Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Το κύμα

kyma5Μερικές σκόρπιες και «ανισοβαρείς» σκέψεις με αφορμή την ταινία « ΤΟ ΚΥΜΑ» του Ντένις Γκάνσελ. Μια ταινία που παρασέρνει σε ένα ασφυκτικό ταξίδι, που χτίζεται βήμα – βήμα έως την τελική κορύφωση.

Είναι καταφανής η αναφορά της ταινίας στη γένεση, τη δομή και τις λειτουργίες του ναζισμού. Και, αν ο θεατής θέλει να είναι ειλικρινής απέναντι στην Ιστορία και τον εαυτό του, θα δει και το σταλινισμό ( και λοιπούς –ισμούς ). Νομίζω ότι θα ήταν κρίμα – ίσως και  …βολικό;! – το να μείνουμε σε αυτό το σημαντικό μεν, αλλά πρώτο επίπεδο.

«Το Κύμα» πραγματεύεται τη γένεση και αναπαραγωγή ολοκληρωτικών καταστάσεων γενικότερα. Από το μαζικό πολιτικό επίπεδο έως την καθημερινότητα.

Αλιεύσαμε και δημοσιεύουμε μερικές σκέψεις του Δ. Οικονομίδη για την εξαιρετική ταινία «ΤΟ ΚΥΜΑ»

Ξεκινάει με το ρόλο του σώματος και των συγκινήσεων, τη χρήση τους με την πιο πρωτόγονη έννοια που έξυπνα και έντεχνα χρησιμοποιείται από τον καθ(οδ)ηγητή Ράϊνερ Βένγκερ. Το εγχείρημα, από τη στιγμή που το προτείνει ο Β., κάτι σαν πειραματικό μάθημα και παιχνίδι – πολύ πιθανά με την καλή πρόθεση εκ μέρους του Β. να διδάξει βιωματικά.- γίνεται και «ιδεολογικό πρόγραμμα ». « Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με τις καλύτερες προθέσεις ». Δεν αρκεί να δηλώνει και να νιώθει κανείς προοδευτικός, οι μέθοδοι και η σκέψη του θα το αποδείξουν. Το « παιχνίδι » ξεκινά με σωματικές ασκήσεις και διέγερση έντονων συγκινήσεων. Η απολυτοποίηση της αξίας του σώματος παραπέμπει στο βιολογικό πυρήνα του ρατσισμού. Η υπέρμετρη χρησιμοποίηση των συγκινήσεων ( συναισθηματισμός ) έρχεται να δημιουργήσει τόσο την αίσθηση της Δύναμης όσο και το ζεστό κουκούλι. Πράγματα  που κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη και που η ολοκληρωτική αγέλη δημιουργεί με τη μορφή αποκλειστικά – ή, έστω, σε κυρίαρχο βαθμό – πρωτογενών συγκινήσεων που παραμένουν σε ακατέργαστη και μαζοποιημένη μορφή.

Η απολυτοποίηση της αξίας του σώματος και της ακατέργαστης συγκίνησης συνοδεύονται/οδηγούν στην υποτίμηση της σκέψης ως λειτουργίας αναστοχασμού και κριτικής.kyma21

Άλλο στοιχείο είναι η αλληλεπίδραση μεταξύ του Ηγέτη ως μορφή της Θείας Πρόνοιας, της κλίκας των άμεσων συνεργατών και της μάζας. Η μάζα ( οι μαθητές της τάξης ) δεν παρουσιάζονται στο έργο – και πολύ σωστά – ως άβουλοι, παθητικοί δέκτες που τους επιβλήθηκε εκ των έξω η δικτατορία του καθηγητή, ούτε ως « τα κακόμοιρα παιδιά που παρασύρθηκαν από τις κακές παρέες». Είχαν τη δυνατότητα και την επιλογή να σκεφτούν, να ακούσουν τις φωνές εκείνων των συμμαθητών τους που αμφέβαλλαν,  διαφωνούσαν και έφυγαν. Μπορούσαν να αναλογιστούν τις προφανείς ομοιότητες του «παιχνιδιού»με τη ναζιστική εμπειρία.( Ο Χίτλερ ως γνωστόν ανέβηκε στην εξουσία κοινοβουλευτικά ). Πλην όμως αφέθηκαν να σαγηνευτούν από τη Δύναμη. Αρκέστηκαν  – και πάλι ελάχιστοι, διότι η πλειοψηφία παρέμεινε σιωπηλή – σε εύκολες απόψεις του τύπου «Εντάξει, οι ναζί ήταν κακοί. Το καταλάβαμε. Πάμε παρακάτω;»,  λειτουργώντας δηλαδή με την ψευδαίσθηση ότι με βερμπαλιστικές κοινοτοπίες ξορκίζεται το κακό.

«Το Κύμα » μιλάει για το Κακό και ως αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας. Η ψυχανάλυση, η πολιτική επιστήμη, η ανθρωπολογία, η φιλοσοφία έχουν μιλήσει και συνεχίζουν να πραγματεύονται το θέμα. Απομυθοποιούν βολικές αντιλήψεις όπως: το σωκρατικό «ουδείς εκών κακός » ( κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του ) ή την άποψη των θρησκειών ότι το Κακό είναι « Εξαποδό » δηλαδή έξω από εμάς! , στο Σατανά ή στους άλλους ( τους ξένους, τους διαφορετικούς ). Βολικές αντιλήψεις τις οποίες καλλιέργησε και η Αριστερά με τις μεταφυσικές απόψεις, ότι το Κακό είναι αποτέλεσμα των εκμεταλλευτικών κοινωνιών και μόνο και ότι με την εγκαθίδρυση του κομμουνισμού όλα τα επιθετικά ένστικτα θα καταλάγιαζαν και ο Άνθρωπος θα ξαναέβρισκε το Χαμένο Παράδεισο, τον οποίο είχε χάσει εξαιτίας του Σατανά ( και της Εύας , στην πιο φαλλοκρατική εκδοχή ). Κι ότι με την καλοσυνάτη και σοφή καθοδήγησή της θα οδηγούσε τις παρασυρμένες πλην τίμιες κατά βάθος μάζες στο δρόμο της Αρετής ( διότι οι μάζες, ως .. γνωστόν είναι βλάκες και ανήμπορες να δράσουν. Τώρα το πώς την επόμενη στιγμή γίνονται ο Λαός-Θεός, τρέχα γύρευε;!). Απόψεις με τις οποίες αποκοιμηθήκαμε επί αιώνες, εναποθέτοντας τις τύχες μας στα κάθε λογής ιερατεία επαϊόντων (θρησκευτικά, πολιτικά, επιστημονικά κλπ ). kyma6Αυτά συμβαίνουν αντί να ασχοληθούμε οι ίδιοι, να τολμήσουμε να συνδιαλλαγούμε με το Κακό στον  εαυτό μας και στην κοινωνία, τη βία και την καταστροφικότητα που κουβαλάμε και να τους βάλουμε όρια, να στρέψουμε την τεράστια ενέργεια του Κακού στη Δημιουργία, να το εξημερώσουμε, στο βαθμό που μπορούν να γίνουν τα παραπάνω. Είναι ενδιαφέρον ότι τις δύο μαθήτριες που εξεγείρονται και αγωνίζονται μέχρι το τέλος δεν τις παρουσιάζει ως Αγγέλους, ως το «αιώνιο Καλό». Αντίθετα. Και αυτές  έμειναν ως ένα σημείο στο παιχνίδι, σαγηνεύτηκαν, το απήλαυσαν. «Ουδείς τέλειος» αλλά, κι αυτό είναι ένα θέμα:  το ζητούμενο δεν είναι να είναι κανείς τέλειος, Θεός. Αλλά, όπως οι δύο κοπέλες, καθώς και ένα αγόρι την ύστατη στιγμή, να έχει το κουράγιο να δει τον κίνδυνο που ελλοχεύει για την κοινωνία ( την τάξη και το σχολείο τους και τις ανθρώπινες σχέσεις μεταξύ των μαθητών, στο έργο ), να αρνηθεί την – υπαρκτή και αναμφισβήτητη – ηδονή και την αίσθηση Ισχύος χωρίς μέτρο που προσφέρει η συμμετοχή σε μια αγέλη. Αυτά τα παιδιά πήγαν ένα βήμα πιο πέρα και στάθηκαν απέναντι στη Μάζα, πήγαν πέρα και αντίθετα στη ναρκισσίλα τους και στην ανάγκη του να ανήκεις κάπου με οποιοδήποτε κόστος. Είχαν το θάρρος να «μην ανήκουν» για ένα διάστημα ( στην αγέλη ) αλλά να ανήκουν στο ανθρώπινο γένος, να υπερασπιστούν το μέλλον, τη ζωή, τη δημοκρατία στην πιο ευρεία και θεμελιακή της μορφή.

kyma3Η ταινία περιγράφει επίσης το πώς τα διάφορα ελλείμματα – και κοινωνικής αλλά και ατομικής φύσεως – όπως: η έλλειψη συλλογικών αξιών, ο κατακερματισμός και η διάλυση των ανθρώπινων σχέσεων αλληλεγγύης, η συνεχής απόρριψη και αποκλεισμός από τα θεμελιώδη αγαθά της ζωής αλλά και η απόρριψη σε προσωπικό επίπεδο, αποτελούν το εύφορο έδαφος για την καλλιέργεια της μνησικακίας και του φθόνου και για την εμφάνιση ενός ριζοσπαστισμού ολοκληρωτικού τύπου.

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν κατέφυγε στην εύκολη και προφανή καταγγελία του μόνο του ακροδεξιού ολοκληρωτισμού. Ο εμπνευστής του πειράματος, καθηγητής Ρ.Β., υπήρξε στα νιάτα του καταληψίας σε εναλλακτικούς χώρους της συνοικίας Kreuzbeg του Βερολίνου και συνεχίζει να ζει «εναλλακτικά» (;). Σε ένα ποταμόπλοιο δηλαδή όχι σε πολυκατοικία-κλουβί. Κάπου εκτός πόλης, δηλαδή στη φύση, μεν, αλλά και μακριά από τους ανθρώπους, δε! Η ομάδα αναρχικών που συγκρούεται  με τα μέλη του «Κύματος», θεωρώντας τους  δίκαια φασίστες, λειτουργεί εξίσου στρατιωτικά, με χρήση φυσικής βίας και σε τελευταία ανάλυση αποδεικνύεται ότι αυτό που τους ενόχλησε ήταν η κάλυψη των γκράφιτί τους! Δηλαδή ο δικός τους ζωτικός  χώρος – το «χωραφάκι» τους, το «έθνος» τους ή η …συνιστώσα τους χμ!χμ! –  και όχι ο κίνδυνος για τη δημοκρατική έκφραση γενικά για όλη την κοινωνία.

Πόσες αυτοαποκαλούμενες αντιεξουσιαστικές ομάδες δε λειτουργούν με όρους «πρωτόγονης ορδής » ( κατά Φρόυντ ). Δηλαδή με επιβολή ενός ( και μοναδικού ! ) Ηγέτη ( συνήθως κυρίαρχο αρσενικό , λιγότερο συχνά, αμαζόνα), με οικογενειοκρατία και κλίκες αυλικών-μαντρόσκυλων, με αποκλεισμό και συχνά βίαιη αντιμετώπιση της διαφορετικής άποψης, φυσική βία ως μέσω «πειθούς», περιφρόνηση και αλαζονεία απέναντι στους «εκτός ημών », με το πρόσχημα ότι είναι « αποχαυνωμένος και μαλθακός λαουτζίκος »; Πόσα κόμματα και ομάδες που ομνύουν στο όνομα της ανανέωσης, της δημοκρατίας και του αντισταλινισμού δεν λειτουργούν στην πράξη με στοιχεία –  όχι τόσο ακραία – του «Κύματος»;

Το ζευγάρι  των «απελευθερωμένων » γονέων στο έργο, που διατηρεί με τα παιδιά του ισοπεδωτικές σχέσεις, χωρίς όρια, διάκριση των ορίων μεταξύ των δύο κόσμων ( ενηλίκων –ανηλίκων ), χωρίς γονεϊκή authority / ( χαρακτηριστικές σκηνές: το ζευγάρι χουφτώνεται μπροστά στα μάτια της κόρης και του φίλου της, η μητέρα ακούει με «δημοκρατική » απάθεια τα περί του Κύματος και, ενώ αναγνωρίζει τον κίνδυνο, περιορίζεται σε έμμεσα και ειρωνικά σχόλια – ίσως γιατί θεωρεί ότι αν εκφράσει γνώμη ή και παρέμβει άμεσα θα… προσβάλλει την προσωπικότητα της κόρης της; – οι τραγικές επικλήσεις της κόρης, που κανείς δεν αφουγκράζεται, για το ότι ο μικρός αδερφός χρειάζεται όρια – στη συνέχεια ο αδερφός θα εξελιχθεί σε «μαντρόσκυλο» του Κύματος τρομοκρατώντας τους άλλους συμμαθητές του ).

 

Το υποδηλούμενο σχόλιο του σκηνοθέτη; Αυτό που, πολύ πετυχημένα, αναφέρεται στα ΝΕΑ 8/11 « Η απόσταση από το «όλοι μαζί» στους… ναζί δεν είναι πάντα αγεφύρωτη».

Θα πρέπει να αναρωτηθούμε σχετικά με ρεύματα που θα τα ονόμαζα « ψευδό-υπερελευθεριακά » – υπό την έννοια ότι, ξεπερνούν τα όρια της απελευθέρωσης και μπαίνουν στα ολισθηρά χωράφια της ανομίας και της ασέβειας – που αναπτύσσονται παράλληλα με τις απελευθερωτικές θεωρίες σε κάθε εποχή. Η περίοδος 60-70 είναι η πιο κοντινή και πολύ σημαντική με τις ριζικές αλλαγές που έφερε. Τι στοιχεία έχουν που οδηγούν στην άλλη όψη του νομίσματος, σχετικά με το «Κύμα»; Η « υποχρεωτική αγάπη » του άλλου, είτε στην αγαπησιάρικη και υπερ-συνεναιτική μορφή κάποιων « εναλλακτικών » μορφών  είτε του χριστιανικού «αγαπάτε αλλήλους » ( μου φαίνεται πως κάπου μιλάει ο  Σλ. Ζίζεκ γι’ αυτό  ), η ισοπέδωση των ορίων και των διαφορών, η υπερβολική συνεναιτικότητα και η προοδευτική εξάλειψη διαδικασιών κριτικής συζήτησης, απόφασης, λογοδοσίας δηλαδή πραγματικής δέσμευσης, δεν αποτελούν έναν ανεστραμμένο ολοκληρωτισμό;

Μήπως να αφουγκραστούμε , επιτέλους, την ψυχανάλυση  που επιμένει να καταδεικνύει ότι , εκτός από τον ψυχρό, δεσποτικό, αυταρχικό Γονιό, είναι εξίσου τραυματικός και καταστροφικός και ο υπερπροστατευτικός, ασφυκτικός Γονιός που γίνεται φιλαράκι με τα παιδιά του ;

Αλλά ας επιστρέψουμε στο συλλογικό. Όσο και αν είναι απαραίτητο να μιλάμε για το ναζισμό και το σταλινισμό, και οφείλουμε να μην ξεχνάμε να το κάνουμε, είναι, κάπου, και κάπως εύκολο! Ειδικά το να το βλέπουμε μόνο στους άλλους! Πόσο επιτρέπουν, πόσο αντέχουν οι πολιτικοί σχηματισμοί, οι επιστημονικές εταιρείες, οι ομάδες δουλειάς, τα άτομα να διακρίνουμε «εντός » τους τις αντιδημοκρατικές λειτουργίες, τα παραγοντιλίκια, τη διαμόρφωση προσωπικής καριέρας εις βάρος της συλλογικής προσπάθειας στις « γραμμές»μας; Και γιατί κάποιοι συνεχίζουν να μιλάνε ακόμη για «γραμμές», δηλαδή στοιχίσεις;

Τελευταίο σχόλιο. Είναι ενδιαφέρον το ότι ο σκηνοθέτης ανακατεύει και τα δύο φύλα στην εμπλοκή τους με το «Κύμα». Τα «σερνικά » έχουν … δικαιωματικά την πρωτοκαθεδρία. Αλλά το θηλυκό δεν εμφανίζεται ως Αγία Άμεμπτος Εικόνα. Οι δύο μαθήτριες που θα γίνουν ο πυρήνας της αντίστασης συμμετείχαν για αρκετό διάστημα στην εμπειρία. Η Διευθύντρια του σχολείου ενθαρρύνει ανοιχτά τον Ράινερ, με μια λάμψη στα μάτια που δεν προσπαθεί να την κρύψει. Δεν αφήνεται η ευθύνη του Απόλυτου Κακού μόνο στο αρσενικό. Οι εξουσιαστικές κοινωνίες επί χιλιετίες είναι ανδροκρατικές. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι υπήρξαν εξουσιαστικές και αιμοχαρείς κοινωνίες γυναικοκρατικές. Και ο 20ος αιώνας «φρόντισε» να μας δώσει παραδείγματα θηλυκής συμμετοχής στο Κακό, από τους Ναζί και τη KGB έως τη Σιδηρά Κυρία  της Μ.Βρεταννίας και την Κ.Ράϊς. Το φύλο – ή το χρώμα ή το επαναστατικό παρελθόν ή οι επαναστατικές δηλώσεις – δεν αποτελούν στοιχείο «εγγενούς » Καλού ούτε το εγγυούνται! Οι ολοκληρωτικές αγέλες ( πολιτικές, θρησκευτικές, αθλητικές, παρεϊστικές κλπ ) συνήθως κυριαρχούνται τόσο αριθμητικά όσο και σε επίπεδο εξουσία από αρσενικά ( αντράκια , Κουταλιανούς ). Τα θηλυκά  που συμμετέχουν εμφανίζονται ως αμαζόνες, «αντρούτσες».

Έχουμε όμως να κάνουμε, όντως, με άντρες και γυναίκες; Δηλαδή με προσωπικότητες ώριμες που αναλαμβάνουν την ευθύνη του εαυτού και των πράξεων τους, αναγνωρίζουν το άλλο φύλο και την εν γένει ετερότητα,  συνυπάρχουν και ενίοτε χαίρονται με την ύπαρξη του άλλου, σέβονται  και προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια; Μάλλον όχι. Ίσως – σίγουρα – ατομικά, ξέχωρα και έξω από την αγέλη, πολλοί να είναι εξαιρετικοί άνθρωποι. Εκεί μέσα όμως λειτουργούν αρχαϊκά, πρωτογενώς ( σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο ) όπου το φύλο και γενικά η αναγνώριση της ετερότητας συσκοτίζονται, εκδιώκονται από τη συνείδηση και αυτό που επικαλύπτει τα πάντα είναι η Ισχύς και η διάλυση σε μια ομοιογενή, μαγματική, άφυλη Μάζα..

Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι στα ελληνικά, που χρησιμοποιούν το ουδέτερο γένος, το Κακό, το Κεφάλαιο, το Χρήμα, το Κράτος δεν είναι αρσενικού ή θηλυκού γένους αλλά ουδέτερου! Μήπως να … ουδετεροποιούσαμε και τη Βία, την Εξουσία, την Ιεραρχία κλπ «Κακά»;!

 

Στο σημείωμα αυτό αφήνω εκτός εν γνώσει μου διάφορες παραμέτρους. Ήθελα να επικεντρώσω σε κάποια στοιχεία που κατά τη γνώμη μου περνιούνται « ξώφαλτσα » και συνήθως η επικέντρωση γίνεται στο προφανές, όπως επανέλαβα αρκετές φορές.

( Π.χ. ότι δεν υπάρχει ολοκληρωτικό φαινόμενο χωρίς την παρουσία του εκφοβισμού του Τρόμου, ο οποίος υπάρχει ήδη και πριν την «κατάληψη της Εξουσίας » και βαδίζει χέρι –χέρι με τη συναίνεση και τη συνενοχή, την στηρίζει και στηρίζεται από αυτή. Στη συνέχεια θα κυριαρχήσει διότι, από ένα σημείο και μετά, ένα τέτοιο σύστημα δεν μπορεί παρά να στηριχτεί στον ολοένα αυξανόμενο Τρόμο).

 

Επίσης αναφέρθηκα « ανισόβαρα » σε ζητήματα που αφορούν τον « αντιεξουσιαστικό »χώρο- όπως και την κουλτούρα ’68 – γιατί αρκετά έχουν μυθοποιηθεί αυτές οι καταστάσεις (  μια και είναι εχθροί των εχθρών μας … κάποιοι τους « παρασυμπαθούν » και τις αφήνουν στο απυρόβλητο της κριτικής, στην υποβόσκουσα συμπάθεια εώς και την ανοιχτή ).

 

 

Για  πιο αναλυτική και συγκροτημένη ανάγνωση:

 

– Χάνα Άρεντ : Το ολοκληρωτικό σύστημα, ΕΥΡΥΑΛΟΣ ( γιατί αυτή η συγγραφέας είανι τόσο «άγνωστη » και ιδίως αυτό το έργο της ;!)

– Κ.Καστοριάδης … όλα !!!

– Νίκος Ηλιόπουλος: Νεόι δρόμοι για τη δημοκρατική πολιτική σκέψη. Κριτική παρουσίαση του πολιτικού στοχασμού του Κ.Καστοριάδη ΘΕΜΕΛΙΟ

«Το Πειραμα » Das experiment. Γερμανία, 2001. Σκηνοθεσία: Ολιβερ Χέρσμπιγκελ (  υπάρχει στα ελληνικά )

-Max. Βρετανία, 2003. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μένο Μέιτζες (  υπάρχει στα ελληνικά )

-FUHRER EX  Director: ΒΙΝΦΡΕΝΤ ΜΠΟΝΕΝΓΚΕΛ.( υπάρχει πλεόν και στα ελληνικά και πολύ το χάτηκα ). Υπάρχει στα αγγλικά το βιβλίο « Führer Ex: Memoirs of a Former Neo-Nazi »με την περιγραφή του Ingo Hasselbach από την επμειρία του σε νέο-ναζιστικές ομάδες την πρώην ΓΛΔ μετά το 89 )

Βιογραφίες των 2 μουστακαλήδων … αλλά …

Αρκετά … νομίζω

Χαιρετώ

Δ. Οικονομίδης

———————–

Ο Στράτος Κερσανίδης για «ΤΟ ΚΥΜΑ»

Το κύμα έρχεται αργά. Στην αρχή σαν απαλός υδάτινος κυματισμός. Πλησιάζοντας προς την ξηρά μεγαλώνει, αρχίζει να δυναμώνει, να αγριεύει, γίνεται τεράστιο και όταν ξεσπά στην ακτή, ουαί κι αλίμονο! Παρασέρνει τα πάντα, μπορεί να γίνει καταστροφικό τσουνάμι και να σπείρει την καταστροφή και τον όλεθρο.

Κάπως έτσι ξεκίνησε το φαινόμενο του εθνικοσοσιαλισμού στην Ευρώπη. Ξεκίνησε σαν αστείο, κανείς δεν έπαιρνε στα σοβαρά τον Χίτλερ και τους ομοίους του, και όταν τον πήραν ήταν ήδη αργά…..

 

10/05/2009 - Posted by | -Εικαστικά

33 Σχόλια »

  1. παρα πολυ καλή αναρτηση..
    και …επικαιρη.

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 10/05/2009

  2. »Η απολυτοποίηση της αξίας του σώματος παραπέμπει στο βιολογικό πυρήνα του ρατσισμού. Η υπέρμετρη χρησιμοποίηση των συγκινήσεων ( συναισθηματισμός ) έρχεται να δημιουργήσει τόσο την αίσθηση της Δύναμης όσο και το ζεστό κουκούλι. Πράγματα που κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη και που η ολοκληρωτική αγέλη δημιουργεί με τη μορφή αποκλειστικά – ή, έστω, σε κυρίαρχο βαθμό – πρωτογενών συγκινήσεων που παραμένουν σε ακατέργαστη και μαζοποιημένη μορφή.»

    Eξαιρετικό
    Ποιος ειναι ο Δ . Οικονομίδης .Τα συγχαρητηρια μου
    Ποντε και Αριστερε το αναδημοσιευσα ολοκληρο ..
    Ελπίζω να μην πειραζει ε; ειναι παρα πολύ καλό κειμενο

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 10/05/2009

  3. Θα σου κοστίσει λίγο παραπάνω αλλά δεν πειράζει
    Τεμέτερον καθ’ότι 🙂

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/05/2009

  4. κι εδώ να πω οτι : Ποντιοι και Αριστεροι συνεχιζετε να με εκπλησσεται ευχαριστα ..Δημσιευοντας τόσο σπουδαιες αναλύσεις και αποδεικνυοντας στην πραξη οτι οι Πόντιοι δεν ειναι οι »καθυστερημενοι» οπως προσπαθουν να τους εμφανισουν καποιοι που θεωρουν οτι ο Ψωμιαδης και λοιποι της δεξιας (υπο)-κουλτουας εκφραζουν τους Πόντιους ..
    Οι πόντιοι εφεραν στην Ελλάδα την σοσιαλιστική σκεψη ,οι πόντιοι συμμετειχαν στην συντριπτική τους πλειοψηφια στους εργατικους και δημοκρατικους αγωνες και συνεχιζουν ακομα να παραμενουν στην πρωτοπορια της σκεψης
    Ελπίζω να ειναι πόντιος ο κυριος Δ. Οικονομίδης..Αλλα και να μην ειναι Μπραβο του!
    ΛΕΙΠΟΥΝ ΤΕΤΟΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 10/05/2009

  5. …αυτή την ταινία την είδε και η άλλη Ιερή Δούλη…

    τα μάθατε πιστεύω πάλι σκατά τα έκαναν οι μεγάλοι
    πάλι χώρια οι εκδηλώσεις…

    Σχόλιο από Erisabetsu | 11/05/2009

  6. Erisabetsu | Φαίνεται ότι επειδή είστε διχασμένοι για αυτό είστε τόσο αποτελεσματικοί. Στην προσπάθεια να ανταγωνιστεί ο ένας τον άλλο καταφέρνετε να πετύχετε το μέγιστο αποτέλεσμα.

    Εξαιρετική η ανάρτηση!

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 11/05/2009

  7. μια εκδηλωση θα γινει,πανελλαδικη και μεγαλη.οι αλλες ειναι περιφερειακες στο πλαισιο της δημοκρατικης ελευθεριας ασκησης ατομικων και συλλογικων δικαιωματων.

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  8. Η ανάρτηση αυτή αφορά την ταινία «Το Κύμα» και το φαινόμενο του νεοφασισμού-εθνικοσοσιαλισμού-εθνοφυλετισμού (κ.λπ. απεχθή)

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  9. ωραια καντε και ενα σχολιο για το κρατος του ισραηλ που επεβαλλε τεστ dna σε ρωσοεβραιους πριν τους δωσει την υπηκοοτητα. πηγ稡 ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ΅΅ 04/07/1998.
    ισραη먨 το μονο και πραγματικα ρατσιστικο κρατος του πλανητη…νεοφασισμος,εθνικοσοσιαλισμος,εθνοφυλετισμος αλλα ΣΙΩΝΙΣΜΟΣ ΟΧΙ??? Ας θυμηθουμε και προηγουμενη αποφαση του Ο.Η.Ε

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  10. Είπαμε να ανεβάσουμε λίγο το επίπεδο
    φτάνει πια με τα φτηνά

    -ΓΑΖΑ : Το Άουσβιτς του Ισραήλ.

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  11. Επίσης ρε Γεωργιάδη, γιατί κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις;

    Υπάρχουν τόσα άλλα μπλογκ που έχουν αντίστοιχες απόψεις με τις δικιές σουκαι πολύ γουστάρουν τους εθνοφυλετιστές Έλληνες, άρρενες, πατριώτες κ.λπ

    Επίσης μπορείς να γράφεις ελεύθερα στου Νοσφεράτου

    Γιατί δεν πας από εκει και κόλλησες εδώ και μας σπας τα νεύρα;

    Νοσφέράτε, οΚ! καταλαβαίνω ότι σου αρέσει το φαινόμενο για να μελετάς διάφορες συμπεριφορές, αλλά λυπήσου μας.

    Ομέρ ο αντι-εθνοφυλετιστής

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  12. το κατεβασμα του επιπεδου ειναι η αναφορα στον σιωνισμο? γνωριζω το ποστ για την Γαζα πολυ καλα και μπραβο σας,ομως οταν αναφερεστε σε ιδεολογικες σχολες που ταλαιπωρησαν τους ανθρωπους και συνεχιζουν δεν θα πρεπε να αναφεστε και στην κορυφαια ρατσιστικη σχολη? το περι εθνοφυλετισμου που ειπα παλαιωτερα ηταν μια αντιδραση στα προλεγομενα.διακρινω ενα φοβο προς τον σιωνισμο.εσεις βεβαια θα πειτε οτι καθε αλλο,τον εχετε κριτικαρει κλπ. ομως δεν τον βαζετε διπλα σε κριτικες του ποστ για το κυμα και τα συναφη απεχθη.δεν ειναι απεχθης λοιπον ο σιωνισμος ως ρατσιστικη ιδεολογια οπως απεφανθη παλαιωτερα μεχρι και ο Ο.Η.Ε? ΔΕΝ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ,ΒΑΣΑΝΙΖΕΙ αδιακριτως στο ονομα της φυλετικης καθαροτητας? γιατι λοιπον δεν μπαινει διπλα στα αλλα απεχθη? τα πολυ πιο αδυναμα και εν τελει αποπροσανατολιστικα?δηλ,ολοι οι φασιστες ειναι φασιστες εκτος απο τους σιωνιστες φασιστες..

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  13. απ οτι εγροιξα τα μονα νευρα που σπανε ειναι τα δικα σου και εθαρρω οτι εγροικω το διατι..

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  14. επισης να σε πληροφορησω οτι πλην των σταθερων συνομιλητων σου εδω μεσα,πολλοι σε εχουν παρει χαμπαρι…ακου και μενα…μιλαω με εκατονταδες πολιτες καθε μερα…για αυτο μην τρελαινεσαι,ζητα δικαστικα αν θες να με βγαλεις απο δω μεσα ή κατσε και ακουσε και καμμια αλλη αποψη. για οσο θα γουσταρω θα στελνω σχολια,εσυ κοψτα και παρε την ευθυνη σου για αυτο…ο δημοκρατης,αριστερος…

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  15. Το κατέβασμα του επιπέδου αφορά τον αγενή και εισαγγελικό τρόπο με το οποίο απευθύνεσαι στους άλλους : «..καντε και ενα σχολιο για το κρατος του ισραηλ.. »
    όπου ότι και να σου πει ο άλλος εσύ είσαι κωλυμένος στις ιδεοληψίες σου : «..διακρινω ενα φοβο προς τον σιωνισμο..»

    Σου το είπα με τρόπο τις προηγούμενες ημέρες αλλά σου διέφυγε …
    «..πολλοι σε εχουν παρει χαμπαρι…ακου και μενα…» ακριβώς το ίδιο σου λέω και εγώ..άκου και μένα..όχι για να συμφωνήσεις αλλά να …μια άποψη βρε αδερφέ..

    Και για λύσε μου και μια απορία..
    Αλλού γιατί δεν πας να μιλήσεις για τις «τσόντες» ?
    Ξέρεις εσύ, υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες αρμοδίων, σχετικών, εμπλεκόμενων και μη κλπ

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  16. καταρχην δεν ΜΙΛΗΣΑ ΚΑΝ για τις τσοντες,ειπα θα μιλησω,αλλα αφου δεν.. οκ δεν θα πω. αν ειναι αγενεια η λεξη ¨¨καντ娨 σορυ την αποσυρω.. μηπως θα ειχατε την ευγενη καλοσυνη να μας ενημερωστε εξισου και για τις αρνητικες επιδρασεις του σιωνισμου σε ευρειας κλιμακας ψυχολογικες και αλλες επιχειρησεις σε συνδυασμο με ταις αλλες ρατσιστικες τινες? και κοιτα,εγω μπορω να μιλησω εκ μερους χιλιαδων,εσυ αμφιβαλλω..

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  17. Αν καταλαβαίνεις αυτά που σου λέω καλώς,
    αν δεν τα καταλαβαίνεις πάΛι καλώς
    τα ..σορυ και τα υπόλοιπα περισσευουν…

    «..και κοιτα,εγω μπορω να μιλησω εκ μερους χιλιαδων..»
    Α όλα κι όλα αυτην την δυνατότητα δεν σου την αμφισβήτησα ποτέ.
    ΜΟΝΟ εσύ δύνασαι να μιλάς εκ μέρους χιλιάδων,….. ζωντανών νεκρών, προγόνων, οστών…
    Μόνον εΣύ …κανείς άλλος…

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  18. ναι τιμω τους νεκρους. .ναι δινω την ζωη μου για αυτους,ετσι γουσταρω. ΕΣΥ ΤΙ ΕΚΑΝΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ???

    Σχόλιο από γεωργιαδης γιωργος | 11/05/2009

  19. Τάπαμε, δεν τάπαμε !!
    ….ΜΟΝΟΝ ΕΣΥ…κανείς άλλος…

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  20. Oμέρ κουρπάνις κανίτε κιέπορώ άλλο, μη απαντάς ατόν ποδεδηίσε η καλομάνας πουλόπομ έναν ατόσον σοβαρόν και ενδειαφέρον συζήτησην για την ταινίαν, αϊκ μόνον επορούν να κατηντούνα σερσελούκ

    Σχόλιο από kiamul | 11/05/2009

  21. Ομέρ βλέπω έγινες βράχος ακλόνητος, προοδευτικός…

    Εθνοφιλετισμός =
    Αγάπη δια το Φιλέτο του Εθνους, το πιο τρυφερό κρέας Του!

    Υπάρχουν πολλά είδη εθνοφιλετισμού,
    π.χ. ο βωδινός, ο χοιρινός αλλά και ο αρνίσιος, που ανήκει στην αριστερά (και άλλα κινήματα αρνήσεων) καθώς και ο εθνικός μπονφιλετισμός (ή εθνομπονφιλετισμός) που ρέπει προς τον εθνικομπολσεβικισμό.

    Επιστρέφω στη δουλειά, είδα απλώς ησυχία και μπήκα να παίξω λίγω με τις λέξεις… 🙂

    Σχόλιο από omadeon | 11/05/2009

  22. Omer
    Τα διαφορα φαινόμενα τυπου Γεωργιαδη μελετωνται καλύτερα εντος του περιβαλλοντος στο οποιο εχουν μαθει να κινουνται .. Ας αποσπαστει απο το περιβαλλον του ο Γεωργιαδης θα ειναι σαν Λιονταρι σε κλουβί…Εξαλλου ειναι και παλληκάρι οπως ευθαρσως δηλωσε εδώ περα μέσα

    Γιαυτό τον θέλω εδώ , να κυκλοφορει , να κανει σουρτα φερτα και να τον παρατηρησω καλύτερα ..

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  23. Εάν δεν κάνω λάθος οι πρακτικές περί το DNA του Ισραήλ εντάσσονται στον εθνοφυλετισμό, όπως ο ναζισμός και οι άλλες θεωρίες του αίματος και του σπέρματος που δεν σπάνε μόνο τα δικά σας νεύρα αλλά και των υπόλοιπων αναγνωστών. Δεν μπορώ να καταλάβω πως ο Νοσφεράτος θεωρεί ότι ο Π&Α είναι ο φυσικός χώρος των εθνοφυλετικών απόψεων που εκφράζει ο κ. γεωργιάδης. Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω πως ανέχεστε να εξαθλιώνεται η συζήτηση που ξεκίνησε για το «Κύμα» με τον ίδιο τρόπο που εξαθλιώθηκε από τον ίδιο κύριο και η συζήτηση στη συνέντευξη του Μπαντιού. Εφόσον τον ανέχεστε, περιορίστε τον τουλάχιστον στον Προκρούστη, μεταφέροντας εκεί όλα του τα σχόλια.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 11/05/2009

  24. Αμ αυτό το απίστευτο: «Δίνω και τη ζωή μου για τους νεκρούς» που μας παραπέμπει κατ’ ευθείας στην εξής φράση του Οικονομίδη: «η έλλειψη συλλογικών αξιών, ο κατακερματισμός και η διάλυση των ανθρώπινων σχέσεων αλληλεγγύης, η συνεχής απόρριψη και αποκλεισμός από τα θεμελιώδη αγαθά της ζωής αλλά και η απόρριψη σε προσωπικό επίπεδο, αποτελούν το εύφορο έδαφος για την καλλιέργεια της μνησικακίας και του φθόνου και για την εμφάνιση ενός ριζοσπαστισμού ολοκληρωτικού τύπου».

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 11/05/2009

  25. βρε Ματσουκάτες…»Δεν μπορώ να καταλάβω πως ο Νοσφεράτος θεωρεί ότι ο Π&Α είναι ο φυσικός χώρος των εθνοφυλετικών απόψεων που εκφράζει ο κ. γεωργιάδης. »

    τι ειναι αυτά που μου ..προσαπτεις;

    ειπα γω κατι τετοιο;

    παει ο Ομερ να μου πασαρει τον Γωργιαδη -λεει- για να τον μελετησω ταχαμ καλύτερα .

    Οχι κυριοι – λεω εγώ. Δεν θα μου κανετε εμένα Πασα τον Γεωργιαδη

    Εδώ ξεφυτρωσε, εδώ αρχισε τα πρωτα του βηματα στην Μπλογκοσφαιρα εδω θα τον μελετησω ..
    Καμμια σχεση δεν εχουν τα »εθνοφυλετικά» του Γεωγιαδη .
    Εξαλλου τα εθνοφυλετικά του ειδικά στην περιπτωση του

    Δεν ειναι ιδεολογικά

    Αποτελουν απλώς συμπτωματα ενός ιδαιτερου φαινομένου που πλαι στα αλλα κοινωνικά φαινομενα εχει παρει το ονομα του…

    Οσο για την θλιβερή καταληξη μιας συζητησης σε ενα Εξαιρετικό κειμενο συμφωνώ… Αλλά από την αλλη τι να κανουμε ; Να μην γελασουμε και λίγο; Ολα γυρω μας οδηγουν σε καταθλιψη .Τουλάχιστον ο Γεωργιαδης εχει κατι το Αυθεντικά σουρρεαλιστικό.

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  26. Οπως καταλαβατε Πόντιοι και Αριστεροι
    οπως πρεπει να μαθομε να ζουμε με τους σεισμους και τις αλλες φυσικές καταστροφές
    ετσι κι εσεις πρεπει να μαθετε να ζειτε με τον Γεωργιάδη
    Ο Γεωργιαδης ηρθε για να μεινει 😉

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  27. Ματσουκάτε, ορθώς έβγαλες… το ματσούκι από τη θήκη (Χεχε) αλλά ένα που είπες (από τα πολλά σωστά) χρήσει επεξήγησης. Το περί «φυσικού χώρου των εθνοφυλετικών απόψεων που εκφράζει…»
    Δηλαδή,
    1) Ο φυσικός χώρος των κουνουπιών, ο παράδεισός τους κι η τρελλή χαρά τους είναι το… αίμα μου. Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι… κουνούπι, ούτε ότι είμαι… κωνωψιστή. Σημαίνει απλώς το τρυφερό αιματάκι μου είναι ο φυσικός χώρος όπου τη βρίσκει το κάθε κουνούπι.
    2) Αν μελετήσω το κουνούπι ΧΩΡΙΣ το αίμα, θα ατυχήσω οικτρά γιατί (χωρίς αίμα) θα ψοφήσει το έρμο.

    Τα ανωτέρω (1) και(2) αποτελούν λογικό παράδειγμα αντίστοιχο αλλά ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να εκληφθούν από τον κ. Γεωργιάδη ως νύξεις ότι ομοιάζει προς κώνωπα, το οποίον είναι αναληθέστατον!
    Ο Γιώργος έχει γίνει ένα είδος μπαλάκι πιγκ πογκ από άλλες απόψεις τις οποίες προφανώς μεταφέρει και… αδυνατεί να πιει το ΑΙΜΑ μας, διότι (αντίθετα με βέρους εθνοφυλετιστές και… εθνο-μπονφιλε-τιστές) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ κουνούπι ο άμοιρος!

    Karatzaferi-Cola, it’s the Real Thing!

    Σχόλιο από omadeon | 11/05/2009

  28. και δεν σας κρυβω αγαπητοι μου οτι υπάρχει κι ενα είδος δικαιωσης εκ μερους μου. Διοτι αυτό που εσεις εισπρατετε τωρα διαδικτυακώς
    το εισπρατουμε ειμεις οι απάνω Δια ζωσης , καθημερινώς , αδιαλειπτως , και Ετσι ακριβώς οπως εμφανίζεται Εδώ
    εδώ και καμμια 20αριά χρόνια ….

    Για να καταλάβεις τι σημαινει εθνολαικισμός δεν αρκει να ακουσεις ή να διαβάσεις γι αυτόν
    πρεπει να τον φας στη μάπα ..

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  29. Oμερ
    εχω μια ιδεα ..Μια συμβιβαστική προταση ετσι ωστε και οι αναγκες της επιστημονικής ερευνας να καλυφθουν αλλά και εσύ να περιορισεις καπως το προβλημα ..
    Αλλά φοβάμαι μην ο Ματσουκατες που ειναι πειραχτήρι και φυτιλιάρης χωθεί και σου περασει καμμμια υπονοια οτι παω να σε παγιδεψω ωστε να σου μεινει αμανατι ο Γεωργιαδης;
    Να στην πώ; δεν θα την δεις καχυποπτα ε;

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  30. Για τον κατα φαντασιαν συνασισθηματισμό των εθνολαικιστών

    Homo sentimentalis

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  31. Όχι , να μην την πεις..
    (και συγγνώμη για το απότομο)

    Δεν μπορώ να πω ότι αισθάνομαι ευτυχής από τις έτσι εξελισσόμενες κουβέντες…

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/05/2009

  32. καλως.
    συγνωμη κι απο μένα …απλώς ειχα καλή διαθεση και κεφι . δεν αξιζει τον κόπο να χαλιεσαι…

    Σχόλιο από Νοσφεράτος | 11/05/2009

  33. […] -Το κύμα […]

    Πίνγκμπακ από -Ο απολογισμός του έτους « Πόντος και Αριστερά | 08/01/2010


Σχολιάστε