Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-«Ο Πόντος γίνεται πραγματικά Εύξεινος «

Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Στέλιου Ελληνιάδη από την εφημερίδα «Δρόμος»

Πέρσι, δεν πήγα στην Παναγία Σουμελά αν και με έτρωγε η δημοσιογραφική περιέργεια. Δεν ήθελα να υποστώ το χαβαλέ των Ελληναράδων σε έναν τόπο απερίγραπτα μαγικό που διαισθανόμουν ότι θα τον μαγαρίσουν.
Φέτος, αποφάσισα να πάω γιατί ήξερα ότι θα είναι αλλιώς. Ο Ιβάν Σαββίδης, ένας θρησκόληπτος Πόντιος από το Ροστόφ της Νότιας Ρωσίας, που αναδείχτηκε τα τελευταία χρόνια σε σημαντικό παράγοντα του ποντιακού χώρου και οργανώνει τα «προσκυνήματα» ευαγγελιζόμενος την ενότητα των χριστιανών ορθοδόξων, δεν θα άφηνε τους ομόδοξούς του εξ Ελλάδος να καπελώσουν την προσπάθειά του επαναλαμβάνοντας τα περσινά παρατράγουδα.

Έτσι, τους έκοψε το βήχα. Ουσιαστικά τους απέκλεισε. Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης που τραγούδησε τον εθνικό ύμνο για να κοντράρει τους Τούρκους και είχε εξαγγείλει ότι θα διάβαζε ονόματα πεσόντων Ποντίων στο αίθριο του μοναστηριού, έφαγε πόρτα. Στο αεροπλάνο που μας μετέφερε από τη Θεσσαλονίκη στην Τραπεζούντα στις τέσσερις το πρωί της Κυριακής 15 Αυγούστου, μοιράστηκε φυλλάδιο με «Οδηγίες για προσκυνητές», το οποίο έγραφε ξεκάθαρα: Δεν επιτρέπονται προσβλητικές εκφράσεις εναντίον των ηγετών της χώρας, υποτίμηση του τοπικού πληθυσμού και εθνικιστικές εκδηλώσεις. Τελεία.
Ο Ιβάν Σαββίδης, βουλευτής στη ρωσική Δούμα, είναι πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας, συντονιστής της περιφέρειας χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (όπως εντελώς αδόκιμα ονομάστηκε) του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (επίσης αδόκιμα) και πρόεδρος του νεοσύστατου συντονιστικού οργάνου των απανταχού Ποντίων (ΔΙΣΥΠΕ). Είναι η πρώτη φορά που ένας Πόντιος κάτοικος του Πόντου, αποκτά παμποντιακό ρόλο, χωρίς να ελέγχει ούτε ένα σωματείο στην Ελλάδα, με το εντόπιο κατεστημένο (Τύπος και παράγοντες) να δυσφορεί.
Ο Σαββίδης συνδέθηκε με τους παράγοντες του ποντιακού χώρου στη Θεσσαλονίκη και τους πολιτικούς της εθνικιστικής δεξιάς από τότε που ενδιαφέρθηκε να αποκτήσει τον ΠΑΟΚ. Όμως, μετά την περσινή εμπειρία στη Σουμελά, παρέκαμψε τους σκοπέλους και απευθύνθηκε στον Οικουμενικό Πατριάρχη τον οποίο έπεισε για τις προθέσεις του, δίνοντας εγγυήσεις για τη συμπεριφορά των «προσκυνητών» και ήρθε σε συνεννόηση με τις τουρκικές αρχές, οι οποίες ενημερωμένες από τον Βαρθολομαίο για τη συμμετοχή του, έδωσαν το πράσινο φως για την τέλεση λειτουργίας στο μοναστήρι, για πρώτη φορά από το 1922.
Ο Σαββίδης, με χρήματα από την επιχειρηματική του δραστηριότητα, νοίκιασε τρία αεροπλάνα, τα οποία μετέφεραν από τη Μόσχα, το Ροστόφ και τη Θεσσαλονίκη, δημοσιογράφους, βουλευτές και παράγοντες του ποντιακού χώρου και του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας. Άλλοι μεταφέρθηκαν με λεωφορεία από τη Γεωργία και τη Βόρεια Ελλάδα. Μόνο οι καλεσμένοι του Πατριαρχείου και της Ομοσπονδίας είχαν την άδεια να εισέλθουν στο μοναστήρι και να παραβρεθούν στην τελετή. Όλοι οι άλλοι εκδρομείς/προσκυνητές παρακολούθησαν το γεγονός από μία οθόνη που είχε τοποθετηθεί αρκετές εκατοντάδες μέτρα από το μοναστήρι.
Πέρσι, ο Σαββίδης είχε μεταφέρει στο μοναστήρι Ρώσους ιερωμένους, δίνοντας την εντύπωση ότι προωθεί τη ρωσική παρουσία στην Τουρκία. Και ότι έκανε αντίπραξη στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τη μέρα που ο Βαρθολομαίος επισκεπτόταν το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου στην Πρίγκηπο μαζί με τον Ερντογάν!
Με δεδομένο και το ενδιαφέρον της Ρωσίας, φέτος, όλα έδειχναν να εξομαλύνονται. Στη λειτουργία, ο Πατριάρχης με τον δεσπότη Τύχωνα από τη Ρωσία εξ αριστερών και τον μητροπολίτη Δράμας Παύλο εκ δεξιών, κάλεσε τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο να παραβρεθεί του χρόνου. Οι σχέσεις των δύο πατριαρχείων βελτιώνονται συνεχώς μετά το θάνατο του Πατριάρχη Αλεξίου, με τον οποίο είχε επέλθει ρήξη εξαιτίας της ανάμειξης του Βαρθολομαίου στις βαλτικές εκκλησίες μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ. Στην αρχή του καλοκαιριού, ο Πατριάρχης περιόδευσε μαζί με τον Μητροπολίτη Ιλλαρίωνα, δεύτερο στην ιεραρχία της ρωσικής εκκλησίας, τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, σε πόλεις και χωριά της Καππαδοκίας και συλλειτούργησαν σε εκκλησίες που ανοίγουν ή ανακαινίζονται από τις τουρκικές αρχές στη Σινασό, το Προκόπι κι αλλού.
Οι Τούρκοι έχτισαν ξανά και την Παναγία τη Σουμελά. Αυτό το τεράστιο πολυόροφο οικοδόμημα, στο πλευρό -και όχι στη βάση ή την κορυφή- ενός κάθετου βραχώδους βουνού, που έχασκε εντελώς ερειπωμένο μετά τη μικρασιατική καταστροφή, ξαναχτίστηκε εκ θεμελίων, ολόκληρο, και έγινε καινούριο! Το γεγονός ότι το μοναστήρι ανοικοδομήθηκε από τους Τούρκους δεν αναφέρεται σε κανένα δημοσίευμα! Σαν να επανεμφανίστηκε από θαύμα!
Ομοίως αποσιωπάται από τα ελληνικά ΜΜΕ ή υποβαθμίζεται κάθε ειρηνική ενέργεια, ενώ κάθε αρνητική υπερτονίζεται. Έτσι, αδυνατεί ο πολίτης -και ο πολιτικός- να αποτιμήσει ορθά την κατάσταση.

Φάμπρικα παραγωγής μίσους και έχθρας
Στο χώρο των ποντιακών οργανώσεων
, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, καλλιεργείται ένας ιδιότυπος εθνικισμός που συσπειρώνει τους Ποντίους, αλλά ταυτόχρονα γίνεται εργαλείο χειραγώγησής τους από «πασάδες» που διαγκωνίζονται για τα οφίτσια και τα προνόμια που αυτά συνεπάγονται. Ο υπερθεματισμός σε ζητήματα πατριωτισμού είναι για εσωτερική δημαγωγία, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα χειροπιαστό για την επανασύνδεση των Ποντίων με τον τόπο καταγωγής και τα μνημεία των προγόνων τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι αδιαφορούν για τον Ελληνισμό της Πόλης και δεν ασχολήθηκαν καθόλου με τα προβλήματα επιβίωσης 300 χιλιάδων Ρωμιών που παραμένουν στην παρευξείνια ζώνη, από τη Βουλγαρία ως το Καζαχστάν. Και ενώ οι σημαντικότεροι παράγοντες που διοικούν τα σωματεία και τις ομοσπονδίες προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ, το ποντιακό κίνημα επηρεάζεται από τις εθνικιστικές κορόνες του Άνθιμου, του Παπαθεμελή και του Ψωμιάδη και δηλητηριάζεται από την προπαγάνδα μίσους και εχθρότητας που καλλιεργούν -αυτοσχέδιοι και μη- ιστορικοί και δημοσιογράφοι.
Στη Θεσσαλονίκη, η τάση αυτή έχει διαβρώσει ευρύτερους πολιτικούς χώρους. Πολλά ποντιακά σωματεία και εφημερίδες έγιναν φορείς ενός διαβαλκανικού ψυχρού πολέμου, με τη συνδρομή εκκλησιαστικών και πολιτικών παραγόντων, στο όνομα, όπως πάντα, του θεού και της πατρίδας.
Σ’ αυτή τη φάση, η πρωτοβουλία του Σαββίδη αλλάζει -εκούσια ή ακούσια- τις επικρατούσες πρακτικές στον ποντιακό χώρο. Ενώ, οποιαδήποτε παρέμβαση στον Πόντο γινόταν με όρους σύγκρουσης με τις τουρκικές αρχές και σε αντίθεση με τις ήπιες τακτικές του Πατριαρχείου, η φετινή εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε αγαστή συνεργασία με τους Τούρκους και προεξάρχοντος του Πατριάρχη, σε κλίμα ειρηνικής συνύπαρξης. Ήταν δυνατές οι φωνές που υποδέχτηκαν τον Πατριάρχη με την προσφώνηση «άξιος! άξιος!». Στο παρελθόν, εκτός από το νομάρχη Θεσσαλονίκης, για να αυτοηρωποιηθούν είχαν και άλλοι ισχυροί παράγοντες του οργανωμένου ποντιακού χώρου δημιουργήσει επεισόδια στον Πόντο, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις των ενεργειών τους στους χριστιανούς και φιλοχριστιανούς της περιοχής. Ο Πατριάρχης επέμεινε στον καθαρά θρησκευτικό χαρακτήρα της τελετής, αλλά η ομιλία του έβριθε από πολιτικά νοήματα και μηνύματα. Αναφέρθηκε στη συνεισφορά όχι μόνο βυζαντινών αυτοκρατόρων, αλλά και οθωμανών σουλτάνων που παραχώρησαν προνόμια στους χριστιανούς και διαβεβαίωσε «όλον τον επιτόπιον πληθυσμόν ότι οι χριστιανοί συνερρεύσαμεν εδώ σήμερον ως άγγελοι ειρήνης και φιλίας, με τα καλύτερα δι’ αυτούς αισθήματα», καταλήγοντας ότι «σήμερα, ο Πόντος γίνεται πραγματικά Εύξεινος».

Κόντρα στο ρεύμα της νεοελληνικής μισαλλοδοξίας
Η φετινή διοργάνωση αποτελεί σταθμό στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τόσο σε επίπεδο κοινωνιών όσο και σε επίπεδο κυβερνήσεων. Δείχνει προθέσεις και δυνατότητες. Ειδικά η τουρκική κυβέρνηση πήρε σημαντικό ρίσκο απέναντι στην ισχυρότατη εσωτερική της αντιπολίτευση, μέσα κι έξω από την τουρκική Βουλή.
Ο Πατριάρχης κινείται με αξιοθαύμαστη σύνεση, αποβλέποντας όχι μόνο στην ευημερία του ποιμνίου του, αλλά και στην ειρηνική συνύπαρξη των λαών. Βαθύς γνώστης των τεκταινομένων και των πιο εσωτερικών πτυχών της τουρκικής πολιτικής, χτίζει συστηματικά, χωρίς βερμπαλισμούς και τυμπανοκρουσίες, το νέο καθεστώς σχέσεων μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων.
Το γεγονός δεν με αφορά στην καθαρά θρησκευτική του διάσταση. Με αφορά στην κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική του διάσταση. Ο Πατριάρχης βγάζει με προσοχή ένα-ένα τα αγκάθια από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Βάλλεται από τους Τούρκους εθνικιστές όπως βάλλεται και από τους εντόπιους εθνικιστές, δεσποτάδες και μη, που έφτασαν να τον αποκαλούν «Τούρκο» γιατί δεν ακολουθεί τις πολιτικές μίσους, έχθρας και διχασμού που οδήγησαν σε μεγάλες συμφορές τον τόπο, από τη μικρασιατική καταστροφή ώς τη διχοτόμηση της Κύπρου.
Η λειτουργία στην Παναγία Σουμελά που μεταδόθηκε από την ΕΤ3, είχε μεγάλη απήχηση στον ποντιακό κόσμο και νομιμοποιεί με πανηγυρικό τρόπο μια διαφορετική προσέγγιση της σχέσης των Ποντίων με την ιδιαίτερή τους πατρίδα. Ξεφεύγοντας από το ευχολόγιο και τη δαιμονοποίηση επανασυνδέει τα κομμένα νήματα. Αυτό ισχύει και από την τουρκική πλευρά. Οι Πόντιοι δεν αντιμετωπίστηκαν ως εχθροί που διεκδικούν εδάφη, αλλά ως ευπρόσδεκτοι επισκέπτες στη γη των προγόνων τους.
Η απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης στέλνει ένα πολύ ανάγλυφο μήνυμα κυρίως στο εσωτερικό της χώρας και ειδικά στον μικρασιατικό Πόντο, όπου έχουν την έδρα τους τα πιο ακραία εθνικιστικά στοιχεία της Τουρκίας. Δεν είναι μόνο ορισμένα ακροδεξιά έντυπα και μπλογκ που διαμαρτύρονταν, αυτά που ανησύχησαν τις αρχές. Είναι ότι η δολοφονία του αρμένιου δημοσιογράφου Χραντ Ντινκ είχε εξυφανθεί στην Τραπεζούντα και το 2006 είχε δολοφονηθεί ο ρωμαιοκαθολικός ιερωμένος Αντρέα Σαντόρο την ώρα που λειτουργούσε στην εκκλησία της Αγίας Μαρίας. Μια εγκληματική ενέργεια ή μια προβοκάτσια θα είχε μεγάλο κόστος για τον Ερντογάν στο εσωτερικό και το εξωτερικό.
Οι ζανταρμάδες έλεγχαν όλη την περιοχή. Από ένα σημείο και μετά, περνούσαν μόνο τα πούλμαν που είχαν δηλωθεί με τους εκδρομείς από την Ελλάδα και στο τελευταίο κομμάτι περνούσαν μόνο οι πεντακόσιοι περίπου καλεσμένοι που είχαν άδεια εισόδου στο μοναστήρι. Μέσα, δεν υπήρχαν ένστολοι αστυνομικοί και μόνο νεαρές γυναίκες φύλακες του χώρου εξυπηρετούσαν τους επισκέπτες.
Έχω πολυταξιδέψει, αλλά αυτά τα φαράγγια στο όρος Μελά με τα πανύψηλα δέντρα, πολύ πυκνά, χωρίς περιττούς θάμνους, με αρμονία και γαλήνη από την κορυφή μέχρι το ποτάμι που ρέει ορμητικό στο βάθος-βάθος, έχουν παραμείνει παρθένα. Η φύση, η ομορφιά σε όλο της το μεγαλείο. Τόπος ιδανικός για ωραίες σκέψεις.

Στέλιος Ελληνιάδης
 
       
Advertisements

24/08/2010 - Posted by | -προσφυγιά, -Διάφορα, -Ιστορικά

23 Σχόλια »

  1. Επίσης δημοσιευμένο στο «περίπτερο ιδεών» της εφημερίδας «Δρόμος» με περιπτερά τον Στέλιο Ελληνιάδη ενα γράμμα από την Πόλη

    Από την Πόλη με αγάπη

    Οι Τούρκοι για την Παναγία Σουμελά.
    Με μια σύντομη αναζήτηση στο διαδίκτυο συνειδητοποίησα ότι οι περισσότερες αντιδράσεις στην Τουρκία είναι θετικές και το θέμα παρουσιάζεται ήπια στον τουρκικό τύπο. Χωρίς κραυγές, χωρίς αναστάτωση, χωρίς προκλήσεις… Πράγμα αρκετά εκπληκτικό έχοντας υπόψη τη γενική στάση των μέσων ενημέρωσης… Αναφέρεται μέχρι και η πιθανότητα να αυξηθεί ο αριθμός τουριστών στην περιοχή. Υπάρχει μόνο μια επίσημη αρνητική θέση από το Κόμμα Εθνικιστικής Δράσης (MHP). Υπάρχουν, επίσης, κάποια σύντομα άσχημα σχόλια από μερικούς ανθρώπους στο Διαδίκτυο και αυτό είναι όλο. Πρέπει να προσθέσω, όμως, ότι τα περισσότερα σχόλια είναι θετικά, κάτι που είναι αξιοσημείωτο, γιατί η ανωνυμία στο Διαδίκτυο επιτρέπει σε κάποιους να εκφράζονται πολύ επιθετικά. Στα αρνητικά σχόλια μιλάνε για το κρυφό σχέδιο του ελληνικού κράτους να επανιδρύσει το κράτος του Πόντου. Ισχυρίζονται ότι η ημερομηνία της εκδήλωσης παραπέμπει μάλλον στο κράτος του Πόντου παρά στην Παναγία.
    Μολονότι οι αντιδράσεις στην πλειοψηφία τους είναι θετικές, προσωπικά πιστεύω ότι μερικοί στο Λαϊκό Ρεπουμπλικανικό Κόμμα (CHP) είναι, επίσης, δυσαρεστημένοι με την εκδήλωση, ακόμα και ορισμένοι στο Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP). Τα δύο αυτά κόμματα έχουν έρθει πολύ κοντά το ένα στο άλλο τώρα. Το γεγονός αυτό δεν με εκπλήσσει και κανένας δεν το αμφισβητεί. Υπερηφανεύονται να είναι «οι εθνικιστές της χώρας μας». Κατά την ταπεινή μου άποψη, το Λαϊκό Ρεπουμπλικανικό Κόμμα είναι ουσιαστικά ένα φασιστικό κόμμα από την ίδρυσή του. Ο Ισμέτ Ινονού, για παράδειγμα, ήταν ένας πραγματικός δικτάτορας, ενώ ο Μπουλέντ Ετσεβίτ, ο οποίος εφηύρε τον όρο «αριστερά του κέντρου», και έτσι συμβίβασε για πάντα την απαξιωμένη τουρκική πολιτική στις αρχές της δεκαετίας του 1970, και ο οποίος άλλαξε εν μία νυκτί την πορεία του κόμματος από τη δεξιά προς τη σοσιαλδημοκρατία, υπήρξε ένας Ναζί σε όλες τις προσεγγίσεις του. Αυτοί είναι εναντίον της ύπαρξης στην Τουρκία Ελλήνων, Αρμενίων, Κούρδων, Εβραίων, Αράβων, κομμουνιστών και επίσης Μουσουλμάνων φονταμενταλιστών κ.λπ. Γι’ αυτό το λόγο δεν τους είναι εύκολο να χωνέψουν εύκολα την εκδήλωση και να την αποδεχτούν ανοιχτόκαρδα. Προς το παρόν δεν έχουν εκφράσει καμία θέση. Και πιθανότα αυτή να είναι μια από τις αιτίες που δεν έχουν ακόμα γραφτεί σχόλια επί του θέματος από τα λεγόμενα «βαριά πυροβολικά» του τουρκικού Τύπου. Σε τι οφείλεται η σιωπή αυτή; Γιατί υποθέτω ότι θα ήταν σκανδαλώδες για το CHP να καταδικάσει ανοιχτά ένα τόσο ωραίο γεγονός. Προτιμούν σε τέτοιες περιπτώσεις να παίζουν τα παιχνίδια τους στο παρασκήνιο. Από την άλλη, μερικά στοιχεία του AKP είναι τόσο εθνικιστές όσο και οι προαναφερθέντες. Γι’ αυτό, πιθανότατα, η σιωπή τους δεν οφείλεται στο ότι πιστεύουν στην αδερφοσύνη των ανθρώπων με διαφορετικές εθνικότητες, διαφορετικό θρήσκευμα ή σέχτα. Δεν έχω ιδέα τι έχουν στο μυαλό τους. Εν τούτοις, όποια και να είναι τα παρασκηνιακά τους παιχνίδια, είμαι ευτυχής που η εκδήλωση αυτή πραγματοποιήθηκε. Η Τραπεζούντα γινόταν μια πόλη όπου κάποιες σκοτεινές δυνάμεις από το «βαθύ κράτος» σχεδιάζουν δολοφονίες και νεαρά αγόρια έπαιρναν εντολή να σκοτώσουν τον Hrant Dink ή ξένους ιερείς που επισκέπτονταν την πόλη. Πριν απ’ αυτά, η Τραπεζούντα ήταν μια πόλη που οι κάτοικοί της στέλνονταν να εγκατασταθούν στην Κύπρο. Και πολλά άλλα επίσης… Νομίζω ότι αυτά οφείλονται στο ότι οι περισσότεροι από τους κατοίκους της πόλης είναι προσήλυτοι. Οι πιο πολλοί προσήλυτοι, παντού, όπως και οι μετανάστες, κοντοπρόθεσμα, γίνονται πιο θρήσκοι και πιο εθνικιστές από τον υπόλοιπο κόσμο. Γι’ αυτό πιστεύω ότι οι πολιτικοί δεν πρέπει να ανακατεύονται με τις ταυτότητες των ανθρώπων.

    (Η Μπαχάρ, συγγραφέας και μεταφράστρια,
    έστειλε στον «περιπτερά» αυτό το σχόλιο
    από την Κωνσταντινούπολη)

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 24/08/2010

  2. Η πρώτη λειτουργία μετά από 88 χρόνια , της Μονής « Παναγίας Σουμελά», στον Ιστορικό Πόντο.
    Το αποτέλεσμα των άοκνων προσπαθειών του Οικουμενικού Πατριάρχη Κων/πόλεως κ.κ. Βαρθολομαίου για την τέλεση λειτουργίας σ τη Μονή της « Παναγίας Σουμελά», δίνει φέτος την ευκαιρία σε χιλιάδες Ποντίους, δεύτερης και τρίτης γενιάς, να υλοποιήσουμε ένα τάμα χρόνων και ανήμερα της γιορτής της Θεοτόκου, να συμμετέχουμε, ταπεινοί προσκυνητές και « παρακαλετέες» , στην πρώτη Αρχιερατική λειτουργία που πραγματοποιείται μετά από 88 χρόνια στην ιστορική Μονή της Σουμελιώτισας.
    Αλλά και να επισκεφθούμε την ιστορική πατρίδα των προγόνων μας, όπου έζησαν ειρηνικά και δημιουργικά για 3000 χρόνια, που δυστυχώς όμως εγκατέλειψαν χωρίς την θέλησή τους, θύματα και αυτοί της τότε πολιτικής των νεότουρκων και των κεμαλικών .
    Οι μνήμες ταξιδεύουν ,οι καρδιές σφίγγουν ,οι ψυχές πετούν και ανηφορίζουν τις πλαγιές του όρους Μελά. Ανταμώνουν με τους ποντιόφωνους του Πόντου αλλά και τους Μουσουλμάνους των γύρω περιοχών, που έρχονται κι αυτοί προσκυνητές στην χάρη της Meriamana Παναγίας.
    Αντικρίζουμε εκστατικοί το Μοναστήρι , που κουβαλάει επάνω του ιστορία 16 αιώνων, στην κορυφή του όρους Μελά , να μας καλωσορίζει κυριολεκτικά κρεμασμένο ανάμεσα στους βράχους σε ύψος 1063 μ. και συνειδητοποιούμε τη δύναμη της πίστης στο Θεό και την κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στα στοιχεία της φύσης. Ενώ θυμόμαστε ότι για χρόνια με τα την λεηλάτηση και την καταστροφή του, είχε εγκαταλειφθεί στην τύχη του, και τώρα διαπιστώνουμε ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες ανοικοδόμησής του.
    Το μνημείο της « Παναγίας Σουμελά», έστω και ερειπωμένο για δεκαετίες με τις ουλές του να φαίνονται μέχρι σήμερα ,συνεχίζει να ζει, συνεχίζει να μας μιλά με τη δική του γλώσσα. Ήταν και θα παραμένει στο διηνεκές, σύμβολό της παρουσίας για αιώνες του Ελληνισμού σ΄ αυτές τις περιοχές .Γιατί καμιά καταστροφή δεν μπορεί να το παραδώσει στην ανυπαρξία. Ίσως μάλιστα οι αλλεπάλληλες καταστροφές που έχει υποστεί, να το έχουν απαλλάξει από περιττά στοιχεία που δεν άφηναν να διακρίνεται καθαρότερα η αρμονία και η τελειότητά του.
    Στον ιερό αυτόν αλλά και ιστορικό χώρο, πηγή θρησκευτικής έξαρσης, αλλά και εθνικής ανάτασης ,όπου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος, συνεπικουρούμενος από τους επισκόπους Νεαπόλεως κ. Βαρνάβα και Δράμας κ. Παύλο , τελεί τη Θεία λειτουργία ,88 χρόνια μετά την Γενοκτονία και τον ξεριζωμό των προγόνων μας , συμπλέκονται αρμονικά η πίστη στο Χριστό και τη Μητέρα του Παναγία, με την τρισχιλιόχρονη ιστορία του Ελληνισμού του Πόντου.
    Ένωση ψυχών, έξω από χρόνο και τόπο και μια εξαΰλωση, γι’ αυτή τη νοερή συνάντηση με τις ιερές σκιές των προγόνων μας, που πάλλευκες θρηνούν πάνω στα ερείπια ενός κόσμου που χωρίς τη θέλησή τους αφήσανε πίσω τους.
    Τώρα που με την επαναλειτουργία της Μονής , έγινε ένα ακόμη μικρό βήμα σεβασμού των θρησκευτικών δικαιωμάτων από πλευράς της Τουρκίας ,ο καθένας μας που θα επισκέπτεται τη Μονή ,οφείλει να μελετήσει για την ιστορία της, να ρωτήσει να μάθει, να μυηθεί αν είναι δυνατόν για του χώρους και τις περιοχές που επισκέπτεται.
    Να μπει νοερά στον κύκλο των χορευτών που για αιώνες με λεβεντιά χόρευαν στη δόξα της. Να προσπαθήσει να ακούσει τους ήχους της λύρας και του νταουλιού ,που σε ιαμβικούς και βυζαντινούς ρυθμούς, συνεχίζουν να τραγουδάνε τους καημούς , τους πόνους ,αλλά και τη δόξα του Πόντου. Να ψάξει, να ερευνήσει, για να βρει τις ρίζες του, να μάθει για την ιστορία του. Έτσι μόνο θα ανακαλύψει την ιστορική αλήθεια για την Μονή της « Παναγίας Σουμελά» και τις αξίες που συμβολίζει αιώνες τώρα , για τον ίδιο αλλά και όλους εμάς τους απόγονους των προσφύγων του Πόντου.
    Το μόνο βέβαιο είναι ότι η έλξη που θα ασκήσουν απέναντι του οι πέτρες και τα χώματα του Μοναστηριού που θα πατήσει και θα αγγίξει, οι άγνωστοι Τούρκοι που θα συναντήσει και εγκάρδια όσο και φιλόξενα θα τον υποδεχθούν , που μιλούν τη γλώσσα των γονιών και των προγόνων του ,που συνεχίζει να αντιστέκεται στο χρόνο και παραμένει ολοζώντανη εδώ και 3000 χιλιάδες χρόνια, χορεύουν τους χορούς που και ο ίδιος, αλλά και χιλιάδες νέοι και νέες σε όλο τον κόσμο χορεύουν, θα του δείξουν το δρόμο, θα του πουν την αλήθεια για τα μέρη που επισκέπτεται.
    Τον επόμενο χρόνο αν πορευτούμε ενωμένοι και συνεχίσουμε τον ειρηνικό αγώνα μας με σύνεση, στο δρόμο της αγάπης, της προσευχής και του σεβασμού στην διαφορετικότητα, που χάραξε ο Πνευματικός μας ηγέτης, μπορεί να σημάνει και πάλι η καμπάνα της « Παναγίας Σουμελά» στον Πόντο.
    Μακάριοι όλοι όσοι θα την ακούσουν και θα ακολουθήσουν τα βήματα φιλίας και τις ειρηνικές πράξεις του Παναγιώτατου Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου και Τούρκων πολιτικών και πολιτών που αγωνίζονται για τον εκδημοκρατισμό της Τουρκίας για να μπορέσουν ‘
    «Να ξαναφυτευτούν, να ξανασφικταγκαλιαστούν, να ξαναλειτουργηθούν, να ξαναστεφανωθούν, γνώριμοι, νοσταλγικοί ιστορικοί χώροι».

    Στέφανος Τανιμανίδης.
    Επίτιμος Πρόεδρος , Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων. Π.Ο.Π.Σ. Θεσσαλονίκη – Τραπεζούντα. 15 Αυγούστου 2010. Τηλ.6932-560321. 2310-536218

    Σχόλιο από Stefanos | 24/08/2010

  3. Αγαπητέ Στέλιο
    Θεωρώ το κείμενό σου απλά εξαιρετικό αν και ίσως να διαφωνήσω σε κάποια κομμάτια του. Πιστεύω ότι είναι μια σπάνια περίπτωση όπου κάποια πράγματα λέγονται όπως είναι …

    Σχόλιο από Θράσος Ευτυχίδης | 24/08/2010

  4. Φάμπρικα παραγωγής μίσους και έχθρας
    Στο χώρο των ποντιακών οργανώσεων, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, καλλιεργείται ένας ιδιότυπος εθνικισμός που συσπειρώνει τους Ποντίους, αλλά ταυτόχρονα γίνεται εργαλείο χειραγώγησής τους από «πασάδες» που διαγκωνίζονται για τα οφίτσια και τα προνόμια που αυτά συνεπάγονται. Ο υπερθεματισμός σε ζητήματα πατριωτισμού είναι για εσωτερική δημαγωγία, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα χειροπιαστό για την επανασύνδεση των Ποντίων με τον τόπο καταγωγής και τα μνημεία των προγόνων τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι αδιαφορούν για τον Ελληνισμό της Πόλης και δεν ασχολήθηκαν καθόλου με τα προβλήματα επιβίωσης 300 χιλιάδων Ρωμιών που παραμένουν στην παρευξείνια ζώνη, από τη Βουλγαρία ως το Καζαχστάν. Και ενώ οι σημαντικότεροι παράγοντες που διοικούν τα σωματεία και τις ομοσπονδίες προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ, το ποντιακό κίνημα επηρεάζεται από τις εθνικιστικές κορόνες του Άνθιμου, του Παπαθεμελή και του Ψωμιάδη και δηλητηριάζεται από την προπαγάνδα μίσους και εχθρότητας που καλλιεργούν -αυτοσχέδιοι και μη- ιστορικοί και δημοσιογράφοι.
    Στη Θεσσαλονίκη, η τάση αυτή έχει διαβρώσει ευρύτερους πολιτικούς χώρους. Πολλά ποντιακά σωματεία και εφημερίδες έγιναν φορείς ενός διαβαλκανικού ψυχρού πολέμου, με τη συνδρομή εκκλησιαστικών και πολιτικών παραγόντων, στο όνομα, όπως πάντα, του θεού και της πατρίδας.»

    ———————————————————-
    Αυτο κιαν ειναι αληθεια . Αληθεια με κεφαλαιο Α. Κι εχουμε φτασει στο προσβλητικό σημειο η λεξη Ποντιος να ταυτιζεται στην συνειδηση του προοδευτικου πληθυσμου της Πολης με οτι σκοταδιστκικό και απιστευτα εθνολαικιστικό εκφραζουν οι αΝΘΙΜΟ ψΩΜΙΑΔΑΡΑΙΟΙ και λοιποί ακροδεξιοι ..\
    Και ειναι κριμα γιατι οι Ποντιοι ειχαν και εχουν παντα μια δημοκρατική προοδευτική – μη εθνικιστική αριστερη συνειδηση ..Αυτο το καπελωμα απο τους πιο εθνικιστικους ., σκοταδιστικους κυκλους εγινε τα τελευται εικοσι χρόνια .. Εγώ δεν θυμαμαι τους πατεραδες και τους παππουδες μας να ειχαν την παραμικρη σχεση με την Δεξια ,. Ισα ισα σιχαινονταν την δεξια και την δηθεν »εθνιοφροσυνη »’των Χουνταιων

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 24/08/2010

  5. ριξτε και μια ματια στο εξαιρετικό κειμενο για να παρετε μια μυρωδια του κλιματος στη Σαλονικη
    http://nosferatos.blogspot.com/2009/08/blog-post_6960.html

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 24/08/2010

  6. Στέλιος Ελληνιάδης, στον «Δρόμο» της 21ης Αυγούστου: Εμπαθής ψεύτης, ή εμπαθής επιπόλαιος;

    http://vripolidis.blogspot.com/2010/08/21.html

    Σχόλιο από Πολυχρονίδης Γιώργος | 24/08/2010

  7. Χωρις να συμφωνω με το κειμενο του Ελληνιαδη διαβαζωντας το κειμενο του συναμφωτερα επαμφωτεριζοντος βριπολιδη επεισθειν οτι κατεκτισε επαξια μια θεση στο πανθεον των ανεξοδα (ηρωων) της θεσ/νικης- Αϊντε και σ΄ανωτερα

    Σχόλιο από kiamul | 24/08/2010

  8. Τον Χριστό τον πρόδωσε ο Ιούδας.

    Τον Μαρξ τον πρόδωσαν και εξακολουθούν να τον προδίδουν οι Αριστεροί, διότι ενώ ο Μαρξ είπε: «Η θρησκεία είναι το όπιο των λαών», οι αριστεροί πέσανε με τα μούτρα στα θρησκευτικά χασίσια.
    Δηλαδή
    ΠΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ.

    Σχόλιο από Σταύρος | 25/08/2010

  9. Γιώργο
    Τον αδικείς τον Ελληνιάδη.

    Σταύρο έλα να σε κεράσουμε…

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 25/08/2010

  10. Mumul, αγαπάω του Πόντιους για το ελληνικό τους έρμα, όσο δεν μπορείς να φανταστείς. Αν και κατάγομαι από προγόνους βλαχόφωνους, ξέρω να χορεύω και να τραγουδώ, ’μω την πίστη σ’, πολύ περισσότερους χορούς ποντιακούς παρά βλάχικους, ’μω το φελέκι μ΄,να γαμάω.
    Όμως δεν γουστάρω το ελληνοχριστιανικό του κόλλημα, όπως δεν το γουστάρω και σ’ όλα τα μιλιέτια του γένους μας.

    Σχόλιο από Σταύρος | 25/08/2010

  11. Διακρίνω κάποια συντακτικά ή άλλα «λαθη» στο παραπάνω σχόλιο ή είναι ιδέα μου !

    Εάν δε διέκρινες τι το «ελληνοχριστιανικόν» στο άρθρο να μας το θέσεις υπ οψη
    Για δε την συνταρακτική συμβολή σου στην αλλαγή του τίτλου του ιστολογίου μας …ειπαμε έχουμε ένα γλυκόπιοτο..

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 25/08/2010

  12. γυρίσαμε και κερνάμε γλυκόπιοτα;

    καλώς τον!!

    Σχόλιο από kanali | 25/08/2010

  13. ξαδελφε μουλειψες (ωχ ..θα δει το ξεδελφος καποιος και θατο πάρει παλι ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 25/08/2010

  14. Εγώ ακόμη είμαι Κέρκυρα. Πότε βλέπω τον Μ-π που αυτές τις μέρες συνεργάζεται με κάτι Βελγίδες σε κάποια εξειδικευμένα υπερβατικά θέματα, πότε τον Ομέρ που εργάζεται με τον δήμαρχο Κέρκυρας Σωτήρη Μικάλεφ στην ανεύρεση υλικού για την τότε φιλοξενία των τότε Κερκυραίων προς τους εξοριστους Ποντίους. Επίσης έχω από κοντά τον Έφηβο.

    Σχόλιο από kanali | 25/08/2010

  15. Καναλιώτη
    τα δέοντα στους αποστάτες..

    ξάδερφε τω οντι πάει καιρός…θα τα πουμε

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 25/08/2010

  16. Ίσως ο κύριος Ελληνιάδης θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικός και λιγότερο απόλυτος, ώστε τα κείμενά του να μην χρησιμοποιούνται τόσο έντονα από ακροδεξιούς αντισημίτες:

    http://makelio.blogspot.com/2010/08/blog-post_0.html

    Σχόλιο από "Ρωσο"πόντιος | 26/08/2010

  17. Παναγία Σουμελά. Η επιστροφή στον Πόντο

    Η «Μακεδονία της Κυριακής» που κυκλοφόρησε εκτάκτως Σάββατο το 14 είχε αφιέρωμα με τιτλο «Παναγία Σουμελά, Η επιστροφή στον Πόντο».

    Η εισαγωγή του επιμελητή Στέλιου Κούκου είναι η εξής:


    «Η Παναγία Σουμελά, η πρόσφυγας Παναγία του Πόντου, ύστερα από 88 ολόκληρα
    χρόνια μακρινής απουσίας, κατόπιν ενεργειών του οικουμενικού πατριάρχη κ.
    Βαρθολομαίου επιστρέφει νοερά στο αρχοντικό της, στο όρος Μελά. Αλλά δεν
    επιστρέφει μόνη της στα δικά της μέρη. Σ’ αυτό το πνευματικό συμπόσιο και την
    πανηγυρική ευωχία που θα παρατεθεί προς τιμήν της, ανήμερα της καλοκαιρινής
    Λαμπρής, του θερινού Πάσχα, της Κοίμησης, Ανάστασης και Μετάστασής της, είναι
    προσκεκλημένοι οι πάντες. Πρώτοι πρώτοι οι απόγονοι των ταλαιπωρημένων και
    καταδιωγμένων συμπροσφύγων Της. Και αυτοί, Πόντιοι, Ρωμιοί, Έλληνες εκ περάτων
    της οικουμένης, είναι ήδη συναθροισμένοι εκεί αδημονούντες να ψάλει ο
    πατριάρχης του γένους τις καταβασίες και να αρχίσει και να μην τελειώσει ποτέ η
    αναπάντεχη αυτή λατρευτική σύναξη. Εκεί δίπλα τους θα βρίσκονται και οι ντόπιοι
    μουσουλμάνοι, κάτοικοι της περιοχής που προστρέχουν κι αυτοί με πίστη στη χάρη
    της και η Μεγάλη Κυρία του Πόντου απροσωπόληπτη, ακόμη και εν τη απουσία της,
    τους ευεργετεί θαυματουργικώς. Όσο για τους Ποντιόφωνους, τους εναπομείναντες
    θεραπευτές της αρχαιότατης ελληνικής λαλιάς στα μέρη αυτά, θα νιώθουν τώρα και
    ως οι οικοδεσπότες του τόπου.»

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 26/08/2010

  18. Εξαιρετικό αρθρο! Φωτιζει πλευρές του ζητήματος αυτού που αγνοούσα. Σας ευχαριστώ και τους δύο!

    Σχόλιο από espectador | 27/08/2010

  19. Η παρακάτω έκφραση του Ελληνιάδη είνια αποκλαυπτική:

    «Δεν ήθελα να υποστώ το χαβαλέ των Ελληναράδων σε έναν τόπο απερίγραπτα μαγικό που διαισθανόμουν ότι θα τον μαγαρίσουν…»

    Κατ’ αρχάς η ευκολία που έχει, όπως και κάθε ένας που λατρεύει τον εαυτό του -ας μη χρησιμοποιήσω τις λέξεις «νάρκισσος» και «ξερόλας»- να πετάει στον Καιάδα οτιδήποτε δεν μπορεί να κατανοήσει, να αναλύσει, να προσεγγίσει είναι ενοχλητική. Η κλασική έλλειψη αγάπης και ανοχής προς το διαφορετικό οδηγεί σε αλλοτριωτικές προσεγγίσεις, όπου το δημιούργημα (η μονή στην προκειμένη περίπτωση) ξεκόβεται από τους ανεπιθύμητους δημιουργούς της (τους απογόνους των προσφύγων) μόνο και μόνο γιατί διαφοροποιούνται από τις επιθυμίες του γράφοντος που θα ήθελε να οικειοποιηθεί κι αυτός το δημιούρημα όπως ακριβώς η κυρία τουρκάλα διευθύντρια.

    Όχι ότι δεν υπάρχουν ελληναράδες και γελοίοι και ψευτοπατριώτες μέσα στους Πόντιους. Αλλά αυτό είναι το τριτεύον μπροστά στην επιστροφή αυτού του συγκεκριμένου κόσμου στην πατρίδα του. Η αφ’ υψηλού αντιμετώπιση μόνο τα χάσματα ευνοεί και την αδυναμία κατανόησης μεγαλώνει.

    Με τι ευκολία πετάει στο άσχετο ακροατήριο ο κύριος Ελληνιάδης βαρύγδουπες δολοφονικές εκφράσεις του τύπου: «Κόντρα στο ρεύμα της νεοελληνικής μισαλλοδοξίας..»;

    Εννοώντας βέβαια ως «μισαλοδοξία» το γεγονός ότι οι Πόντιοι πρόσφυγες του 1922 και οι απόγονοί τους τόλμησαν να μιλήσουν για τη γενοκτονία που οργάνωσε και πραγματοποίησε ο τουρκικός εθνικισμός.

    Γιατί αυτό είναι πρωτεύον. Προσεγγίζεις το μέλλον σεβόμενος και ανδεικνύοντας το παρελθόν ή υποτάσσεσαι στις ερμηνείες της εξουσίας και του κυρίαρχου συμβάλλοντας στην κάθαρση του εγκλήματος της εθνοκάθαρσης. Εκτός εάν ο Ελληνιάδης εννοεί απλώς και μόνο τον γελοίο Ψωμιάδη! Αλλά δε μου φαίνεται να εννοεί τον εθνολαϊκισμό, που δεν έχει ούτε ιερό ούτε και όσιο.

    Μεγάλη είναι η συζήτηση και καλό θα είναι να γίνεται χωρίς τέτοιες ταμπέλες που πικρά πλήρωσε κυρίως η Αριστερά. και βεβαίως μια συζήτηση χωρίς ξερόλες, χωρίς τιμητές και χωρίς συγκαλύψεις των εθνοκαθαρτικών εγκλημάτων και προσπάθεια κάθαρσης του εθνικισμού.

    Σχόλιο από "Ρωσο"πόντιος | 27/08/2010

  20. ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ

    ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ

    15 Αυγούστου 2010

    «Π α ν η γ υ ρ ι ζ έ τ ω σ α ν ο ι θ ε ό φ ρ ο ν ε ς»!
    Με τα λόγια αυτά, Ιερώτατοι αδελφοί Αρχιερείς, Ευλαβέστατοι λοιποί κληρικοί, Εξοχώτατοι κύριοι βουλευταί, Εντιμολογιώτατοι Άρχοντες του Θρόνου, και ευλογημένα τέκνα της Εκκλησίας, ο Άγιος Κοσμάς ο Μελωδός μας παρακινεί να πανηγυρίσουμε την πάνσεπτον Κοίμησιν και ιεράν εις ουρανούς Μετάστασιν της Παναγίας Θεομήτορος!

    «Πανηγυριζέτωσαν οι θεόφρονες»!

    Όσοι πιστεύουν εις τον Χριστόν, όσοι προσκυνούν την πανύμνητον Δέσποιναν Μαρίαν ως αληθή Θεοτόκον, όσοι αισθάνονται τέκνα της, κατά την υιοθεσίαν που μας χαρίζει ο Υιός της, ας πανηγυρίζουν σήμερον! Διότι αυτή, η οποία «εν τη Γεννήσει την παρθενίαν εφύλαξε», κατά την σημερινήν Κοίμησίν της δεν εγκατέλειψε τον κόσμον, αλλ’ ως Κυρία του κόσμου και Παντάνασσα, Παντοβασίλισσα -όπως θα έλεγαν οι Τριγλιανοί-, φέρει ενώπιον του Θρόνου του Υιού της όλον τον κόσμον, δεομένη απαύστως υπέρ όλων των ανθρώπων. Εκείνη που είναι ο «κόσμος» του κόσμου, δηλαδή το στολίδι και η ευπρέπεια όλης της Δημιουργίας, γίνεται μεσίτρια του κόσμου προς τον Οικτίρμονα Θεόν, και μεταβιβάζει τον πόνον του κόσμου, την αγωνίαν του κόσμου, τον φόβον του κόσμου, την ανάγκην του κόσμου, αλλά και την ελπίδα και τον πόθον του κόσμου εις τον Σωτήρα του κόσμου, ο Οποίος την τιμά ως Μητέρα Του και επακούει ευχαρίστως των μητρικών πρεσβειών και ικεσιών της! «Πανηγυριζέτωσαν, λοιπόν, οι θεόφρονες», διότι η Παναγία είναι για πάντα δική μας! «Τεμέτερον Παναΐαν τρανέσσαν»!Αλλά, αγαπητοί παρόντες και όσοι είσθε μαζί μας νοερώς η τηλεοπτικώς αυτήν την στιγμήν, αυτό το «πανηγυριζέτωσαν οι θεόφρονες», του ιερού υμνογράφου εφέτος προσλαμβάνει δια την Μητέρα Εκκλησίαν της Κωνσταντινουπόλεως και τα ανά τον κόσμον ευσεβή τέκνα της νέας διαστάσεις!

    Μετά από ογδόντα οκτώ έτη ληθάργου και σιωπής, «αητέτς επαραπέτανεν ψηλά σα επουράνια» και ιδού ότι, κατόπιν της αδείας των εντίμων τοπικών αρχών της Τουρκίας, τας οποίας και δια τούτο και επαινούμεν και ευγνωμόνως ευχαριστούμεν, εδώ, εις το όρος Μελά, εις το παλλάδιον της Θεομητορικής ευλαβείας του Πόντου, της Καππαδοκίας, όλης της Μικράς Ασίας, της Νοτίου Ρωσσίας, της Ουκρανίας και των Παραδουναβίων Χωρών, εις την πανίερον Πατριαρχικήν ημών και Σταυροπηγιακήν Μονήν της Υπεραγίας Θεοτόκου της Σουμελιώτισσας, έστω και χωρίς «λαλίαν» από τα τέως «τρανταπέντε σήμαντρα και τα δεκοχτώ καμπάνας» του άσματος, ακούσθηκε και πάλιν γλυκύτατον το «Πεποικιλμένη τη θεία δόξη η ιερά και ευπρεπής, Παρθένε, μνήμη σου»! Ακούσθηκε ξανά το παρήγορον «εν τη Γεννήσει την παρθενίαν εφύλαξας, εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες, Θεοτόκε»! Τελείται και πάλιν η Θεία Λειτουργία, και μάλιστα Πατριαρχική, του Θεού επιφυλάξαντος εις την ημετέραν Μετριότητα την μεγάλην συγκίνησιν και χαράν, την οποίαν μόνον εις τα όνειρά της είδε μακρά σειρά εκ των αοιδίμων σεβασμίων προκατόχων μας Οικουμενικών Πατριαρχών!

    «Ίδετε, λαοί και θαυμάσατε! Το όρος γαρ το άγιον και εμφανέστατον Θεού», το Ποντιακόν Θεομητοροσκέπαστον όρος Μελά, και πάλιν, όπως και κατά τους παλαιούς χρόνους της ανθήσεως εδώ της χριστιανικής ευσεβείας και του Μοναχισμού, «εφ’ ύπερθεν αίρεται, ουρανός επίγειος, εν επουρανίω, και αφθάρτω χθονί οικιζόμενος»! (Δ ᾠδὴ Α Κανόνος). Ηνώθη και πάλιν, μετά από εννέα περίπου δεκαετίας, η αγιοτόκος και αγιοτρόφος γη του Πόντου με τον ουρανόν! Άγγελοι και Αρχάγγελοι, Όσιοι και Μάρτυρες και Ιεράρχαι, πνεύματα δικαίων τετελειωμένα, ψυχαί ευσεβώς κεκοιμημένων πατέρων μας αναρίθμητοι, συμπροσεύχονται σήμερον μαζί μας, άδοντες εν ευφροσύνη εξαίσιον ύμνον προς την Αρχοντοδέσποιναν του Πόντου, της Σουμελά την Παναγίαν! Πανηγυρίζουν με έξαλλον χαράν οι Άγιοι Κτήτορες της Μονής Βαρνάβας και Σωφρόνιος, ο Όσιος Χριστοφόρος, οι γείτονες Τίμιος Πρόδρομος του Βαζελώνος, Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτας από το Πυργί και Άγιος Ευγένιος της Τραπεζούντος! Σκιρτούν από αγαλλίασιν αι μακάριαι ψυχαί των αοιδίμων Μεγάλων Κομνηνών, Ιωάννου του Β’ , Αλεξίων Β’ καὶ Γ’ , Βασιλείου και Μανουήλ του Γ’ , ως και των Σκαρλάτου, Στεφάνου και Ιωάννου Υψηλάντου, των μακαριστών Ηγεμόνων των Παραδουναβίων Χωρών, και συμψάλλουν μαζί μας «ωδήν την εξόδιον» εις την Θεομήτορα! Μαζί των, πιστεύομεν ότι θα αισθάνωνται χαράν και ικανοποίησιν και αι ψυχαί των Οθωμανών Σουλτάνων Βαγιαζήτ του Β’ , Σελήμ του Α’ καὶ του Β’ , Μουράτ του Γ’ , Ιμπραήμ του Α’ , Μεχμέτ του Δ’ , Σουλεϊμάν του Β’ , Μουσταφά του Β’ καὶ Αχμέτ του Γ’ , οι οποίοι επίσης ηγάπησαν, υπεστήριξαν, ενίσχυσαν ποικιλοτρόπως και ετίμησαν την Μονήν και τους Μοναχούς αυτής, διότι κάποιο θαύμα τους είχε κάμει η Παναγία, κάποιαν ευεργεσίαν της είχον δεχθή και αυτοί!

    Έγινε, λοιπόν, και πάλιν η Παναγία Σουμελά κοινόν σημείον αναφοράς όλων μας, και μαζί μας σήμερα, εκτός από τα πλήθη των εξ Ελλάδος, Ρωσσίας, Ουκρανίας και άλλων χωρών προσκυνητών, ευρίσκονται εδώ τόσον ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ποντόλσκ κ. Τύχων, κομιστής της προς την Μονήν μας μεγάλης ευλαβείας των Ρώσσων αδελφών μας, όσον και ο προτελευταίος ηγούμενος της εν Βερμίω αναδενδράδος της Σουμελά Ιερώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος, εντεύθεν έλκων την καταγωγήν, ως και οι συμπροσευχόμενοι Ιερώτατοι Μητροπολίται Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας και Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, των οποίων την παρουσίαν, ως και των Εξοχωτάτων κυρίων Βουλευτών εξ Ελλάδος και εκ Ρωσσίας και πάντων των λοιπών προσελθόντων προσκυνητών, χαιρετίζομεν με πολλήν αγάπην και εγκαρδιότητα. Χαιρετίζομεν επίσης με πολλήν τιμήν την παρουσίαν των εκπροσώπων της εντίμου Τουρκικής Κυβερνήσεως και των τοπικών αρχών. Διαβεβαιούμεθα και αυτούς και όλον τον επιτόπιον πληθυσμόν ότι οι Χριστιανοί συνερρεύσαμεν εδώ σήμερον ως άγγελοι ειρήνης και φιλίας, με τα καλλίτερα δι’ αυτούς αισθήματα. Η Παναγία, άλλωστε, μας ενώνει όλους, εάν λάβωμεν υπ’ όψιν ότι πάρα πολλά θαύματα και θεραπείας ποικίλων ασθενειών έκανε αδιακρίτως η Σουμελιώτισσα και εις Χριστιανούς και εις Μουσουλμάνους, και εις Ρωμηούς, και εις Τούρκους! Και εις Ρώσσους, και εις Γεωργιανούς, και εις Ρουμάνους! Είναι δροσοπηγή θείων χαρίτων η πανύμνητος Θεοτόκος και ξεδιψά αδιακρίτως όλους τους προστρέχοντας εις αυτήν! Αλλά και το Κοράνιον την τιμά ως Προφήτιδα και της αφιερώνει σελίδας ολοκλήρους με ωραίους λόγους ευλαβείας και με αρκετά στοιχεία από τον βίον της, γνωστά εις ημάς από την ιεράν Παράδοσιν της Εκκλησίας.

    Όταν προ ετών εις την Αδελαΐδα της Αυστραλίας κάποιοι κατεσκεύασαν μίαν βλάσφημον εικόνα δια να εμπαίξουν την Παναγίαν, πρώτος ο μουσουλμάνος θρησκευτικός λειτουργός της πόλεως έσπευσε, μαζί με τον εκεί Επίσκοπόν μας (Αριανζού Ιωσήφ), να διαμαρτυρηθή εντόνως δια την ενέργειαν εκείνην και να απαιτήση σεβασμόν προς την πάνσεπτον Παρθένον Μαρίαν.

    Ας είναι η Παναγία η Σουμελιώτισσα, η Αθηνιώτισσα Παναγία, η Παναγία του Ευαγγελιστού Λουκά, η Κυρία του Πόντου, εγγυήτρια καλλιτέρων ημερών δια τους δύο λαούς, οι οποίοι συναντώνται σήμερον εις το εδώ εορτάζον πανίερον σέβασμά της! «Εκεί ατέν προσκύναναν Χριστιανοί και Τούρκοι». Το προσκύνημά μας αυτό ας είναι μία επί πλέον γέφυρα επικοινωνίας και εμπιστοσύνης ανάμεσα εις τους δύο λαούς.Αδελφοί και τέκνα εν Κυρίω, παιδιά της Παναγίας, σεις όλοι που συρρεύσατε σήμερα «σου Μελά», σ αὐτὸ το μέγα μοναστήρι που «έχτισαν καλόγεροι, λαός και βασιλιάδες»!Σήμερα ζούμε ένα κορυφαίο θρησκευτικό και ιστορικό γεγονός. Σήμερα σταματούν «τα δάκρε τη Παναΐας» καθώς υποδέχεται εδώ πολυάριθμα τα παιδιά της «εκ δυσμών, και βορρά, και θαλάσσης, και εώας» (Ωδή η Κανόνος του Αγίου Πάσχα).Σήμερα ο Πόντος γίνεται πραγματικά Εύξεινος καθώς δέχεται καραβάνια ολόκληρα προσκυνητών που γεμίζουν τους δρόμους και τα δρομάκια και τες ανωφέρειες και τες πλαγιές των βουνών που οδηγούν στον ιερό βράχο όπου η Παναγία η Σουμελιώτισσα θρονιασμένη εκεί ψηλά- εδώ ψηλά, στάζει το ιερό δάκρυ γύρω από προσευχές και λιβανωτά- όπως έγραφε ο νοσταλγός προ 90 ακριβώς ετών.

    Όλα αυτά τα 88 χρόνια η ακοίμητος κανδήλα της μνήμης και της ευλαβείας προς την Σουμελιώτισσα έκαιε και εφώτιζε και καθοδηγούσε την πορεία όλων των Ποντίων, όλων των Ρωμηών, όλων των Ορθοδόξων, που έλεγαν στην προσευχή τους: «Σουμελά μας Παναγία, την εικόνα σου εγώ, τη σεπτή και την αγία, έρθα για να προσκυνώ».

    Χρόνια πολλά, αδελφοί, τέκνα εν Κυρίω και λοιποί παριστάμενοι! Άξιον το προσκύνημά μας! Επιστρέφοντες εις τα ίδια ας κρατήσουμε σαν αναμμένη πασχαλινή λαμπάδα την ακαταίσχυντη Θεομητορική ελπίδα του Σουμελιώτικου Δεκαπενταυγούστου, ν’ ανθήση πλουσίως μέσα μας και «να φέρη κι άλλο»! Αμήν

    Σχόλιο από mr-ίδης | 01/09/2010

  21. […] Σουμελά: Το όπιο των Ποντίων ? ? ? Με αφορμή την πρόσφατη λειτουργία στην Μονή της Παναγίας του όρους Μελά του Πόντου μετά από 88 χρόνια σιωπής, ο […]

    Πίνγκμπακ από -Παναγία Σουμελά: Το όπιο των Ποντίων ? ? ? « Πόντος και Αριστερά | 09/09/2010

  22. ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΣΙΑ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 15/10/2010

  23. Είναι ώμος θετικό η απομείναντες γηγενής Έλληνες στην σημερινή Τουρκία που το 1917 άρχισε ο Κεμάλ μαζί με ‘πλάτες’ Βενιζέλου (Προ παππούς του Κυριάκου Μητσοτάκη) και η δυο εβραϊκής καταγωγής θεμιτή να ξεριζώσουν ολοκληρωτικά τον ελληνισμό ..

    Σήμερα τα γεννητούρια με φερετζές έγιναν 42 εκ.

    Και στην Γερμανία Έλληνες γιατροί αναφέρουν ! ασθενής τούρκοι αναφέρουν »κρυφά τον ελληνισμό τους» ! >

    Είναι εκεί η απομείναντες συγγενείς μας στην Καππαδοκία, στον Ποντο στην Ιωνία και παίζουν την λίρα του Ορφέα .., είναι εκεί και περιμένουν αλλά ο Σαββίδης σιώπησε !!!! >

    Κανείς δεν αναφέρει αυτό το μέγιστο ‘’κρυμμένο ‘’ Ελληνικό απόκτημα μας !
    42 εκ και 11 =53 εκ Έλληνες …,

    και η πατρίδα μας Ελλάδα είναι μεγαλύτερη σε χώρο από τα χρόνια του Αιγαία και Αίγυπτου Περσέα και Κασσιόπης και Πόντου , Νηρέα κλπ.

    Σχόλιο από omiros | 31/05/2016


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: