Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Η Μικρά Ασία στην επανάσταση του 1821

Αυτό όντως είναι ενδιαφέρον θέμα και άγνωστο.

Η κυρίαρχη πεποίθηση είναι ότι  η Επανάσταση υπήρξε δημιούργημα των κατωμεριτών Ελλήνων, οι οποίοιεξεγέρθηκαν και πέτυχαν την απελευθέρωση, αϊντε και με την υποκίνηση των ολιγάριθμων Φιλικών.

Ακόμα  και ο μπαρμπα Γιάννης ο Μακρυγιάνης διεκδίκησε κατά την αντιδραστική εξέγερση των «αυτοχθόνων» (ντόπιων) κατά των «ετεροχθόνων» (προσφύγων) μετά τη δημιουργία του ελληνικού βασιλείου το δικαίωμα  «να φάνε κι αυτοί», απολύοντας τους «ετερόχθονες» από τις δημόσιες θέσεις που κατείχαν.

Όμως η αλήθεια φαίνεται να είναι διαφορετική. Υπηρξε μια γενικευμένη έκρηξη των υπόδουλων Ρωμιών, τρίτης  κατηγορίας υπηκόων του Σουλτάνου που δεν είχαν καν τότε την ιδιότητα του πολίτη. Τα Ολοκαυτώματα στη Χίο, στην Κάσο, στη Νάουσα, στο Αϊβαλί δηλώνουν τον παλλαϊκό χαρακτήρα του αντιαπολυταρχικού αγώνα.

Η Μικρά Ασία δεν έμεινε καθόλου αμέτοχη…  Όπως διαβάζουμε: «Τα θύματα των σφαγών, των εξανδραποδισμών και των λεηλασιών ανέρχονται σε χιλιάδες, ενώ μία τουλάχιστον ελληνική πόλη 35.000 κατοίκων, οι Κυδωνίες (το Αϊβαλί), πυρπολήθηκε και καταστράφηκε ολοκληρωτικά από τους Οθωμανούς.»

Για το θέμα αυτό θα γίνει την επόμενη Δευτέρα  18 Οκτωβρίου παρουσίαση ενός σχετικού βιβλίου στην ‘Ενωση Σμυρναίων.

Περισσότερα ΕΔΩ

Advertisements

16/10/2010 - Posted by | -Ιστορικά, -Ιδεολογικά, -Mειονότητες στην Τουρκία

1 σχόλιο »

  1. Η σημασία του βιβλίου έγκειται ότι μας θυμίζει το γεγονός ότι ο νεοελληνικός διαφωτισμός και η ένταξη στο αντιαπολυταρχικό κίνημα είχε συγκλονίσει τη μικρασιατική διανόηση των αρχών του 19ου αιώνα.

    Είναι μια παράμετρος που υποβαθμίζουν εντελώς διάφοροι ιστορικοί που υποστηρίζουν ότι η ελληνική ταυτότητα στους ρωμαίικους πληθυσμούς της Μικράς Ασίας επιβλήθηκε άνωθεν από την «εθνικιστική μεγαλοϊδεατική πολιτική του κράτους της Ελλάδας».

    Η προσέγγιση αυτή εντάσσεται στην περιφρονητική αντιπροσφυγική διάθεση που είχε αναπτύξει ο ελλαδικός χώρος και σήμερα δυστυχώς αυτή η παράδοση εκφράζεται στο χώρο της ιστοριογραφίας από ένα σύνολο νέων «αντιεθνικιστών» (τάχα) ιστορικών.

    Ας θυμηθούμε επίσης και το πώς αντιμετωπίζει η μαρξιστική ιστοριογραφία την ελληνική επανάσταση του 1821. Αφού επισημαίνεται από τον Ερικ Χομπσμπάουμ ότι η ελληνική επανάσταση είναι η δεύτερη μεγάλη ευρωπαϊκή επανάσταση τονίζεται εμφατικά : «H Ελλάδα έγινε η πηγή έμπνευσης του διεθνούς φιλελευθερισμού και ο φιλελληνισμός… έπαιξε στη συσπείρωση της ευρωπαϊκής αριστεράς στη δεκαετία του 1820, ρόλο ανάλογο με αυτόν που θα έπαιζε στο τέλος της δεκαετίας του 1930 η υποστήριξη στην Ισπανική Δημοκρατία»

    Μ-π

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 15/10/2010


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: