Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Ο Fuat Saka, ο Yusuf Cemal Keskin και τα ρωμαίικα της Τραπεζούντας

Ας κάνουμε ένα μουσικό διάλειμμα

Με αφορμή δυο ενδιαφέρουσες συζητήσεις στου Σαραντάκου, η μια για τη γλώσα των ελληνοφώνων της Τουρκίας ένεκα του δημοσιεύματος της εφημερ. Independent και η άλλη για τις θεωρίες περί του έθνους και του γένους, ο τεμέτερον «Μ-π» το έριξε στη μουσική και τα τραγούδια των ελληνοφώνων… Οπότε ας κάνουμε ένα διάλειμμα μετά μουσικής και ας ξεχάσουμε την κρίση, το δικομματισμό, τον Παρχαρίδη και τα λοιπά ενοχλητικά γεγονότα που υπάρχουν στο μίζερο πολιτικό μας πλαίσιο.

Ο γνωστότερος από τους καλλιτέχνες της Τουρκίας που προέρχεται από τους ελληνόφωνους της Τραπεζούντας είναι ο Fuat Saka. Δεν είναι παραδοσιακός καλλιτέχνης. Θυμίζει λίγο το δικό μας Σαββόπουλο.

Έχει κάνει διάφορες μουσικές δουλειές με βάση την ποντιακή μουσική. Στο παρακάτω κομμάτι αφού ξεκινά με κάποια παραγγέλματα στα σημερινά “ρωμαίικα” της Τραπεζούντας, στη συνέχεια στο τραγούδι εναλλάσσεται ο τουρκικός στίχος με το ρωμαίικο….

Να σημειώσω ότι η εκφορά του λόγου στους ελληνόφωνους οφλήδες είναι εντυπωσιακή, γιατί νομίζεις ότι τραγουδούν καθώς μιλούν :  

ένας όμως από τους καλύτερους παραδοσιακούς καλλιτέχνες της Μαύρης Θάλασσας είναι ο ελληνόφωνος Yusuf Cemal Keskin. Το παρακάτω τραγούδι του έχει ως τίτλο: ‘Εχω δύο πρόβατα, ατά ου πουλώ ατα»:

Στα ρωμαίικα τραγουδά και ο Cemil Bayram το «Pola Esan Ta Tertem [Πολλά έσαν (ήταν) τα ντέρτια μου]»

Εξαιρετικός είναι και ο Volkan Konak που τραγουδά το παραδοσιακό «Έλα έλα λέγω σε»:

Δείτε και το παραδοσιακό τραγούδι “Κορτσόπον λαλ’ με” μεταγραμμένο στην τουρκική με ελληνικές φράσεις ανάμεσα. Είναι απ’ την ταινία “yüreğine sor”, που διαπραγματεύεται το ζήτημα των Κρυπτοχριστιανών στην Τουρκία και σημειολογικά δείχνει τις τεράστιες αλλαγές που γίνονται στην τουρκική κοινωνία (Χαμπάρι των οποίων δεν παίρνουμε, βυθισμένοι μέσα στη νεοελληνική μας αφασία):

Eξαιρετικός είναι και ο ILYAS PARLAK στο «MANAHOS» (Μοναχός):

21/01/2011 - Posted by | -Γραμματεία, -Λαογραφία, -Mειονότητες στην Τουρκία

21 Σχόλια »

  1. Δείτε και το «Ela Ela» από τη χώρα του Γάγγη ποταμού:

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 21/01/2011

  2. Ρε σεις μας δουλεύετε; Ποιά χώρα του Γάγγη; Αυτός είναι ο Καλεντερίδης στα βουνά του Πόντου με πρακτόρισες της ΕΥΠ ντυμένες Ινδές για να μην τους πάρουν έιδηση 😉

    Σχόλιο από Mατσουκάτες | 21/01/2011

  3. Να σας προσφέρω και γω κάτι.

    ΤΟ bollywood BOLLYWOOD ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΜΕΓ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

    Shah Rukh Khan’s Spring Break in Mykonos

    Σχόλιο από Mατσουκάτες | 21/01/2011

  4. Οι πιο εντυπωσιακές αλλαγές είναι αυτές που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη σήμερα στον Πόντο και ιδιαίτερα στις ηλικίες 20-40, με αποτέλεσμα να ακολουθούν ξεθαρεμένοι και οι μεγαλύτεροι. Όσοι ζουν στην Πόλη έχουν οργανωθεί για τα καλά και θεωρούν εαυτούς «προνομιούχους» για την καταγωγή τους (σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια), τη φωνάζουν πλέον, την επιδεικνύουν και δε φοβούνται να μιλήσουν, να τραγουδήσουν και να χορέψουν ελεύθερα, όπου και αν βρίσκονται. Πιο εντυπωσιακό ίσως είναι οτι αυτό δεν παρατηρείται πλέον μόνο σε όσους κατάγονται από την περιοχή της Τραπεζούντας, αλλά και σε άλλες περιοχές. Εκεί, και χωρις ίχνος rumca, οι νέοι «ψάχνουν» και «ακολουθούν».. Θα δείξει σε λίγα χρόνια, ίσως και νωρίτερα.

    Ο Fuat είναι άξιος απεριόριστου σεβασμού, όχι μόνο για όσα είναι γνωστά, άλλα για τη συνολική στάση του, επαγγελματική και προσωπική, απέναντι στο λαό του και στον πολιτισμό των προγόνων του.

    Μεγάλος καλλιτέχνης και ο Κεσκίνης, αλλά μάλλον θα πρέπει να αντιληφθεί οτι τα νέα παιδιά δεν είναι ανταγωνιστές του. Έχει πολλά να δώσει και πρέπει να τα δώσει ανιδιοτελώς.

    Στα «ηχητικά» σας, βάλτε παρακαλώ και τον Ilyas Parlak, του οποίου η πρόσφατη δουλειά «Manahos», πραγματικά φυσάει. Αθόρυβος, σεμνός και άξιος μύστης του μαυροθαλασσίτικου πολιτισμού.

    Σχόλιο από asarcikli | 23/01/2011

  5. asarcikli καλώς ξανάρθες.

    που εχάθες;

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 24/01/2011

  6. yayladan.. 🙂

    Σχόλιο από asarcikli | 24/01/2011

  7. yasa Omer pulopom. Ντο λες για τον Παρλάκη; Και ο Ersan Ozcan από τα Πλάτανα είναι στο κλιπ.

    Σχόλιο από Asarcikli | 24/01/2011

  8. yasa Asarcikli arkadas!!!

    Καλός είναι ο Παρλάκ. Όμως τον άκουσα να παίζει σε μια χορογραφία που δεν μου άρεσε καθόλου:

    Θυμίζουν ελλαδίτες Πόντιους χοροδιδάσκαλους ( της δεκαετίας του ΄80.

    Τι να λέει άραγε επ’ αυτού ο Ζουρνατζίδης;

    ————————–

    Γράψε μας κανένα άρθρο και στείλτο να το ανεβάσουμε!!!

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 24/01/2011

  9. Εμένα πάλι μου άρεσε το παίξιμο του Παρλάκη στο κλιπάκι που μου έστειλες. Ο χορός είναι άλλο θέμα. Πάντως το οτι έχει γεμίσει η Πόλη, η Προύσα και η Μαυροθάλασσα από σχολές χορού (όπως η συγκεκριμένη «ακαδημία») κάτι λέει και κάτι θυμίζει.. Ποντιακή αφύπνιση στην Ελλάδα πριν από 25 χρόνια? Όλα βρίσκουν το δρόμο τους τελικά. Αρκεί να αρχίσει να κυλάει το ρυάκι. Και στον Πόντο άρχισε… Ο πολιτισμός ποτέ δε χάνεται.

    Σχόλιο από Asarcikli | 24/01/2011

  10. Καλησπέρα είδα από το Youtube την ταινία και εντυπωσιάστηκα όχι τόσο για την υπόθεση ( έτσι και έτσι δεν ξέρω τουρκικά, μέσες άκρες καταλάβαινα ) αλλά από το γεγονός ότι είναι η πρώτη ταινία που πιάνει έστω και με αυτή την μελό υπόθεση, το θέμα των κρυπτοχριστιανών.
    Στο Site της ταινίας ο σκηνοθέτης λέει ότι κατάγεται από εκεί και ότι έχει ακούσει αυτή την ιστορία, για την ταινία έχει δουλέψει και ο Ασάν ( το λέει στο τέλος ), οι ήρωες μιλούν τουρκικά αλλά μουσουλμάνοι και κρυπτοχριστιανοί χορεύουν τους ίδιους χορούς, στα ποντιακά τραγούδια κάποια λόγια είναι στα ελληνικά, η γιαγιά όταν πεθαίνει ο σύζυγος της μιλά στα ελληνικά ( η γλώσσα συνδέεται με την εθνικότητα). Βέβαια στην ταινία η εξουσία είναι ανεκτική αλλά όπως και να το κάνουμε πρώτη ταινία είναι. Ακόμα δεν κάνουν ταινίες στα ρωμέικα αλλά είναι μία ελπιδοφόρα αρχή. Εδώ στην Ελλάδα μακάριος ύπνος και η Αριστερά χαμένη.

    Σχόλιο από doukas | 24/01/2011

  11. Αγαπητέ φίλε, στην ταινία όλοι είναι εξισλαμισμένοι Πόντιοι από το ίδιο χωριό. Απλά μερικοί από αυτούς παρέμειναν κρυπτοχριστιανοί. Είναι η γνωστή υπόθεση κάποιων που ήθελαν να επιστρέψουν στο χριστιανισμό, αλλά η ίδια η εκκλησία τους απέτρεψε, προκειμένουν να μην οξυνθούν οι ενδοκοινοτικές σχέσεις. Άλλο ήταν να έχεις παραμείνει χριστιανός και άλλο να έχεις εξισλαμισθεί και να θέλεις να απαρνηθείς το ισλάμ. Το θέμα των Κλωστών είναι τεράστιο και αποτελεί τεράστια πληγή και για τις δύο χώρες. Υπενθυμίζω οτι μέχρι και τη δεκαετία του ’30 υπήρχαν επίσημες αιτήσεις από κρυπτοχριστιανούς για να έρθουν στην Ελλάδα, αλλά το πνεύμα της ελληνοτουρκικής προσέγγισης Κεμάλ-Βενιζέλου δεν τους το επέτρεψε. Γουρπάνιν…

    ΥΓ: Η ταινία είναι τεράστιο βήμα. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης και η παραγωγός, το ξέρουν, το τόλμησαν, επιμένουν στην ταυτότητά τους και δε μετανιώνουν για τίποτα. Σας το λέω από πρώτο χέρι. Η τεράστια πλειοψηφία των ηθοποιών που παίζουν στο φιλμ, το έκαναν ενσυνειδήτως, αφού όλοι είναι «ντόπιοι».

    Σχόλιο από Asarcikli | 25/01/2011

  12. Asarcikli τι απήχηση είχε η ταινία στην Τουρκία; Ήταν μια πειραματικη ταινία; Μια περιθωριακή ταινία;

    Σχόλιο από Στέρνχελ | 25/01/2011

  13. Σαφέστατα όχι. Μιλάμε για παρουσία επί ένα χρόνο σε παράθυρα, εκπομπές και αφιερώματα της τηλεόρασης. Όχι μόνο στο Mavi και στο Karadeniz, αλλά κυρίως στο TRT, στο NTV, στο CNN Turk και σε όλα τα μεγάλα περιοδικά και τις εφημερίδες.

    Η προσέγγιση ήταν πολύ έξυπνη και προσεγμένη. Δεν υπάρχει προδοσία, δεν υπάρχει θρησκευτικό ή φυλετικό μίσος, δεν υπάρχει επιβολή. Ίσα ίσα ο πατέρας κρυπτοχριστιανός είναι το πρώτο κεφάλι της περιοχής.
    Τι υπάρχει;
    Το άλλο και το διαφορετικό, αλλά ταυτόχρονα κομμάτι της κοινής πατρίδας.
    Οι διαφορετικές προσωπικές επιλογές μελών της ίδιας μικρής κοινωνίας, χωρίς επιπτώσεις στους δεσμούς της κοινής καταγωγής.
    Υπάρχει η βαθειά πίστη, που δικαιολογείται ως απόλυτα φυσιολογική και για τους εξισλαμισθέντες ειλικρινά και για τους κρυπτοχριστιανούς.
    Υπάρχει η καταγραφή της πραγματικότητας στην Τουρκία. Μέλη της ίδιας κοινωνίας, αλλά η πίστη είναι πίστη.
    Κούρδος με Τούρκισα παντρεύεται, αρκεί να μην είναι ο ένας αλεβίτης και η άλλη σουνίτισα πιστή. Πόσο μάλλον Χριστιανός με μουσουλμάνα.
    Μην ξεχνάς επίσης οτι η ταινία αναφέρεται 150 χρόνια πριν, όταν αυτά τα δεδομένα ήταν σχεδόν αδιαπραγμάτευτα. Σήμερα ισχύουν κατά το 70-80%.

    Αυτή η εικόνα μιας κοινωνίας με διαφορές, αλλά με ανεκτικότητα από την κεντρική εξουσία, δε σου θυμιζει κάτι;
    Και αν σου πω οτι η ταινία γυρίστηκε με υποστήριξη και χρηματοδότηση και από το Υπουργείο Πολιτισμού;
    Αν σου πω οτι η αφεντικίνα της εταιρείας παραγωγής ονομάζεται Davutoglu; 🙂 🙂
    Αν σου πω οτι το Υπουργείο Πολιτισμού τα δύο τελευταία χρόνια χρηματοδότησε τουλάχιστον τρια ντοκιμαντέρ για τους ελληνόφωνους της Τραπεζούντας;
    Αν σου πω οτι το soundtrack είναι από συγκρότημα που τραγουδάει και rumca, αλλά είναι από την Κερασούντα;;;!!!

    Γι’ αυτό επιμένω οτι σε λίγα χρόνια θα δούμε πολλά.
    Ο νεοοθωμανισμός του γείτονα ΥΠΕΞ δεν είναι πυροτέχνημα. Πατάει σε δοκιμασμένη παράδοση αιώνων και αποτελεί πραγματικά τη μεγαλύτερη απειλή για τον κεμαλισμό από τη γέννησή του και δώθε.
    Από εμάς χρειάζεται μελέτη, ψυχραιμία, όχι κορώνες και αφορισμούς, παρά μόνο ζύγισμα των υπέρ και των κατά.
    Ά, και των ορίων μας, ε;

    Σχόλιο από asarcikli | 25/01/2011

  14. ASARCILI συμφωνώ με το τελευταίο σου σχόλιο. Όσο όμως για αυτό που λες ότι σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί είναι ντόπιοι στο WIKIPEDIA διάβασα ότι η πρωταγωνίστρια είναι Αζερικής καταγωγής γεννημένη στο Ερζερούμ

    Σχόλιο από doukas | 30/01/2011

  15. Σωστά. Αυτό σημαίνει το «σχεδόν». Οι 40 από τους 45, είναι «σχεδόν όλοι». 🙂

    Σχόλιο από asarcikli | 31/01/2011

  16. «Να σημειώσω ότι η εκφορά του λόγου στους ελληνόφωνους οφλήδες είναι εντυπωσιακή, γιατί νομίζεις ότι τραγουδούν καθώς μιλούν»

    Κάποιοι Λάζοι στην Γεωργία που μέναν κοντά σε Πόντιους και έμαθαν λίγα ποντιακά μιλούσαν με την ίδια προφορά.

    Σχόλιο από Ποντιακή Ιστορία | 31/01/2011

  17. Please press cc in the right bottom to see the English subtitles.

    Best regards

    Nikolaos Ouzounoglou

    ——————————————————————————–

    It is a Turkish movie in 11 parts.

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/02/2011

  18. Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 23/06/2011

  19. BEN FATSADAN İBRAHİM BIÇAKCI SU SAYFAYI YAPTIĞINIZ OİÇİN ÇOK TŞKLER BİZDE SİZLER GİBİ BİR YERLERDEN FATSA YA KADAR GELDİK. RİZE TONYA VE SON DURAK FATSA. TEKRAR TŞKLER

    Σχόλιο από İBRAHİM BIÇAKCI ( TONYALI ŞALVAROĞLU) | 11/12/2011

  20. Σχόλιο από Β... | 17/03/2014

  21. […] -Ο Fuat Saka, ο Yusuf Cemal Keskin και τα ρωμαίικα της Τραπεζούντας […]

    Πίνγκμπακ από -Για την αληθινή ελληνοτουρκική φιλία « Πόντος και Αριστερά | 19/04/2014


Σχολιάστε