Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Tσε Γκεβάρα: Ο Άρης Βελουχιώτης της Νότιας Αμερικής

ar_che246 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ, ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΥΠΕΡΤΑΤΗΣ ΘΥΣΙΑΣ

 

Τσε Γκεβάρα 1928-1967: Ο ασυμβίβαστος επαναστάτης


Γιατί άραγε ο Τσε Γκεβάρα παραμένει έως σήμερα μια γοητευτική ιστορική παρουσία; Τι είναι αυτό που κάνει εκατομμύρια ανθρώπους σ’ όλο τον κόσμο να παραπέμπουν μόνο σ’ αυτόν με πολλούς τρόπους, ενώ εκατοντάδες και χιλιάδες άλλοι που συμμετείχαν στις επαναστάσεις του 20ού αιώνα έπεσαν στην αφάνεια;

Η απάντηση είναι μάλλον απλή και σχετίζεται με τη ρομαντική διάθεση που οδηγεί στην αναζήτηση των τέλειων και άδολων ηρώων, την αίσθηση δικαίου και την απέχθεια προς την εξουσία που ενυπάρχει σε κάθε άνθρωπο. Ολες αυτές οι συνθήκες συναντιούνται στο πρόσωπο του Τσε.

«Ο Αργεντινός Ερνέστο “Τσε” Γκεβάρα θα οδηγήσει την περιπέτεια του μαρξισμού στην κορύφωσή της. Στην παγκόσμια ιστορία των επαναστάσεων δεν θα βρείτε άλλον επαναστάτη του ηθικού μεγέθους του Γκεβάρα. Δεν περπάτησε στη γη επαναστάτης πιο “καθαρός” απ’ τον “Τσε”!… Μισός Ισπανός απ’ τη μεριά του πατέρα του και μισός Ιρλανδός απ’ τη μεριά της μητέρας του, θα μάθει από τον πλούσιο και καλλιεργημένο πατέρα και την όμορφη και μορφωμένη μητέρα πως η φτώχεια, εκτός από κοινωνικό και ηθικό πρόβλημα, είναι και πρόβλημα αισθητικό. Ασχημαίνει τον κόσμο. Και τον γεμίζει αρρώστιες…», έγραψε ο Βασίλης Ραφαηλίδης.

Απέναντι στην αδικία

Ο Ερνέστο Γκεβάρα ντε λα Σέρνα (Ernesto Guevara de la Serna) γεννήθηκε το 1928 στο Ροσάριο της Αργεντινής. Γεννήθηκε σε μια περιοχή του πλανήτη όπου η παραδοσιακή ισπανική αποικιοκρατία είχε αφήσει το στίγμα της στις ακραίες κοινωνικές αντιθέσεις και στην περιθωριοποίηση ενός μεγάλου μέρους των ιθαγενών και των απογόνων σκλάβων που είχαν μεταφέρει εκεί οι αποικιοκράτες.

che_guevara_promo

Θα αποκτήσει πολιτική συνείδηση τη δεκαετία του ’50, την περίοδο που βρισκόταν στη Γουαταμέλα, την εποχή που είχε τελειώσει την Ιατρική Σχολή. Η εκλεγμένη κυβέρνηση του Αρμπενς ανατράπηκε από ένα στρατιωτικό πραξικόπημα που υποκινήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Γκεβάρα συνειδητοποίησε ότι εκτός από την κοινωνική αδικία που είχε κληρονομήσει στη Νότια Αμερική η ισπανική αποικιοκρατία, υπήρχε και μια νέα μορφή πολιτικής και οικονομικής υποδούλωσης στις ΗΠΑ, μια νέα και κυνική ιμπεριαλιστική χώρα.

Ο Γκεβάρα θα ασπαστεί τις μαρξιστικές ιδέες και θα πάρει μέρος στο κουβανικό επαναστατικό κίνημα. Το Νοέβριο του ’56 θα φτάσει στην Κούβα με άλλους 80 αντάρτες. Οσοι απ’ αυτούς επιζήσουν από τις πρώτες συγκρούσεις με τον πολυάριθμο στρατό του δικτάτορα Φ. Μπατίστα θα ξεκινήσουν ανταρτοπόλεμο στα βουνά της Σιέρα Μαέστρα.

Εκτιμώντας τα προσόντα του Γκεβάρα, ο Φιντέλ Κάστρο θα του αναθέσει τη διοίκηση του Επαναστατικού Στρατού. Τον Ιανουάριο του ’59 οι επαναστατικές δυνάμεις θα καταλάβουν την πρωτεύουσα Αβάνα και θα εγκαθιδρύσουν ένα σοσιαλιστικό κράτος, στο μαλακό υπογάστριο των Ηνωμένων Πολιτειών. Σημαίνον πρόσωπο στο στρατόπεδο των επαναστατών, θα αναλάβει πολλές επίσημες αποστολές στο εξωτερικό. Τον Φεβρουάριο του 1961 θα γίνει υπουργός Βιομηχανίας.

Οι αντιλήψεις του Τσε

Ο Τσε ήταν εντελώς αντίθετος με την κυρίαρχη θεωρία του «σοσιαλισμού σε μία μόνο χώρα», που είχε εδραιωθεί στο κομμουνιστικό στρατόπεδο από την εποχή του Στάλιν. Πίστευε ότι η Επανάσταση θα έπρεπε να εξαπλωθεί σ’ όλο τον Τρίτο Κόσμο, που μαστιζόταν από την πολιτική του δυτικού ιμπεριαλισμού.

Παράλληλα, φαίνεται ότι είχε αντίληψη της οικονομικής ανάπτυξης που απέκλινε κατά πολύ από το σοβιετικό μοντέλο. Την άποψή του αυτή τη διατύπωσε ευθαρσώς στο δεύτερο Οικονομικό Συμπόσιο της Αφρο-Ασιατικής Αλληλεγγύης, που έγινε στην Αλγερία στις 24-2-1965. Εκεί ο Τσε άσκησε δημόσια κριτική και διατύπωσε την άποψη ότι «Για εμάς δεν υπάρχει άλλος ορισμός του σοσιαλισμού, εκτός από την κατάργηση της εκμετάλλευσης του ενός ανθρώπου από τον άλλο» αμφισβητώντας το σοβιετικό μοντέλο (http://www.marxists.org/archive/guevara/1965/02/24.htm). Φαίνεται ότι ο Τσε βαθμιαία ενστερνιζόταν ένα μοντέλο αντίθετο με τον κεντρικό γραφειοκρατικό σχεδιασμό που είχε επικρατήσει στην ΕΣΣΔ, όπου το ανεξέλεγκτο από οποιοδήποτε λαϊκό έλεγχο Κόμμα όριζε την οικονομική πολιτική.

che-gevara2Ο Τσε φαίνεται ότι βρισκόταν κοντά στην ιδέα της «σοσιαλιστικής δημοκρατίας» που θα βασιζόταν στο δημοκρατικό σχεδιασμό, όπου οι «μάζες» θα καθόριζαν την οικονομική πολιτική. Διαφωνεί με τη σταλινική αντίληψη. Για την πολιτική του Στάλιν θα γράψει: «Το μεγαλύτερο ιστορικό έγκλημα του Στάλιν ήταν ότι υποτίμησε την κομμουνιστική εκπαίδευση και καθιέρωσε το άκρατο δόγμα της Εξουσίας».

Στις Σημειώσεις του της περιόδου 1965-1966, που δημοσιεύτηκαν μόλις το 2006, υπάρχει η εξής τοποθέτηση: «Σε αντίθεση με την ιδέα ενός σχεδιασμού οικονομικών αποφάσεων από τις μάζες, με συναίσθηση των λαϊκών συμφερόντων, μας προσφέρεται ένα υποκατάστατο (placebo), στο οποίο μόνο οι οικονομικοί παράγοντες καθορίζουν τη συλλογική μοίρα. Αυτή είναι μία μηχανιστική, μη-μαρξιστική τεχνική.

Οι μάζες πρέπει να είναι σε θέση να καθορίζουν τη μοίρα τους, να αποφασίζουν ποιος διαμοιρασμός της παραγωγής θα διατίθεται αντίστοιχα με τη συσσώρευση (αγαθών) και κατανάλωση. Η οικονομική τεχνική πρέπει να λειτουργεί μέσα στα όρια αυτών των πληροφοριών και η αντίληψη των μαζών να εγγυάνται την εφαρμογή της».

Το ηρωικό τέλος

Οι απόψεις του για τη διάδοση της επανάστασης και τη δημιουργία ενός αντιγραφειοκρατικού μοντέλου κοινωνίας τον οδήγησαν στο δρόμο προς τις επαναστατημένες περιοχές του πλανήτη. Θα προσπαθήσει κατ’ αρχάς να βοηθήσει το αντιαποικιοκρατικό κίνημα στο Κονγκό. Η σχετική αποτυχία του κινήματος θα τον υποχρεώσει να επιστρέψει στην Κούβα και να προετοιμάσει την παρέμβαση στην υπόλοιπη Νότια Αμερική.

Che Bolivia 6Πίστευε ότι η επανάσταση θα μπορούσε να διαδοθεί με τη μορφή ντόμινο σ’ ολόκληρο τον Νότο. Ετσι θα φτάσει στη Βολιβία τον Νοέμβριο του 1966.

Ομως, παρά τις προβλέψεις του και τις επιθυμίες του δεν θα τύχει υποστήριξης ούτε από τους τρομοκρατημένους φτωχούς χωρικούς αλλά ούτε και από το επίσημο Κομμουνιστικό Κόμμα.

Η μοίρα του στη συνέχεια θα μοιάζει εκπληκτικά με τη μοίρα ενός άλλου επαναστάτη, του Ελληνα Αρη Βελουχιώτη, ο οποίος λίγες δεκαετίες πριν είχε πολεμήσει τον ίδιο εχθρό -εξουσία και ξενοκρατία- ολομόναχος και εγκαταλειμμένος από το επίσημο Κόμμα.

Σε μία από τις μάχες με τον βολιβιανό στρατό -που είχαν εκπαιδεύσει οι Αμερικανοί- ο Τσε θα τραυματιστεί και θα συλληφθεί μαζί με άλλους οκτώ συντρόφους του.

Στις 9 Οκτωβρίου του 1967 ο Τσε θα δολοφονηθεί από έναν Βολιβιανό στρατιώτη ύστερα από εντολή του προέδρου της χώρας με τη σύμφωνη γνώμη της CIA. Η εικόνα του νεκρού επαναστάτη έκανε στη συνέχεια το γύρο του κόσμου και παρέμεινε ως η συμβολική εικόνα της υπέρτατης θυσίας.

(*) Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας, μαθηματικός, http://kars1918.wordpress.com/

http://www.enet.gr/?i=news.el.kosmos&id=390915

aris_che

Advertisements

14/10/2013 - Posted by | -Αντίσταση, -Ιστορικά, -Ιδεολογικά, -Πολιτική, Ελευθεροτυπία

5 Σχόλια »

  1. Λάθος είναι η σύγκριση με τον Βελουχιώτη. Και μόνο η σύγκριση μειώνει το κύρος του Τσε.

    Σχόλιο από Κυριάκος Ιωαννίδης | 14/10/2013

  2. Κυριάκο όταν δεν έχεις συνείδηση αυτών που γράφεις καλύτερα είναι να σωπαίνεις

    Σχόλιο από ΚΙΑΜΟΥΛ | 15/10/2013

  3. Δεν απαιτείται να σου απαντήσω. Τα γεγονότα δεν μπορούν να τα αντιληφθούν όλοι και κυρίως αυτοί που έχουν κάνει τις επιλογές τους. κ. ΚΙΑΜΟΥΛ. Που βρήκες αυτό το όνομα.

    Σχόλιο από Κυριάκος Ιωαννίδης | 15/10/2013

  4. Ο Τσε Γκεβάρα ήτα πάντα με τον Στάλιν και απερριπτε τον Τροσκισμό επίσης υποστηριζε την αποψη ότι ο Σοσιαλισμός μπορεί να γίνει σε μια χώρα , αυτό δεν του αφαιρεσε το διεθνιστικό του καθήκον να πεθάνει για την επανάσταση , Μαλιστα παρά τις αντιθετες οδηγίες του Καστρο, κατέθεσε στεφάνι το 1960 στο ταφο του Σταλιν στην Μόσχα κόντρα στους αναθεωρητές του Σοσιαλισμού Κρουτσωφ και σία
    είναι ύβρις κάποιόι να προσπαθούν να τον παρουσιασουν σαν τροσκιστή. ετσι και αλλιώς όταν εφυγε από την κουβα Ο Τσε δεν τα έβαλε με τον Καστρο όπως εκανε ο Τρόσκι που τα έβαλε με τον Στάλιν επειδή δεν μπορούσε αυτός να ελεξει το Μπολσεβικικο κόμμα, ουτε ο τρόσκι πήγε σαν εθελοντής για να πολεμήσει για κάποια άλλη επανάσταση.
    πολλές λοιπόν από τις αναφορές του παρόντος άρθρου είναι ανιστόρητες

    Σχόλιο από Στέφανος | 28/09/2015

  5. «Παρατηρείται μια συνεχής προσπάθεια απο διάφορους να ορίσουν την ιδεολογική ταυτότητα του Τσε, με αποτέλεσμα είτε την αποθέωσή του εφόσον μπορέσουν και τον εντάξουν στο δικό τους ιδεολογικό στρατόπεδο, είτε την πλήρη απαξίωσή του στην αντίθετη περίπτωση. Έτσι βλέπουμε σταλινικούς να τον αποθεώνουν ως σταλινικό, μαοϊκούς να τον αποθεώνουν ως μαοϊκό, τροτσκιστές να τον αποθεώνουν ως τροτσκιστή, ενώ κάποιοι σύντροφοι αναρχικοί τον κατηγορούν και τον απαξιώνουν ως σταλινο-μαοϊκο-τροτσκιστο-φασίστα!»

    —————————————

    Μια αναρχική ματιά στον Ερνέστο Τσε Γκεβάρα.

    1286273
    από ΠΟΖΙΤΡΟΝΙΟΣ 29/04/2011 11:55 μμ.,

    Μια αναρχική ματιά στον Τσε, απο κάποιον ο οποίος δεν εκπροσωπεί καμία αναρχική συλλογικότητα, παρά μόνον τον αναρχοαυτόνομο εαυτό του…
    Παρατηρείται μια συνεχής προσπάθεια απο διάφορους να ορίσουν την ιδεολογική ταυτότητα του Τσε, με αποτέλεσμα είτε την αποθέωσή του εφόσον μπορέσουν και τον εντάξουν στο δικό τους ιδεολογικό στρατόπεδο, είτε την πλήρη απαξίωσή του στην αντίθετη περίπτωση. Έτσι βλέπουμε σταλινικούς να τον αποθεώνουν ως σταλινικό, μαοϊκούς να τον αποθεώνουν ως μαοϊκό, τροτσκιστές να τον αποθεώνουν ως τροτσκιστή, ενώ κάποιοι σύντροφοι αναρχικοί τον κατηγορούν και τον απαξιώνουν ως σταλινο-μαοϊκο-τροτσκιστο-φασίστα!

    Κατ’ αρχάς πρέπει να καταστεί σαφές οτι ο Τσε δεν ήταν ούτε θεός, ούτε άγιος, ούτε κάποιο υπερφυσικό ον (ευτυχώς!). Ο Τσε ήταν απλά ένας άνθρωπος ο οποίος έκανε και μεγάλα λάθη, για τα οποία ορθώς και πρέπει να του ασκηθεί (και του έχει ασκηθεί) σφοδρή κριτική. Ο Τσε είχε ασπαστεί τη Μαρξιστική-Λενινιστική επαναστατική ιδεολογία (όπως και πολλοί σύντροφοι αναρχικοί στα πρώτα στάδια της πολιτικοποίησής τους), στα πλαίσια της οποίας, μετά την επικράτηση της επανάστασης στην Κούβα, κατέλαβε την εξουσία φτάνοντας στα ύπατα αξιώματα. Είναι κοινά παραδεκτό οτι η πολιτική την οποία άσκησε ως υπουργός Βιομηχανίας της Κούβας απέτυχε παταγωδώς, με τραγικά αποτελέσματα για τη χώρα. Επίσης είναι γνωστό οτι καταδίωξε τους ομοφυλόφιλους (δυστυχώς 50 χρόνια πριν τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα, όσον αφορά στην κατανόηση της ομοφυλοφιλίας, σε σχέση με σήμερα, χωρίς ακόμη και σήμερα η ανθρωπότητα να έχει φτάσει στο επιθυμητό σημείο αποδοχής), φυλακίζοντάς τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ έχει κατηγορηθεί οτι, υπό τις εντολές του, πολλοί εξ αυτών οδηγήθηκαν στο εκτελεστικό απόσπασμα, χωρίς καν να δικαστούν…

    Αυτό όμως που τελικά χαρακτήρισε τη ζωή του Τσε, τον ταύτισε με την έννοια του επαναστάτη και πέρασε τα προαναφερθέντα μελανά σημεία του σε δεύτερη μοίρα, ήταν οτι τα ιδανικά τα οποία διακήρυττε οτι πίστευε και τα επαναστατικά διεθνιστικά λόγια τα οποία έλεγε, τα έκανε πράξη με τίμημα την ίδια του τη ζωή! Ενώ βρισκόταν στα ύπατα αξιώματα όντας ο Νο2 άνθρωπος στην Κούβα (πιθανόν ο Νο1 στις καρδιές των Κουβανών), απολαμβάνοντας τα πλούτη, την πολυτέλεια, τη φήμη και τη δόξα της απόλυτης εξουσίας, κατάφερε να την απαρνηθεί, -ναι, αυτήν την ίδια την ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΞΟΥΣΙΑ που ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ- και να επανέλθει στο δρόμο της επανάστασης, προσπαθώντας να οργανώσει ένοπλο αντάρτικο, όχι στην πατρίδα του την Αργεντινή ή σε κάποια άλλη Λατινοαμερικάνικη χώρα, αλλά ξεκινώντας απο την Αφρική και το Κονγκό όπου, υπό απίστευτα αντίξοες συνθήκες, άρχισε την εκπαίδευση των Κογκολέζων στην επανάσταση με την παράδοση μαθημάτων μαθηματικών, Γαλλικών κ.α.! Στο τέλος, ο δύσκολος δρόμος της επανάστασης τον οποίο είχε επιλέξει, τον έφερε πίσω στη Λατινική Αμερική και τη Βολιβία, όπου επίσης προσπάθησε να οργανώσει το τοπικό αντάρτικο μόνος του -αφού το Κ.Κ.Βολιβίας αρνήθηκε να του παράσχει οποιαδήποτε βοήθεια- όπου και τελικά, με την αρωγή της CIA, έπεσε στα χέρια των φασιστών, οι οποίοι και τον δολοφόνησαν…

    Ο Τσε αποτελεί μοναδική περίπτωση επαναστάτη ο οποίος έφτασε στα ύπατα αξιώματα, αλλά κατάφερε να τα απαρνηθεί και αγωνίστηκε για την επανάσταση σε διαφορετικές χώρες, ΚΑΜΜΙΑ εκ των οποίων ΔΕΝ ήταν η πατρίδα του, σε ένα μεγαλείο επαναστατικού Διεθνισμού και πραγματώνοντας, με τίμημα την ίδια του τη ζωή, τα λόγια που ο ίδιος είχε γράψει στα παιδιά του: «ΠΡΟΠΑΝΤΟΣ, ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΑΝΤΟΤΕ ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ ΝΙΩΣΕΤΕ ΟΣΟ ΠΙΟ ΒΑΘΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΔΙΚΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΠΡΑΤΤΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥΔΗΠΟΤΕ, Σ’ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΗ ΑΡΕΤΗ ΕΝΟΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗ».

    Ας συνεχίσουν λοιπόν οι διάφοροι επαναστάτες, οι οποίοι δεν πρόκειται ποτέ να πραγματοποιήσουν ούτε το 1/1000 των επαναστατικών αγώνων του Τσε, να κονταροχτυπιούνται για να τον εντάξουν στα δικά τους πρότυπα, οι σταλινικοί ως σταλινικό, οι μαοϊκοί ως μαοϊκό, οι τροτσκιστές ως τροτσκιστή και κάποιοι σύντροφοί μου αναρχικοί ως σταλινο-μαοϊκο-τροτσκιστή φασίστα…! Δυστυχώς για όλους αυτούς και ευτυχώς για όλους τους πραγματικούς αγωνιστές της ελευθερίας, ο Τσε τελικά δεν ήταν τίποτα απο τα παραπάνω, ο Τσε δεν μπαίνει σε κανένα καλούπι, γιατί ο Τσε, με όλα τα λάθη και τις αστοχίες του, ήταν απλά ένας ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ!

    Δεν είναι τυχαίο οτι αν ρωτήσεις έναν οποιονδήποτε άνθρωπο τι ήταν ο Τσε, κατά πάσα πιθανότητα θα σου απαντήσει: «επαναστάτης»…! Δεν είναι τυχαίο οτι ακόμη και σήμερα η Αμερικανική κυβέρνηση συνεχίζει να τον θεωρεί τρομοκράτη…! Δεν είναι τυχαίο οτι ακόμη και σήμερα συνεχίζει να στοιχειώνει τα όνειρα των απανταχού ακροδεξιών φασιστοειδών, οι οποίοι μάταια συνεχίζουν να προσπαθούν να τον διακωμωδήσουν και να τον απαξιώσουν. Και τέλος δεν είναι τυχαίο οτι, ευτυχώς, υπάρχουν αναρχικές συλλογικότητες οι οποίες αναφέρονται στον Τσε και το έργο του, με τον τρόπο και το σεβασμό που του αρμόζει…

    Αν λοιπόν κάποιος σύντροφος αναρχικός είχε ή έχει κάπου μια εικόνα του Τσε, ας μην αισθάνεται καμία ενοχή. Ακόμα και αν η εικόνα του Τσε έχει πλήρως εμπορευματοποιηθεί απο το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα που με τόση αυταπάρνηση πολέμησε, αυτή η ίδια η εικόνα του συνεχίζει να διεγείρει και να εμπνέει κάθε αληθινά ελεύθερο άνθρωπο, (όπως θέλουμε να είμαστε οι αναρχικοί) και να στοιχειώνει και να τρομοκρατεί τους κάθε λογής φασίστες…

    Υ.Γ.: Όπως προανέφερα, μακρυά απο ‘μένα κάθε απόπειρα αγιοποίησης του Τσε, όπως και μακρυά απο ‘μένα η όποια υπεράσπιση του απολυταρχικού καθεστώτος του Κάστρο, για την εδραίωση του οποίου σαφώς και μερίδιο ευθύνης φέρει και ο Τσε…

    https://athens.indymedia.org/post/1286273/

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 28/09/2015


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: