Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Παναγία Σουμελά…. επαναλειτουργία..

macka_sumelaΤεράστια επιτυχία της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΠΟΕ) αποτελεί η συμφωνία που επήλθε μεταξύ των υπουργείων πολιτισμού της Ελλαδας και της Τουρκίας  και αφορά την επαναλειτουργία των τριών ιστορικών μοναστηριών του Πόντου , της Παναγίας Σουμελά, του Αγ. Γεωργίου Περιστερεώτα και του Αγ. Ιωάννη Βαζελώνα.

Μετά από πιέσεις και προσπάθειες δέκα πέντε και πλέον μηνών προς τα αρμόδια υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών και αφού το θέμα απασχόλησε και τα πολιτικά γραφεία των πρωθυπουργών κ.κ. Καραμανλή και Ερτογάν επήλθε η σχετική συμφωνία.  Σε αντιδιαστολή το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού ανέλαβε την αναστήλωση και επαναλειτουργία των τζαμιών  Fetiye Camisi στα Γιάννενα, του Ahmet Pasa Camisi στις Σέρρες και του Τεκέ του μπεκτασή δερβίση Χασάν Μπαμπά στα Τέμπη.

ahmetpasa

  fetiye  hasanbaba

  

Προσωρινή δυστοκία στην εκτέλεση των διαδικασιών και την επαναλειτουργία της Μονής Σουμελά (σχεδιάζεται μάλλον για τις 15/8 τρέχοντος έτους)  παρουσιάστηκε όταν η Πανελλήνια  Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (ΠΟΠΣ) με εξώδικο έγγραφο προς το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών διαμαρτυρήθηκε έντονα διεκδικώντας την διοίκηση της μονής Σουμελά στον Πόντο καθ’ ότι αυτή διαθέτει την  απαραίτητη τεχνογνωσία αρκετών δεκαετιών καθώς και την αντιπροεδρία της Μονής Βαζελώνα vazelonκαθότι είναι περιζήτητες στην περιοχή οι γνωστές ρωσικές κούκλες «μπάμπουσκες» τις οποίες θα μπορούν οι πιστοί να προμηθεύονται μέσω γνωστών χαμηλότοκων πιστωτικών καρτών.

Ευχόμαστε να διαλυθούν γρήγορα οι όποιες προσωρινές δυσκολίες παρουσιάζονται διότι σε διπλωματική νότα που απέστειλε το τουρκικό υπουργείο προς το αρμόδιο ελληνικό αναφέρει ότι δεν έχει σε ποιόν να παραδώσει τα κλειδιά. Μην χαθεί και αυτή η ευκαιρία…

kustul1

 

 

Advertisements

01/04/2009 - Posted by | ΠΙΤΥΟΚΑΜΠΤΗΣ (μ-λ), Yason Burnu

56 Σχόλια »

  1. «καθότι είναι περιζήτητες στην περιοχή οι γνωστές ρωσικές κούκλες «μπάμπουσκες» τις οποίες θα μπορούν οι πιστοί να προμηθεύονται μέσω γνωστών χαμηλότοκων πιστωτικών καρτών.»

    Δηλαδή μέσω της Πόντος-Βίζα!

    Μα πότε πρόλαβαν και μπήκαν κι αυτοί στο κόλπο

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 01/04/2009

  2. ……….Fetiye Camisi στα Γιάννενα, του Ahmet Pasa Camisi στις Σέρρες και του Τεκέ του μπεκτασή δερβίση Χασάν Μπαμπά στα Τέμπη………….

    αυτό τα λέει όλα…..μπράβο στα ιδρωμένα τα παιδιά

    Σχόλιο από tasos | 01/04/2009

  3. Σύντροφοι…

    Για να μην σκοτωθούμε για ακόμη μία φορά για τέτοια θέματα, που κανέναν άλλο πλην ημών των προσφύγων εκ Πόντου καταγομένων ενδιαφέρουν και μας έχουν καταντήσει περίγελο των υπολοίπων εγχώριων και εισαγόμενων φυλών που συγκροτούν το πολύχρωμο νεοελληνικό ψηφιδωτό, προτείνω να προκηρύξουμε πανελλήνιο ή διεθνή διαγωνισμό για την κάλυψη θέσεων manager που θα αναλάβουν και τη διοίκηση των αναστηλωμένων και επαναλειτουργησάντων εκκλησιαστικών ιδρυμάτων.

    Βέβαια το ρητό «αυτούς ξέρουμε, αυτούς εμπιστευόμαστε» έχει μια κάποια εφαρμογή… είναι σαν το καλό ελαιόλαδο.

    Επειδή η χώρα γενικώς δεν εξάγει, μεσούσης και της κρίσης, ορισμένοι ίσως να πιστεύουν ότι η εξαγωγή της γκρίνιας και της μιζέριας που μας ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια θα συμβάλλει στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας. Όμως φευ…

    Η μιζέρια δεν έχει αποτιμηθεί δεόντως… και δεν έχει κοστολογηθεί.

    Πάντως η ζημιά που έχει προκαλέσει στον οργανωμένο και μη χώρο είναι μετρήσιμη…

    Για να επανέλθω…

    Μάλιστα, την ίδια πρακτική να ακολουθήσουμε και για τις εγχώριες μονές και λοιπά ιδρυματικού τύπου σχήματα, έτσι ώστε να επέλθει η σύμπνοια και η ομόνοια μεταξύ μας.

    Μια αμερόληπτη επιτροπή που θα απαρτίζεται από στελέχη των ΠΟΕ, ΠΟΠΣ, Υπουργεία, Εκκλησία, κλπ. και εν γένει όποιος φαντασιώνεται με τη δημιουργία επιτροπών για την «επίλυση» προβλημάτων ας υποβάλει αίτηση συμμετοχής, θα κρίνει αξιοκρατικά και με διαφάνεια, όπως κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια, ποιοι είναι οι καταλληλότεροι (μπορεί να διενεργηθεί και δημοσκόπηση) για τη χρηστή διοίκηση των ιδρυμάτων.

    Όσο δε για τις ευκολίες πληρωμών μέσω πιστωτικών καρτών, είναι μια διευκόλυνση στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε…

    Βέβαια το Πόντος Visa χρησιμοποιείται ήδη από ημεδαπό τραπεζικό ίδρυμα (εφιστώ την προσοχή στους έχοντες πάθος με τα ιδρύματα, καθότι αυτό έχει διοίκηση), άρα πρέπει να επιλέξουμε άλλο εξωτικό τίτλο…

    Σχόλιο από Κόκκινος Οκτώβρης | 01/04/2009

  4. Ρεαλιστικές και γόνιμες οι προτάσεις σου Κόκκινε Οκτώβρη.
    Όσο για τον εξωτικό τίτλο της νέας βίζας η βοήθειά σου κρίνεται απαραίτητη. Εκεί στα βάθη των ωκεανών που βρίσκεσαι από ε-ξωτικά κάτι θα γνωρίζεις…

    Ομέρ ο ξωτικός

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 01/04/2009

  5. pontosandaristera πα ντο θενασεν? Το σάιτ νατ καπως άμον γαπαρεμένον εν. Ασήν πολλάν την μαλακίαν εσασούρεψεν ο mumul. Κρίμας το.

    Εδέβασα αούτο το κομμάτ “…η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (ΠΟΠΣ) με εξώδικο έγγραφο προς το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών διαμαρτυρήθηκε έντονα διεκδικώντας την διοίκηση της μονής Σουμελά…” και έμενα άναυδα. Ντο λέει αούτος ο παιδάς?

    Ήμαρτα ήμαρτα.

    Σχόλιο από Καναλιώτης | 02/04/2009

  6. Ρε μπαγάσα, εγώ σου ψάχνω τραγουδάκια
    με τα πιο όμορφα στιχάκια στο ρεφρέν

    και σύ με ποτίζεις φαρμάκι… 🙂

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 02/04/2009

  7. Απρίλτ’ς ες και ‘ρχεται πουλί μ’
    ανθίζ’νε τα χασχάσα,
    λέμεν τα αληθίτκα ‘μουν
    άμον τρανά λαβάσα!

    ΄
    ..και του χρόνου!
    Ο Αμανάτς α’σήν Κεπέκκλησαν

    Σχόλιο από Αμανάτιος | 02/04/2009

  8. Εμείς πα ας εφτάμε μίαν αφιέρωσιν σο άρθρο σις

    http://www.hellaswebnews.com/?q=node/201

    Σχόλιο από aris53m | 02/04/2009

  9. ισχύει το δημοσιευμα, ή να πούμε καλό μήνα ;;

    Σχόλιο από haridimos | 02/04/2009

  10. Χαρίδημε, ίσχυε μόνο χθες!

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 02/04/2009

  11. μω την πίστη’ς, εγώ πα άμον παλαλός εσύρα έσκωσα την τραγωδίαν 😐

    Σχόλιο από aris53m | 03/04/2009

  12. aris53m παιδί μου,

    ντο να ευτάγω σε;

    Ομέρ ο πρωταπριλιάτικος

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 03/04/2009

  13. χαχαχαχαχα! μάσησα!

    Σχόλιο από planitas | 03/04/2009

  14. Οι δηλώσεις της ΠΟΕ για την Σουμελά επιβεβαιώνουν απόλυτα την πραγματική φυσιογνωμία του φορέα τους. Αφού είναι γνωστό ότι αποτελούν την ομάδα εκείνων που αφού απέτυχαν να εκλεγούν στις εκλογές της ΠΟΠΣ(του δευτεροβάθμιου φορέα που λειτουργεί εδώ και 40 χρόνια στην ελλάδα), προ λίγων χρόνων χωρίς τσίπα,γιά προσωπικούς και πολιτικούς λόγους, διέσπασαν τον ποντιακό χώρο, δημιουργώντας μια δεύτερη ομοσπονδία. Ισχυριζόμενοι μάλιστα κατα καιρούς οτι εκπροσωπούν πότε 100, πότε 200 και πότε 500 σωματεία στην Ελλάδα.Όμως είναι ηδη γνωστό σε όσους ασχολούνται με τον οργανωμένο ποντιακό χώρο οτι οι πόντιοι τους πήραν χαμπάρι και άρχισε η αποδόμηση τους.
    Δεν είναι απλώς ψέμα, άλλα αποτελεί και πρόκληση στην μνήμη χιλιάδων συμπατριωτών μας που υπηρέτησαν ανιδιοτελώς και δημιουργικά τον οργανωμένο ποντιακό χώρο και ειδικότερα την Παναγία Σουμελά, οτι δήθεν οι άνθρωποι της ΠΟΕ κατάφεραν να πείσουν αρμόδια πολιτικά όργανα να προχωρήσουν στη λειτουργία της μονής στον Πόντο.Ασφαλώς και πρόκειται γιά παραμύθια, εάν βέβαια δεν πρόκειται γιά προβοκάτσια.Αφού η μόνη γνωστή σχέση αυτών των πατριωτών μας με τα Ποντιακά ,είναι αυτή των ποντιακών κέντρων διασκέδασης,καθώς και ο ατελέσφορος πόλεμος λάσπης πού χρόνια τώρα κάνουν σε βάρος της Παναγίας Σουμελά,με στόχο την άλωση η τη διάλυσή της.Όμως και σ αυτό το θέμα συντομα θα πάρουν την απάντηση από τα αρμόδια όργανα.
    Οπως ασφαλώς και είναι ψέμματα ότι δήθεν η Π.Ο.Π.Σ με σχετική παρεμβασή της στό Υπ.Εξωτερικών απέτρεψε την υλοποίηση αυτής της απόφασης.Προκαλούμε λοιπόν όσους ισχυρίζονται κάτι τέτοιο να δημοσιοποιήσουν τα αντίστοιχα έγγραφα.Είτε γιά την δική τους δήθεν παρέμβαση ,είτε γιά αυτήν της Π.Ο.Π.Σ .Η μόνη γνωστή παρέμβασή τους είναι αυτή που έκαναν στο Δήμο Θεσσαλονίκης χωρίς ντροπή, να μην γίνει το μνημείο της Ποντιακης Γενοκτονίας στη πλατεία της Αγίας Σοφίας .Αίτημα που η Π.Ο.Π.Σ είχε καταθέσει και κατάφερε να υλοποιήσει, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και αλλού.
    Αυτά τα ολίγα σε απάντηση όσων συνεχίζουν να ψεύδονται, να λασπολογούν,να προκαλούν και να προβοκάρουν.

    Σχόλιο από ta tria p | 06/04/2009

  15. Σημείωση γιά το παραπάνω σχόλιό μου.Oλα τα παραπάνω ισχύουν βέβαια ,εφόσον τα όσα ισχυρίζεται το αρχικό κείμενο δεν αποτελούν ένα κακόγουστο, Πρωταπριλιάτικο ψέμμα.

    Σχόλιο από ta tria p | 07/04/2009

  16. ΠΡΟΣ «ΤΑ ΤΡΙΑ Π»

    νομίζω ότι είναι προφανές ότι το κείμενο αυτό αποτελεί τη δική μας πρωταπριλιάτικη συμβολή στη διατήρηση του έθιμου.

    Όμως όσον αφορά το ζήτημα της ελλαδικής Παναγίας Σουμελά, ως σκάνδαλο αυτή φορά, θα το κάνουμε ιδιαίτερο θέμα.

    Εκεί μπορείς να συμμετάσχεις ελευθέρως και να καταθέσεις και τις απόψεις σου.

    Ομέρ ο Σουμελιώτης ή ο «κάνε και συ μια Παναγία Σουμελά. Μπορείς! Μετάτρεψέ την σε Οίκο Εμπορίου, μεταβίβασέ την και στα παιδιά σου και αγόρασε και καμιά ποδοσφαιρική ομάδα»

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 07/04/2009

  17. αγαπητε τρια τα πι πολυ μανουρα εσκωσες.σε συμπαθω.για το ανηλεες παθος.παντως η συντριπτικη πλειοψηφια της ολομελειας του νομικου συμβουλιου του κρατους αλλα λεει για τ εσας. οπως εγροικω αληγορα θα κατακεφαλιαουστουν απο εκει απαν,και οριαστεν τον ντωσιμο γιατι το ρουξιμον πολλα ασκεμον φαινεται. επισης αγαπητε οταν δεβαζς ενα αοικον ποστ τερ¨ μιαν και το ημερολογιο γιαμ εν πρωταπριλια για να μην κρους το κιφαλις αμον γαρκο σην τσαμαρια και εφτας μας να γελουμε με τα χαλε ας.

    Σχόλιο από τα τρια π β" | 07/04/2009

  18. …..Ισχυριζόμενοι μάλιστα κατα καιρούς οτι εκπροσωπούν πότε 100, πότε 200 και πότε 500 σωματεία στην Ελλάδα…..

    βρε »ta tria p»…..
    για πες μου σε παρακαλω ποσοι ειναι οι συλλογοι που ειναι στην ΠΟΠΣ ? στην περιφερεια Δυτ. Μακεδονιας….

    Βεβαια αξιζει να μας πεις και ποσοι απο αυτους λειτουργουν

    Α! και σε ποιους συλλογους, η ΠΟΠΣ, μπαινει χορηγος στις εκδηλωσεις τους?

    Σχόλιο από tasos | 07/04/2009

  19. Ανοικτό το ζήτημα της Παναγίας Σουμελά

    Τι λένε στην «ΜτΚ» οι εκπρόσωποι 33 ποντιακών φορέων

    Το σωματείο, σύμφωνα με αναφορά του νομικού της Ιεράς Συνόδου, απειλεί ότι σε περίπτωση που αλλάξει το καθεστώς του ιδρύματος, θα πάρει την εικόνα της Παναγίας από το μοναστήρι

    Νέο κύκλο αντιπαράθεσης άνοιξε το τελευταίο ομόφωνο ψήφισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

    Ανοικτό παραμένει το μέτωπο στη διαμάχη σχετικά με την κυριότητα της εικόνας της Παναγίας Σουμελά και τη νομιμότητα ή μη του καθεστώτος που διέπει τη διοίκηση του ομώνυμου ιδρύματος, παρά τη μαζική συμμετοχή που παρατηρήθηκε στις εκδηλώσεις του Δεκαπενταύγουστου.

    ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ

    Το νέο κύκλο αντιπαράθεσης μεταξύ των ποντιακών σωματείων άνοιξε το τελευταίο ομόφωνο ψήφισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το οποίο παρουσίασε η εφημερίδα «Μακεδονία» σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της 3ης Αυγούστου 2007.

    Όπως αναφέρθηκε στο δημοσίευμα, με το ψήφισμα υιοθετούνται οι θέσεις της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΠΟΕ), η οποία ζητά την αλλαγή του καθεστώτος του ιδρύματος «Παναγία Σουμελά» και αντιπροσωπευτικότερη διοίκηση.

    Σε αυτή τη θέση αντιδρά έντονα το σωματείο «Παναγία Σουμελά», που έχει την πλειοψηφία της διοίκησης του ιδρύματος και υποστηρίζει ότι του ανήκουν τόσο το μοναστήρι του ιδρύματος στο Βέρμιο όσο και η εικόνα της Παναγίας. Το σωματείο, σύμφωνα με αναφορά του νομικού της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, απειλεί ότι σε περίπτωση που αλλάξει το καθεστώς του ιδρύματος, θα πάρει την εικόνα της Παναγίας από το μοναστήρι! Σχετική αναφορά άλλωστε γίνεται και στο τροποποιημένο καταστατικό του σωματείου.

    Το ίδρυμα

    Το ίδρυμα «Παναγία Σουμελά», που κατέχει το ιερό προσκύνημα, δημιουργήθηκε με βασιλικό διάταγμα το 1951, κατόπιν εισηγήσεως του ομώνυμου σωματείου που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Σε εφαρμογή του διατάγματος εκδόθηκε κανονιστική πράξη της εκκλησίας της Ελλάδος σύμφωνα με το οποίο την πλειοψηφία της εντεκαμελούς διοίκησης του ιδρύματος (έξι μέλη) έχει το σωματείο «Παναγία Σουμελά», ενώ ο πρόεδρος του σωματείου είναι και πρόεδρος του ιδρύματος. Τρία μέλη του δ.σ. εκλέγονται από το λεγόμενο κοινό των Ποντίων, που απαρτίζεται από προέδρους ποντιακών σωματείων, βουλευτές και μητροπολίτες ποντιακής καταγωγής, ένα μέλος προέρχεται από την ιερά σύνοδο και ένα μέλος από την τοπική αυτοδιοίκηση. Η Παμποντιακή Ομοσπονδία προτείνει στη διοίκηση του ιδρύματος να συμμετέχουν, αντί τριών, έξι μέλη από το κοινό των Ποντίων με δημοκρατικές διαδικασίες.

    Η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος εδώ και ενάμιση χρόνο κάνει προσπάθεια να αλλάξει το καθεστώς, το οποίο χαρακτηρίζει οικογενειοκρατικό. Ο έγκριτος νομικός της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Μαρίνος απεφάνθη ότι το νομικό καθεστώς του ιδρύματος από το 1977 είναι παράνομο. Το 1977 ψηφίστηκε ο καταστατικός χάρτης της εκκλησίας της Ελλάδος και έπαψε να ισχύει το βασιλικό διάταγμα.

    Αυγ 19, 2007

    Σχόλιο από Κωστίκας | 07/04/2009

  20. ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΟΕ – ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΝΕΩΝ

    Την Κυριακή 20 Αυγούστου 2006 ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις της 2ης Πανελλήνιας Συνάντησης των νέων της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Π.Ο.Ε) .

    Η οργάνωση της Συνάντησης έγινε στην περιοχή της Κοζάνης κατά το τριήμερο 18-19 & 20 Αυγούστου 2006 στην Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα και στις εγκαταστάσεις των ΤΕΙ Κοζάνης σε συνεργασία της 15μελούς συντονιστικής επιτροπής νεολαίας της Π.Ο.Ε και του περιφερειακού συμβουλίου του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου.

    Έλαβαν μέρος 250 νέοι και νέες, εκπρόσωποι ισάριθμων σωματείων μελών της Π.Ο.Ε .

    Το πρόγραμμα της συνάντησης κάλυψε ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων των νέων και περιελάμβανε:

    o Συζήτηση με θέμα την ποντιακή γλώσσα με εισηγητές τους Χρ. Χριστοφορίδη και Κ.Ντίνα .

    o Θεατρική παράσταση εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη στο θεατράκι του υπαιθρίου χώρου της Μονής από τον Μικρασιατικό – Ποντιακό Σύλλογο του Νομού Γρεβενών.

    o Εκκλησιασμός στον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνος .

    o Επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο της Κοζάνης.

    o Συζήτηση με θέμα τη γενοκτονία των Ποντίων στο Αμφιθέατρο των ΤΕΙ Κοζάνης με εισηγητές τους Θ.Μαλκίδη και Α. Καστρινάκη – Παναγόπουλο .

    o Συζήτηση για τον ρόλο της νεολαίας στον σύγχρονο κόσμο και τον κανονισμό λειτουργίας του τμήματος νέων της Π.Ο.Ε .

    o Θεατρική αναπαράσταση του ποντιακού γάμου από την διεύθυνση πολιτισμού του Δήμου Ελλησπόντου και λαϊκό παραδοσιακό γλέντι στο χώρο του θεάτρου με καλλιτέχνες του νομού.

    ……………………………………
    Οι εκδηλώσεις των Νέων έκλεισαν με την έγκριση ψηφίσματος στο οποίο αναφέρουν :

    1 Διεκδικούμε τον ορισμό της 19ης Μαϊου ως αμετάθετης ημέρας εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων από τους κεμαλικούς.

    2 Εκφράζουμε την επιθυμία πραγματοποίησης, μετά από συνεννόηση με τις επιτροπές νεολαίας του απόδημου ποντιακού ελληνισμού, εκδηλώσεων μνήμης στις Βρυξέλλες, στο κέντρο της Ε.Ε την χρονική περίοδο γύρω από την ημέρα μνήμης της 19ης Μαϊου.

    3 Καλούμε την ελληνική πολιτεία να μεριμνήσει για την αναστήλωση και ανάδειξη όλων των μνημείων του πολιτισμού μας, που καταρρέουν σήμερα στον Πόντο.

    4 Ζητούμε την αλλαγή του νομοθετικού και διοικητικού καθεστώτος, που διέπει το Ίδρυμα της Πανάγιας Σουμελά, το οποίο επιτρέπει, ο μεν πρόεδρος να προέρχεται, επί 43 χρόνια από μία οικογένεια, η δε πλειοψηφία του Δ.Σ. να διορίζεται από το ομώνυμο Σωματείο. Αποδοκιμάζουμε κάθε ενέργεια, που προσφέρει δεκανίκι στήριξης στο υφιστάμενο καθεστώς της Παναγίας Σουμελά και στοχεύει να παρεμποδίσει την διαδικασία εξυγίανσης του τρόπου διοίκησης του Ιδρύματος.

    5 Ως απόγονοι προσφύγων που υπέστησαν πράξεις γενοκτονίας και ξεριζωμού δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην κτηνωδία που διαπράττεται εις βάρος του λαού του Λιβάνου και τη συμπαράστασή μας σε αυτό. Είμαστε εναντίον κάθε είδους φανατισμού και πολεμικής σύρραξης.

    6 Χαιρετίζουμε την απόφαση της οργανωτικής επιτροπής του 6ου Παγκοσμίου Συνεδρίου Ποντιακού Ελληνισμού να καλέσει ως ισότιμους συνέδρους μέλη της νεολαίας και εκφράζουμε την επιθυμία η πρωτοβουλία αυτή να γίνει θεσμός.

    Από το γραφείο τύπου της Π.Ο.Ε.

    Σχόλιο από Κωστίκας | 07/04/2009

  21. Δράσεις της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας

    την 02-04-2009 12:52

    16 έως 22 Μαρτίου ΕΚΠΟΜΠΗ στο «ΠΕΛΛΑ TV»:

    Μετά την έκταση που έλαβε το ζήτημα του Διοικητικού κατεστημένου του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, ιδιαίτερα από το σχετικό ψήφισμα των Ποντιακών Σωματείων του Ν. Ημαθίας, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά τηλεοπτική εκπομπή με αυτό το θέμα, στο κανάλι «ΠΕΛΛΑ» που εκπέμπει από τα Γιαννιτσά σε όλους τους όμορους Νομούς και έχει ιδιαίτερα μεγάλη τηλεθέαση στην Ημαθία, δεδομένης της έλλειψης τοπικού τηλεοπτικού σταθμού.

    Προσκεκλημένοι του παρουσιαστή κ. Χάρη Καφτεράνη στην εκπομπή «Πολιτικές Αντιπαραθέσεις» ήταν ο Γ. Γραμματέας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΠΟΕ) κ. Κώστας Γαβρίδης, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων (ΠΟΠΣ) κ. Χαράλαμπος Αποστολίδης, ο Πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Αμερικής-Καναδά κ. Μιχάλης Μουρατίδης και ο Πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας κ. Λάζαρος Κουμπουλίδης.

    Από τη συζήτηση αναδείχθηκε το πρόβλημα της περιχαράκωσης του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά από την συνεχιζόμενη επί 44 έτη οικογενειοκρατία που εγκαθιδρύθηκε με το βασιλικό διάταγμα 923/1966, γεγονός που προκαλεί τη δημοκρατική ευαισθησία των Ποντίων και διχάζει τα Ποντιακά Σωματεία.

    Το νομικό μέρος του προβλήματος ανέδειξε ο Γραμματέας της ΠΟΕ, καθώς έχει ήδη κριθεί και από το Νομικό Σύμβουλο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και από την Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ότι το διοικητικό καθεστώς, όπως υφίσταται είναι παντελώς παράνομο και πρέπει άμεσα να γίνουν οι αναγκαίες νομικές και διοικητικές αλλαγές, επικυρώνοντας την πρόταση που έλαβε προ δύο ετών η διακομματική Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

    Αναπάντητα έμειναν τα ερωτήματα που έθεσε ο Πρόεδρος της Λέσχης προς τον πρόεδρο της ΠΟΠΣ και ταυτόχρονα Γ. Γραμματέα του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά, αναφορικά με την οικογενειοκρατία «Τανιμανίδη», το διορισμό της πλειοψηφίας του Δ.Σ. του Ιδρύματος από το Σωματείο Παναγία Σουμελά, το προκλητικό καθεστώς της «φιλοξενίας» του Ιδρύματος στα γραφεία του Σωματείου Π. Σουμελά και όχι στην Καστανιά Βεροίας, παρά την δωρεά των 500 στρεμμάτων για την εγκατάστασης της Ιεράς Μονής και τελικά τη μη δημιουργία της Ιεράς Μονής (Μοναστηριού όπως στο όρος Μελά στον Πόντο) αλλά τη δημιουργία ενός Ιδρύματος που διαχειρίζεται τα έσοδα του συγκεκριμένου Ναού που είναι ιδιοκτησία του!!!

    Ο Πρόεδρος της ΠΟΠΣ και Γραμματέας του Ιδρύματος (και έφορος Δημοσίων Σχέσεων του Σωματείου Π. Σουμελά) αρνήθηκε ότι υπάρχει οικογενειοκρατία στο Ίδρυμα!!!, ισχυρίστηκε ότι είναι δικαίωμα του Σωματείου Π. Σουμελά να διορίζει «ες αεί» την πλειοψηφία του Δ.Σ. του Ιδρύματος, και τόλμησε να πει ότι εάν υπάρξει δημοκρατία υπάρχει κίνδυνος να εκλεγούν «σαϊεντολόγοι, μασώνοι, χιλιαστές κ.α.» απαξιώνοντας κυριολεκτικά κάθε έννοια δημοκρατικής εκπροσώπησης, χαρακτηρίζοντας με τους ως άνω όρους ουσιαστικά την πλειοψηφία των Ποντίων, ενώ παραδέχτηκε ότι υπάρχει ταύτιση του Ιδρύματος με το Σωματείο Π. Σουμελά και αναγνώστηκαν από τον πρόεδρο της Λέσχης και έγγραφα που υπέγραψε και ο ίδιος, ότι η Ιερή Εικόνα της Παναγίας ανήκει ως ιερό κειμήλιο στο Σωματείο Παναγία Σουμελά!!! και όχι στον Ελληνικό λαό, όπως ορίζει ο Νόμος και υποστήριξε και ο νομικός σύμβουλος της Εκκλησίας της Ελλάδος…

    Τέλος δεν απάντησε στο ερώτημα του προέδρου της Λέσχης γιατί σύσσωμα τα Ποντιακά Σωματεία της Ημαθίας, συμπεριλαμβανομένου του Ομίλου Καστανιάς, έχουν ξεσηκωθεί απαιτώντας διοικητικές αλλαγές στο Ίδρυμα, ούτε δέχθηκε τη διενέργεια εκλογών για τη δημοκρατική ανάδειξη της διοίκησης του Ιδρύματος από όλα τα Ποντιακά Σωματεία της Ελλάδας.

    Σύμφωνος με τα ανωτέρω ήταν κατά την τοποθέτησή του και ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Αμερικής – Καναδά Ημαθιώτης κ. Μιχάλης Μουρατίδης, γνωστός για την πολύχρονη δράση του και τους αγώνες του για το ποντιακό στοιχείο, ο οποίος ταξίδεψε στην Ελλάδα για να συμμετάσχει στο συμβούλιο Παγκόσμιου Συντονιστικού Ποντιακού Οργάνου και για να τακτοποιήσει τα αναγκαία για την αποστολή της Λέσχης τον προσεχή Οκτώβριο στον Καναδά στις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια παρουσίας της Ελληνικής Ομογένειας…..

    Σχόλιο από Κωστίκας | 07/04/2009

  22. Ευχαριστούμε Κωστίκα.

    Πολύ διαφωτιστικά τα στοιχεία που μας έστειλες.

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 07/04/2009

  23. kostika mia aporia exo poli kala mas ta les kai mpravo
    giati ayti poy den evalan (SOMATIA ) ipografes gia tin panagia soymela
    exoyn axia stin poe ?
    GIATI ARAGE
    GIATI I POE KINIGAI SILOGOYS POY PROTOSTATISAN GIA TO THEMA TIS SOYMELAS

    Σχόλιο από einos | 07/04/2009

  24. Μια έρευνα καθηγητών του εξωτερικού έβγαλε το εξής συμπέρασμα :

    Δεν υπάρχει οικογενειοκρατία στην Ελλάδα……

    Οι επιστήμονες στο εξωτερικό απορούν πως γίνεται να έχουμε και να χρησιμοποιούμε μια λέξη που πουθενά , στην Ελλαδική πραγματικότητα , δεν εφαρμόζεται……και δεν εφαρμόστηκε πότε….

    Τελικά είμαστε πολύ πίσω……ας διαβάσουμε και κάτι επιτέλους……

    Σχόλιο από tasos | 09/04/2009

  25. Κωστίκα γεία σου.Φοβάμαι πώς επιχειρώντας να απαντήσεις σε δύο τρία απλά ερωτήματα,προσπαθείς να επιχειρηματολογήσεις βυζαντινολογώντας, αναμασώντας όσα παραμύθια κατα καιρούς οι διασπαστές της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ Π.Ο.Ε προσπαθούν να ταίσουν τον Ποντιακό χώρο.
    Σίγουρος γιά την ποντιακή σου ευαισθησία θα περιμένω με ενδιαφέρον να διαβάσω τις απαντήσεις σου και τα στοιχεία που επικαλείσαι, για τα όποια σκάνδαλα της Π.Σ.που εσύ ασφαλώς γνωρίζεις και εγώ αγνοώ.
    Οι αναφορές σου μάλιστα σε δήθεν ομόφωνες αποφάσεις επιτροπής της βουλής ,όφειλες να γνωρίζεις ότι πάρθηκαν με την παρουσία πέντε βουλευτων, επί συνόλου τριάντα ,ύστερα από τη προτροπή του τότε προέδρου της ,που ασφαλώς και βρισκόταν σε διατεταγμένη υπηρεσία ,ελπίζωντας στην άγρα ψήφων από αυτούς που τον χρησιμοποίησαν. Ευτυχώς όμως που οι πόντιοι γνωρίζουν και στίς εκλογές που ακολούθησαν ,τον έστειλαν σπίτι του για αγρανάπαυση.
    Ενώ τα δήθεν ψηφίσματα που παρουσιάζεις είναι γνωστό ότι γράφτηκαν σε κάποιες κλειστές αίθουσες, ερήμην όσων δήθεν αντιπροσωπεύουν, αφού η συντριπτική πλειοψηφία τους, τα αγνοεί παντελώς.
    Μου κάνει όμως εντύπωση πως εσύ που γνωρίζεις τόσο καλά και αντικειμενικά το θέμα αγνοείς την ύπαρξη περισότερων από τριάντα ψηφισμάτων που καταγγέλουν και καταδικάζουν τέτοιες διασπασατικές συμπεριφορές,και εκφράζουν μιά μεγάλη μερίδα του οργανωμένου Ποντιακού χώρου.
    Μήπως γνωρίζεις πιά είναι η σημερινή θέση ,γιά το ίδιο θέμα ,της ολομέλειας της ίδιας επιτροπής.Ποιά είναι η θέση της Ι.Συνόδου της Εκκλησίας.Ποιά του Μητροπολίτη Βεροίας ,γιά ενα θέμα που ανήκει στην διοικητική άλλά και πνευματική δικαιοδοσία τους.΄Μήπως καταλάθος διάβασες την επιστολή του Αρχιεπισκόπου.Είσαι βέβαιος για την απόφαση που έρχεται, του Νομικου συμβουλίου του κράτους, καθώς και αυτή της Ι.Συνόδου ότι συμφωνεί με τις προτάσεις της ευαίσθητης για την Π.Σ. Π.Ο.Ε.
    Μηπως βιάζεσαι να συμφωνήσεις , ακολουθώντας τις σκέψεις και τις επιθυμίες ανθρώπων που τους τυφλώνουν, η εμπάθεια,οι προσωπικές φιλοδοξίες και ο μικροκομματισμός και στην συνέχεια εκτεθείς αδικαιολόγητα.
    Σε παρακαλώ εάν δεν τα έχεις υπόψη σου όλα αυτά,αφού δείχνεις τόσο ενδιαφέρον,που εμένα τουλάχιστον με συγκινεί,κάνε τον κόπο να ενημερωθείς γιά όλα αυτά και ενημερώνεις και εμάς τους αδαείς.
    Θα ήθελα όμως πολύ να μάθω,γιατί αυτοί οι προστάτες της Ορθοδοξίας ,Σταυροφόροι και υπερασπιστές της Δημοκρατίας και των συμφερόντων της Εκκλησίας και της Π.Σ.δεν δείχνουν το ίδιο ενδιαφέρον και για τα άλλα Ποντιακά Μοναστήρια.
    Μήπως μπορείς να τους ζητήσεις να σου δώσουν να διαβάσεις το καταστατικό του Ιδρύματος που προσπαθούν να δημιουργήσουν ,στο όνομα της HALLO στο Δήμο Βασιλλικών
    Τον οικονομικό απολογισμό τών συνεταίρων τους στην Αθήνα,κάποιου Ιδρύματος Ψωμιάδη και του φορέα ΝΟΣΤΟΣ, που στο όνομα της Ομοσπονδιας των Ποντίων δημιούργησσαν και χρόνια τώρα εν αγνοία τους διαχειρίζονται,διαδίδοντας μάλιστα ότι τον έχουν διαλύσει.Ενδεικτικά να σου πω μόνον , από όσα εντελώς τυχαία άκουσα να καταγγέλλουν μέλλη τους,οτι τα τελευταία δύο χρόνια ξεπερνούν τα 2.000.000. ευρώ.
    Είσαι σίγουρος εσύ,αλλά και αυτοί που σε τροφοδοτούν με πληροφορίες γιά τα όσα εμμέσως πλήν σαφώς αφήνεις να υπονοηθούν σε βάρος διαφόρων προσώπων,ότι ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Και εάν ναι τότε γιατί δεν βγαίνεις επώνυμα αλλά και όσοι άλλοι ισχυρίζονται τα ίδια ,να τα καταγκείλεται στις αρμόδιες Δικαστικές αρχές,γιά να αποδείξετε τα όσα έτσι ,ελαφρά τη καρδία προβάλλετε,σπιλώνοντας πρόσωπα και υπολήψεις.
    Διαφορετικά επετρεψέ μου να έχω τις όποιες επιφυλάξεις και να θεωρώ όλα όσα αβασάνιστα προβάλλεις για το θέμα, πιστεύωντας ίσως ότι έτσι προσφέρεις στήν υπόθεση των Πονιακών θεμάτων,συκοφαντίες και λασπολογίες,που ασφαλώς και δεν ταιργίαζουν σε Ποντίους, καθώς και τα όσα χωρίς στοιχεία η παρέα της Π.Ο.Ε ισχυρίζεται και εσύ αβασάνιστα υιοθετής.

    Σχόλιο από ta tria p | 09/04/2009

  26. Γιατί ο ποντιακός κόσμος όταν ακούει Παναγία Σουμελά το μυαλό του παέι σε κομπίνες, αδιαφάνεια, νεποτισμό και πολλά άλλα εξ ίσου άσχημα;

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 10/04/2009

  27. @ ta tria p

    Θέλεις να μας ενημερώσεις ποιά είναι τα μέλη του ΔΣ του Ιδρύματος Π.Σ. και πως αυτά εκλέγονται ?

    Ομέρ

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 10/04/2009

  28. αγουρημ τα τρια π. αχ αγουρημ. ποσο ασκεμα θα πονουν τα μεσας ασο ρουξιμο.

    Σχόλιο από τα 4 π | 10/04/2009

  29. ta tria p : μάλλον δεν είδες τις ερωτήσεις που σου έκανα στο Σχόλιο 18

    Σχόλιο από tasos | 10/04/2009

  30. Mατσουκάτε, ασφαλώς και όταν αναφέρεσε σε ποντιακό κόσμο υπονοείς την ηγετική ομάδα της Π.Ο.Ε ,δηλ. καμμιά εικοσαρία το πολύ ανθρώπους, που η μόνη σχέση τους με τα ποντιακά από όσο τουλάχιστον αντιλαμβάνομε, λόγω της ανικανότητάς και της εμπάθειας που τούς διακρίνει, είναι να προσπαθούν χρόνια τωρα να λασπολογούν και να υποσκάπτουν το έργο όσων δεν εντάσσονται στην ομάδα τους.
    Όσο γιά το ποιά είναι η άποψη χιλίάδων ποντίων για την Π.Σ. αν κρίνω από τον αριθμό όσων την επισκέπτονται και την συμμετοχή τους στίς δεκάδες εκδηλώσεις που πραγμοτοιεί,από όσο τουλάχιστον παρακολουθώ από τα Μ.Μ.Ε μάλλον εσύ πρέπει να έχεις λανθασμένη αντίληψη γιά τα αισθήματα που τρέφουν πόντιοι και φιλοπόντιοι για το Σωματείο και το Ίδρυμα της Π.Σ.Κάνε τον κόπο και ξαναψάχτο.
    Νομίζω όμως ότι πιθανόν να τα έχεις λίγο μπερδέψει.Είναι αλήθεια ότι και στην δική μου αντίληψη έπεσαν στοιχεία Δ.Σ. ποντιακής οργάνωσης,που βαρύνονται γιά κομπίνες,αδιαφάνεια,υπεξαιρέσεις,λειτουργία της γιά χρόνια, ως χαρτοπαικτικής λέσχης.Αλήθεια μιά και είσαι τόσο καλά ενημερωμένος, θα ήταν ενδιαφέρον να μας πεις ποιά είναι αυτή η ποντιακή οργάνωση που τα τελευταία χρόνια έχει μόνιμη παρουσία στίς δικαστικές αίθουσες.Ποιά είναι τα μέλη του Δ.Σ.που την διοικούν και έχουν καταφέρει να γίνει περίγελως η ποντιακή οικογένεια στα δικαστήρια και τα Μ.Μ.Ε.κατηγορώντας ο ένας τον άλλο ως κλέφτη και καταδικάζοντας ο ένας τον άλλο σε πολύχρονες ποινές φυλάκισης.Μήπως ,ρωτάω μήπως το όνομα Εύξεινος Λέσχη και η ηγετική της ομάδα, που ουσιαστικά συγκροτούν και την Π.Ο.Ε.κατάλάθος σου λέει τίποτε.
    Τέλος σε ξαναρωτάω αφου εσύ μάλλον γνωρίζεις έστω και μιά υποψία κάποιας κομπίνας γιά την Π.Σ. γιατί δεν βγαίνεις δημόσια να την καταγγείλεις, για να συστρατευτώ και εγώ μαζί σου στον αγώνα σου για την κάθαρση.Και εάν πάλι δεν γνωρίζεις τίποτε από όσο υποψιάζομαι,γιατί δεν έχεις την ποντιακή λεβεντιά να το πεις δημόσια.Σκέψου το λίγο ίσως κάποτε το τολμήσεις.
    Ομέρ,νομίζω ότι αυτά δημοσιοποιούνται,μαλιστα κάθε φορά που ορίζονται και εκλέγονται νέα μέλη,πραγματοποιείται ειδική εκδήλωση που την καλύπτουν ζωντανά και τα Μ.Μ.Ε.
    Εν πάση περιπτώση γιά περισσότερες πληροφορίες γιά την σύνθεση του Δ.Σ. της Π.Σ. θα σου πρότεινα να απευθυνθείς στα γραφεία της Π.Σ.
    4π, ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου, να είσαι όμως ήσυχος γιατί σε διαβεβαιώ ότι ούτε πάνω σε κάποιο άλογο κάθομαι, ούτε και σε σχετικό καλάμι ,για να έχω τον φόβο να πέσω.Πατάω πολύ γερά στα πόδια μου και το ίδιο θα σου προτεινα και σε σένα .ν Να μην αεροβατείς ως άλλος υπνοβάτης.Ξέρεις,το απότομο ξύπνημα των υπνοβατών είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.Πρόσεχε.
    Τάσο ασφαλώς και δάβασα τις ερωτήσεις σου, νομίζω όμως ότι τις απαντήσεις μπορείς να τις πάρεις από τα γραφεία της Π.Ο.Π.Σ.
    Μήπως όμως θα ήταν ποιό ουσιαστικό εάν απαντούσαμε και οι δύο ,γιά το τι κατάφερε η Π.Ο.Π.Σ στα 40 χρόνια της λειτουργίας της.Δηλαδη περίπου 35 χρόνια πρίν την δημιουργία της διασπαστικής Π.Ο.Ε.
    Μήπως άκουσες τίποτε για το ποιός φορέας καθιέρωσε τις εκδηλώσεις μνήμης εδώ και 30 χρόνια ,ή ποιος φορέας έφερε το θέμα της καθιέρωσης της 19 Μαιου στήν Βουλή.Ποιός φορέας πρωτοστάτησε στην πραγματοποίηση 5 παγκοσμιων ποντιακών συνεδρίων.Γνωρίζεις ίσως με εισήγηση τίνος φορέα στήθηκε το μνημείο της Γενοκτονίας στην Αγία Σοφία.Ποιός οργάνωσε αλλεπαληλες αποστολές στον ιστορικό Πόντο.Ποιός φορέας πήγε το θέμα της Ποντιακής Γενοκτονίας στην επιτροπή ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον Ο.Η.Ε. και στήν Ευρωπαική Ενωση ,την ώρα μάλιστα που τα πρωτοπαλλήκαρα της Π.Ο.Ε έσερναν ο ένας τον άλλο στα δικαστήρια, μονίμως απόντες από τίς όποιες κακές προσπάθειες των κακών ποντίων.Εχεις ακούσει μήπως τίιποτε γιά τα δέκα,δεκαπέντε δεν γνωρίζω ακριβώς πόσα,συνέδρια Εθνικής Αυτογνωσίας.
    Τάσο επειδή μάλλον θα σε κούρασα, σήμερα θα αρκεστω μόνον σαυτές τις λίγες , ανάξιας αναφοράς δράσεις. Επειδή όμως δεν γνωρίζω και εγώ ακριβώς τις σωστές απαντήσεις, κάνε τον κόπο και ρώτησε αυτόύς τούς αρχάγγελους της ποντιακής κάθαρσης,νομίζω πως κάτι θα ξέρουν να σου πούν και όταν το μάθεις το λές και σε μας,θα σου είμαι υπόχρεωμένος.
    Τελος πάντων καλός ο χαβαλές, αλλά κάντε τον κόπο να απαντήσετε τεκμηριωμένα έστω και σε μιά από τις είκοσι ερωτήσεις που σας έκανα, μην μας αφήνετε στο σκοτάδι.
    Γιατί εάν δεν το κάνετε θα υποθέσω ότι βρίσκεσται σε δύσκολη θέση και γι αυτό σιωπάτε,αναγνωρίζοντας εμμέσως πλήν σαφώς,ότι όσα έτσι χύμα γράφετε στην σελίδα σας αποτελουν προιόντα συκοφαντίας,λασπολογίας και μυθεύματα της φαντασία σας.Ετσι δεν θα καταφέρετε να με πείσετε γιά να σας δώσω δίκαιο και δεν αξίζει τον κόπο να συνεχίζω να παρακολουθω την αρτιστερή σελίδα σας ,με την ελπίδα να γίνω σοφότερος γιά τα ποντιακά πράγματα.

    Σχόλιο από ta tria p | 11/04/2009

  31. Μάλλον 3Π βολεύεσαι με το να ταυτίζεις τον ποντιακό λαό που ήδη ξύπνησε και δε γουστάρει τους ντερεμπέηδες του εύφορου βουνού (του Βερμίου), με την ηγεσία μιας Ομοσπονδίας που καλά κάνει και το τρέχει το ζήτημα. Άλλο το ένα άλλο το άλλο. Η εκμετάλλευση από μια κλειστή ομάδα των ποντιακών συμβόλων προς ίδιον όφελος είναι κάτι σαν την «Πόντος Βίζα». Κάτι μεταξύ κομπίνας και επιχείρησης που αξιοποιεί την αίγλη που έχει ο Πόντος για να κερδίζει προνόμια και παραχωρήσεις.

    Ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή το σάπιο σύστημα της εκμετάλλευσης θα καταρρεύσει και οι οικογένειες που καλοζούν θα αρχίσουν πλέον να λογοδοτούν.

    Όσον αφορά την ΠΟΕ… θα ήταν καλό κάποιος να ειδοποιήσει τους υπευθύνους ότι η Επώνυμη Εταιρεία «Παναγία Σουμελά» ξύπνησε και άρχισε τη εκστρατεία προστασίας των προϊόντων της.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 11/04/2009

  32. »»»’Τάσο επειδή μάλλον θα σε κούρασα, σήμερα θα αρκεστω μόνον σαυτές τις λίγες , ανάξιας αναφοράς δράσεις. Επειδή όμως δεν γνωρίζω και εγώ ακριβώς τις σωστές απαντήσεις, κάνε τον κόπο και ρώτησε αυτόύς τούς αρχάγγελους της ποντιακής κάθαρσης,νομίζω πως κάτι θα ξέρουν να σου πούν και όταν το μάθεις το λές και σε μας,θα σου είμαι υπόχρεωμένος. »»»»’

    Με λένε Τάσο Ανδρεάδη και είμαι Συντονιστής της ΔΥΤ. Μακεδονίας και Ηπείρου της ΠΟΕ ….

    …….γνωρίζω πάρα πολύ καλά την περιφέρεια μου ……και έτσι σου λέω πολύ απλά : κανε αυτές τις ερωτήσεις που σου έθεσα στους »»’Πατέρες »» της ΠΟΠΣ και πάρε απαντήσεις……..

    Εγώ ξέρω ποιος είμαι και ξέρω τι λέω…….εσύ όμως δυστυχώς κρύβεσαι στην ανωνυμία και λες ( μάλλον) αυτά που σου έμαθαν………….ΜΑΘΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ και αν έχεις το θάρρος τις λες…………

    Δεν είμαι χθεσινός στα ποντιακά………και ούτε γεννήθηκα χθες…………ξέρω πολύ καλά τι παίζει και τι γίνεται………το τεστ γνώσεων άμα θες το κάνουμε……….κανένα πρόβλημα……………

    ΜΗΝ αποφεύγεις τις ερωτήσεις μου…………..ξέρω πολύ καλά ποιος έκανε και τι έκανε…..τα ποιο πολλά τα χρωστάμε σε ένα ΙΤΑΛΟ…………φαντάζομαι ότι καταλαβαίνεις τι λέω…….και όχι σε μια HALLO

    »»»»’ μάλιστα που τα πρωτοπαλλήκαρα της Π.Ο.Ε έσερναν ο ένας τον άλλο στα δικαστήρια, μονίμως απόντες από τίς όποιες κακές προσπάθειες των κακών ποντίων.Εχεις ακούσει μήπως τίιποτε γιά τα δέκα,δεκαπέντε δεν γνωρίζω ακριβώς πόσα,συνέδρια Εθνικής Αυτογνωσίας.»»»

    Όντος το συρσημο στα δικαστήρια δεν είναι το καλύτερο πράγμα αλλά μάθε και την συνέχεια


    »»Τάσο επειδή μάλλον θα σε κούρασα»»

    Σοβαρά δεν με κουρασες ………………χαίρομαι να συζητάω γι’αυτα τα πράγματα …..με σωστούς ανθρώπους………….ελπίζω να καταλαβαίνεις τι λέω…………..

    Σε εσένα διακρίνω κάτι το ωραίο…….που δυστυχώς συνδυαζεται με την ελλειπή »μόρφωση»’…………ρώτα στα γραφεία της ΠΟΠΣ και θα καταλάβεις τι λέω….εγώ ρώτησα εδώ και καιρό….

    ΥΣ

    Συγγνώμη δεν θέλω να γίνω εριστικός , άλλα με αυτά που διαβάζω το κάνω άθελα μου …….

    Σχόλιο από tasos | 11/04/2009

  33. Ματσουκάτες : αμα λεωσε ενα για το Γιωρικα θα γελας αμο ντο γελασα εγω ?

    Σχόλιο από tasos | 11/04/2009

  34. Ειλικρινά ρώτα και τον Βαγγέλη …….δεν είμαι κανένας φανατικός ( ρώτα και τους άλλους στο μπλοκ ) ………..δεν μπορώ όμως να κάνω ερωτήσεις και αντί για απαντήσεις να δέχομαι υπόδειξεις…………κρίμα περίμενα άλλα……….εμείς σον Οφ αουτα ντο λεμε αετσ εν …………ατο μια μην ανασπαλτσ

    Σχόλιο από tasos | 11/04/2009

  35. δηλ,αγαπητε που μας παραπεμπεις στα γραφεια της ποπς να μαθουμε κατι που πρεπει να ειναι δημοσιο(η δυναμη δηλ της ποπς) πες μας γιατι αυτη η φοβερη ποπς αρνειτο κατηγορηματικα να καταθεσει ακομα και σε υπουργους τα πληρη στοιχεια των σωματειων της οταν οι τελευταιοι τα ζητησαν για να την χρηματοδοτησουν αναλογα με την δυναμη της? γιατι μηπως οπως αποδειχθηκε σε δικαστικες αιθουσες η ποπς δηλωνε δεκαδες σωματεια που δεν της ανηκαν? τα περιφημα «220»? πουντα? μπορουμε να τα μαθουμε και μεις οι δυστυχεις? της ποε τα 360 και βαλε ειναι παντου στο ιντερνετ με ολα τα στοιχεια τους. τα δικα σας γιατι δεν ειναι στην ακομα υπο κατασκευη σελιδα σας? για την ευξεινο λεσχη θεσνικης κακως πεφτεις σε αυτην την λουμπα γιατι θα επρεπε να γνωριζεις οτι τα δικα σας αστερια πηγαν να στηριξουν με νυχια και δοντια τον πρωην εχθρο προκοπιδη για να διαλυθει η λεσχη,πραμα που δεν καταφεραν καθως ο προκοπιδης τιμωρηθηκε στο δικαστηριο με φυλακη και το σωματειο πληρωσε ολα τα χρεη του αρεστου της ποπς και ξανα προς τη δοξα τραβα. και επειδη κανεις λογο για χαρτοπαιγνιο πες μας σε παρακαλω πως γινεται μπροστα στην εκκλησια της σουμελα να πωλουνται σουτιεν,η εκκλησια να ειναι αφτιαχτη επι 30 χρονια,τα παζαρια με τους ρομα να εχουν φθασει μπροστα στον πρόναο,ο αερας να ενοικιαζεται καθε χρονο και πιο ακριβα και καποιοι μεγαλοσχημοι να βριζουν την ποε οτι τους κοβει πελατεια και επεσε ο τζιρος? αυτο ειναι ορθοδοξο πνευμα που το φυλαττετε απο τους» σαιεντολογους,μασονους,ιεχωβαδες» που θελει να φερει η ποε συμφωνα με δηλωση του προεδρου της ποπς και γραμματεα της σουμελα? σοβαρα? πρεπει η σουμελα να μεινει, παρανομα οπως θα ακουσετε εντος λιγων ημερων,οπως ειναι για να αποτραπει η ενδεχομενη «αλωση της» απο αθεους,μασονους,σαιεντολογους,ιεχωβαδες? και πως γνωριζουμε οτι οι παραπανω δεν ειναι ΗΔΗ ΜΕΣΑ? εχετε μηπως ειδικα μηχανηματα αποκαλυψης των μασονων? εχετε στοιχεια για καθε ποντιο τοσα ωστε να του φραζετε το δρομο προς την διοικηση της σουμελα? αυτο μηπως μας γυρνα στο 1300μ.Χ? ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΔΗΛ ΤΩΝ ΜΑΓΙΣΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ οπου απο μονοι σας επιλεξατε το ρολο του ιεροκριτη για παρτη σας και αφησατε τους αλλους να καιγονται στην πυρα? ειναι αληθεια οτι κυβερνατε με το παρανομο χουντικο απολιθωμα, την κανονιστικη πραξη του του χουντοιερωνυμου του 1973,που παραλλασει την ουσια του βασιλικου διαταγματος και θελει να διοριζεται προεδρος του ιδρυματος ο προεδρος του σωματειου ενω συμφωνα με το βασιλικο διαταγμα επρεπε να ΕΚΛΕΓΕΤΑΙ? και επρεπε αντι για 3 μελη απο το ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ να υπαρχουν 4?? ειναι αληθεια οτι στο καταστατικο του σωματειου παναγια σουμελα σε τροποποιηση που εγινε αρον-αρον ,εν οψει των χειμαρωδων εξελιξεων,η αγια εικονα της σουμελα ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΒΕΡΜΙΟ ΥΠΟ ΤΟΝ ΟΡΟ ΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ? ειναι αληθεια οτι ειναι ευκολωτερο να μπεις ανενοχλητος στον ΛΕΥΚΟ ΟΙΚΟ παρα να γινεις μελος του σωματειου παναγια σουμελα? δεχονται τα μελη των οικογενειων που κυβερνουν τη σουμελα επι 45 χρονια να ανοιξουν οι τραπεζικοι τους λογαριασμοι ή μονο τού καθε τσουκατου,παυλιδη,πελεκη,βουλγαρακη επιτρεπεται? ε???? δεχονται??? η συντριπτικη πλειοψηφια της ολομελειας του νομικου συμβουλιου του κρατους απεφανθη τελεσιδικα οτι η κανονιστικη πραξη με την οποια κυβερναται η σουμελα ειναι παρανομη. αυτο ειναι η αρχη του τελους γιατι κανεις προστατης δεν θα βαλει (ξανα) τα στηθια του για να σωσει τα ασωστα.για αυτο αρχισαν ηδη οι απειλες αφαιρεσης της εικονας απο το Βερμιο και της παραδοσης της στον πατριαρχη βαρθολομαιο. εσεις το θεωρειτ εφικτο αυτο? εγω οχι,γιατι καποιοι θα παζαρευουν την ελευθερια τους και θα εχουν πιο σοβαρα πραματα να κανουν εκεινη την στιγμη.

    Σχόλιο από τα αβασταχτα π | 11/04/2009

  36. Γειά σας πατριώτες, μπήκα κι εγώ στη σελίδα σας και εχάρα. Είπα: Πόντος είναι Αριστερά είναι, κάτι θα λέει. Είδα και ότι απευθύνεστε σε «αυτούς που ενδιαφέρονται για τις υπόγειες σχέσεις που συνδέουν τα επιφαινόμενα» και χάρηκα κι άλλο. Γιατί με κούρασαν όλα αυτά τα χρόνια όσοι στο όνομα του Πόντου κέρδισαν:
    -οι δημοσιογράφοι που έγιναν δημοσιογράφοι σε αποκλειστικά ποντιακά έντυπα, γράφοντας ψέμματα και ρίχνοντας λάσπη την οποία έσκωσαν και μάσησαν όταν τους καταδίκασαν τα δικαστήρια.
    -οι «επιστήμονες» που ζούσαν και συνεχίζουν να ζουν από κρατικοδίαιτες θέσεις και θυμούνται όψιμα πως είναι Πόντιοι στη δεκαετία του ’90, επειδή το ζήτημα πουλάει.
    -οι πολιτικοί που αξιοποιούν τα ποντιακά σωματεία και τους Πόντιους άμον χτήνεα για να εφτάνε κόμματα.
    -οι «καθηγητές» που κλέβουν πηγές και ντοκουμέντα και παίρνουν θέσεις σε πανεπιστήμια με ίντριγκες και δοτές εξουσίες.
    -όσοι στο όνομα της υποτιθέμενης κάθαρσης ρίχνουν λάσπη σε ανεμιστήρες, αλλά δεν καταθέτουν συγκεκριμένα στοιχεία
    -οι «συγγραφείς» που περιδιαβαίνουν τα ποντιακά σωματεία και τις ομοσπονδίες στήνοντας περίπτερα για να πουλήσουν τα βιβλία τους και όταν καλούνται ως ομιλητές το μόνο που κάνουν είναι να αυτοδιαφημίζονται.
    -όσοι στο όνομα της ποντιακής ιδέας μαζεύουν λεφτά για να χτίσουν ποντιακούς παράδεισους που ποτέ δεν είδαμε και για τους οποίους ποτέ δεν απολογήθηκαν.
    -οι μεγαλοσχήμονες και ανερυθρίαστοι που για να αποφύγουν την κριτική για τα του οίκου τους, ασχολούνται με τους άλλους.
    -όσοι παίρνουν επιχορηγήσεις εκατομμυρίων και στήνουν εταιρείες και ιδρύματα και κάνουν εκδηλώσεις και συνέδρια ξοδεύοντας ασύστολα, χωρίς να προσφέρουν τίποτε στον ποντιακό ελληνισμό.

    Όμως φίλοι, θεωρώ άστοχο το πρωταπριλιάτικο αστείο για ζητήματα όπως την επαναλειτουργία των μοναστηριών μας στον Πόντο. Γιατί ως αριστερός πιστεύω πως κάποια πράγματα είναι από μόνα τους αξίες και πρέπει, όταν αποφασίζουμε να ασχοληθούμε με αυτά ή να χρησιμοποιήσουμε το όνομά τους, να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Τέτοια θεωρώ το «Πόντος», την «Αριστερά», την «Παναγία Σουμελά», το «Βαζελώνα», τον «Περιστερεώτα» και όλα όσα έμειναν πίσω έρημα και αλειτούργητα, για τα οποία κάποιοι έδωσαν και κάποιοι ακόμα δίνουν τη ζωή τους.
    Συμφωνώ με τον Κόκκινο Οκτώβρη «Για να μην σκοτωθούμε για ακόμη μία φορά για τέτοια θέματα, που κανέναν άλλο πλην ημών των προσφύγων εκ Πόντου καταγομένων ενδιαφέρουν και μας έχουν καταντήσει περίγελο των υπολοίπων εγχώριων και εισαγόμενων φυλών που συγκροτούν το πολύχρωμο νεοελληνικό ψηφιδωτό» Μα αυτό δε γίνεται τόσα χρόνια με τις έριδες, τις αντιπαραθέσεις και τους ανταγωνισμούς για το ποιος είναι ο καλύτερος Πόντιος ή ο καλύτερος Πρόεδρος; Γραφικοί δεν είμαστε όταν αντί να λέμε συγκεκριμένα πράγματα για το ποιος έκλεψε και πόσα και από πού, αφήνουμε μόνο υπονοούμενα αγαπητέ φίλε tasso; Γιατί ξέρεις, όπως ακούω τον τελευταίο καιρό στα media, με τις επιτροπές της Βουλής, τις προανακριτικές και όσους ασχολούνται με σκάνδαλα, είτε δημοσίως (και στο internet)είτε σε δικαστήρια, όταν κατηγορείς – λασπολογείς κάποιον για κάτι παράνομο, πρέπει εσύ να αποδείξεις τα όσα ισχυρίζεσαι και όχι αυτός που κατηγορείται ότι δεν ισχύουν. Γι’ αυτό άλλωστε και μας φοράνε οι εκάστοτε κυβερνώντες τις επιλογές και τα σκάνδαλά τους και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε.
    Κι η Αριστερά ξέρετε έχει παράδοση στο να αποδεικνύει και να δίνει τις μάχες της με αποδείξεις και στοιχεία, με μαρτυρίες και μάρτυρες. Αλλιώς δεν είναι Αριστερά.
    Η εξέγερση, η αντίσταση, η εναλλακτική γνώση μόνο με αλήθειες και στοιχεία επιτυγχάνονται. Αλλιώς είναι κενό γράμμα. Και από κενά γράμματα χορτάσαμε.
    Κι επειδή φίλοι την εναλλακτική γνώση κι εγώ αναζητώ, διάβασα κάποια πολύ ενδιαφέροντα ερωτήματα από τον 3π. Αγαπητέ Μαστουκάτε έχεις συγκεκριμένες κομπίνες για την Παναγία Σουμελά να αναφέρεις ή επαναλαμβάνεις μόνο όσα νομίζεις ότι ακούς;
    Μπορεί κάποιος να μας ενημερώσει για τα όσα ρωτάει ο 3π για το ίδρυμα στα Βασιλικά, για το ίδρυμα Ψωμιάδη και για το Νόστο; Αν είναι τόσο εύκολο να πάρει κανείς σήμερα από το κράτος 2.000.000 €, που περνάει κρίση, να φτιάξουμε κι εμείς ρε παιδιά ένα ποντιακό ίδρυμα, γιατί με το μεροκάματο δε βλέπω χαϊρι και προκοπή.
    Περιμένω με αγωνία τις όποιες απαντήσεις, από όποιον μπορεί να μου τις δώσει, γιατί αλλιώς δεν κάνουμε τίποτε άλλο από το να απλώνουμε τη γκρίνια μας και στα blogs.
    Χαιρετίας
    Τα 3 κου
    (επειδή βλέπω ότι είναι μόδα τα 3π, τα 4π, και τα όμοια. Μέχρι να τελειώσει η αλφαβήτα έχουμε γράμματα)

    Σχόλιο από τα 3 κου | 11/04/2009

  37. Καλώς τα «3 κου» από τα μέρη μας

    Λαμβάνουμε υπ’όψη την παρατήρησή σου για το πρωταπριλιάτικό μας.
    Όμως έχουμε άλλη άποψη και αίσθηση. Το αντιλαμβανόμαστε ακριβώς όπως το είπε εύστοχα ο Αμανάτιος στο σχ. 7:

    Απρίλτ’ς ες και ‘ρχεται πουλί μ’
    ανθίζ’νε τα χασχάσα,
    λέμεν τα αληθίτκα ‘μουν
    άμον τρανά λαβάσα!

    και του χρόνου

    Ότι και τα πιο σοβαρά μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο σαρκασμού και κριτικής, φτάνει να μην υπάρχουν υστεροβουλίες.

    Τα θέματα που βάζεις είναι πολλά. Αξίζουν το καθένα την δικιά του κουβέντα όμως δεν μπορούν να συζητηθούν με αυτόν τρόπο. Όλα μαζί και στο τέλος τίποτα.

    Για μας , για το θέμα Ιδρυμα Παναγία Σουμελά και για πολλά άλλα κυρίαρχο σημείο είναι το στοιχείο της δημοκρατίας.
    Πως εκλέγεται το Δ.Σ του ιδρύματος.

    Ας ξεκινήσουμε από εκεί….

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 11/04/2009

  38. τα τρια κου!! για λεγε!! σ αρεσει να πουλανε σουτιεν μπροστα στον ναο της σουμελα ! δεχεσαι να ανοιξουν οι λογαριασμοι των μελων των οικογενειων που κυβερνουν παρανομα το ιδρυμα απο το 1973? πως σχολιαζεις την οριστικη εισηγηση της ολομελειας του νομικου συμβπυλιου του κρατους να καταργησει την κατασπτυστη χουνντικη κανονιστικη του 1973 με την οποια παρανομως κυβερναται το ιδρυμα?εισαι υπερ να «φυγει» η εικονα στον πατριαρχη εντος τουρκικου εδεφους αν οι εξελιξεις δεν ευννοησουν την οικογενεια? για λεγε σ αυτα να δουμε τι λες και ασε τα χαχες.

    Σχόλιο από τα αβασταχτα π | 12/04/2009

  39. τα 3 κου ………»»»»Γραφικοί δεν είμαστε όταν αντί να λέμε συγκεκριμένα πράγματα για το ποιος έκλεψε και πόσα και από πού, αφήνουμε μόνο υπονοούμενα αγαπητέ φίλε tasso;»»»» …………..

    Πιστεύω ότι δεν μίλησα για »έκλεψε….κτλ…΄΄ . Μίλησα για τον αριθμό των Συλλόγων και για το ποιοι από αυτούς έχουν ως χορηγό την ΠΟΠΣ σε εκδηλώσεις τους……

    ΔΕΝ άφησα υπονοούμενα , απλές ερωτήσεις έκανα………….

    τα 3 κου ………»»»»’πρέπει εσύ να αποδείξεις τα όσα ισχυρίζεσαι και όχι αυτός που κατηγορείται ότι δεν ισχύουν »»»’

    Τι να αποδείξω ……ρωτάω για να μάθω …… λέω »ρε παιδί μου» : που είναι αυτά τα δεκάδες σωματεία ? Ποια είναι τέλος πάντων?

    Ρωτώντας μαθαίνεις πράγματα που όσο και να τα ψάχνεις »κολλάς» στην απροθυμία τους να μας δημοσιοποιήσουν ποιοι είναι οι σύλλογοι που είναι γραμμένοι σε »αυτούς»?

    Εκτός αν το αστείο που έκανα στον Ματσουκάτες αφήνει υπονοούμενα…..

    ………Θα σου πω λοιπόν ότι για το ίδρυμα δεν υπάρχουν στοιχεία για »’έκλεψε»’….
    …..Αν υπήρχαν δεν θα τα κατάθεταν κάποιοι ?…..
    ….Αν υπήρχαν η ολομέλεια του νομικού συμβουλίου του κράτους θα είχε δώσει βάρος και σε αυτό…..πιστεύω….
    ….Δεν θα μιλούσαν μόνο για τις »εκλογές»……….
    ….Αλλά και αν υπάρχουν τι να πω : είναι θέμα του κράτους , κυρίως…..
    …..Εγώ ούτε δικαστής είμαι ούτε αστυνόμος ούτε δεσμοφύλακας……….

    Απλά θέλω πιο δημοκρατικές διαδικασίες………..και ότι συνεπάγεται με αυτό……

    Είναι απλά τα πράγματα πιστεύω…….έστω και για έναν ‘»’γραφικό»» όπως έμενα…….

    ΥΣ

    Πιστεύω ότι ποιο συγκεκριμένος δεν μπορούσα να γίνω…….άσπονδε φίλε »τα 3 κου »

    Σχόλιο από tasos | 12/04/2009

  40. ——————————————————————–
    ΒΡΗΚΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΒΟΗΘΑΕΙ:
    ——————————————————————–

    26-6-2008 Π.Ο.Ε- ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ

    Θεσσαλονίκη,26-6-2008
    Αρ.Πρ.:845

    Η Παναγία Σουμελά, ως πρώτη ανιστορηθείσα Ιερά Μονή του Πόντου, από το έτος 1952, που ιδρύθηκε ως ενοριακός Ναός, αποτέλεσε τον πόλο έλξης και συσπείρωσης όλων των Ποντίων και καθιερώθηκε ως το θρησκευτικό, ιστορικό, πατριωτικό και εθνικό σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού.
    Με το Β.Δ. 924/1966 εξαιρέθηκε από τις διατάξεις που ισχύουν για τους Ιερούς Ναούς και κατέστη Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ως Ίδρυμα Θρησκευτικό και Κοινωφελές, υπό τον τίτλο «Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά», υπαγόμενο στην εποπτεία και τον έλεγχο του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και υπό την πνευματική επιστασία της Ιεράς Μητρόπολης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.
    Με την υπ’ αριθμόν 47/20-2-1973 Κανονιστική Διάταξη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος θεσπίστηκαν οι διατάξεις που διέπουν τα της διοικήσεως, λειτουργίας και διαχειρίσεως του χαρακτηριζόμενο πλέον ως Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα.
    Η Κανονιστική Διάταξη αναφέρει ότι το Ιερό Ίδρυμα που συστάθηκε με το Β.Δ. 924/1966 και ο Ιερός Ναός της Παναγίας Σουμελά (Κοιμήσεως της Θεοτόκου) με τον ιδιόκτητο πέριξ αυτού χώρο, στο Δημοτικό Διαμέρισμα Καστανιάς του Δήμου Βεροίας, αποτελούν πλέον Ενιαίο Εκκλησιαστικό Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου υπό το όνομα «Πανελλήνιον Ιερόν Ίδρυμα Παναγίας Σουμελά» και τελεί υπό την εποπτεία της Εκκλησίας και της Πολιτείας.
    Το Ίδρυμα διοικείται από ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου διορίζονται με τριετή θητεία, με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, ύστερα από πρόταση του Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.
    Προβλέπεται ακόμα η σύσταση, για λόγους ηθικής συμπαράστασης προς τη Διοίκηση, Συμβουλευτικού Σώματος αποκαλούμενου «ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ» που αποτελείται:

    α) από τον οικείο Μητροπολίτη,

    β) από τους καταγόμενους από τον Πόντο αρχιερείς εν ενεργεία ή μη, πρώην Υπουργούς, πρώην Βουλευτές,

    γ) από τον πρωθιερέα του Ιδρύματος,

    δ) από 10 προσωπικότητες εκλεγόμενες αριστείνδην από το Δ.Σ.,

    ε) από τους Προέδρους και Γενικούς Γραμματείς όλων των αναγνωρισμένων και εν ενεργεία Ποντιακών σωματείων της Ελλάδας και

    στ) από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος.

    Το «ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ» συνέρχεται ανά τριετία, με πρόσκληση της Διοίκησης του Ιδρύματος, είτε στην έδρα του στη Θεσσαλονίκη, είτε στα γραφεία του προσκυνήματος και σε συνέλευση εκλέγει τρία (3) από τα έντεκα (11) μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος.
    Τα υπόλοιπα οχτώ (8) μέλη προτείνουν:

    α) το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» έξι (6) μέλη,

    β) το Κοινοτικό Συμβούλιο της Καστανιάς ένα (1) μέλος και

    γ) η οικεία Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας ορίζει ένα (1) μέλος ως εκπρόσωπό της, κατά προτίμηση κληρικό.
    Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος ορίζεται ο εκάστοτε Πρόεδρος του Σωματείου «Παναγία Σουμελά».
    Το ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ επί δεκαετίες ουσιαστικά έχει αδρανοποιηθεί και συνέρχεται τυπικά μόνο χωρίς να προσκαλούνται σ’ αυτό η πλειονότητα των ποντιακών σωματείων.
    Η κατά τα άνω συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος επιτρέπει στο σωματείο Παναγία Σουμελά να ασκεί τον απόλυτο διοικητικό έλεγχο του Ιερού Ιδρύματος.
    Μετά τον κατά το έτος 1963 θάνατο του οραματιστή και Ιδρυτή της παναγίας Σουμελά Φίλωνα Κτενίδη, στο Ιερό Ίδρυμα επιβλήθηκε και παγιώθηκε ένα κλειστό προσωποπαγές καθεστώς Διοίκησης, με συνέπεια σαράντα πέντε (45) χρόνια συνεχώς ο Πρόεδρος του Ιδρύματος να προέρχεται από μια οικογένεια, γεγονός που απάδει προς τον εξ ορισμού και προορισμού Παμποντιακό και Πανελλήνιο χαρακτήρα του και προκαλεί εν γένει το δημόσιο αίσθημα, ιδιαίτερα όμως το θρησκευτικό συναίσθημα και τη δημοκρατική ευαισθησία των Ποντίων. Είναι γνωστό ότι η ενεργός λαϊκή συμμετοχή των Ποντίων στα κοινά, ιδιαίτερα δε στα θέματα της Εκκλησίας και της Παιδείας έχει βαθιές ρίζες στην παράδοσή μας.
    Η επικρατούσα επί δεκαετίες Διοικητική κατάσταση στο Ίδρυμα προκαλεί τα δυσμενή σχόλια και την έντονη δυσφορία της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ποντίων, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας ευρύτερα και προβάλλει πλέον ως ανυποχώρητο αίτημα της Κοινής Γνώμης να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την αλλαγή του Διοικητικού Καθεστώτος του Ιδρύματος, με στόχους τον εκδημοκρατισμό της Διοίκησης, τη διαφάνεια στη διαχείριση και την απόδοση του Ιδρύματος στην κοινωνία των Ποντίων, στην οποία ανήκει.
    Το αίτημα αυτό προβλήθηκε επίμονα και έγινε ομόφωνα αποδεκτό στη συνδιάσκεψη των 186 σωματείων στις 15/12/2002 στην παλαιά αίθουσα τελετών του Α.Π.Θ και στο οργανωτικό συνέδριο στις 28,29/6/2003 στο οποίο συμμετείχαν 330 εκπρόσωποι σωματείων και 150 παρατηρητές, υιοθετήθηκε δε από το Δ.Σ της Π.Ο.Ε το οποίο από το έτος 2004 έλαβε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και αποφάσεις για την άρση του επιβληθέντος στο Ίδρυμα οικογενειοκρατικού καθεστώτος, αφού προηγουμένως με επισκέψεις του στην Αθήνα ενημέρωσε για το θέμα αυτό το σύνολο της πολιτειακής, πολιτικής και εκκλησιαστικής ηγεσίας του τόπου.
    Συγκεκριμένα προτάθηκε.:
    α) Η ουσιαστική ενεργοποίηση του θεσμού του «ΚΟΙΝΟΥ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ» με δικαίωμα εκλογής από αυτό των οκτώ (8) από τα έντεκα (11) μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, με περιορισμένη σταυροδοσία τριών σταυρών κατά ανώτατο όριο. Τα άλλα τρία (3) να προτείνονται ανά ένα από την Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, από το Σωματείο «Παναγία Σουμελά» και από το Δημοτικό Διαμέρισμα Καστανιάς του Δήμου Βέροιας.
    β) Η εκλογή του Προέδρου και η κατανομή των λοιπών αξιωμάτων από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
    γ) Ο περιορισμός της διάρκειας της θητείας του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου συνολικά σε εννέα (9) χρόνια.

    Οι παραπάνω επισημάνσεις και προτάσεις ύστερα από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας (Π.Ο.Ε.) αποτέλεσαν περιεχόμενο υπομνήματος που απευθύνθηκε προς το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στις 19.6.2006 και 2.8.2006 αντίστοιχα.

    Οι διοικούντες το σωματείο «Παναγία Σουμελά» διαισθανόμενοι την επερχόμενη αλλαγή και στην προσπάθειά τους να συντηρήσουν πάση θυσία το υφιστάμενο καθεστώς, προβαίνουν εσπευσμένα τον Ιούλιο του 2005 σε τροποποίηση του καταστατικού και για πρώτη φορά θέτουν αυστηρούς περιορισμούς και κριτήρια για την εγγραφή νέων μελών, που ουσιαστικά ακυρώνουν το δικαίωμα εγγραφής στο σωματείο και ταυτόχρονα εξαρτούν την παραμονή της Ιεράς Εικόνας στο Ίδρυμα καθώς και τη χρήση των εκτάσεων που έχει αναγερθεί ο Ιερός Ναός και έχουν αναπτυχθεί οι λοιπές εγκαταστάσεις από την διατήρηση νομικού και διοικητικού καθεστώτος.

    Συγκεκριμένα:
    Το άρθρο 2, που αναφέρεται στους σκοπούς του σωματείου, πριν από την τροποποίηση του 2005 ανέφερε: «Η παρακολούθηση με ενδιαφέρον, στοργή και αγάπη των προβλημάτων του Ιερού Ιδρύματος της Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά καθώς και η οικονομική ενίσχυσή του για την πραγματοποίηση των σκοπών του»

    Με την επελθούσα τροποποίηση του 2005 το άρθρο αυτό διατυπούται ως εξής «Η συντήρηση και φύλαξη της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας Σουμελά που μεταφέρθηκε από την Παλαίφατο Μονή του Πόντου και η παραμονή της στο χώρο του Προσκυνήματος για όσο διάστημα υφίσταται το Πανελλήνιο Ίδρυμα της Ιεράς Μονής Παναγία Σουμελά, όπως έχει αυτό διαμορφωθεί με το αντίστοιχο Βασιλικό Διάταγμα και την Κανονιστική Διάταξη της Ιεράς Συνόδου.

    Η παρακολούθηση με ενδιαφέρον, στοργή και αγάπη των προβλημάτων του Ιερού Ιδρύματος της «Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά», καθώς και η οικονομική ενίσχυση του για την πραγματοποίηση των σκοπών του. Η κατά χρήση παραχώρηση των πενήντα (50) στρεμμάτων στην Καστανιά Βεροίας από την ιδιοκτησία του Σωματείου προς το Ν.Π.Δ.Δ. Πανελλήνιο Ίδρυμα Παναγία Σουμελά, θα συνεχίσει αορίστως υφισταμένη υπό τον όρο της διατήρησης των σκοπών του Ιδρύματος, του τρόπου διοίκησης, και της σύνθεσης των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, όπως μέχρι τώρα αδιαλείπτως υφίσταται με βάση το υπ’ αριθμ. 924/18-101966 Βασιλικό Διάταγμα και την υπ’ αριθμ. 47/20-3-1973 Κανονιστική Διάταξη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος».

    Το άρθρο 4 πριν από την πρόσφατη τροποποίηση ανέφερε τα εξής: «Τακτικά μέλη εγγράφονται, ύστερα από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, όσοι υποβάλουν αίτηση εγγραφής, κάτοικοι του νομού Θεσ/νίκης και ηλικίας άνω των 18 ετών (οι ανήλικοι με συναίνεση των γονέων τους), Ορθόδοξοι Χριστιανοί Πόντιοι, δηλαδή αυτοί που έχουν τόπο καταγωγής τον Πόντο της Μικράς Ασίας, αυτοί που γεννήθηκαν από ένα τουλάχιστο γονέα Πόντιο, οι παντρεμένοι με Πόντιο ή Πόντια και τα παιδιά τους απεριόριστα.»

    Με την επελθούσα τροποποίηση του Ιουλίου 2005 προστίθεται: «Τα ανωτέρω εγγραφέντα μέλη παραμένουν ως δόκιμα μέλη για τρία χρόνια. Κατά την διάρκεια της τριετίας οφείλουν να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του Σωματείου, στην διάδοση και προβολή της «Ποντιακής Εστίας» και εν γένει στην προώθηση των Καταστατικών σκοπών του Σωματείου. Μετά την πάροδο της τριετίας τα ανωτέρω μέλη καθίστανται τακτικά μέλη, μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, με βάσει και το ενδιαφέρον, την συμμετοχή στις δραστηριότητες του Σωματείου. Κατά την διάρκεια της τριετίας τα δόκιμα μέλη έχουν όλα τα δικαιώματα του τακτικού μέλους εκτός του δικαιώματος του τακτικού μέλους του δικαιώματος της ψήφου και του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.»

    Είναι προφανής η σκοπιμότητα και η σπουδή με την οποία έγιναν οι παραπάνω τροποποιήσεις. Με το άρθρο 2 επιχειρείται ευθέως να εξαρτηθεί η παραμονή της Ιεράς εικόνας στο Ίδρυμα και η χρήση των εκτάσεων όπου αναπτύχθηκαν οι εγκαταστάσεις του από την διατήρηση του υφιστάμενου νομικού και διοικητικού καθεστώτος.

    Με το άρθρο 4, που αποτελεί πρωτοφανή ρύθμιση και όρο σε καταστατικό σωματείου, θεσπίζεται ουσιαστικά η απαγόρευση εγγραφής νέων μελών, ώστε να διατηρηθεί ο υφιστάμενος συσχετισμός δυνάμεων στο εσωτερικό του σωματείου, το οποίο ελέγχει διοικητικά το ίδρυμα «Παναγία Σουμελά».

    Οι διοικούντες στο σωματείο και το ίδρυμα και η φιλικά σ’ αυτούς προσκείμενη Π.Ο.Π.Σ. δηλαδή οι ίδιοι άνθρωποι και οι ελάχιστοι αυτόκλητοι υπερασπιστές τους με δημόσιες ανακοινώσεις τους επιχειρούν αβασίμως και συκοφαντικώς να εμφανίσουν τους διαφωνούντες με το υφιστάμενο διοικητικό καθεστώς, δηλαδή την συντριπτική πλειοψηφία των Ποντίων, ως εχθρούς του Ιερού Ιδρύματος, που αποβλέπουν σε «παγκάρια και ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών». Τους διαβεβαιώνουμε ότι η μοναδική φιλοδοξία μας είναι να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο Ιερό ίδρυμα, να ενισχυθεί και ενδυναμωθεί η ενότητα του ποντιακού ελληνισμού και να ισχυροποιηθούν οι παραδοσιακοί, πνευματικοί και λατρευτικοί δεσμοί των ποντίων με την Παναγία Σουμελά.

    Σε σχετικά δε υπομνήματά τους με το Υπουργείο Παιδείας διακηρύσσουν:
    α) «Το ΣΩΜΑΤΕΙΟ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ» που είναι ο δημιουργός και ιδρυτής όλου του Προσκυνήματος αλλά και η ψυχή και ο βηματοδότης του Ιδρύματος, εις το Διοικητικό Συμβούλιο του οποίου Ιδρύματος μετέχει με τα έξι μέλη του, όπως και παραπάνω αναφέραμε και που σε καμιά περίπτωση δεν είναι διατεθειμένο το Σωματείο αυτό να αποστεί από τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά του, επιτρέποντας στους οποιουσδήποτε άσπονδους φίλους της «Παναγίας Σουμελά» να προσβάλλουν τη φήμη, το έργο και την Ελλαδική παρουσία πενήντα πέντε χρόνων σύγχρονης ιστορίας της Σουμελιώτισσας Κυράς του Πόντου.»
    β) «Η καλή αυτή πρόθεση του Σωματείου για την δημιουργία του Ιδρύματος, δεν επιτρέπει σε κανέναν να φαντάζεται ή να σκέπτεται ότι μπορούσε το Σωματείο απεμπολώντας τα δικαιώματά του, να δεχθεί άλλους συσχετισμούς εις το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελληνίου Ιδρύματος, που κατ’ ουσία και αυτό συνεχίζει μαζί με το Σωματείο, την πορεία προς τους κοινούς και αδιαπραγμάτευτους στόχους, που το Σωματείο έθεσε στο ξεκίνημά του και με την αγάπη Ποντίων και φιλοποντίων έφτιαξε ότι γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.»
    γ) «Σας κάνουμε επίσης γνωστό ότι το Πανελλήνιο Ίδρυμα που έχει έδρα την Θεσσαλονίκη, φιλοξενείται από την πρώτη μέρα λειτουργίας του εις τα γραφεία του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» εις την Θεσσαλονίκη και επιπλέον η παραχώρηση προς χρήση πενήντα στρεμμάτων από το Σωματείο «Παναγία Σουμελά» στο Ίδρυμα «Παναγία Σουμελά» εντός του συνολικού χώρου των 500 στρεμμάτων του Προσκυνήματος, έγινε με τον όρο ότι δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή στη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος της Παναγίας Σουμελά, τον τρόπο διοίκησης και τους στόχους του Ιδρύματος και κάθε αλλαγή μπορεί να γίνει μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Σωματείου της Παναγίας Σουμελά, το οποίο είναι ο εγγυητής, φρουρός και κάτοχος της σεπτής και θαυματουργού εικόνος της Παναγίας Σουμελά, Σωματείο το οποίο επρότεινε και εδημιούργησε αυτό το Ίδρυμα με την αγάπη της Πολιτείας και την ευλογία της Εκκλησίας.»

    Η δημόσια προβαλλόμενη και διακηρυσσόμενη αυτή αντίληψη από τους διοικούντες ότι το σωματείο είναι «δημιουργός και ιδιοκτήτης των πάντων υπό την φυσική και πνευματική έννοια», ότι είναι «εγγυητής, φρουρός και κάτοχος της Ιεράς Εικόνας» και ότι δικαιούται να αποφασίζει για την παραμονή ή μη της Ιεράς Εικόνας στον Ιερό Ναό του Ιδρύματος Παναγίας Σουμελά, προκαλεί με βάναυσο τρόπο το θρησκευτικό συναίσθημα του Ποντιακού Ελληνισμού, που βλέπει με έκπληξη την προσπάθεια συγκεκριμένων ανθρώπων να οικειοποιηθούν το ιστορικό, εθνικό, θρησκευτικό και πατριωτικό σύμβολό τους, την Παναγία Σουμελά, η ανιστόρηση, επανεγκατάσταση και επαναλειτουργία της οποίας στα υψώματα του Βερμίου στην Καστανιά Ημαθίας οφείλεται στη συνδρομή, ηθική και υλική, όλων ανεξαιρέτως των Ποντίων.

    Το Υπουργείο Παιδείας παρέπεμψε το υπόμνημα της Παμποντιακής Ομοσπονδίας στην Ιερά Σύνοδο και ζήτησε την έκφραση γνώμης σχετικά με το νομικό και διοικητικό καθεστώς του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά. Η Ιερά Σύνοδος ζήτησε σχετική γνωμοδότηση από τον ειδικό επιστημονικό σύμβουλό της δόκτορα Αναστάσιο Μαρίνο, επίτιμο Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Ο Αναστάσιος Μαρίνος εξέδωσε την με αριθμό 79/5.8.2006 γνωμοδότησή του, στην οποία καταλήγει: «Το νομικόν καθεστώς του Προσκυνήματος «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ» είναι, ως έχει σήμερον, νομικώς μετέωρον εν όψει του άρθρου 67 του Ν. 590/1977 και επείγει η ρύθμισίς του δι’ αποφάσεως της Δ.Ι.Σ. η οποία θα πρέπη να λάβη υπ’ όψιν και την αναφοράν της «ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ», αλλά και την γνώμην του οικείου Μητροπολίτου ως κατά νόμον Προέδρου του Προσκυνήματος. Ας γνωστοποιηθεί δε εις τους κ.κ. Βουλευτάς οι οποίοι υπέβαλον τας αναφοράς, διά του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και η παρούσα γνωμοδότησις, εάν βεβαίως το Υπουργείον την αποδέχεται.»

    Οι διοικούντες το σωματείο και το ίδρυμα επικαλούμενοι με υπόμνημα την από 23.2.1993 γνωμοδότηση του τότε νομικού συμβούλου της Εκκλησίας Γεωργίου Λιλαίου και την υπ’ αριθμ. 538/24.4.93 αντίθετη γνωμοδότηση του Α΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ζητούν να επανεξεταστεί η υπόθεση και η Ιερά Σύνοδος ζητεί και πάλι από τον επιστημονικό σύμβουλό της Δρ. Αναστάσιο Μαρίνο να γνωμοδοτήσει εκ νέου εν όψει των νέων στοιχείων που προσκομίσθηκαν, ο οποίος επιλαμβάνεται του θέματος για δεύτερη φορά και με την υπ’ αριθμ. 18/22.2.2007 νεότερη γνωμοδότησή του εμμένει στις αρχικές του απόψεις ότι από 31.5.1977 «έπρεπε να προεδρεύει του Προσκυνήματος ο Μητροπολίτης Βεροίας, αντ’ αυτού όμως προεδρεύει ο Πρόεδρος του σωματείου Παναγία Σουμελά. Απόλυτος παρανομία και επομένως πλήρης ακυρότης των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου.»

    Στην γνωμοδότησή του αυτή ο ειδικός επιστημονικός σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου κ. Αναστάσιος Μαρίνος καταλήγει : «Πρέπει όμως να θίξω και ένα τελευταίον ζήτημα το οποίον τίθεται διά της ως άνω υπό στοιχείον σχετικού α΄ αναφοράς του Πανελληνίου Ιδρύματος Παναγία Σουμελά.

    Ισχυρίζεται δηλαδή το ως άνω Ίδρυμα, και το επανέλαβον εις τον υπογράφοντα οι εκπρόσωποι αυτού και προφορικώς, ότι η θαυματουργός εικόνα ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ ανήκει εις το Σωματείο ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ και αφήκαν να νοηθεί ότι εάν δεν γίνουν δεκτές οι απόψεις τους, δηλαδή εάν δεν μεταβάλω την γνωμοδότησίν μου, πιθανόν να την αφαιρέσουν από τον ναόν εις τον οποίον έχει τοποθετηθεί.

    Επί του ισχυρισμού αυτού έχω να παρατηρήσω ότι η ως άνω ιερά εικόνα αποτελεί «αρχαίον» κινητόν αντικείμενον το οποίον, κατά το άρθρον 21 παραγρ. 1 του Ν. 3028/2002, ανήκει εις το Δημόσιον εφ’ όσον η κυριότης αυτού δεν αποδεικνύεται, κατά τις διατάξεις του ως άνω νόμου, ότι ανήκει εις τον αξιούντα δικαιώματα επ’ αυτού (Βλ. επ’ αυτού και Σπ. Τρωϊάνου, Αρχαία Μνημεία στην Εκκλησία της Ελλάδος, εις περιοδικόν «ΕΚΚΛΗΣΙΑ», τεύχος Ιανουαρίου 2006.)»

    Με τις απόψεις του Δρ. Αναστασίου Μαρίνου συμφωνεί και ο νομικός σύμβουλος του Υπουργείου Παιδείας Δημήτριος Λάκκας με την από 22.1.2007 σχετική γνωμοδότησή του που συνέταξε ύστερα από αίτημα του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος στην άνω γνωμοδότησή του καταλήγει: «Κατ’ ακολουθία, με βάση τις διατάξεις αυτές Πρόεδρος του άνω Ιερού Προσκυνήματος της παναγίας Σουμελά, ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς του, είναι, εκ του νόμου, ο επιχώριος Μητροπολίτης του τόπου, όπου τούτο βρίσκεται, και με απόφαση της Δ.Ι.Σ. που θα εγκριθεί από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας (Ι.Σ.Ι.) μπορεί να ορισθεί η εν γένει διοίκηση και διαχείριση του ειρημένου Ιερού Προσκυνήματος, λαμβάνοντας, ασφαλώς υπόψη, κατά τη ρύθμιση, όλα τα νεώτερα δεδομένα και τις ιδιαίτερες συνθήκες που προσιδιάζουν στο Ιερό αυτό Προσκύνημα.»

    Τέλος σημειώνεται ότι υπέρ της αλλαγής του νομικού και διοικητικού καθεστώτος που διέπει το Ίδρυμα Παναγία Σουμελά τάχθηκε και το 6ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ποντιακού Ελληνισμού που συνήλθε στην Αθήνα από 6 έως 9 Ιουλίου 2006 με σχετικό ψήφισμά του. Από τους 544 συνέδρους τρεις (3) μόνον είχαν αντίθετη άποψη.

    Υπό τα ανωτέρω δεδομένα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής που συνεδρίασε για το θέμα αυτό στις 3 Ιουλίου 2007, ύστερα από εκτενή εισήγηση του Προέδρου της Επιτροπής Τάσου Σπηλιόπουλου και την εξειδικευμένη ανάλυση του υφιστάμενου νομικού καθεστώτος του Ιδρύματος από τον παριστάμενο κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ Χάρη Καστανίδη, με ομόφωνη γνώμη όλων των βουλευτών όλων των κομμάτων διαπίστωσε την άμεση ανάγκη να εκδηλωθεί νομοθετική πρωτοβουλία για την αλλαγή του νομικού και διοικητικού καθεστώτος που διέπει το ίδρυμα Παναγία Σουμελά.

    Ο παριστάμενος κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής αρμόδιο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Καλός ανακοίνωσε στα μέλη της επιτροπής την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να παραπεμφθεί το ζήτημα στο νομικό συμβούλιο του κράτους και μετά την απόφαση αυτή να αναληφθούν σχετικές πρωτοβουλίες για την αλλαγή του νομικού διοικητικού καθεστώτος του Ιδρύματος. Με την απόφαση αυτή συμφώνησαν όλα τα μέλη της επιτροπής.

    Αναμένεται συνεπώς η σχετική απόφαση του νομικού συμβουλίου του κράτους .

    Με εκτίμηση

    Ο Πρόεδρος Γεώργιος Παρχαρίδης Καθηγητής Ιατρικής Α.Π.Θ
    Ο Γενικός Γραμματέας Κων/νος Γαβρίδης Δικηγόρος

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 12/04/2009

  41. Και ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα…

    Παρατηρώ ότι η συζήτηση αρχίζει και γίνεται συναρπαστική… αλλά λόγω αναρρωτικής αδείας του πληρώματος δεν κατέστει δυνατό να συμμετέχουμε στη διαλεκτική μάχη.

    Με ενδιαφέρον διάβασα όλα τα παραπάνω κείμενα, αλλά ορισμένοι προβληματισμοί έρχονται από παλιά και εξηγούμε:

    α) έχει αναχθεί το θέμα της Παναγίας Σουμελά σε μείζον δημοκρατικό ζήτημα του οργανωμένου ποντιακού χώρου. Σωστό, σε ζητήματα κοινού/δημόσιου ενδιαφέροντος η συμμετοχή όλων κρίνεται επιβεβλημένη, πόσο μάλλον σε ζητήματα διαδικασιών που επιβεβαιώνουν την εφαρμογή της δημοκρατία στον τόπο μας.

    Σε λάθος έκταση, με λάθος τρόπο και σε λάθος χρόνο, όπως και σε άλλη θεματική του παρόντος site έχω αναπτύξει. Οι εκτός του ποντιακού χώρου μάλλον περιγελούν και περιχαίρονται με το κωμικοτραγικό της καταστάσεως, όπως σε προηγούμενο σχόλιο έχω αναφέρει.

    Και μερικά ερωτήματα…

    Αλήθεια πού ήταν η δημοκρατικές ευαισθησίες όλων αυτών τα προηγούμενα χρόνια??
    Γιατί ανέχθηκαν αυτή την «αυθαιρεσία»??
    Σημειωτέον ότι η λέξη αυθαιρεσία τίθεται εντός παρενθέσεως καθότι νομικός δεν είμαι και οι εκατέρωθεν γνωμοδοτήσεις είναι αντικρουόμενες.
    Ίσως αυτή να είναι η ιστορική ευθύνη που μας βαραίνει…

    β) Μήπως η όλη διαμάχη φέρει απλά έναν μανδύα δημοκρατικών ευαισθησιών προκειμένου να αποκτήσει νομιμοποιητική βάση η όλη διεκδίκηση??

    Και εξηγούμαι όπως και παλαιότερα…

    – το «ευαγές» ίδρυμα διαχειρίζεται έναν ολοσδιόλου ευκαταφρόνητο ετήσιο προϋπολογισμό, που σύμφωνα με περσινό δημοσίευμα της εφημερίδας Μακεδονία ανερχόταν σε 800.000 ευρώ… όχι και άσχημα δηλαδή στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε.
    – ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ΠΟΕ στο εγγύς μέλλον είναι η οικονομική αυτοτέλεια και η χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων της, όπως και των μελών της. Απεναντίας το ίδρυμα και οι συστρατευμένοι στο σχήμα της ΠΟΠΣ δεν φαίνεται να έχουν τέτοιο πρόβλημα, αν ευσταθούν και οι ισχυρισμοί περί χορηγιών σε πολιτιστικές εκδηλώσεις των μελών της.
    Επ’ αυτού οι διευκρινήσεις των προλαλισάντων θα ήταν κατατοπιστικές, αν ήταν και περισσότερο σαφείς και όχι υπαινεκτικές.
    Φυσικά τίποτα το μεμπτό δεν έχει ο θεσμός της χορηγίας, αν και στην πονηρή περίοδο που διανύουμε τα παραπάνω φαινόμενα χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης… κοινώς οι χρηματοδοτήσεις να μην αποτελούν έναν έμμεσο αλλά καθόλα πειστικό τρόπο συμμόρφωσης και συστράτευσης για όσους έχουν τάσεις/σκέψεις βγουν από το μαντρί, κατά την προσφιλή έκφραση αήμνειστου πολιτικού ανήρ.
    – οι συνειρμοί και η διασύνδεση των παραπάνω μπορεί για ορισμένους να φαντάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας ή συνωμοσιολογική προσέγγιση, για κάποιους άλλους μάλλον είναι θέμα real politic…

    Δυστυχώς για πολλούς εξ’ ημών και υμών ο τρόπος και ο χρόνος που εκδηλώθηκε η όλη διεκδίκηση δημιουργεί, όχι αβάσιμα, περίεργους και πονηρούς συνειρμούς για τη σκοπιμότητα της ενέργειας.

    Και για να μην τρέφουμε ψευαισθήσεις, κατά την σεμνή και ταπεινή άποψη μου, δεν προβλέπεται ουδεμία αλλαγή στο άμεσο μέλλον. Για όσους βλέπουν τα πράγματα λίγο ευρύτερα και σε συνδυασμό με την επικρατούσα πολιτική κατάσταση, κανείς εκ των κυβερνόντων δεν θα ήθελε ένα ακόμη μέτωπο με την Εκκλησία (καθότι η οικεία μητρόπολις έχει βαρύνοντα λόγο και ρόλο στις εξελίξεις…) σε περίοδο ισχνής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, κοινωνικής έντασης και οικονομικής κρίσης και με μια ήδη υποβόσκουσα κρίση μεταξύ κράτους-εκκλησίας αναφορικά με την διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ…

    Επομένως οι όποιες εξελίξεις μετατίθενται μάλλον για μετά τις εκλογές και σε βάθος χρόνου, όποτε αυτές αποφασιστεί γίνουν. Εκτός και αν αλλάξει η στάση της οικείας μητροπόλεως…

    Σχόλιο από Κόκκινος Οκτώβρης | 12/04/2009

  42. Κόκκινος Οκτώβρης : Απεναντίας το ίδρυμα και οι συστρατευμένοι στο σχήμα της ΠΟΠΣ δεν φαίνεται να έχουν τέτοιο πρόβλημα, αν ευσταθούν και οι ισχυρισμοί περί χορηγιών σε πολιτιστικές εκδηλώσεις των μελών της.

    Εγώ μια ερώτηση έκανα που αφορούσε την χορηγία των συλλόγων που είναι στην ΠΟΠΣ………δεν είπα από που βρήκαν τα λεφτά……….αυτό δεν το γνωρίζω …..γιατί τα βλέπεις στραβά τα πράγματα ?

    Προσοχή : με τις χορηγίες φαίνεται μόνο η »φιλανθρωπική» δράση της ΠΟΠΣ ………τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο…………χαχαχα

    Σχόλιο από tasos | 12/04/2009

  43. κ. Πρόεδρε-Συντονιστή-Εκδότη η τοποθέτηση σου μάλλον σε γνώστη περαιτέρω στοιχείων και αποδείξεων περί αυτών των θεμάτων σε ανάγουν… τα οποία με καρτερικότητα όλοι θα αναμένουμε.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερα και παραπάνω, τίποτα το μεμπτό δεν υπάρχει αν μια ομοσπονδία χρηματοδοτεί τους συλλόγους μέλη της, αρκεί η χρηματοδότηση να γίνεται με κριτήρια, όρους και διαφάνεια και φυσικά για σκοπούς σύμφωνους με τους διακηρυγμένους στο καταστατικό σκοπούς.

    Νομίζω ότι η πρόταση περί διορισμού managers για τη διοίκηση των ημεδαπών και αλλοδαπών ιδρυματικού τύπου σχημάτων, πέρα από χιουμοριστική κρίνεται μάλλον επιβεβλημένη…

    Σχόλιο από Κόκκινος Οκτώβρης | 12/04/2009

  44. »»»’Προσοχή : με τις χορηγίες φαίνεται μόνο η ”φιλανθρωπική” δράση της ΠΟΠΣ ………τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο…………χαχαχα »»»’

    πλάκα κάνω ……εννοείται……μην γίνει πάλι ένα αστείο η αιτία για λάθος συμπεράσματα

    Σχόλιο από tasos | 12/04/2009

  45. »’‘Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερα και παραπάνω, τίποτα το μεμπτό δεν υπάρχει αν μια ομοσπονδία χρηματοδοτεί τους συλλόγους μέλη της, αρκεί η χρηματοδότηση να γίνεται με κριτήρια, όρους και διαφάνεια και φυσικά για σκοπούς σύμφωνους με τους διακηρυγμένους στο καταστατικό σκοπούς.»»

    Συμφωνώ 100% , εάν όντος ισχύει η χορηγία στους συλλόγους

    Σχόλιο από tasos | 12/04/2009

  46. κοκκινε αγαπητε οχτωβρη,εμεινες πισω. υπαρχουν σοβαροτατες εξελιξεις,οσα ειπες ηταν σωστα πριν 6 μηνες τωρα τα κοζα εχουν δραματικα αλλαξει.η πτωση αρχισε και δεν αφορα ενοποντιακη διενεξη οπως καποιοι αρεσκοννται να διατεινονται για να συσκοτιζουν την υποθεση.αφορα ενα καιριο ζητημα εφαρμογης του νομου σ ενα δημοσιο και οχι ιδιωτικο καθιδρυμα.τα λεφτα ειναι του λαου και πρεπει να επανερχονται στο λαο.η εκκλησια ειναι εκτος παιχνιδιου εδω και λιγες μερες,ευτυχως.συμφωνω δια τον χρονο των εκλογων,ομως το θεμα δεν μπορει να παρει και πολυ αναβολη,εχει κριθει τελεσιδικα νομικα και η οποια κυβερνηση θα ζοριστει πολυ να λειτουργει στα ορια και εκτος νομου για ενα θεμα το οποιο θα της φερνει πιο μεγαλη φθορα απο τους αντιδρωντες παρα απο τους επιμενοντες

    Σχόλιο από αβασταχτα π | 13/04/2009

  47. Αβάσταχτε φίλε μου…

    Επειδή στην ελληνική επικράτεια, σύμφωνα με τους ρυθμούς που κινείται η δικαιοσύνη αλλά και οι φορείς του κράτους στην εφαρμογή νόμων και αποφάσεων, το μοναδικό σκάνδαλο στην μεταπολιτευτική Ελλάδα είναι τα pampers του Κοσκωτά… επέτρεψε μου να τηρώ τις όποιες επιφυλάξεις.

    Σαφώς και σε ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος, πόσο μάλλον διαχείρισης χρημάτων των πολιτών, η συμμετοχή όλων μας κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηστή διοίκηση και η με διαφάνεια διαχείριση.

    Απλά λίγο καθυστερημένα μας κίνησε το ενδιαφέρον το τι πραγματικά συμβαίνει με το ευαγές ίδρυμα… και σαφώς υπάρχουν ιστορικές ευθύνες σε αυτούς που επέτρεψαν να φτάσει η υπόθεση στο σημείο να «αυτοχειριαζόμαστε» για μία ακόμη φορά για ένα κωλο-ταμείο, που θα έλεγε και ο αείμνηστος Γιαννόπουλος.

    Είναι τουλάχιστον γραφικό, να μεταφέρεται η όλη διαμάχη στο διαδίκτυο, και δεν αναφέρομαι στο παρόν site όπου εξελίσσεται μία συζήτηση με πολλές και ενδιαφέρουσες απόψεις, αλλά σε άλλους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης και μάλιστα υπό τη μορφή δημοσκοπήσεων…

    Το χάλι μας, ελπίζω κάποια στιγμή να αλλάξει αυτή η κατάσταση, καλό είναι να το περιορίζουμε εντός του σπιτιού μας καμιά φορά, γιατί όταν κορδωνόμαστε δημόσια για τη δυναμική και το υγιές του ποντιακού χώρου, μόνο θυμυδία προκαλούμε…

    Όσο δε για την επιρροή της εκκλησίας στη συγκεκριμένη περίπτωση, επίτρεψε μου και εκεί να διατηρώ τις όποιες επιφυλάξεις, γιατί τα ταλμουδικά των μητροπολιτάδων είναι σαν τους χρησμούς της Πυθίας… διφορούμενα. Αν είχε επέλθει οποιαδήποτε μεταβολή στη στάση της οικείας μητροπόλεως δεν θα είχαμε τη γνωστή «κόντρα» με την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας ή εν πάσει περιτπώσει θα είχε κοπάσει η επιστολογραφία…

    Σχόλιο από Κόκκινος Οκτώβρης | 13/04/2009

  48. αγαπητε κοκκινε οχτωβρη,εκτιμω ιδιαιτερα το υφος και ηθος των παρεμβασεων σου,ομως λεω οτι εχουν γινει επανειλλημενα προσπαθειες για το ιδρυμα εδω και πολλα χρονια,δεν υπηρχε ομως η ποε,και η αποφαση του νομικου συμβουλιου του κρατους ειναι ανυπερβλητη και χριστοδουλος δεν υπαρχει ,αλλά ιερωνυμος.το δ.ς του ιδρυματος συστηθηκε παρανομα και αυτο αφορα ολους. δεν φταινε οσοι ζητουν την νομιμοτητα αλλα οσοι επενδυουν στη θολοτητα για να επιβιωνουν. αν δεν υπηρχαν οι απαραδεκτες παρασκηνιακες παρεμβασεις του ελλαδικου βαθεους κρατους ο ποντιακος χωρος θα ειχε καλυτερη εξελιξη,μην αυτομαστιγωνομασστε λοιπον,φταιμε και μεις αλλα και η αθλιοτητα των παρακρατικων παρεμβασεων υπερ της ποδηγετησης του χωρου ειναι απιστευτες.

    Σχόλιο από αβασταχτα π | 13/04/2009

  49. Μόνο που οι «παρακρατικές παρεμβάσεις» προκαλούνται από κάποιες επώνυμες ποντιακές οικογένειες. Έτσι, για να μη ρίχνουμε συνεχώς τα βάρη στους άλλους.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 13/04/2009

  50. δεν θα θελα να μπω σε ονοματα,στα ποντιακα ειναι γνωστα τα θεματα.η προσπαθεια ξεκινα απο τους μηχανισμους και χρησιμοποιει τα φυσικα προσωπα.το προβλημα δεν ειναι στον ποντιακο χωρο αλλα καταληγει σ αυτον υπο τον φοβο της ανεξαρτητης οικονομικα,αρα ανεξελεγκτης,δρασης του σε μια σειρα ζητηματων που το συστημα στο ακουσμα και μονο ¨΄αρρωσταινε騨.αυτους που υποννοειτε ματσουκατες τουε θεωρω εργαλεια οχι επικεφαλης της υπονομευσης.δεν ειναι αμοιροι βεβαια ευθυνων αλλα αποτελει βολικο αποπροσανατολισμο {οχι απο εσας}να επικεντρωνεται κανεις μονο σ αυτους και οχι στα αφεντικα.

    Σχόλιο από αβασταχτα π | 13/04/2009

  51. Αβάσταχτε φίλε μου…

    Σαφώς και η ΠΟΕ δεν υπήρχε την εποχή που συνέβαιναν όλα αυτά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι μετέχοντες της ποντιακής κουλτούρας είναι άμοιροι ευθυνών.

    Ακόμη και να μην υπήρχε κάποιος φορέας να αναδείξει το θέμα, η προσωπική στάση και θέση του καθενός θα μπορούσε να επηρεάσει τα πράγματα και να τα οδηγήσει σε κατεύθυνση διαφορετική.

    Εξάλλου η κατάσταση αυτή, όπως έγραψε και κάποιος παραπάνω, δεν είναι τωρινή ούτε καν πρόσφατη, αλλά πηγαίνει περίπου 43 χρόνια πίσω…

    Από μόνο του το χρονικό διάστημα είναι επαρκές για να αποδείξει τουλάχιστον την κωλυσιεργία ορισμένων. Ας υιοθετήσουμε την ηπιότερη εκδοχή γιατί σε συζητήσεις έχω ακούσει και άλλες λιγότερο αβρές εκδοχές.

    Αυτά για το παρελθόν…

    Για το δε μέλλον, η όλη διεκδίκηση της ΠΟΕ εκτίμησα και συνεχίζω να πιστεύω ότι έγινε σε λάθος χρόνο και με λάθος εργαλεία. Απλά ας άφηναν τους νομικούς να κάνουν πολύ καλά αυτό που ξέρουν… Δεν χρειαζόταν αυτή η δημοσιότητα, ίσως στη λόγική να δείξουμε ότι κάτι κάνουμε, και το θέμα θα μπορούσε η ΠΟΕ να το διαχειριστεί χωρίς τυμπανοκρουσίες και dvd.

    Όπως προείπα, καλύτερα να κατασταλλάξουν οι νομικοί και να τελεσιδικήσουν τα δικαστήρια και μετά να υπάρξει η αντίστοιχη πίεση για αλλαγές. Γιατί ούτε νομικοί είμαστε ούτε τους νόμους θα ερμηνεύσουμε, πόσο μάλλον τα βασιλικά διατάγματα…

    Σχόλιο από Κόκκινος Οκτώβρης | 13/04/2009

  52. κοκκινε οχτωβρη..το θεμα εχει κλεισει.

    Σχόλιο από τα αβασταχτα π | 13/04/2009

  53. Κόκκινε Οκτώβρη γειά στο στόμα σου. Γράφεις κάτι εξαιρετικά σωστό:

    «Απλά ας άφηναν τους νομικούς να κάνουν πολύ καλά αυτό που ξέρουν… Δεν χρειαζόταν αυτή η δημοσιότητα, ίσως στη λόγική να δείξουμε ότι κάτι κάνουμε, και το θέμα θα μπορούσε η ΠΟΕ να το διαχειριστεί χωρίς τυμπανοκρουσίες και dvd.»

    Απλώς, νομίζω ότι η ιεράρχηση των πραγμάτων στη μόνη πραγματική και δημοκρατική ομοσπονδία των Ποντίων, την ΠΟΕ, υπόκειται στην παθογένεια του όλου χώρου. Αδυναμία να μπουν τα πράγματα και τα προβληματα στην κανονική τους σειρά και να γίνουν αντιληπτά στην ολότητά τους. Βολεύονται πίσω από δύο πράγματα για να μην κάνουν τίποτα για άλλα ουσιώδη:

    -η ύπαρξη ντερεμπέηδων στον ελλαδικό ποντιακό χώρο με το σκάνδαλο που φέρει το όνομα Παναγία Σουμελά και
    -τη γενοκτονία, που έχει μετατραπεί σε γενοκτονολαγνεία.

    Γι αυτούς υπάρχουν μόνο αυτά τα δύο.

    Τα υπόλοιπα: Πόντιοι νεοπρόσφυγες, Έλληνες στην πρώην ΕΣΣΔ, Πόντιοι από και στην Τουρκία δεν υπάρχουν.

    Οι φίλοι μου πάντως που έχουν μια γνώση της Ομοσπονδίας αυτής από μέσα με διαβεβαιώνουν ότι περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν. Άμποτε να το δούμε και μεις οι απ’ έξω.

    Σχόλιο από Ματσουκάτες | 13/04/2009

  54. ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΡΓΩΝ
    Άρη Βελουχιώτη 57
    564 30 Σταυρούπολη
    Τηλ. 6947276888

    Θεσσαλονίκη 5-5-2009

    Δελτίο τύπου

    Θέμα: Συμμετοχή του Κινήματος Ανέργων στις ευρωεκλογές

    Τη συμμετοχή του στις ευρωεκλογές της 7ης Ιουνίου αποφάσισε το ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΡΓΩΝ, είτε αυτόνομα, είτε με συνεργασία πολιτικών δυνάμεων, που υποστηρίζουν τη θέση του κινήματος για την κοινωνική προστασία. Η πολιτική παρέμβασή του θα εκφράσει το δίκαιο των ανέργων πολιτών, των Ελλήνων που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας και τον αγώνα κατά της ληστρικής και τοκογλυφικής λειτουργίας των τραπεζών που οδήγησαν πλατιά στρώματα της κοινωνίας σε φτώχεια και εξαθλίωση.
    Το ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΡΓΩΝ, από την ιστορική του διακήρυξη της 1ης Μαΐου του 1998, έθεσε με επιτακτικό τρόπο την ανάγκη υιοθέτησης ενός προγράμματος πλήρους κοινωνικής προστασίας, με την καθιέρωση ενός εγγυημένου εισοδήματος αξιοπρέπειας για κάθε πολίτη.
    Στις 21 Μαΐου του 1999, με δήλωση στον Άρειο Πάγο, έλαβε τη νομική μορφή κόμματος με το όνομα «Κίνημα Ανέργων Ελλήνων», για τη συμμετοχή του στις ευρωεκλογές της 13ης Ιουνίου του 1999. Στόχος της συμμετοχής του ήταν να αναδείξει το πρόβλημα της ανεργίας και να ωθήσει τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας να συμπεριλάβουν στην πολιτική τους ατζέντα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
    Στις ευρωεκλογές του 2004 δε συμμετείχε και κάλεσε τους πολίτες να λάβουν υπόψη τους, μεταξύ των άλλων κριτηρίων, για την ψήφο τους και τη θέση των κομμάτων για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

    Γαβριήλ Αβραμίδης
    Τηλ. 6947276888

    Σχόλιο από Anergos | 06/05/2009

  55. […] -Παναγία Σουμελά…. επαναλειτουργία.. […]

    Πίνγκμπακ από -Ο απολογισμός του έτους « Πόντος και Αριστερά | 08/01/2010

  56. παιδια δεν διαβασα τα σχολια ..μπηκαμονο γι να πω οτι θεωρω εξαιρετικής σημασιας θετική εξελιξη την επαναλειτουγια της Σουμελά.Εξελιξη οροσημο.

    Σχόλιο από Nοσφερατος | 19/08/2010


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: