Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Η Κύπρος, η Ελλάδα , τα Κατεχόμενα και το Εθνικό Θέατρο

Αποτέλεσμα εικόνας για Κύπρος Δεν ξεχνώΓια την Αντιγόνη, στη Σαλαμίνα

Επιβεβαιώθηκε και επίσημα από το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας το πρόγραμμα των παραστάσεων του κρατικού ελληνικού θεάτρου στην Κύπρο, στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του τρέχοντος μηνός. Προτελευταία παράσταση στην Κύπρο, όπως δηλώνεται στο πρόγραμμα (στην ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου), στις 28 Σεπτεμβρίου, στο «Θέατρο Αμμοχώστου» (sic). Το Εθνικό Θέατρο θα ανεβάσει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και τους ρόλους μοιράστηκαν ηθοποιοί του Εθνικού, τρεις ηθοποιοί του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ) και δύο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Θυμίζουμε ότι τον περσινό Σεπτέμβριο ο ΘΟΚ ανέβασε τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας, στην κατεχόμενη Αμμόχωστο, παρά τις διαμαρτυρίες μεμονωμένων πολιτών και οργανωμένων φορέων. Ο γράφων είχε εκφράσει και τότε τις έντονές του ενστάσεις και είχε διατυπώσει σειρά ερωτημάτων («Όνομα νησιωτικόν, Σαλαμίς», «Ο Φιλελεύθερος», 29-8-2015), χωρίς να πάρει Ο Ιππόλυτος από τον ΘΟΚ «ξαναζωντάνεψε» το αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας στην κατεχόμενη Αμμόχωστο απάντηση. Επανερχόμαστε και σήμερα, γιατί το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό. Ξεκαθαρίζουμε εκ προοιμίου, ειδικά στη φάση που βρίσκεται το εθνικό μας θέμα, το αυτονόητο: Δεν αμφισβητούμε τη φιλοπατρία και την καλοπιστία της πολιτικής μας ηγεσίας, ούτε των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΘΟΚ. Από την άλλη, όμως, ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να ενημερώνεται για το Κυπριακό, και επιπλέον οφείλει να προστατεύει τα συμφέροντα της πατρίδας του, όταν αυτά καταπατούνται.

Θεωρούμε ότι η προγραμματιζόμενη παράσταση στο κατεχόμενο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας του «Εθνικού Θεάτρου» της Ελλάδας, εγγυήτριας δύναμης της κυπριακής εδαφικής ακεραιότητας και ανεξαρτησίας, του κατ’ εξοχήν φιλικού κράτους και με στενούς ιστορικούς αδελφικούς δεσμούς με την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι εντελώς αδικαιολόγητη και παράνομη. Και, για να θυμηθούμε και την Αντιγόνη, είναι παράνομη και από την άποψη της ηθικής και από την άποψη του δικαίου (διεθνούς και κρατικού). Είναι εντελώς παράλογο και εξοργιστικά πρωτοφανές στη νεοελληνική ιστορία και στις διεθνείς σχέσεις, το Εθνικό θέατρο της Ελλάδας να προγραμματίζει παράσταση στο (όποιο) ψευδοκράτος, σε έναν αρχαιολογικό χώρο που δεν ελέγχεται από τις κρατικές υπηρεσίες της Κυπριακής Δημοκρατίας, σε έναν υπαίθριο χώρο που η ασφάλειά του επαφίεται στον τουρκικό κατοχικό στρατό, και σε μια σκηνή που τα πάντα ρυθμίζονται και ελέγχονται από ένα «κράτος», που πρώτη η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει, και οφείλει απέναντι στην ιστορία της και τις νομικές διεθνείς και εθνικές της υποχρεώσεις να μην αναγνωρίζει.

Και εδώ προκύπτει το απλό ερώτημα, που είχαμε θέσει και πέρσι: Ποιος έδωσε από την Κυπριακή Δημοκρατία την έγκριση για την παράσταση; Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας; Ο αρμόδιος υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού; Οι διπλωμάτες του Υπουργείου Εξωτερικών; Πέρσι κανένας δεν απάντησε. Και ξαναρωτάμε, φέτος: Ποιος κυβερνά, τελικώς, αυτόν τον τόπο; Δεν είναι ποινικά κολάσιμη μια τέτοια παράσταση; Ποιος αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη; Μήπως λύθηκε το Κυπριακό και δεν το πήραμε είδηση; Μήπως υπάρχει ένα βαθύ (παρα)κράτος στο κράτος μας, που εργάζεται για την αναγνώριση του ψευδοκράτους; Και στην Ελλάδα: Γνωρίζει και έχει εγκρίνει ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας την παράσταση του Εθνικού στο «θεάτρο της Αμμοχώστου»; Ρωτήθηκε το Υπουργείο Εξωτερικών και συμφώνησε; Υπάρχει απόφαση και έγκριση, έστω από το Υπουργείο Πολιτισμού;

Τα καλόπιστα ερωτήματα, τα οποία υποβάλλονται, δεν είναι ρητορικά. Με την ψυχρή λογική, την ηθική και το δίκαιο, η παράσταση της «Αντιγόνης» στη Σαλαμίνα αποτελεί μια προχωρημένη πράξη αναγνώρισης του ψευδοκράτους, από τα δύο κράτη, που κατ’ εξοχήν οφείλουν να αποτρέπουν άλλες χώρες από παρόμοιες παράνομες ενέργειες. Γιατί δεν αναλαμβάνει κάποιος, στην ελεύθερη Κύπρο και στην Ελλάδα, την ευθύνη της διοργάνωσης της παράστασης; Γιατί επιλέγει η κυπριακή κυβέρνηση και ο πρόεδρος Αναστασιάδης, το κρυφτούλι και τη σιωπή για αυτό το σοβαρό ζήτημα; Θυμίζουμε ότι στην «Αντιγόνη», όλοι οι ήρωες του Σοφοκλή, «καλοί» ή «κακοί», δεν αποφεύγουν την νομοτελειακή καταστροφή. Το μεγαλύτερο βάρος, όμως, στο δράμα και στην ιστορία, το υφίσταται ο Κρέων…

Δημοσιεύθηκε στην εφημ. «Ο Φιλελεύθερος» στις 10 Σεπτεμβρίου 2016

Για την Αντιγόνη, στη Σαλαμίνα

Αποτέλεσμα εικόνας για Ιππόλυτο Ευριπίδη αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας

 

18/09/2016 - Posted by | -προσφυγιά, -Γεωπολιτικά, -Κατοχή, -Τουρκία, -αντιφασιστικά, -εθνικισμός, -Nεοελληνικός ανορθολογισμός

2 σχόλια »

  1. Αθώα η Αντιγόνη

    Του Στέλιου Παπαντωνίου

    Στην ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου διαβάζω τα καλοκαιρινό τους πρόγραμμα για την Αντιγόνη και παρατηρώ πως στη Σαλαμίνα δεν θα παίξουν. Αντίθετα θα ανεβάσουν την Αντιγόνη στο «Θέατρο Αμμοχώστου».

    16, 17, 18 Σεπτεμβρίου, Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ’, Λευκωσία
    21, 22 Σεπτεμβρίου, Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, Λεμεσός
    24, 25 Σεπτεμβρίου, Αρχαίο Ωδείο Πάφου
    28 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Αμμοχώστου
    30 Σεπτεμβρίου, Παττίχειο Δημοτικό Αμφιθέατρο Λάρνακας

    Και φουρκίζομαι. Και γράφω αμέσως στο φέιζπουκ: «Για σένα, την Αντιγόνη λέω. Πού ξανάκουσες θέατρο Αμμοχώστου, κόρη; Πού σε παίρνουν, κόρη μου; Από Οιδίποδες γέμισε ο τόπος. Θα μας ξεμάθουν και τα ονόματα των αρχαιολογικών μας χώρων; Τι είναι τούτο πάλι; Γιατί δεν απαντάς; Σε οδηγούν στην αυτοκτονία και νομίζεις πως θα σε ακολουθήσουμε; Μας συγχύζεις; Αν εννοείς το θέατρο της Σαλαμίνας και δεν έχεις το θάρρος να το ονομάσεις έτσι, αν εννοείς πως σου επέβαλαν άλλη ονομασία αντί της Σαλαμίνας, αν δεν εννοείς, άνοιξε το στόμα και μίλα. Ούτε στην αυτοκτονία σε ακολουθούμε, ούτε στην αλλαγή των τοπωνυμίων της πατρίδας μας. Ακόμα κι η πράξη της αλλαγής ονόματος σ’ έναν τόπο που προσπαθεί να ξαναβρεί τον εαυτό του αποτελεί μίασμα.»

    Ελπίζω πως η Πρεσβεία της Ελλάδας στην Κύπρο καταλαβαίνει τη σημασία του να αλλάξουμε την ονομασία της κοιτίδας του ελληνικού πολιτισμού στην Κύπρο από Σαλαμίνα σε Αμμόχωστο. Διαγράφουμε την Ιστορία μας εν γνώσει μας και μάλιστα από το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας! Το Κούριο παραμένει Κούριο, το Αρχαίο Ωδείο Πάφου διατηρεί την ονομασία του κι η Σαλαμίνα επειδή είναι τουρκοκρατημένη αλλάζει όνομα; Για να παραπλανήσει; Και κατ’ επέκταση, μ’ αυτές τις ονομαστικές ακροβασίες θα λύσουμε το πολιτικό- εθνικό πρόβλημά μας, όλα μια ασάφεια της χωστής άμμου; Αν πρόκειται για το αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας μας ας έχουν το θάρρος να το ονομάσουν σωστά ελληνικά. Ειδ’ άλλως συμβάλλουν και με αυτό τον τρόπο στην τουρκοποίηση των ελληνικών εδαφών μας και προπάντων της κοιτίδας του πολιτισμού μας.

    Σχόλιο από Π&Α | 22/09/2016

  2. Έλληνες στηρίζουν την τουρκική κατοχή!
    Η τέχνη δεν δικαιούται να στρατεύεται στην υπηρεσία των κατακτητών αλλά να αγωνίζεται για την ελευθερία του ανθρώπου. Το Εθνικό Θέατρο Ελλάδος, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο ΘΟΚ θα δώσουν παράσταση αρχαίας τραγωδίας στο κατεχόμενο θέατρο της Σαλαμίνας. Αυτή και αν είναι, όντως, τραγωδία για τον Ελληνισμό. Έλληνες ηθοποιοί, με Έλληνες Κύπριους συναδέλφους θα παίξουν υπό την προστασία, ποιων; Των κατοχικών δυνάμεων. Πού; Στο κατεχόμενο θέατρο της Σαλαμίνας και όχι στην Αμμόχωστο, όπως παραπλανητικά αναφέρεται. Ρωτάμε τους Έλληνες αδελφούς:

    Συνειδητοποιούν ότι με την ενέργειά τους αυτή στηρίζουν και δίνουν υπόσταση σε ένα παράνομο καθεστώς, που είναι δημιούργημα της τουρκικής εισβολής και κατοχής; Όταν τρία θέατρα δύο νόμιμων και διεθνώς αναγνωρισμένων κρατών δίνουν παράσταση σε ένα κατεχόμενο θέατρο, αυτό σημαίνει αναγνώριση της κατοχής και αποδοχή της εκνομίας, που στέλνει πολλαπλά μηνύματα.

    Αντί άλλης απαντήσεως, ιδού απόσπασμα από το ποίημα «Σαλαμίνα» του Κυριάκου Χαραλαμπίδη: «Ονήσιλε, τι καρτεράς στην πόρτα/ με το κεφάλι παραμάσχαλα τ’ Αγιάννη/ και του Λευτέρη και του Βαγορή;/ Ονήσιλε, δεν πρέπει,/ μα το λαό που τώρα μας ακούει,/ αλλού να ψάχνεις θέατρο. Η θυμέλη/ του Διονύσου εδώ στη Σαλαμίνα/ με το δικό σου αίμα έχει τραφεί/ κι έχει μ’ αυτό γραφεί: να μη χαθεί,/ να θυμηθεί, να θυμηθεί, να θυμηθεί/ -μια τέτοια πόλη!- Εσέ, ν’ αναστηθεί».
    Σ.Ι.

    Σημερινή Π

    http://www.sigmalive.com/simerini/anafandon/366358/paraskinio

    Σχόλιο από D | 29/09/2016


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: