Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Τι γέννησε την αντιλαϊκή σταλινική τρομοκρατία;

DSC00778__Ο εκτοπισμός των Ελλήνων της Αμπχαζίας – Ατζαρίας- Ν. Καυκάσου, δεν αποτελεί μόνο μια μαύρη σελίδα της ιστορίας του ελληνισμού, αλλά και μια απόδειξη του γεγονότος, ότι η σοβιετική εξουσία χρησιμοποίησε όλους τους κατασταλτικούς και καταπιεστικούς μηχανισμούς, τους οποίους είχε δανειστεί από την τσαρική Ρωσία, εναντίον των υπηκόων της.

Αυτοδιάθεση των λαών σε μια χώρα όπου από τον εμφύλιο μέχρι και το θάνατο του Στάλιν διενεργήθησαν πάνω από 50 εκτοπισμοί- μετεγκαταστάσεις πληθυσμών, δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Οι ελληνικές κοινότητες της Μ. Θάλασσας πλήρωσαν τα καπρίτσια μιας εξουσίας που έβλεπε συνέχεια εχθρούς στα σύνορά της, που υπήρξε καχύποπτη με ολόκληρους πληθυσμούς, που χαρακτήρισε ως επικίνδυνες μεγάλες μειονοτικές ομάδες.

Τα αρχεία του ΥΠΕΞ, μας αποκαλύπτουν το ποια ήταν η αντίληψη των ελληνικών προξενικών αρχών για τον εκτοπισμό του 1949, αναδεικνύουν το ρόλο των σοβιετικών γεωστρατηγικών συμφερόντων της περιοχής, χωρίς να αναφέρουν βέβαια το σημαντικότερο: το πώς οι Έλληνες της περιοχής έφτασαν στο να θεωρούνται ύποπτοι και στο τέλος, να τιμωρηθούν από το σοβιετικό κράτος.

250px-Belomorkanal Έχει ανοίξει ένας πολύ μεγάλος διάλογος για το πόσα υπήρξαν τα θύματα του εκτοπισμού, πόσοι άνθρωποι έχασαν άδικα τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους στις περιοχές εξορίας, ή κατά την παραμονή τους εκεί. Πεπειραμένοι Έλληνες αλλά και Ρώσοι επιστήμονες έχουν εκφράσει κατά καιρούς τις συμφωνίες και ασυμφωνίες τους για τα νούμερα.

Από την πλευρά μου θα ήθελα να εστιάσω περισσότερο στο ποιοτικό και όχι στο ποσοτικό κομμάτι μιας τραγωδίας. Το πιο ουσιαστικό, κατά την άποψή μου, είναι το γεγονός ότι, υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πολιτικές εξουσίες, περισσότερο ή λιγότερο δημοκρατικές, οι οποίες θα αδιαφορούν για τη μοναδικότητα έστω και ενός υποκειμένου.

37_bigΟ εκτοπισμός του 1949, δεν θα πρέπει να αποτελεί για μας απλά ένα σκοτεινό κομμάτι της ελληνικής ιστορίας, αλλά ένα παράδειγμα του κατασταλτικού – καταπιεστικού χαρακτήρα μιας εξουσίας, στην περίπτωσή μας, της σοβιετικής.

Δε φταίει ο Στάλιν για ότι έγινε.  

Φταίει η ίδια η δομή ενός κοινωνικό-πολιτικού συστήματος, το οποίο επιτρέπει υποκείμενα όπως ο Λένιν, ο Τρότσκυ, ο Στάλιν κι ο Μπέρια να επιβιώνουν σε θέσεις εξουσίας και να αποφασίζουν για τις τύχες ολόκληρων λαών. Το πρόβλημα δεν είναι τα άτομα που διοικούν την ΕΣΣΔ, είναι η ίδια η φύση της, όπως είναι και η φύση κάθε αρτηριοσκληρωτικού συστήματος εξουσίας, η οποία προσπαθεί να διατηρηθεί στο χρόνο.

60 χρόνια μετά την τραγωδία, ο εκτοπισμός των Ελλήνων των παραλίων της Μ. Θάλασσας, οφείλει να αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή για τις μελλοντικές γενιές, για τις εξουσίες και κυβερνήσεις που έρχονται και που στο τέλος είναι σίγουρο ότι θα κλειστούν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας μια για πάντα…

 Δημήτρης

 

 

3040

Σχέδιο του Μνημείου για τους Έλληνες θύματα στα σταλινικά  στρατόπεδα συγκέντρωσης. Το Μνημέιο θα στηθεί φέτος στην Κολυμά,  της βορειοδυτικής Σιβηρίας, όπου μεταφέρθηκαν οι περισσότεροι από τους Έλληνες που συνελήφθησαν κατά τους διωγμούς του ’37-38 και γλύτωσαν την εκτέλεση μετά τη σύλληψή τους.  [ http://www.agoor.ru/index.html ]

  

30/06/2009 - Posted by | -Ιστορικά, -Ιδεολογικά, -Σταλινικές Διώξεις

24 Σχόλια »

  1. Ασχετο αλλά θέλω να σας ενημερώσω ότι από τις 17 Ιουνίου οι εργαζόμενοι δημοσιογράφοι της εφημερίδας DERBY ανέλαβαν μόνοι τους την καθημερινή έκδοση της εφημερίδας,
    Σε μια πολύ δύσκολη εποχή για τον Τύπο, οι δημοσιογράφοι του DERBY τολμούν να αναλάβουν την εφημερίδα και να την βγάζουν κάθε μέρα με μοναδικό σύμμαχο τους αναγνώστες.

    Μάκης

    Σχόλιο από Μάκης | 30/06/2009

  2. Το μνημείο είναι φυσικά αισθητικώς απαράδεκτο… Αλλά και σημειολογικά να το δει κανείς θα ταίριαζε περισσότερο στα «θύματα της πηγάδας του Μελιγαλά». Μήπως να το επανεξετάζατε το θέμα; Λέω τώρα εγω…

    Σχόλιο από Δεμων | 01/07/2009

  3. Δέμονα,

    δεν έχουμε καμιά εμπλοκή με το όλο θέμα. Εξάλλου η δική μας αισθητική βρίσκεται μάλλον στον αντίποδα. Εμείς απλώς το γνωστοποιήσαμε!

    Λάβε όμως υπόψη ότι μιλάμε για έναν μετασοβιετικό κόσμο όπου πολλές από τις δικές μας βεβαιότητες υπάρχουν αντεστραμμένα. Και οι ταυτότητες των πολυάριθμων εθνοτήτων εμπεριέχουν συγκεκριμένους συμβολισμούς. Το μνημείο μάλλον είναι συμβατό με την μετασοβιετική πραγματικότητα, όπου συνειδητοποιούν και πιστεύουν οι απόγονοι των θυμάτων, ότι οι άνθρωποι τους εξοντώθηκαν λόγω της εθνικής τους καταγωγής -και αυτό το συμβολίζουν συγκεκριμένα- και απ’ την άλλη εκφράζουν το θρησκευτικό τους συναίσθημα, το οποίο αντικατέστησε την καθεστωτική ιδεολογία, δηλαδή τον κρατικό μαρξισμό-λενινισμό που επέβαλε το απολυταρχικό κράτος, καθώς βέβαια και την ιδιότυπη λατρεία του νεκρού σώματος του Λένιν εντός του Μαυσωλείου του, που εισήγαγε ο Στάλιν.

    Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως χούντα (δηλαδή μια αντιλαίκη, αυταρχική εξουσία), οι σοβιετικοί λαοί το αντιλαμβάνονται ως κομμουνιστικό κόμμα, το οποίο ενοχοποιούν και για τη σημερινή τους άθλια κοινωνικο-οικονομική κατάσταση.

    Εξάλλου και οι Ρώσοι Νεο-ναζί ονομάζονται Νατσ-Μπολ, εκ του «νατσιοναλισμός» (εθνικισμός) και «μπολσεβικοί» και έχουν ως σύμβολό τους το σφυροδρέπανο.

    Μ-π

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 01/07/2009

  4. Δεν μου φαίνεται καθόλου παράξενο το να αντιλαμβάνονται το ΚΚ με τον ίδιο τρόπο που εμείς αντιλαμβανόμαστε τη χούντα. Και κατά τη γνώμη μου καλά κάνουν, με την έννοια πως κι εγώ στη θέση τους το ίδιο θα έκανα. Μια όμως που εσείς, όπως αντιλαμβάνομαι, συμμετέχετε κατά κάποιο τρόπο ενεργά σε αυτές τις εκδηλώσεις, αφού ΚΑΙ τις προβάλετε ΚΑΙ τις στηρίζετε (και καλά κάνετε, εγώ δεν έχω ιδέα για αυτά τα θέματα οπότε δεν έχω άποψη) θα μπορούσατε ίσως με κάποιο τρόπο να τους προστατέψετε από την κακογουστιά που όπως και να το κάνουμε μόνο κακό μπορεί να κάνει στον δίκαιο (μάλλον) αγώνα τους να κρατήσουν ζωντανή μια μνήμη που θεωρούν σημαντική…

    Σχόλιο από Δεμων | 01/07/2009

  5. Νομίζω ότι τα ποντιακά κεφάλια είναι σαν τα αρβανίτικα. Αγύριστα. Άμα τους μπει μια ιδέα στο μυαλό δεν μπορείς να τους τη βγάλεις με το τίποτα.

    Φαντάζομαι ότι τα σοβιετικά ποντιακά, θα είναι ακόμα πιο αγύριστα!

    Πολύ καλό το κείμενο του Δημήτρη.

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 01/07/2009

  6. Η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου είναι μάλλον απλή: τα εθνικά συμφέροντα της Σ.Ενωσης.

    Σχόλιο από Herr K. | 01/07/2009

  7. όπως είπεν και μιαν γιαγιάν απες σ’εναν ντοκυμαντερ για τον πόντον… Ας εινεν καλά ο Στάλιν χαρης σατον οι πόντιοι εσεβεν ασα σύνορα της κίνας…γενικώς με την επανάσταση που έγινε στην Ρωσσία οι πόντιοι υπέφεραν πολή και βρέθηκαν και στο ελέος των τούρκων.. πολύ ωραίο κείμενο… μήπως θα πρέπει να το ξανασκεφτούμε αν τελικά εμείς οι πόντιοι θα πρέπει να είμαστε αριστεροί ή γενικότερα ενταγμένα κάπου;
    απο όπου και αν το δουμε… όλοι μας εκμεταλευτηκαν…

    Σχόλιο από Erisabetsu | 01/07/2009

  8. Φταίει η ίδια η δομή ενός κοινωνικό-πολιτικού συστήματος, το οποίο επιτρέπει υποκείμενα όπως ο Λένιν, ο Τρότσκυ, ο Στάλιν κι ο Μπέρια να επιβιώνουν σε θέσεις εξουσίας και να αποφασίζουν για τις τύχες ολόκληρων λαών. Το πρόβλημα δεν είναι τα άτομα που διοικούν την ΕΣΣΔ, είναι η ίδια η φύση της, όπως είναι και η φύση κάθε αρτηριοσκληρωτικού συστήματος εξουσίας, η οποία προσπαθεί να διατηρηθεί στο χρόνο.

    Tι θελει να πει ο ποιητης! α εδω τα χαλας Δημητρακη μπερδευεις τις…….. με τις βουρτσες ,αν δεν αναγνωριζεις τιποτα στην Οκτωβριανη επανασταση και ιδιαιτερα στον β,λενιν εισαι αντιδιαλεκτικος και αν μη τι αλλο ανιστοριτος, οταν συνδεεις ανομοια πραγματα,για μενα αλλο πραγμα ηταν η οκτωβριανη επανασταση με τον λενιν και τους μπολσεβικους και αλλο πραγμα η μετεξελιξη της σε αρτηριοσκληρωση απο τον σταλιν και τους μετεπειτα .και για να λεμε και κατι σωστο ας αφησουμε την ιστορια και ας ασχοληθουμε λιγακι και με το σημερα ,υπαρχουν τοσα ζητηματα ακρως ενδιαφεροντα θα ελεγα ΟΜΕΡΙΚΑΜΟΥΝ

    Σχόλιο από kiamul | 01/07/2009

  9. Πρόσφατα δημοσιεύτηκαν γύρω στις χίλιες απόρρητες ως τώρα επιστολές του Λένιν για την εποχή του εμφυλίου. Δε θα ‘θελες να τις διαβάσεις kiamul.

    Ο Λένιν επίσης δεν ήταν υπέυθυνος για τα μεγαλουργήματα της Τσεκά από το 1918-1921;
    Για τους εκτοπισμούς των Κοζάκων το 1920;

    Με τον Τρότσκυ δεν σχεδιάστηκε η επιχείρηση της Κροστάνδης;

    Δεν ήταν επαναστατική βία κατά την άποψή μου αυτό. Και να ήταν, αρνούμαι να τη δεχτώ εγώ σαν επαναστατική, από τη στιγμή που την νομιμοποιούν και την ορίζουν διάφοροι κομματικοί και οργανωτικοί μηχανισμοί.

    Δεν αποδομώ σε καμιά περίπτωση τη διαλεκτική της Επανάστασης, ίσα ίσα αναγνωρίζω την ιστορική διαδικασία η οποία οδήγησε σε αυτή, όπως και τον ρόλο των μπολσεβίκων (αλλά και τις ραδιουργίες τους).

    Γνωρίζω ότι είναι ενοχλητικό να μιλάει κάποιος αρνητικά για τον Λένιν ή τον Τρότσκυ, αλλά τί να κάνουμε, πρέπει κάποιος να υποστεί και εμάς που δεν είμαστε ξεκάθαρα… αντισταλινικοί!

    Σχόλιο από Δημήτρης | 01/07/2009

  10. Είναι κρίμα να αυτοπροσδιορίζεστε (οι περισσότεροι και το blog)σαν αριστεροί και να αναπαράγετε την ιστορία των αφεντικών.

    καληνύχτα

    Σχόλιο από Αναυδος | 01/07/2009

  11. ANAYΔΕ, ΤΣΑΚΩ ΕΝΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΙΚΤΙΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ΣΟΥ

    Σχόλιο από kiamul | 01/07/2009

  12. «και για να λεμε και κατι σωστο ας αφησουμε την ιστορια και ας ασχοληθουμε λιγακι και με το σημερα ,υπαρχουν τοσα ζητηματα ακρως ενδιαφεροντα θα ελεγα ΟΜΕΡΙΚΑΜΟΥΝ»

    Κιαμούλ άέτς εν, αλλά ατοί οι αφορισμέν’ ‘κι αφήνε μας!

    Κατ’ όμως πρεπ’ να ευτάμε!

    Γραψον εσύ ήντια θελτ’ς και στείλον’ά να σκώνουμε…

    Χαίρε Άναυδε, οι αναπαραγωγοί σε χαιρετούν

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 02/07/2009

  13. Ανεβασε τις εκτιμισεις των κομματων τις αριστερας (κκε συριζα ανταρσια) για τις ευρωεκλογες

    Σχόλιο από kiamul | 02/07/2009

  14. νέπε άναυδε, αδαπές μη λες αοίκα, θα πέρνεσε σο ψιλόν. Είπασε και σ’αλ το ποστ, αδαπές ουλ εν καθαροί αριστεροί. Εσύ ρίζαμ?

    Σχόλιο από aris53m | 03/07/2009

  15. http://www.agoor.ru/index.html

    τιδέν κι εγροίξα 😐

    Σχόλιο από aris53m | 03/07/2009

  16. aris53m Mαλλον εν του Ιβαν του Σαββιδη το σαϊτ ατουνου που θα επερνεν τον ΠΑΟΚ ,οπερτς εμνε σην Σουμελαν σον ποντον το 15αυγουστον και ηδατον με τ’έφτα Ρουσαντς ποπαδες εποικεν λουτουργιαν οξουκα ασο μαναστηρ τη παναηας εξενκεν και λογον σα ρουσικά πα και σα ρωμαιϊκα πα εψεν και 353 κερια,ενκεν και καν 400 νοματσ ασο ροστοφ τη ρουσιας και εχορεψαν πα, αμα θελτς στηλομε την διευθυνσης ασ στηλωσε φωτογραφιας ,ΟΜΕΡ κατ ειπα ποισονα τ΄αφορισμενον

    Σχόλιο από kiamul | 03/07/2009

  17. @ kiamul

    …αμα θελτς στηλομε την διευθυνσης ασ στηλωσε φωτογραφιας…

    τ’ ονομά’ μ σο gmail 🙂

    Σχόλιο από aris53m | 04/07/2009

  18. «Ανάθεμά σε Καζακστάν»

    Τό τραγούδι, τά λόγια στά Ποντιακά και στά Ελληνικά.

    http://vripolidis.blogspot.com/2009/07/1936-37-1942-1944-1949.html

    Σχόλιο από vripol | 18/07/2009

  19. ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ – 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009

    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

    – έχοντας υπόψη την οικουμενική διακήρυξη των Ηνωμένων Εθνών για τα ανθρώπινα δικαιώματα,

    – έχοντας υπόψη το ψήφισμα 260 (ΙΙΙ) Α της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών της 9ης Δεκεμβρίου 1948 σχετικά με τη γενοκτονία,

    – έχοντας υπόψη τα άρθρα 6 και 7 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση,

    – έχοντας υπόψη το Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

    – έχοντας υπόψη την απόφαση πλαίσιο 2008/913/JHA του Συμβουλίου, της 28ης Νοεμβρίου 2008, για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του ποινικού δικαίου(1),

    – έχοντας υπόψη τη Δήλωση της Πράγας της 3ης Ιουνίου 2008 σχετικά με την ευρωπαϊκή συνείδηση και τον κομμουνισμό,

    – έχοντας υπόψη το ψήφισμα 1481 της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης της 26ης Ιανουαρίου 2006 σχετικά με την ανάγκη διεθνούς καταδίκης των εγκλημάτων των ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων,

    – έχοντας υπόψη τη δήλωσή του σχετικά με την καθιέρωση της 23ης Αυγούστου ως Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του σταλινισμού και του ναζισμού, που εκδόθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 2008

    – έχοντας υπόψη τα πολυάριθμα προηγούμενα ψηφίσματά του σχετικά με τη δημοκρατία και το σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων και ελευθεριών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της 12ης Μαΐου 2005 σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης εξήντα χρόνια μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο(2), της 23ης Οκτωβρίου 2008 για την επέτειο του Χολοντόμορ(3), και της 15ης Ιανουαρίου 2009 για τη Σρεμπρένιτσα(4),

    – έχοντας υπόψη το άρθρο 103(4) του Κανονισμού του,

    Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ιστορικοί συμφωνούν ως προς το ότι δεν είναι δυνατή η πλήρως αντικειμενική ερμηνεία ιστορικών γεγονότων, ούτε υπάρχουν αντικειμενικές ιστορικές αναφορές• λαμβάνοντας υπόψη, ωστόσο, ότι οι επαγγελματίες ιστορικοί χρησιμοποιούν επιστημονικά μέσα για τη μελέτη του παρελθόντος προσπαθώντας να είναι όσο το δυνατόν πιο αμερόληπτοι,

    Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι κανένας πολιτικός φορέας και κανένα πολιτικό κόμμα δεν έχουν το μονοπώλιο στην ερμηνεία της ιστορίας και ότι τέτοιοι φορείς και τέτοια κόμματα δεν μπορούν διεκδικούν εύσημα αντικειμενικότητας•

    Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επίσημες πολιτικές ερμηνείες ιστορικών γεγονότων δεν θα πρέπει να επιβάλλονται με αποφάσεις της πλειοψηφίας στα κοινοβούλια• λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κοινοβούλια δεν μπορούν να νομοθετούν για το παρελθόν,

    Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι ένας βασικός στόχος της διαδικασίας της ευρωπαϊκής ενοποίησης είναι η μελλοντική διασφάλιση του σεβασμού των θεμελιωδών δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου, και ότι με τα άρθρα 6 και 7 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση θεσπίζονται κατάλληλοι μηχανισμοί για την επίτευξη του στόχου αυτού,

    Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι παρερμηνείες της ιστορίας μπορεί να τροφοδοτήσουν πολιτικές αποκλεισμού πυροδοτώντας έτσι φαινόμενα μίσους και ρατσισμού,
    ΣΤ. εκτιμώντας ότι οι μνήμες του τραγικού παρελθόντος της Ευρώπης πρέπει να μείνουν ζωντανές, για να αποτιθεί φόρος τιμής στα θύματα, να καταδικαστούν οι θύτες και να τεθούν οι βάσεις της συμφιλίωσης, μέσα από την αλήθεια και τη μνήμη,

    Ζ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση υπήρξε εξαρχής μια απάντηση στα δεινά που επέφεραν δύο παγκόσμιοι πόλεμοι και η ναζιστική τυραννία που οδήγησε στο Ολοκαύτωμα, και στην επιβολή ολοκληρωτικών και αντιδημοκρατικών κομμουνιστικών καθεστώτων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, αλλά και ένας τρόπος για την υπέρβαση των διαιρέσεων και της εχθρότητας στην Ευρώπη μέσω της συνεργασίας και της ενοποίησης, καθώς και για την εξάλειψη των πολέμων και την εδραίωση της δημοκρατίας στην Ευρώπη,

    Η. εκτιμώντας ότι η διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης υπήρξε επιτυχημένη και έδωσε ως αποτέλεσμα μια Ευρωπαϊκή Ένωση που σήμερα περιλαμβάνει τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης οι οποίες έζησαν υπό κομμουνιστικά καθεστώτα από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, καθώς και ότι οι προηγούμενες εντάξεις της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας βοήθησαν στην εδραίωση της δημοκρατίας στη Νότια Ευρώπη,

    Θ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ευρώπη δεν θα ενωθεί ποτέ αν δεν μπορέσει να καταλήξει σε μια κοινή θεώρηση της ιστορίας της, να αναγνωρίσει τον κομμουνισμό, το ναζισμό και το φασισμό ως κοινή κληρονομιά και να διεξαγάγει τίμιο και ουσιαστικό διάλογο για όλα τα ολοκληρωτικά καθεστώτα του περασμένου αιώνα,

    Ι. λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2009 η επανενωμένη Ευρώπη θα γιορτάσει την 20ή επέτειο της κατάρρευσης των κομμουνιστικών δικτατοριών στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, γεγονός που αποτελεί ευκαιρία να ενισχυθεί η συνείδηση του παρελθόντος και να αναγνωριστεί ο ρόλος των πρωτοβουλιών δημοκρατών πολιτών, και προσφέρει ένα κίνητρο για την ενίσχυση των αισθημάτων εγγύτητας και συνοχής•

    ΙΑ. εκτιμώντας ότι είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε εκείνους που αντιτάχθηκαν ενεργά στον ολοκληρωτισμό και οι οποίοι θα πρέπει να καταγραφούν στη συνείδηση των ευρωπαίων ως ήρωες της εποχής του ολοκληρωτισμού, λόγω της αυτοθυσίας τους, της πίστης τους σε ιδανικά, της αξιοπρέπειας και του θάρρους τους,

    ΙΒ. εκτιμώντας ότι, από την οπτική γωνία των θυμάτων, δεν έχει σημασία ποιο καθεστώς τους αφαίρεσε την ελευθερία, τους βασάνισε ή τους δολοφόνησε, για οποιονδήποτε λόγο,

    1. εκφράζει τον σεβασμό του προς όλα τα θύματα ολοκληρωτικών και αντιδημοκρατικών καθεστώτων στην Ευρώπη και τιμά εκείνους που αγωνίσθηκαν κατά της τυραννίας και της καταπίεσης•

    2. επαναλαμβάνει ότι είναι προσηλωμένο σε μια Ευρώπη ειρηνική και ευημερούσα, στηριζόμενη στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της ισότητας, του κράτους δικαίου και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων•

    3. υπογραμμίζει τη σημασία που έχει να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη του παρελθόντος, διότι δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση χωρίς μνήμη• επαναλαμβάνει ότι στέκεται ενωμένο απέναντι σε κάθε μορφή ολοκληρωτισμού, όποιο και να είναι το ιδεολογικό του υπόβαθρο•

    4. υπενθυμίζει ότι τα πιο πρόσφατα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και πράξεις γενοκτονίας στην Ευρώπη διαπράχθηκαν μόλις τον Ιούλιο του 1995, και ότι είναι αναγκαία η διαρκής επαγρύπνηση για την καταπολέμηση των αντιδημοκρατικών, ξενοφοβικών, αυταρχικών ή ολοκληρωτικών ιδεών και τάσεων•

    5. υπογραμμίζει ότι για να ενισχυθεί στην Ευρώπη η συνειδητοποίηση των εγκλημάτων που διαπράχθηκαν από ολοκληρωτικά και αντιδημοκρατικά καθεστώτα, πρέπει να υποστηριχθεί η συλλογή τεκμηρίωσης και μαρτυριών σχετικά με το ταραγμένο παρελθόν της Ευρώπης, αφού δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση χωρίς μνήμη•

    6. εκφράζει τη λύπη του διότι, είκοσι χρόνια μετά την κατάρρευση των ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η πρόσβαση σε έγγραφα προσωπικής σημασίας και η επιστημονική έρευνα είναι ακόμη αδικαιολόγητα περιορισμένες σε ορισμένα κράτη μέλη• ζητεί να γίνει μια πραγματική προσπάθεια, σε όλα τα κράτη μέλη, ώστε να ανοίξουν τα αρχεία, ακόμη και εκείνα των πρώην υπηρεσιών εσωτερικής ασφάλειας, της μυστικής αστυνομίας και των υπηρεσιών πληροφοριών•

    7. καταδικάζει έντονα και απερίφραστα αυτά τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και τις μαζικές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διαπράχθηκαν από τα ολοκληρωτικά κομμουνιστικά καθεστώτα• εκφράζει τη συμπάθεια και την κατανόησή του προς τα θύματα των εγκλημάτων αυτών και τις οικογένειές τους και αναγνωρίζει τα δεινά που υπέστησαν•

    8. δηλώνει ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση, ως μέσο για την επίτευξη της ειρήνης και της συμφιλίωσης, αντιπροσωπεύει την ελεύθερη επιλογή των λαών της Ευρώπης να κατευθυνθούν προς ένα κοινό μέλλον, και ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ιδιαίτερη υποχρέωση να προωθεί και να διαφυλάσσει τη δημοκρατία και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου, εντός και εκτός των ορίων της•

    9. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να καταβάλουν περαιτέρω προσπάθειες για να ενισχυθεί η διδασκαλία της ευρωπαϊκής ιστορίας και να τονιστούν το ιστορικό επίτευγμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης και η έντονη αντίθεση μεταξύ του τραγικού παρελθόντος και της ειρηνικής και δημοκρατικής κοινωνικής τάξης στη σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση•

    10. πιστεύει ότι η ορθή διατήρηση της ιστορικής μνήμης, η συνολική επανεξέταση της ευρωπαϊκής ιστορίας και η πανευρωπαϊκή αναγνώριση όλων των ιστορικών πτυχών της σύγχρονης Ευρώπης, θα ενισχύσουν την πορεία προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση•

    11. καλεί, στο πλαίσιο αυτό, το Συμβούλιο και την Επιτροπή να υποστηρίξουν τις δραστηριότητες ΜΚΟ όπως η «Memorial» στη Ρωσική Ομοσπονδία, που δραστηριοποιούνται στην έρευνα και τη συλλογή εγγράφων σχετικά με εγκλήματα που διαπράχθηκαν στη διάρκεια της σταλινικής περιόδου•

    12. επαναλαμβάνει τη συνεπή στήριξή του στην ενίσχυση του διεθνούς δικαιοδοτικού συστήματος•

    13. ζητεί την καθιέρωση Πλατφόρμας Ευρωπαϊκής Μνήμης και Συνείδησης που να στηρίζει τη δικτύωση και τη συνεργασία των εθνικών ερευνητικών ιδρυμάτων που ειδικεύονται στον τομέα της ιστορίας του ολοκληρωτισμού, και τη δημιουργία πανευρωπαϊκού κέντρου/μνημείου τεκμηρίωσης για τα θύματα όλων των ολοκληρωτικών καθεστώτων•

    14. ζητεί την ενίσχυση των υπαρχόντων σχετικών χρηματοοικονομικών μέσων, ώστε να υποστηριχτούν οι ανωτέρω πρωτοβουλίες•

    15. ζητεί να καθιερωθεί η 23η Αυγούστου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης για τα θύματα όλων των ολοκληρωτικών και αυταρχικών καθεστώτων, και να γιορτάζεται με αξιοπρέπεια και αμεροληψία•

    16. είναι πεπεισμένο ότι απώτερος στόχος της αποκάλυψης και της αποτίμησης των εγκλημάτων που διέπραξαν τα ολοκληρωτικά κομμουνιστικά καθεστώτα είναι η συμφιλίωση, η οποία μπορεί να επιτευχθεί αν υπάρξει αποδοχή της ευθύνης, ζητηθεί συγγνώμη και προωθηθεί η ηθική ανάκαμψη•

    17. αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στο Συμβούλιο, την Επιτροπή και τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των κρατών μελών, στις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των υποψήφιων χωρών, στις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των χωρών που έχουν συμφωνία σύνδεσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση, και στις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης.

    Σχόλιο από σοσιαλδημοκράτης | 07/09/2009

  20. […] -Τι γέννησε την αντιλαϊκή σταλινική τρομ […]

    Πίνγκμπακ από -Ο απολογισμός του έτους « Πόντος και Αριστερά | 08/01/2010

  21. […] -Τι γέννησε την αντιλαϊκή σταλινική τρομοκρατία; […]

    Πίνγκμπακ από -Είναι ο σταλινισμός Αριστερά; « Πόντος και Αριστερά | 11/02/2010

  22. […] από την ΕΣΣΔ, και ειδικά από το Καζαχστάν, τον τόπο της σταλινικής εξορίας των πατεράδων τους, που είχαν φτάσει στην Ελλάδα λίγο […]

    Πίνγκμπακ από Η ριζοσπαστική-δημοκρατική (παλιά)Αργώ και η ρατσιστική-ακροδεξιά (νέα)Αργώ « Πόντος και Αριστερά | 21/05/2013

  23. […] των οποίων το μόνο μέλημα είναι να εξαφανίσουν την κριτική προς το σταλινισμό και να αποδείξουν ότι καλώς ο Στάλιν εξόντωσε τους […]

    Πίνγκμπακ από -Οι χρυσαυγίτες εκμεταλλεύονται την ποντιακή αφασία « Πόντος και Αριστερά | 07/06/2015

  24. […] -Τι γέννησε την αντιλαϊκή σταλινική τρομοκρατία; […]

    Πίνγκμπακ από -Το ΚΚΕ, οι αγρότες και η γενοκτονία της αγροτικής τάξης στην ΕΣΣΔ « Πόντος και Αριστερά | 12/02/2016


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: