Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Κardes Nereye? Μια Ιστορία Αποχωρισμού

«Πού πάς αδελφέ: Μια Ιστορία Αποχωρισμού»

Κardeş Nereye : Bir Ayrilik Oykusu

 Mία ιδέα του καταγόμενου από την Ορντού, Τούρκου ερευνητή, İbrahim Dizman, την οποία ανέλαβε να υλοποιήσει ο εκδότης Ömer Asan.  (http://www.omerasan.com/)

Σκοπός τους  είναι, 90 χρόνια μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, να παρακολουθήσουμε τις συνέπειες των «τραυμάτων», που άφησε ο μεγάλος ξεριζωμός μέσα από ένα  ντοκιμαντέρ που θα κινείται πάνω στο τρίπτυχο «αποχωρισμός-φιλία-νοσταλγία».

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στις 15 Σεπτεμβρίου, με συνεντεύξεις προσφύγων από την Ελλάδα που εγκαταστάθηκαν στην Ορντού (Κοτύωρα του Πόντου) και θα συνεχιστούν  στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης και της Κατερίνης, με συνεντεύξεις Ορντουλήδων Ποντίων.

Η ιδέα αυτή θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010 , 9:30 μ.μ. , στο νέο Χώρο Πολιτισμού «@Ρουφ» Κωνσταντινουπόλεως 10 & Ανδρονίκου 18, Αθήνα, τηλ. :  2103837191

Ομιλητές : Ömer Asan , Στέλιος Ελληνιάδης, Βλάσης Αγτζίδης.

Συντονίζει ο Στέλιος Θεοδωρίδης.

Θα ακολουθήσει ποντιακό παρακάθ(ι) με  λύρα, τραγούδι,

ποτό και ότι άλλο ήθελε προκύψει …

Την εκδήλωση στηρίζουν :

 

-Χώρος Πολιτισμού «στο Ρουφ»,

-«Ψωμιάδειον» Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισμού,

-Ένωση Ποντίων Bielefeld Γερμανίας «19η Mάη»

– Σύλλογος Ποντίων και φίλων Παλατιτσίων Ημαθίας (δήμου Βεργίνας)

και τα ιστολόγια:

 

-«40 Mήλα Κόκκινα»- (http://sarantamilakokkina.wordpress.com/)

– «Anadolu »-  ( http://anadolu.mylivepage.com/home/index/ )

-«Γεννηθείς εις Καύκασον Ρωσίας» – (http://kafkasios-pontokomitis.blogspot.com/)

-«Έφηβος» – (http://efhbos.wordpress.com/)

-«Η Σπηλιά του Νοσφεράτου»- (http://nosferatos.blogspot.com/)

-«Ιστολόγιο του Εξαποδώ» – (http://eksapodo.wordpress.com/)

-«Κανάλι» – (http://kanali.wordpress.com/),

-«Με το τουφέκι και τη λύρα» – (http://metotoufekikaitilyra.wordpress.com/)

-«Ου παντός πλειν ες Πόντον» – (http://vripolidis.blogspot.com/)

-«Παλαλός» – ( http://palalos.blogspot.com/)

-«ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ» Κομοτηνής (http://.paremvasikomotini.blogspot.com/)

– «Πεντανόστιμη» -( http://pentanostimi.blogspot.com/)

-«Πλάνητας» – (http://planitas.blogspot.com/)

«Ποντιακή ιστορία» –  (http://pontiakiistoria.blogspot.com/)

-«Πόντος και Αριστερά» – (https://pontosandaristera.wordpress.com/),

– ΡΕΣΠΕΝΤΖΑ Χαλκιδικής – (http://respentza.blogspot.com/)

-«Σχεδόν κάλμα» – (http://sxedonkalma.wordpress.com/)

– «Pontos World» – (http://pontosworld.com/)

– «santatsormik» – (http://www.santatsormik.gr/)

-«Τhalassa-Karadeniz» – (http://thalassa-karadeniz.mylivepage.com/)

-«Und ich dachte immer» – (http://kars1918.wordpress.com/) 

Advertisements

05/12/2010 - Posted by | -προσφυγιά, -Δρόμος εφημερίδα, -Διάφορα, -ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, -Ιστορικά, -Ιδεολογικά, -Κίνημα, -Μνήμες, -Περί Πόντου

23 Σχόλια »

  1. ελπίζω να πει καποιος τι ειπώθηκε να αναρτησετε καμμια ομιλια κλπ

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 05/12/2010

  2. Νοσφερατε, γιατί δε συμμετέχεις και συ στα υποστηρικτικά μπλογκ; Δε σου το πρότεινε ο ξάδελφος;

    Μήπως να πάρεις την πρωτοβουλία να γίνει κάτι αντίστοιχο και στη Θεσσαλονίκη; Ίσως να συνδιοργανωθεί απ’ το Ένεκεν και από κάποιο δημοκρατικό ποντιακό έντυπο με την υποστήριξη ΠΟΕ, συλλόγων, κ.λπ. καθώς και μπλογκ της πόλης ;

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 05/12/2010

  3. Ομέρ διάβαζε καλύτερα και μην αδικείς τον ξάδερφο…. 🙂

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 05/12/2010

  4. καλά ο μικρος Ομερ εχει ως γνωστον μεγαλη μυωπία ..Και δεν παει και στονΟφθαλμιατρο..

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 05/12/2010

  5. και ως συνεισφορά καταθέτω το ποιηματακι που εγραψα εδω .. στου ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗ
    ——————————————
    Τον Πόντιο μου τον παππού τον σκότωσαν στο ξύλο
    ————————————–

    Τον Πόντιο μου τον παππού τον σκότωσαν στο ξύλο
    Κι απ’ τη ζωή δεν πρόλαβε να δρέψει ούτε μήλο

    Από’ τα βουνά της Λαζικής τον φεραν εδώ πέρα
    Τον ρίξαν σ’ άνυνδρη γωνιά μα με βουνίσιο αέρα

    Και στους καιρούς του Μεταξά του είπαν : ‘’Βγαλτα πέρα’’

    Κι ύστερα ηρθε η κατοχή κι’έψαχνε τα παιδιά του
    Που πήγαν στο αντάρτικο και ράγισε η καρδιά του

    Όταν τον γυιο του τον μικρό πήραν στην Γερμανία
    Τον έριξαν στην κόλαση να σκάβει στ’ ορυχεία

    Και η μεγάλη κόρη του πήγε στους Ελασιτες

    Και τον Παππού τον σκότωσαν ματοβαμμένοι Χιτες

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 05/12/2010

  6. Εν τω μεταξύ κάθε τόσο προστίθενται και νέοι μπλόγκερς που στηρίζουν…21 το όλον..

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 06/12/2010

  7. αυτο το ψωμιαδειον τι εστι;

    Σχόλιο από Νοσφερατος | 06/12/2010

  8. Είναι ένα πολιτιστικό ποντιακό κέντρο που εδρεύει στα Εξάρχεια, δημιουργήθηκε από 35 ποντιακούς συλλόγους της Αττικής ως αποτέλεσμα μιας χορηγείας της εγγονής για τη μνήμη του Κερασούντιου παππού της, εξ ου και το όνομα Ψωμιάδειον και ευελπιστούμε όλοι οι Πόντιοι της Αθήνας ότι σύντομα θα αποδοθεί άσπιλο στους πραγματικούς του κατόχους, του συλλόγους χωρίς «παρχαρίδηδες» και λοιπούς αούτους..

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 07/12/2010

  9. ΠΑΙΔΙΑ ΑΥΡΙΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

    Σχόλιο από doukas | 07/12/2010

  10. Είδε ο Νοσφεράτος «Ψωμιάδειο» και του σηκώθηκε η τρίχα. 😆 και εσείς οι κακοί δεν του λέτε την αλήθεια.

    Άκου Νόσφυ. Εδώ οι αριστεροπόντιοι είδαν κάποια στιγμή οτι δεν τα βγάζουν πέρα χωρίς λίγο λαϊκισμό (είχαν τον εθνικισμό και έλειπε αυτό, ξέρεις εσύ). Έτσι αποφάσισαν να συμμαχήσουν (ανίερη συμμαχία, δεν λέω) με τον Ψωμιάδη. Θα τους έδινε τον απαιτούμενο λαϊκισμό και θα του έδιναν την περιφέρεια (ήταν μια συμμαχία με αρχές). Έτσι φτιάχτηκε το Ψωμιάδειο, που εκπρόσωπός του είναι κάθε μέρα στον Αυτιά κλπ. Τώρα έχουν ένα πρόβλημα, δεν έχουν αντιπρόεδρο. Αλήθεια θέλεις να γίνεις εσύ;

    Σχόλιο από kanali | 08/12/2010

  11. Καναλιώτη, οι γέροντες αριστεροπόντιοι ισχυρίζονται ότι έχεις χιούμορ. Εγώ γιατί δεν μπορώ να το δω;

    Ομέρ Ψωμιάδης

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 08/12/2010

  12. Μα επειδή είσαι ξινό και άγουρο παιδαρέλι.
    Κάτι ξέρει ο Νόσφυ που σε μαλώνει και σε αποπαίρνει συνέχεια.

    Σχόλιο από kanali | 08/12/2010

  13. Στιγμιότυπα από την χθεσινή εκδήλωση

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 09/12/2010

  14. Έτσι, έτσι, πάντα τέτοια!!!

    Σχόλιο από Πλάνητας | 09/12/2010

  15. Ανέλπιστα καλές… 😉

    Σχόλιο από kanali | 09/12/2010

  16. καναλιωτη βλεπω απο χιουμορ καλά τα πάς,,,,
    😉

    Σχόλιο από Nοσφερατος | 09/12/2010

  17. Μιά ξεχωριστή βραδυά με πολλούς συμβολισμούς. Άνοιξε νέους ορίζοντες στην σκέψη μας.

    Συγχαρητήρια σε όσους είχαν την πρωτοβουλία και στήριξαν αυτή την εκδήλωση.

    Ο Ομέρ μορφή αγωνιστή που γνωρίζει πως κερδίζονται στόχοι.

    Σχόλιο από Θεόδωρος Στολτίδης | 09/12/2010

  18. από τα παραλειπόμενα της εκδήλωσης…

    Πρόκειται για ένα τετράστιχο τραγούδι που ο συγγραφέας Ömer Asan άκουσε κάποτε να τραγουδιέται ανάμεσα σε δύο τραγούδια από λυράρη της περιοχής Çaykara της Τραπεζούντας.
    Το τραγούδησε όπως το θυμόταν, για τις ανάγκες της ραδιοφωνικής εκπομής… της Ανέβζηγου Αροθυμίας ως καλεσμένος της Λένας Σαββίδου και του Αχιλλέα Λέρα.
    Η καταγραφή έγινε από τον Στέλιο Θεοδωρίδη , με τη συνεργασία της Sebnem Arslan 8. 12. 2010

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/12/2010

  19. Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/12/2010

  20. Ομέρ Ασάν
    Ενα «καρντάσι» από τον Πόντο!

    http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=372458&dt=10%2F12%2F2010

    Ο Τούρκος που ανέδειξε την ξεχασμένη ελληνόφωνη ποντιακή ταυτότητα της Τουρκίας μιλάει στο «Βήμα» για αυτά που μας ενώνουν με τους «απέναντι»

    Εμαθε τα ποντιακά από τη γιαγιά του και τον αιωνόβιο παππού του, ο οποίος έχει ζήσει τρεις οθωμανούς σουλτάνους και 11 πρόεδρους της Τουρκικής Δημοκρατίας! Ο Ομέρ Ασάν αρχικά διώχθηκε ως κομμουνιστής και αργότερα ως «ρωμιόσπορος» και παραλίγο να καταδικαστεί για «προπαγάνδα με στόχο τον διαμελισμό της Τουρκίας». Μάλιστα, χρειάστηκε να κινητοποιηθεί το Ευρωκοινοβούλιο για να αποσυρθούν οι κατηγορίες εναντίον του. Ο 49χρονος εκδότης και ερευνητής, που είχε προκαλέσει τρομερές αντιδράσεις στην Τουρκία με το βιβλίο του «Ρontos Κulturu» («Ο πολιτισμός του Πόντου», εκδόσεις Κυριακίδη), αποκαλύπτοντας το σύγχρονο αποτύπωμα της ελληνόφωνης ποντιακής κουλτούρας στη χώρα του, μιλάει για τον Πόντο, το νέο του ντοκυμαντέρ, την ταχεία μετάλλαξη της Τουρκίας και το στοίχημα της διατήρησης της πολιτιστικής ταυτότητας στην παγκοσμιοποίηση. Το «Βήμα» συνομίλησε με τον κ. Ασάν στην Αθήνα, όπου ήρθε για την προβολή του πρώτου μέρους του ντοκυμαντέρ του αλλά και για να συναντηθεί με τη διαδικτυακή κοινότητα 19 blogs ιστορικού ενδιαφέροντος, τα οποία στηρίζουν την ελληνοτουρκική φιλία «από τα κάτω», μέσα από την ανάδειξη των αυθεντικών, κοινών στοιχείων που ενώνουν τους δύο λαούς.

    Ανατρεπτική προσωπικότητα
    Ο κομμουνιστής πατέρας του φυλακίστηκε από τη χούντα του 1971. Εννέα χρόνια αργότερα ήρθε και η σειρά του κ. Ασάν, με τη δικτατορία του Κενάν Εβρέν. «Εκανα δύο μήνες φυλακή διότι ήμουν κομμουνιστής- και παραμένω ακόμη! Τότε ήμουν 19 ετών» αναφέρει. Τριάντα χρόνια αργότερα, ως εκδότης πλέον, ο κ. Ασάν προχώρησε στην έκδοση συλλογής διηγημάτων («12 Εylul Sabahi») 114 ανθρώπων γύρω από το πώς βίωσαν εκείνο το πρωινό της 12ης Σεπτεμβρίου του 1980. «Ηθελα σε ένα βιβλίο να συγκεντρώσω τι ακριβώς σκέφτονταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι την ημέρα του πραξικοπήματος.Κάποιοι ήταν χαρούμενοι, άλλοι ένιωθαν αβέβαιοι, ενώ ορισμένοι συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν. Παρεμπιπτόντωςοι πιο πολλοί δήλωναν χαρούμενοι για το πραξικόπημα! Ωστόσο, 30 χρόνια μετά παραδέχθηκαν ότι αγνοούσαν ότι η Τουρκία θα οδηγούνταν στον φασισμό» σημειώνει.

    Τα προβλήματα για τον κ. Ασάν εμφανίστηκαν εκ νέου, όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με την ποντιακή κουλτούρα στην Τουρκία, ερευνώντας κατ΄ αρχήν τη διάλεκτο του χωριού του Ερένκιοϊ που βρίσκεται στην περιοχή του Οφεως της Τραπεζούντας. «Μεγάλωσα σε ένα χωριόόπου όλοι μιλούσαν ποντιακά. Εκανα πολλές έρευνες για τη γλώσσα και όλα άρχισαν από το γεγονός ότι στα τουρκικά δεν υπήρχε ούτε ένα άρθρο ούτε ιστορική πηγή για αυτήν τη διάλεκτο. Ξεκίνησα από μεράκι, όχι για να αναδείξω μια νέα εθνική ταυτότητα, αλλά, καθαρά, για να σκιαγραφήσω αυτή τη γλώσσα» τονίζει ο κ. Ασάν. Οπως εξηγεί, το αποτύπωμα των ποντιακών χάνεται σιγά σιγά στον Πόντο καθώς είναι κυρίως οι ηλικιωμένοι που τα μιλούν ακόμη. «Η γλώσσα διανύει μια πορεία φυσική» σχολιάζει.

    Το 1996, όταν εκδόθηκε το βιβλίο του, υπέστη τεράστιο κύμα αμφισβήτησης και κατηγοριών εναντίον του. «Δεν το κατάλαβαν καλά το βιβλίο. Σε γενικές γραμμές, βέβαια, ούτε εγώ συνειδητοποίησα τι είχα κάνει! Αυτοί νόμιζαν ότι ήθελα να δημιουργήσω ένα νέο εθνικό πρόβλημα. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, τελικώς δεν συνέβη απολύτως τίποτα καιμάλιστατο βιβλίο έχει πάψει να τραβάει την προσοχή!» εξηγεί με χιούμορ ο 49χρονος ερευνητής.

    Ενα ντοκυμαντέρ-γέφυρα φιλίας
    Το ντοκυμαντέρ «Πού πας, αδελφέ: μια ιστορία αποχωρισμού» («Κardes Νereye: Βir Αyrilik Οykusu») πραγματεύεται το ιστορικό αποτύπωμα της προσφυγιάς σε δεύτερης και τρίτης γενιάς τούρκους και έλληνες πρόσφυγες, που εγκατέλειψαν τη Θεσσαλονίκη και τη Δράμα για την περιοχή Ορντού – τα καθ΄ ημάς Κοτύωρα- και τον Πόντο για τη Μακεδονία, αντίστοιχα. «Προσπαθούμε να δείξουμε πώς ένα γεγονός που συνέβη πριν από 87 χρόνια, δηλαδή η ανταλλαγή των πληθυσμών, επηρεάζει ακόμη και σήμερα τις κοινότητες των προσφύγων και έχουμε ως απώτερο στόχο τη δημιουργία γέ φυρας φιλίας μεταξύ των δύο λαών» συμπληρώνει.

    Η πραγματοποίηση του ντοκυμαντέρ, ωστόσο, παρουσιάζει και δυσκολίες. «Γνωρίζαμε ότι δεν θα μπορέσουμε να οδηγηθούμε στην πρώτη γενιά των προσφύγων. Αναζητήσαμε περισσότερο τα ίχνη που έχουν αποτυπωθεί στη δεύτερη και στην τρίτη γενιά. Η ανταλλαγή βρίσκεται στην ιστορία και των δύο λαών και ήταν το μεγαλύτερο δράμααλλά και τραύμα που δημιουργήθηκε και έμεινε ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Σε αυτήν την αναζήτηση προσπαθούμε να απαντήσουμε. Για να αναδείξουμεμε τον κατάλληλο τρόποκαι στις δύο πλευρές την ανταλλαγήεπιλέξαμε την περιοχή Ορντού, τα παλιά Κοτύωρα, διότι αποτέλεσαν τόπο αποχώρησης και συνάμαεγκατάστασης προσφύγων» υπογραμμίζει. «Προσπαθούμε να εξηγήσουμε την ανταλλαγή και τις μνήμες της. Αυτό το ντοκυμαντέρ είναι το πρώτο που ερευνά και τις δύο πλευρές και τα κοινά βιώματα των δύο λαών, συγκρίνοντας μάλιστα τι έχει “περάσει” ο ένας και τι ο άλλος» επισημαίνει ο κ. Ασάν.

    Οπως αναφέρει, αυτό που τον εντυπωσίασε περισσότερο στα γυρίσματα ήταν το εξής: «Στα Κοτύωρα εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από τη Σαλονίκη. Οταν έφθασαν εκεί, έπαθαν σοκ. Είχαν αφιχθεί νύχτα με το πλοίο και η πόλη δεν είχε φως. Σκέφτηκαν ότι μπορεί απλώς όλοι να κοιμούνται, το πρωί όμως ανακάλυψαν ότι δεν υπήρχε ηλεκτρισμός! Ξημέρωσε και κατάλαβαν ότι βρίσκονταν σε ένα χωριό. Ολοι ζήτησαν να γυρίσουν πίσω στη Σαλονίκη ή να τους μεταφέρουν σε κάποια μεγάλη πόλη» διηγείται ο κ. Ασάν. Αντίστοιχα, από την περιοχή Ορντού εκδιώχθηκαν και κατέληξαν στη Μακεδονία πόντιοι πρόσφυγες.

    Η Τουρκία αλλάζει «Τα τελευταία χρόνια πριν και μετά το τελευταίο δημοψήφισμα διαπιστώνουμε ότι τα πράγματα αλλάζουν. Βγαίνουν στις τηλεοράσεις αυτοί που δεν μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε ότι θα μιλούσαν δημοσίως. Το ίδιο διακρίνουμε και στις εφημερίδες. Η Τουρκία αλλάζει πολύ γρήγορα, όχι μόνο πολιτικάαλλά και κοινωνικά, στο επίπεδο των αντιλήψεων. Αυτή η αλλαγή αποκτά ιδιαίτερα υψηλή ταχύτητα» αναφέρει ο κ. Ασάν. «Η πόλη γίνεται όλο και μεγαλύτερη και προσλαμβάνει μητροπολιτικό χαρακτήρα. Με τα νέα πολεοδομικά σχέδια ανεγείρονται οικοδομές στους φτωχομαχαλάδες. Το κράτος δίνει εκατομμύρια και μακροπρόθεσμα δάνεια για να αλλάξει τα γκέτο. Αυτοί που έμεναν σε φτωχικό σπίτι, σήμερα αποκτούν διαμέρισμα» εξηγεί.

    Ο τούρκος ερευνητής κάνει λόγο και για τον πειρασμό της τουρκικής μετάλλαξης. «Η Τουρκία, ως λαός και ως κράτος, ενώ είναι μια χώρα της Μέσης Ανατολής, τα τελευταία 100 χρόνια επέλεξε τη Δύση. Και αυτή η επιλογή δεν συζητείται πλέον. Αντίθετα, αυτό που συζητείται είναι το πώς θα ενταχθεί στην Ευρώπη με τη δική της ταυτότητα- όπως συνέβη στην Ελλάδα πριν από 30 χρόνια. Η Τουρκία αλλάζει και μαζί με τους νόμους και τις αντιλήψειςεκδημοκρατίζεται. Πλέον δεν υπάρχει γυρισμός» σημειώνει.

    Το ζήτημα της ταυτότητας
    «Οσον αφορά τους κοινωνιολόγους το ζήτημα της ταυτότητας είναι πολύ σημαντικό, οι κοινωνίες όμως με τις ταυτότητες που διαθέτουν, ειδικά τις πολιτιστικές, είναι ανοιχτές στις επιρροές και στην παγκοσμιοποίηση» υπογραμμίζει ο κ. Ασάν. «Ο κόσμος αφήνει την πολυπολιτισμική του ταυτότητα και οδεύει προς μια ενιαία και κοινή. Βέβαια στην Τουρκίαη ταυτότητα που έχουμε κληρονομήσει δεν θα παραχωρήσει τόσο εύκολα τη θέση της. Μπορεί στην Ευρώπη αυτό να συμβαίνει πιο εύκολα, η Τουρκία όμως αποτελεί μια κοινωνία πιο κλειστή. Ηδη οι κοινωνιολόγοι συζητούν για το πόσο θα αντέξει σε αυτές τις αλλαγές. Κυρίως, όμως, συζητείται η ημερομηνία εισόδου στην ΕΕ!» εξηγεί.

    «Αν μεταλλαχθεί η ταυτότητά μας και δεν κληροδοτήσουμε πηγές, θα ξεχαστεί γρήγορα. Βέβαια οι ταυτότητες μπορεί να φιλοξενηθούν στις βιβλιοθήκες. Ωστόσο, δεν είμαι και τόσο απαισιόδοξος. Στο Διαδίκτυο γίνεται “πόλεμος” για τη διατήρηση των ταυτοτήτων. Η τεχνολογία μπορεί να σημαίνει και καταστροφή, μπορεί όμως και να δημιουργήσει πολυπολιτισμικό περιβάλλον» καταλήγει ο κ. Ασάν.

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/12/2010

  21. Είδαμε και ακούσαμε @Ρουφ

    Σιγά σιγά ο χώρος πολιτισμού «Στο ρουφ» εξελίσσεται σε κύτταρο προβληματισμού, επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων, αλλά και διασκέδασης και αναψυχής. Μέσα στις προηγούμενες μέρες έγιναν πολλές σημαντικές εκδηλώσεις, με ένα ευρύ φάσμα θεμάτων.

    Με αφορμή την παρουσία στην Αθήνα του Ομέρ Ασάν, Τούρκου συγγραφέα από τον Πόντο, που ερευνά το ποντιακό ζήτημα και
    τον ποντιακό πολιτισμό, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο «ρουφ» με ομιλητές τον ιστορικό Βλάση Αγτζίδη, ο οποίος πρωτοήρθε σε επαφή με τον Ασάν το 1993 και γνωρίζει το έργο του, και τον δημοσιογράφο Στέλιο Ελληνιάδη που έθεσε σε μια διαφορετική βάση τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
    Συντονιστής ήταν ο Στέλιος Θεοδωρίδης, ο οποίος είχε αναλάβει τη διοργάνωση της βραδιάς και κατάφερε να κινητοποιήσει με επιτυχία πολλά ποντιακά μπλογκ και σωματεία. Σημαντικοί παράγοντες του ποντιακού χώρου, όπως ο Θόδωρος Στολτίδης και ο Δημήτρης Χριστοφορίδης, παρενέβησαν στη συζήτηση και η εκδήλωση έκλεισε με δύο νέους λυράρηδες που έπαιξαν ποντιακά τραγούδια και αρκετά νέα παιδιά που χόρεψαν ποντιακούς χορούς. Ο Ομέρ Ασάν, αυτό τον καιρό, εργάζεται πάνω σε ένα ντοκιμαντέρ για τους πρόσφυγες, από και προς τον Πόντο, κατά την περίοδο της ανταλλαγής των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

    (Από τον «Δρόμο της αριστεράς» http://www.edromos.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=3600:είδαμε-και-ακούσαμε-ρουφ&Itemid=52 )

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 14/12/2010

  22. Μια συνάντηση που δεν έγινε

    Από τον «Δρόμο της αριστεράς»

    Μάιος του 2002 ήταν, όταν απαγγέλθηκε κατηγορία κατά του Ömer Asan για «διαμελιστική προπαγάνδα» εις βάρος του τουρκικού κράτους. Ο λόγος το βιβλίο του Pontos Kültürü (ο πολιτισμός του Πόντου) που ήδη είχε απαγορευτεί και κατασχεθεί από την αστυνομία.
    Το βιβλίο αποτελεί μια αξιοσημείωτη καταγραφή της γλώσσας και του πολιτισμού του χωριού του (Τσόρουκ Τραπεζούντας) και γενικότερα του ελληνόφωνου πληθυσμού που επιβιώνει σήμερα στη Βόρεια Τουρκία. Το βιβλίο του αποτέλεσε και την αφορμή για να τιμηθεί ο συγγραφέας για τη συμβολή του στην αλληλοκατανόηση των λαών της Τουρκίας και της Ελλάδος με το βραβείο Αμπντί Ιπετσί.
    Η δίωξη του Ömer Asan αποτέλεσε μια πρόκληση για τον ευρωπαϊκό δημοκρατικό χώρο και τρεις ευρωβουλευτές του GUE/NGL, ο Έλληνας ευρωβουλευτής Αλέκος Αλαβάνος, ο Ισπανός P. Marset Compos του κόμματος Izquierda Unida και ο Γερμανός F. Uca του PDS κατέθεσαν επερώτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπου μεταξύ άλλων ανέφεραν:
    «Αυτές οι αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις και δίκες στην Τουρκία, βρίσκονται σε αντίθεση με την υποχρέωση που η Τουρκία έχει αναλάβει απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τοποθετούνται για το γεγονός αυτό λέγοντας ότι, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να παρέμβει στις τουρκικές Αρχές, ώστε να αποσυρθούν και οι κατηγορίες κατά του συγγραφέα και να επιτραπεί η ελεύθερη διακίνηση του βιβλίου του.»
    Αυτές τις μέρες ο Ömer Asan βρέθηκε στην Ελλάδα για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ Πού πάς αδελφέ: Μια Ιστορία Αποχωρισμού-Κardes Nereye: Bir Ayrilik Oykusu του οποίου είναι παραγωγός.. Το ντοκιμαντέρ αυτό μας φέρνει 90 χρόνια μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, αντιμέτωπους με τις συνέπειες των «τραυμάτων», που άφησε ο μεγάλος ξεριζωμός μέσα από το τρίπτυχο «αποχωρισμός-φιλία-νοσταλγία». Η ιδέα του ντοκιμαντέρ παρουσιάστηκε σε μια εκδήλωση που είχε εξαιρετική επιτυχία στον χώρο πολιτισμού @Ρουφ όπου συμμετείχαν ο Ömer Asan, ο Στέλιος Ελληνιάδης, ο Βλάσης Αγτζίδης και συντόνιζε ο Στέλιος Θεοδωρίδης. Την πρωτοβουλία αυτή στήριξαν 22 μπλογκς.
    Ο Ömer Asan με τον Αλέκο Αλαβάνο δεν είχαν ποτέ καμιά επικοινωνία… Δεν έτυχε ποτέ να συναντηθούν. Στο @Ρουφ ίσως ήταν μια ευκαιρία να υπάρξει αυτή η ιδιαίτερη, ανθρώπινη στιγμή. Όμως, δεν το θέλησαν οι καιροί…

    Στέλιος Θεοδωρίδης

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 05/01/2011


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: