικών. Ελευθέρως όσα θέλει ο καθένας. 🙂 Απλώς, η ταπεινότητα δεν πρέπει να εκφυλίζεται σε ταπεινολογία ή ταπεινοσχημία, έτσι δεν είναι;

    Το μηδέν είναι ρητός αριθμός, όπως και ακέραιος, όπως και φυσικός. Μετέχει, δηλαδή, σε όλα τα σχετικά σύνολα, N, Z, Q, R, C(μιγαδικοί). 🙂

    «ορθοδοξία του αλέξιου ας πούμε; τσάρος και ξερό ψωμί; να φέρουμε και τον κώτσο βασιλιά; κι αυτός παράδοση είναι.»
    Πρέπει να διαβάσεις για την δημοκρατία του Άγιου Όρους, φίλε… Καλό είναι και το τελευταίο βιβλίο του Κ. Ζουράρι. Ο ίδιος ισχυρίζεται, ότι είναι ανώτερη της αρχαίας αθηναϊκής, ως καθηγητής πολιτειολογίας και μάλιστα εις Παρισίους επί έτη συναπτά, και με πείθει… Είναι απαύγασμα της Πατερικής παράδοσης περί πολιτικής διοίκησης(βλ. και το «η ψήφος των πλειόνων κρατείτω», των Οικουμενικών Συνόδων). Ο βασιληάς είναι φράγκικος. 🙂

    Συγγνώμη για τον ετεροχρονισμό…

    Σχόλιο από philalethe00 | 15/09/2010

  59. Ο ισχυρισμός μου εδώ δεν είναι απλά ότι είμαι ένας υλιστής και ότι ο ανατρεπτικός πυρήνας του Χριστιανισμού είναι προσβάσιμος σε μια υλιστική προσέγγιση. H θέση μου είναι ακόμη πιο ισχυρή. Ο πυρήνας αυτός είναι διαθέσιμος μόνο σε μια υλιστική προσέγγιση και αντιστρόφως. Για να γίνει ένας αληθινός διαλεκτικός υλιστής , πρέπει να περάσει από την Χριστιανική εμπειρία.

    http://leftliberalsynthesis.blogspot.com/2010/07/szizek.html

    Σχόλιο από SZ | 17/09/2010

  60. Υπάρχει μία προφητεία του Κοσμά του Αιτωλού και έχει ως εξής:
    Θα έρθει καιρός που στα μέρη της Καλλίστης και του Μελά θα δείτε τον Πατριάρχη να κατεβαίνει τα 64 σκαλιά της Παναγιάς και να ακούει κεμεντζέ. Τότε ολίγον καιρό έχετε. Βάλτε στην άκρη ένα σακούλι στάρι να μη χαθείτε από την πείνα”.

    Εσείς σύντροφοι και ενίοτε συμπότες στάρι φυλάξατε;;
    Γιατί για το λάδι σας, το ξέρω, έχετε φροντίσει.

    Σχόλιο από kanali | 03/10/2010

  61. Θα έρθει καιρός που στα μέρη της Καλλίστης και του Μελά θα δείτε τον Πατριάρχη να κατεβαίνει τα 64 σκαλιά της Παναγιάς και να ακούει κεμεντζέ. Τότε ολίγον καιρό έχετε. Βάλτε στην άκρη ένα σακούλι στάρι να μη χαθείτε από την πείνα”.

    Σαν πας στην Καλαμάτα, και ‘ρθείς με το καλό, φέρε μου ένα μαντίλι να δέσω στο λαιμό;

    Σχόλιο από Giorikas Pontios | 03/10/2010

  62. Θέλησα να μάθω τι υπήρχε πριν γίνει η Παναγία Σουμελά στο Όρος ‘ΜΕΛΑ’ και στην ίδια τοποθεσία ? μήπως ξέρη κανείς ? .
    Συνεχίζοντας να διαβάζω παρατηρώ, κάνεnας μας δεν αναφέρει για φιλοσόφους επιστήμονες ηγέτες του πόντου , για την ιστορία μας για τον πυρρίχιο χορό που αναφέρετε από τα βάθη τον αιώνων για την αρχαία ελληνική διάλεκτο που μόνο εμείς πόντιοι ομιλούμαι . ο χριστιανισμός ήρθε το 350 μΧ περίπου , εμείς ήμασταν εκεί με τον πυρρίχιο χορό που πάει στα χρόνια του Αχιλλέα και εσάς ποιος πόσο , είχαμε φιλοσόφους οικογένεια παρελθόν ? σήμερα το φανάρι του κ Βαρθολομαίου αναφέρει ότι στην σημερινή Τουρκία δεν υπάρχει ΕΛΛΗΝΑΣ ……….. και η μεγάλη σχολή του γένους ονομάστηκε ‘Ρωμαϊκή κοινότητα ‘ Η παναγία’ σου..μελα’ ? είναι κάτι που κρατά δεμένο τον πόντιο με τον ερχόμενο πριν 1700 χρόνια περίπου χριστιανισμό . κανένας μας δεν αναφέρει αυτούς που υπήρχαν εκεί πριν το χτηστιανησμο άτομα σαν
    -Διογένης από την Σινώπη 400/323 πχ,
    Πίστευε πως ο άνθρωπος είναι από τη Φύση εφοδιασμένος με όλα όσα χρειάζεται και δεν έχει ανάγκη από περιττά πράγματα
    -Ηρακλείδης ο Πόντιος .Φιλόσοφος , επιστήμονας αστρονόμος 388-310πχ από την Ηράκλεια του Πόντου ,
    Βρήκε ότι η γωνιακή απόσταση του Ερμή και της Αφροδίτης από τον Ήλιο είναι πάντα μικρότερη από κάποιο όριο
    -Στράβων από την Αμάσεια Πόντου 65-23 μχ Έλληνας Γεωγράφος ιστορικός και πολύ άλλοι εξαφανισμένη από ποιον ?

    Οι Πόντιοι ξακουστοί και για τα ακριτικά τραγούδια μας. Ωστόσο, ο χορός που προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ο αρχέγονος ένοπλος, πολεμικός χορός, ο Πυρρίχιος. Πόσα χρόνια τον χορεύουμε?
    Όσο για το όνομα μας ΠΟΝΤΟΣ αναρωτηθήκαμε να δούμε την πυγή ,που αναφέρει ότι είχε οικογένεια παιδία, εγγόνια όπως ο Αβραάμ της χριστιανοσύνης τον οποίο μας τον αναφέρουν κάθε μέρα η χριστιανή παπάδες και η βίβλος αλλά κανένα ιστορικός .ο Πόντος έλληνας αναφέρετε από ιστορικούς με οικογένεια παιδία εγγόνια όπως ..Ο, ΝΗΡΕΑΣ (Nereas) Θεός της Θάλασσας πριν τον Διόνυσο και ολυμπιακών θεών αναφέρετε από τον Ησίοδο ότι εντιμότατος αληθινός πήρε το όνομα ο Γέρος της Θάλασσας και πολλές φορές συγκρούσθηκε με τον Ηρακλή ( έναν από τους Ηρακλήδες διότι υπήρξαν πολλή )Διαβάστε Θεογονία 233-6 Όμηρου Ηλιαδα 1-357-9 Αποληδορας 2,5,111.15…
    Ο,ΦΟΡΣΗΣ (Phorcys) Ο Ησίοδος αναφέρει ότι η αδελφή του Σετο γέννησε την Γραία σημερνή μας ονομασία Γραικός η Greek με αυτό το όνομα μας αποκαλούν πολλή λαοί ,εξόν τον κινέζων που μας αποκαλούν ΣΙΛΑ. Ο,ΦΟΡΣΗΣ διάβασε Ησίοδο 233-9-270-336 Όμηρου οδύσσεια 1.68/73/13-96/345 Απολλώνιους 4.828-9….ΣΕΤΟ (CETO) κόρη του ΠΟΝΤΟΥ και της Γης μητέρα της Γραίας της Γοργόνας της Έχιδνας και τα Λάδων το φίδι που φιλούσε τα Χρύσα μήλα τον Εσπερίδων δες Θεογονία Ησίοδος 238-270-336…..ΘΑΥΜΑΣ (Thaumas)Διάβασε Θεογονία Ησίοδος 233-9/265-9 ψάξαμε να βρούμε την σχέση μας ? αλλά αφήνουμε κάποιους να μας λένε πόντος σωμένη ΘΑΛΑΣΣΑ ..

    .τα καμώματα του χρισταινησμου και η εκμετάλλευση του αναφέρουν ότι (όπως και στη ξένη ταινία ( brave hart) ..Πέρα από αυτό στα χωριά του Πόντου ήταν καθεστώς η νύφη την πρώτη νύχτα του γάμου να κοιμται με τον πάπα, την παρθενία της οποίας έπαιρνε ο εκπρόσωπος του θεού στην γη . , εξ ου και το σχετικό ανέκδοτο. .

    Σχόλιο από θεμης | 17/09/2011

  63. αααχ θέμη μου έχεις δίκιο.

    Θα έπρεπε πριν από 1800 χρόνια να παραμείνουμε είτε ζωροάστρες είτε στη συνέχεια να πάμε στο ισλάμ, αλλά οι σεύτελοι πρόγονοί μας πριν από (1800:30=) 60 γενιές πρώτοι απ’ όλους πήγαν και ασπαστηκαν τη νέα θρησκεία. Τι να πεις; Μια ζωή αναρχικοί και κομμουνιστές είμασταν. Γι αυτό και μας ξέσκισαν οι Ρωμαίοι τότε, οι Τούρκοι πολλούς αιώνες αργότερα και στις μέρες μας οι σταλινικοί (στην ΕΣΣΔ) και οι «autochtones» στην μητέρα-πατρίδα.

    Αυτό με την «παρθενία» για ξαναπές το. Μπας και πάω να γίνω παπάς σε κανένα ποντιακό χωριό της Μακεδονίας ή ακόμα και στο … Μενίδι!

    Σχόλιο από Ανδρέας | 18/09/2011

  64. Ποντιακό γιούχα
    Τον Ιούνιο στη Βέροια οι αγανακτισμένοι στόλισαν τον υφυπουργό Υγείας Μιχάλη Τιμοσίδη αλά ποντιακά. Ξεδίπλωσαν δύο πανό μέσα στην αίθουσα ξενοδοχείου όπου συνεδρίαζε η Νομαρχιακή ΠΑΣΟΚ Ημαθίας.
    Το ένα έγραφε «Το ξεπούλημα είναι η ιδεολογία σας» και το άλλο «Μπούρδες. Κακαλί μαλία», που σημαίνει… οι τρίχες των όρχεων. Το «κακαλί μαλία» έγινε σύνθημα στην Ημαθία.

    Προχθές στο κλειστό γυμναστήριο της Κομοτηνής, στο 7ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, ο υφυπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Πεταλωτής γιουχαΐστηκε αγρίως την ώρα που απηύθυνε χαιρετισμό στην εκδήλωση.

    Βλέπετε, εκτός της μνημονιακής μας υποταγής, οι Πόντιοι δεν ξεχνούν τον εμπαιγμό που υφίστανται και από αυτή την κυβέρνηση, να μην κατατίθεται στη Βουλή το νομοσχέδιο για αλλαγή του νομικού καθεστώτος της Παναγίας Σουμελά στη Βέροια, όπου μια οικογένεια είναι στο τιμόνι 46 χρόνια.

    Επί τούτου, σκάρωσαν μάλιστα και ανέκδοτο: «Γιατί οι κλειδούχοι του Ιδρύματος έριξαν Καντάφι και Μουμπάρακ;». Απάντηση: «Για να έχουν εκείνοι τα πρωτεία τής πιο μακροημερεύουσας ηγεμονίας στον πλανήτη».

    Γ.Α.Κ.

    http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=314829

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 16/10/2011


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: