Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Βρέθηκε μαζικός τάφος δολοφονημένων Ελλήνων στη Σαμψούντα του Πόντου

samsun_mezar.jpgtoplu-mezara-inceleme__.jpgΗ ανακάλυψη ομαδικού τάφου στη Σαμψούντα, που πιστεύεται ότι ανήκει σε Έλληνες Ποντίους της περιόδου των διωγμών από τους Τούρκους, φέρνει πάλι στην επικαιρότητα την παθητική ελληνική πολιτική σε ότι αφορά στο Ποντιακό ζήτημα και την  διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας στον Πόντο. Τα οστά βρέθηκαν τυχαία κατά τη διάρκεια εργασιών σε σχολείο του χωριού Γιαζισιλάρ, ενώ σύμφωνα με τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων οι εργάτες πέταξαν τα οστά στο ποτάμι της περιοχής. Ο κάτοικοι του χωριού όπου βρέθηκε ο ομαδικός τάφος, υποστηρίζουν ότι υπάρχουν και ερείπια από τέσσερις Ελληνικές εκκλησίες. Μία απ’ αυτές βρισκόταν εκεί, που σήμερα έχει κατασκευαστεί το σχολείο. Οι ιστορικοί δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο, στο σημείο να βρισκόταν και χριστιανικό νεκροταφείο. Το 1916 σφαγιάστηκαν άνδρες ηλικίας από 16 μέχρι 60 ετών στις περιοχές της Σαμψούντας και της Πάφρας. Φυσικά δεν υπήρξε καμία αντίδραση για το γεγονός αυτό, ούτε επίσημη, ούτε ανεπίσημη. Μόνον στο κανάλι Alpha έπαιξαν την είδηση. Για τέτοια είμαστε τώρα; Να ψάχνουμε χαμένους τάφους στην Σαμψούντα και την Κύπρο; (από το ιστολόγιο του περ. ΑΝΤΙ) .

toplu-mezara-inceleme__.jpg 

Είναι γνωστό ότι στην περιοχή αυτή διεπράχθησαν αγριότητες κατά του ελληνικού πληθυσμού και αρκετά ελληνικά χωριά πυρπολήθηκαν μαζί με τους κατοίκους τους. Το ενδιαφέρον είναι ότι για πρώτη φορά το γεγονός δεν απεκρύβη αλλά αντιθέτως προβλήθηκε, κάτι που δείχνει την ωρίμανση της τουρκικής κοινωνίας. Τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί ένα ρεύμα Τούρκων αριστερών και αντικεμαλικών ιστορικών, που δεν διστάζει να αναφέρεται με τόλμη στις εθνικές εκκαθαρίσεις που πραγματοποιήθηκαν τότε.

samsun_mezar2.jpg

 

samsun_mezar.jpg

 

samsun_mezar3.jpg
Φωτογραφίες από την ανακάλυψη του μαζικού τάφου

 

   

       

Η γενοκτονία κατά των Ελλήνων της Ανατολής έγινε σε δύο φάσεις. Το 1914-1918 από τους Νεότουρκους εθνικιστές και το 1919-1922 από τους κεμαλικούς.  

Στον κατάλογο των απωλειών των ελληνικών κοινοτήτων, που εξέδωσε το Οικουμενικό Πατριαρχείο μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (Οικουμενικό Πατριαρχείο, “Μαύρη Βίβλος”, Κωνσταντινούπολη, 1919)  αναφέρεται:

“…πληθυσμός ομογενής εκ 490.063 ψυχών, διασπαρείς ανά τα όρη, τας χαράδρας και τα τουρκικά χωρία, υπέστη εν τοις πλείστοις τον εξ ασιτίας, του ψύχους και των στερήσεων θάνατον ”…

googleearth_image.jpg

(πατήστε ΚΛΙΚ για να δείτε καλά το χάρτη και το σημείο που βρίσκεται το  Γιαζιλάρ του Τεπέκιοϊ)

Το τι συνέβαινε στις περιοχές που βρέθηκαν υπό τον κεμαλικό έλεγχο, περιγράφεται σε αναφορά που έγραψε το 1921 ο Gemal Mousket, νομικός σύμβουλος του σουλτάνου, για τη μεταχείρηση των ελληνικών πληθυσμών στη Βιθυνία (βορειοδυτική Μικρά Ασία) πριν την τελική επικράτηση του Κεμάλ Ατατούρκ: “Η κυβέρνηση της Άγκυρας αποφάσισε ότι αρχικά οι Έλληνες των περιοχών Αντάπαζάρ και Κάλτρα, και μετέπειτα οι Έλληνες του Πόντου θα σφαγιαστούν και θα εξολοθρευτούν. Ανέθεσε (ο Κεμάλ Πασά) στον Γιαβούρ Αλί να κάψει ολοκληρωτικά το ελληνικό χωριό που βρίσκεται κοντά στο Γκεϊβ και να σκοτώσει όλους τους κατοίκους του. Η τραγωδία διήρκεσε δύο ημέρες. Το χωριό με τα δώδεκα εργοστάσια και τα ωραία κτίρια έγινε σκουπιδότοπος. Το 90% των κατοίκων, είτε σφαγιάστηκε, είτε κάηκε. Οι λίγοι που κατάφεραν να δραπετεύσουν για να σωθούν έφυγαν στα βουνά. Για να διατηρήσει τους τσέτες του, ο Μουσταφά Κεμάλ αναγκάστηκε να βρει κάποια άλλη περιοχή που θα έκαναν επίθεση. Γι’ αυτό το σκοπό, πήγε στην περιοχή του Πόντου. Οι σφαγές, οι λεηλασίες και η γενική εξολόθρευση των κατοίκων της περιοχής αυτής  κράτησε από το Φεβρουάριο μέχρι τον Αύγουστο. Οι εκτοπίσεις και οι δολοφονίες διαπράχτηκαν με την ημιεπίσημη συμμετοχή του στρατού και του διοικητικού προσωπικού….”   

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν για  τη γενοκτονία των Ελλήνων στον μικρασιατικό Πόντο κατά τη β’ φάση που ξεκίνησε από την άνοιξη του ‘21, φαίνεται από το παρακάτω κείμενο της Κεντρικής Ενωσης Ποντίων Ελλήνων εκείνης της περιόδου στο οποίο αναφέρονται οι τρόποι εξόντωσης:

kodak-016_.jpg     ”Οι Τούρκοι εκτόπιζαν και εξώριζαν τους Ελληνες μέσα στην βαρύτερη κακοκαιρία, χωρίς να τους επιτρέψουν να παραλάβουν ούτε τρόφιμα, ούτε στρώματα. Τα κυβερνητικά όργανα που συνόδευαν τους εκτοπιζόμενους δεν επέτρεπαν στα θύματά τους να σταθμεύουν σε κατοικημένα μέρη, αλλά μόνο σε μέρη έρημα και εκτεθειμένα στις χειμερινές συνθήκες. Ο σκοπός ήταν διπλός: πρώτα να μην μπορούν να στεγασθούν και έπειτα να μην μπορούν να αγοράσουν τρόφιμα. Δεν επέτρεπαν για κανένα λόγο να δώσουν βοήθεια στους γέρους γονείς ή στα ανήλικα παιδιά και στους αρώστους, οι οποίοι εγκαταλείπονταν στα φαράγγια και στα δάση και πέθαιναν από την πείνα ή αποτελειώνονταν από την λόγχη των Τούρκων.

  Σε διάφορα μέρη της χώρας ιδρύθηκαν λουτρώνες δήθεν για στρατιωτικούς λόγους. Τα κυβερνητικά και αστυνομικά όργανα που οδηγούσαν τους μετατοπιζόμενους εξανάγκαζαν τους δυστυχείς για λόγους δήθεν υγιεινής να λουσθούν. Εβαζαν κατά εκατοντάδες άνδρες, γυναίκες και παιδιά στα λουτρά, γυμνούς με θερμοκρασία 40 βαθμών. Τα ενδύματα των δυστυχών ελεηλατώντο.

   Οταν έβγαιναν από το λουτρό, τους εξανάγκαζαν να παρατάσσονται στο χιόνι και με θερμοκρασία κάτω του μηδενός και να περιμένουν επίσκεψη του αστυνόμου για καταμέτρηση, ο οποίος ποτέ δεν ερχόταν πριν από μία ώρα. Επειτα άλλη μία ώρα περίμεναν το γιατρό για ιατρική επιθεώρηση. Κατά την επιθεώρηση χαρακτηρίζονταν άρρωστοι οι νεώτεροι και υγιέστεροι, οι οποίοι θανατώνονταν κατά την αποστολή στο νοσοκομείο.”

dsc04565.jpg

Επίσης κατά τη δεύτερη φάση της γενοκτονίας (1919-1922)  στην αναφορά της 13ης Νοεμβρίου 1921 του τοποτηρητή του Οικ. Πατριαρχείου στην Καισάρεια (Καϊσερί) στη  περιγράφονται οι συνθήκες που επικρατούσαν στο Δυτικό Πόντο και στις βόρειες περιοχές της Καππαδοκίας:

“… Εις τας εξ επισκοπάς του Πόντου και τας επισκοπάς Αγκύρας, Καισαρείας, Ικονίου, Ηλιουπόλεως, Πισιδίας και Φιλαδελφείας πάντες οι Έλληνες από 15 μέχρις 70 ετών εξετοπίσθησαν εις Βαν, Βιτλίς, Διαρμπεκίρ, Ερζερούμ και Μαμουρέτ-Αζίζ και μάλιστα υπό περιστάσεις, αι οποίαι επέφερον το θάνατον εις τους περισσοτέρους εξ αυτών.

kodak-016_.jpgΠερί τα τέλη του του παρελθόντος Ιουνίου και αρχάς Ιουλίου, καραβάνια Ελλήνων, εξορισθέντων κατά χιλιάδας απεδεκατίσθησαν υπό των συνοδών των. … Επτά ιερείς της περιφέρειας Πάφρας Αλάτσαμ εσταυρώθησαν…

Τον Σεπτέμβιον και Οκτώβριον παιδία 15 και 12 ακόμη ετών όλης της περιφέρειας Σινώπης με τεφέρθησαν εις το εσωτερικόν. Εν Πάφρα, Λαοδικεία, Τσαρσαμπά, Αλάτσαμ. Καβάκ, Χάβζα, Μερζιφιφούντα, Κιρκ Χαρμάν, Μεσουδιέ, Νεοκαισάρεια, Έρπαα και πολλά άλλα μέρη εφονεύθησαν πάσαι αι γυναίκες και τα παιδία…”

 

 http://www.kenthaber.com/Arsiv/Haberler/2008/Mart/24/Haber_356091.aspx  

 

 http://haber.mynet.com/sayfali/guncel/Samsun-da-toplu-mezar-bulundu/22Mart2008/A2203050/0 

————————–

Δείτε:

Ποντιακή Γενοκτονία: σιγή Αγκυρας για τους ομαδικούς τάφους

http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=186879

 

Advertisements

27/03/2008 - Posted by | -Γενοκτονία στην Ανατολή

17 Σχόλια »

  1. Συγχαρητήρια για την ανάδειξη του θέματος. Τα κόκκαλα των παππούδων μας θα εξακολουθούν να τρίζουν μέχρι να έρθει η δικαίωση…

    Σχόλιο από planitas | 28/03/2008

  2. ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΟΜΑΔΙΚΟΥ ΤΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ

    Θεσσαλονίκη, 26-3-2008

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Στο χωριό Γιαζισιλάρ της Σαμψούντας κατά την διάρκεια εργασιών για ανέγερση σχολείου σε οικόπεδο που υπήρχαν τα ερείπια χριστιανικού Ναού αποκαλύφθηκε ομαδικός τάφος.

    Είναι προφανές ότι πρόκειται για οστά των κατά το έτος 1916 σφαγιασθέντων ελληνοποντίων ανδρών ηλικίας 16-60 ετών της περιοχής Σαμψούντας και Πάφρας.

    Η αποκάλυψη του τάφου αυτού συνιστά αμάχητο τραγικό τεκμήριο της διαπραχθείσης κατά τα έτη 1916-1923 γενοκτονίας σε βάρος των χριστιανικών πληθυσμών του Πόντου από τους νεότουρκους και το κεμαλικό καθεστώς, έγκλημα που δυστυχώς η επίσημη Τουρκία επιμένει να μην ομολογεί και αρνείται πεισματικά την επιβαλλόμενη αίτηση συγγνώμης.

    Εξάλλου είναι προσφιλής και επαναλαμβανόμενη η τακτική της να αποποιείται την ευθύνη για το έγκλημα και τα θύματά της να τα χαρακτηρίζει ως «αγνοούμενους».

    Εν όψει της σημασίας του γεγονότος, η Π.Ο.Ε απηύθυνε σχετική ενημερωτική επιστολή στην Υπουργό Εξωτερικών με την παράκληση να παρακολουθήσει την εξέλιξη του θέματος.

    Από το Γραφείο Τύπου της Π.Ο.Ε (Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδας)

    http://www.poe.org.gr/controlItem.aspx?id=71

    Σχόλιο από ΠΟΕ | 28/03/2008

  3. Agapitoi filoi tou site. Diavasa me prosoxi kai to tourkiko keimeno. opos anaferete kai eseis stin perioxi opou ginotan oi ergasies ipirxe palaiotera orthodoksi elliniki ekklisia. afto tha mporouse na simainei oti ta osta ton 5-6 anthropon pou vrethikan tha mporousan na anikoun se iereis tis ekklisias oi opoioi etafisan, os sinithizete, ekei (to opoio theoro os ekseretika pithano)! diavasa tis diafores anakoinonis pou kikloforisan apo diafores pontiakes organoseis kai nomizo oti tha prepei na eimaste poli pio prosektikoi prin viastoume na taftisoume otidipote me to megalo eglima tis genoktonias. pos mporoume na apodiksume oti aftoi oi skeletoi einai anthropon thimaton tis genoktonias? mipos otan oi tourkoi tous dolofonousan pistevete oti tous ethavan kiolas tous nekrous? telos panton. prosopika mou dimiourgeitai i entiposi oti kapioi eitai apo ipervoliko zilo eitai apo politiki skopimotita i diathesi prosopikis provolis viazontai na vgaloun simperasmata kai epixiroun apegnosmena na dimiorgisun «politika» gegonota stirizomenoi se plirofories i erminia ton opion einai ekseretika provlimatiki. kai afto tha mporouse na ekthesi sovara tis pontiakes organoseis, i telos panton aftous oi opoioi protodiakinisan aftin tin sigkekrimeni erminia tou gegonotos tis anakalipsi ton oston.
    pros theou den amfisvito to egklima tis genoktonias i oti se afti tin perioxi dolofonithikan progoni mas, aplos amfisvito, i toulaxiston theoro akros provlimatiki tin erminia pou dothike sto sigkekrimeno gegonos.
    filika
    Ek Pafras kai Sevasteias…

    Σχόλιο από Nikos Michailidis | 28/03/2008

  4. ————————————————————————————————————-
    MIA MARTYRIA ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΩΓΜΟΥΣ 1916-1918
    ————————————————————————————————————-

    Πόσες φορές λέγω, από διωγμό σε διωγμό πόσα τραβήξαμε. Πώς ήμαστε ακόμα ζωντανοί και τα λέμε.

    Tο χωριό μας μεσόγειο, περιφέρεια Σαμψούς-Aμισός. Πρώτος πόλεμος, πρώτη εξορία μάς φέρουν στα παράλια στη Σαμψούντα. Mας επιτηρούν. Περνούμε δύσκολα, τρώγομεν έτοιμα. Mένομε σε σχολείο.

    Έρχεται χειμώνας, εκεί βαρύς ο χειμώνας, ακούμε άλλη εξορία. Πού; Δεν λέγουν. Mαζευτήκαμε όλοι, γυναίκες, μωρά, με μπόγους, με φορτία σε κρατικό κατάστημα, γράφουν ονόματα, ηλικία. Έρχονται και άλλοι από άλλα χωριά. Kλάμα, οδυρμός. Ποια είναι η καταδίκη μας; Φόβος και τρόμος. Φεύγομε καταμεσήμερα την άλλη μέρα. Kαι οι Tούρκοι λυπούνται. Περνούμε χωριά, πλησιάζουν μερικοί Xριστιανοί όπου υπάρχουνε, με αυτούς τέσσερις δικοί μας ξεφεύγουν να σωθούν. Bαδίζομεν, αρχίζουν βροχές, αρχίζουν χιόνια, όπου μας βρίσκει νύχτα, μένομε σε χωρία, σε χάνια και σε δάσος και σε ποτάμι εμπρός. Mια νύχτα ξεφύγαμε.

    Mας λυπούνται οι χωρικοί στα τουρκοχώρια, μας ταΐζουν. Bρίσκουνε κρυψώνες. Προς πού πηγαίνομεν; Tα κυνηγημένα θηρία ξέρουν πού πηγαίνουν, εμείς όχι. Σε περιφέρεια τάδε -τι να σας λέγομεν ονόματα; πεθαμένα ονόματα, ποιος θυμάται; ποίος γνωρίζει;- σε τάδε περιφέρεια οι Tούρκοι πολύ φανατικοί, αρχηγός των ανήμερο καπλάν προς τους Xριστιανούς. Σε άλλην περιφέρεια δεν είχε ακουστεί διωγμός.

    Kαι χωριά χριστιανικά προς τα ορεινά, δύο. Προχωρούμε οι μισοί. Περιμένομε να νυχτώσει. Mέσα προχωρούμε σε χωρίον… στο δρόμο μπακίρια, κιλίμια, πιατικά, ρουχικά, σπίτια ορθάνοιχτα, έχουν πέσει λησταί, δεν έμεινε άνθρωπος πουθενά, ούτε γάτα. Aκούμε στο καλντερίμι κάποιος περπατά, γυαλίζει τουφέκι. Kρυφτήκαμε, τρέχομε, μας πυροβολεί. Φτάνομε στα δάση. Λίγοι λίγοι βαδίζομε, σκορπίζομε. Ήμαστε οχτώ, μείναμε τρεις. Bαδίζομε δυο μερόνυχτα. Φτάνομε σε χριστιανοχώρι. Kαι οι άλλοι εκεί φθάνουν, ανταμώνομε.

    Mας είπαν την κατάσταση, αστυνομία ψάχνουν για φυγάδες, ληστεύουν, σκοτώνουν τους ντόπιους. Xωρίζομεν. Συμφωνούμεν οι μισοί να μας οδηγήσει Tούρκος οδηγός εις Aμισόν, οι άλλοι μένουν πίσω, ας πάθουν ό,τι πάθουν και οι άλλοι χριστιανοί αδελφοί.

    Mέσα στην Aμισόν φθάνομε, είναι χειμώνας, ένας συγγενής καλός μάς παίρνει σ’ ένα υπόγειο, μας λούζουν, μας αλλάζουν. Όμως υποφέρουν πολλά και οι εντόπιοι. Tρόφιμα λιγοστεύουν. Φτώχεια, πείνα, ο εργατικός χωρίς εργασία. Aκόμη συνεχίζεται πόλεμος με συμβουλάς των Γερμανών για να εξοντώσουν τους Xριστιανούς οι Tούρκοι. Σχέδιον γερμανικόν εφαρμόζουν. Tόσον μίσος ποτέ, τόσος αφανισμός.

    Aκούμε θα εξορισθεί ο πληθυσμός και από κάθε πολιτείαν και από τα παράλια. Tότε αρχίζει ξεπούλημα όσο όσο, κινητά και ακίνητα. Nοικοκυραίοι ανθρώποι γυρίζουν, ξεπουλούν, όσο όσο, τα καλά και τ’ αγαθά των σπιτιών τους πάμφθηνα σαν κλεμμένα. Oι δρόμοι γεμάτοι πραμάτεια, φόβος και αγωνία. Tι να πράξομεν; Mερικοί δωρίζουν πολλά διά να σώσουν λίγα, παραδίνουν για φύλαξη σε Tούρκους γνωστούς, αλλοφροσύνη.

    Έπεσαν κι αρρώστιες, τύφος, η ψείρα μάς τρώει μέσα έξω. Πεθαίνανε από αρρώστιες, από πείνα, τους θάβανε δίχως παπά, δίχως εκκλησία. Ποίος να ψάλλει και ποίος να κλάψει; Eμείς από τα χωριά που ήρθαμε διπλός ο φόβος, όπου βρεθούνε κρυμμένοι τους μαζεύουνε. Σε μια εκκλησία όπου μαζέψανε δικούς μας φάγανε και τσαρούχια και υποδήματα, φάγανε ποντίκια, τρελαθήκανε.

    Eίχα μ’ έναν Tούρκο της κοντινής γειτονιάς συνεννόηση, με ειδοποιούσε, μ’ έκρυβε πολλές φορές. Ό,τι μου απόμεινε, χρυσαφικό, ρολόι, όλα τα ‘δωσα, χαλάλι του με γλίτωσε. Mε γλίτωσεν αυτός κι η πιστή μου γυναίκα, κοπέλα μικρή από την πόρτα του σπιτιού μας δεν πρόλαβε να βγει νύφη, μέσα στις τρομάρες στις συμφορές η καρδιά της δεν κρύωσε, αχ-βαχ δεν είπε, μόνον χάσαμε τον πρώτο και μοναχογιόν μας, αρρώστησεν, δεν σώθηκε. Tότε τσίριξε. Kαι τούρκικο περίπολο ακούσανε, δακρύσανε, αφήσαν και μένα κοντά της. Πιάνανε πάλι τους άντρες ως 60 χρονών, «άχ 60 χρονών» λέγαμε, ζηλεύαμεν. Tέλος έρχεται καλοκαίρι, δεν έχομ’ πια δύναμη, διαταγή να φύγουν εξορία και οι ντόπιοι, πάμε κι εμείς μαζί, δεν είμαστε γραμμένοι, τρυπώνομε σε κάθε σταθμό, προσέχομε να μη μας ξεχωρίσει μάτι, βαδίζομε, φτάνομε σε βουνά, εκεί άλλος αέρας, βρίσκομε και γάλα, περνούμε βουνά, περνούμε ποταμούς δύο, τριάντα τρεις μέρες βαδίσαμε.

    Tο μέρος όπου φθάσαμε, πέφτει βαθιά, ο πόλεμος εκεί δεν έφτασε. Γίνεται μεγάλο παζάρι. Kάνομε ανταλλαγή, βρίσκομε πουλούμε, αγοράζομε βγάζομε ψωμί, κρέας ψουνίζομε, κάνομε χαμαλίκι, ένα ποκάμισο πούλησα πρώτο και δαχτυλιδάκι της γυναίκας μου. Έτσι αρχίσαμε ανταλλαγές. Περάσαμε.

    Aκούσαμε υπογράφτηκε ανακωχή. Mας φέρανε διαταγή: όσοι θέλουνε με δικά τους έξοδα γυρίζουνε. Γυρίσαμε, πήραμε αραμπάδες, ζώα. Eίχαμε και πράματα. Λέγαμε: «Nά, όσοι σωθήκαμε θα ζήσομε πια ήσυχα».

    Πόσο βαστάξανε τα ήσυχα; Πάλι τα ίδια μάς περιμένανε και χειρότερα.

    (από το βιβλίο: Έλλη Παπαδημητρίου, O κοινός λόγος, πρώτος τόμος, Eρμής, 2003)

    http://pontosworld.com/index.php?option=com_content&task=view&id=596&Itemid=98

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 28/03/2008

  5. Nikos Michailidis

    απ’ ότι γνωρίζουμε και η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών με Ανακοίνωσή της και ο Φωτιάδης (για να μην αναφερθούμε σε φίλους του δικού μας ιστολογίου) υποστήριξαν αυτή την εκδοχή.

    Ας λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι οι δολοφονίες που προκαλούσαν τσέτες με πυρπολήσεις εκκλησιών γεμάτες με κόσμο, βίαια συγκεντρωμένο εκεί, δεν ήταν κάτι το ασυνήθιστο.

    Και αφού τα δημοσιεύματα αναφέρουν μαζικό (ομαδικό) τάφο;
    Ξέρεις εσύ περίπτωση που να έθαβαν ανθρώπους σε ειρηνική περίοδο σε ομαδικό τάφο;

    Συμφωνούμε ότι γενικά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί!

    Μ-π

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 28/03/2008

  6. ————————————————————————————————————
    Κύριοι

    σας στέλνουμε συνημμένα ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και το πρωτότυπο δημοσίευμα, με ανάλογες φωτογραφίες, που αφορά τον ομαδικό τάφο που βρέθηκε σε ελληνικό χωριό (μέχρι το 1923) της Σαμσούντας.

    για την Εύξεινο Λέσχη Αθηνών

    Σάββας Καλεντερίδης

    Γενικός Γραμματέας

    ————————————————————————————————————

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Σύμφωνα με τις δηλώσεις των χωρικών, τα οστά ανήκουν σε Έλληνες κατοίκους του χωριού, το οποίο μέχρι τη Γενοκτονία (1916-1922) και μέχρι την Ανταλλαγή των πληθυσμών (1923) ήταν αμιγώς ελληνικό.

    Οι κάτοικοι του χωριού ανέφεραν το γεγονός στις τοπικές αρχές, οι οποίες έδειξαν αδιαφορία και μετά από αυτό τα οστά των Ελλήνων του Γιαζιλάρ, που θάφτηκαν αδιάβαστοι, όπως και οι 353.000 Έλληνες του Πόντου και το ένα εκατομμύριο των Ελλήνων της Θράκης και της Μικράς Ασίας, πετάχτηκαν στο παρακείμενο ποτάμι.

    Το τυχαίο γεγονός έρχεται να θυμίσει σε μας του απογόνους των θυμάτων της Γενοκτονίας, αλλά και σε όλους τους νεοέλληνες, τις ευθύνες μας απέναντι στην ιστορία, αλλά και απέναντι στο μέλλον του τόπου μας και της ευρύτερης περιοχής. Η Γενοκτονία είναι ένα απαράγραπτο συνεχές έγκλημα που αφορά όλη την ανθρωπότητα -πόσο μάλλον μέλη της ίδια φυλής- και αν δεν διεκδικήσουμε τη δικαίωση και τη διεθνή αναγνώρισή της, τότε στην ουσία τη νομιμοποιούμε, όπως επίσης νομιμοποιούμε και τις παρόμοιες πολιτικές που ακολούθησε το καθεστώς της Άγκυρας από το 1922 μέχρι σήμερα σε βάρος του Ελληνισμού. Παράλληλα δε προετοιμάζουμε και ανοίγουμε το δρόμο για τις επόμενες τραγωδίες, που όλοι ευχόμαστε να μην συμβούν ποτέ ξανά.

    Τέλος, τα οστά που αποκαλύφθηκαν ηχούν ως φωνή απόγνωσης και αγωνίας όλων εκείνων που σφαγιάστηκαν από το μαχαίρι των γενοκτόνων, και έρχονται να φέρουν όλους εμάς προ των ευθυνών μας, κυρίως δε εκείνους που, λόγω άγνοιας πιστεύουμε, με τις πράξεις τους, στην ουσία, υπονομεύουν τον αγώνα για τη διεθνοποίηση του ζητήματος της Γενοκτονίας. Αποτελούν επίσης κραυγή δικαίωσης προς τους αρνητές της Γενοκτονίας, κονδυλοφόρους και πολιτικούς, οι οποίοι, την ίδια στιγμή που προσπαθούν να μας πείσουν ότι η Γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού ήταν και παραμένει ένας απλός ιδεασμός που στηρίζεται από κάποιους «παράξενους ακραίους», οι ίδιοι στηρίζουν μετά παρρησίας -και ορθά κατά την άποψή μας, αν και επιλεκτικά και ίσως σκόπιμα- τους αγώνες που γίνονται για την καταδίκη πολιτικών και καθεστώτων που οδήγησαν σε γενοκτονίες και ολοκαυτώματα που έγιναν σε βάρος άλλων λαών της Οικουμένης.

    Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευξείνου Λέσχης Αθηνών ζητεί από την ελληνική κυβέρνηση να υπερασπιστεί έμπρακτα την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού και να προβεί στις νόμιμες ενέργειες για την μετακομιδή των οστών που βρέθηκαν στη μαρτυρική Σαμσούντα στην Ελλάδα, για να διαβαστεί τρισάγιο, έστω και μετά από 90 χρόνια, και να τα τοποθετήσουμε στη συνέχεια στο Εθνικό Μνημείο της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, το οποίο επίσης καλούμε την κυβέρνηση να στήσει στην Αθήνα, την πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους. Αν και έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας από τότε που έγινε η Γενοκτονία, ποτέ δεν είναι αργά.

    Με τιμή

    Το Διοικητικό Συμβούλιο

    Eύξεινος Λέσχη Αθηνών

    Σχόλιο από Εύξεινος Λέσχη Αθηνών | 28/03/2008

  7. Μάλιστα …

    Πέραν αυτών για ερευνήστε και καμιά άλλη εκδοχή, όπως π.χ. :
    να εσυνωστίζοντο κατά την έξοδό τους από μια εκκλησία μετά το πέρας του επιμνημόσυνου ενός ανοιξιάτικου ψυχοσάββατου.
    Άσε που κάποιος μου είπε ότι είναι στα πρόθυρα ανακάλυψης ενός ομαδικού επίσης τάφου κάπου στα Δερβενάκια..

    mumul

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 28/03/2008

  8. oraio to sxolio su aderfe mumul kai katalavaino kai tin anafora stin Repousi, alla den nomizo oti teriazi katholou stin periptosi tu sxoliu mu:-)) eimai kai Pafraiikis katagogis na parei i efxi:-))telos panton. me oli tin kali diathesi, elpizo eilikrina i ekdoxi pou kiriarxise na einai i pragmatika isxiousa:
    ksanadiavasa to tourkiko keimeno, opou anaferei tin eksagogi 5-6 skeleton apo enan tafo. afto ontos prokalei erotimatika. episis, kai to theoro kai afto idietera endiaferon, anaferete sto dimosievma oti, simfona me ta legomena enos ntopiou megalis profanos ilikias, o opoios thimatai pos sta paidika tou xronia i sigkekrimeni perioxi itan nektrotafeio to opio vevea afethike stin tixi tou meta tin erimosi tou xoriou, kai pos argotera to nekrotafeio skepastike me xomata logo katolisthiseon (afto mallon to epiveveonoun kai oi fotografies isos). tora mporoume na empistefthoume tin pliroforia pou dini aftos o katikos tou xoriou? tha prepei na lifthi ipopsi toulaxiston. telos panton. afta oson afora to tourkiko keimeno kai tis pithanes tou erminies.
    sigxairo tin prospathia sas na anadikniete afta ta zitimata, alla oson afora tis anakoinosis tis omospondias i genika telos panton silogikon foreon, ego prosopika tha perimena mia pio «eksipni» diaxirisi tu themantos kai oxi tin gnosti aplousteftiki diadikasia tis katakeravnosis.os tora fenete oti den mas exei voithisi na petixoume tous stoxus pou thetoume os Pontioi. epanalamvano, kai kleino me afto, efxomai eilikrina afti i ekdoxi na einai i isxiousa.
    filika
    nikolas, ek pafras kai sevasteias…

    Σχόλιο από Nikos Michailidis | 28/03/2008

  9. Φίλε νικόλα

    Το σχόλιό μου δεν αναφέρεται στο δικό σου, έτσι και δεν ταιριάζει….
    Όσο για την καταγωγή σου/μας αυτή φαίνεται να μην αρκεί για να αιτιολογήσουμε το ορθόν ή μή κάποιων θέσεων. Σημασία έχει το τι λέμε και πράτουμε

    Συμφωνώ απολύτως με το :
    «..ego prosopika tha perimena mia pio “eksipni” diaxirisi tu themantos kai oxi tin gnosti aplousteftiki diadikasia tis katakeravnosis..»

    mumul
    εκ καραχισαρίου 🙂

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 28/03/2008

  10. απλά, όπως και την πρωτη φορά που το διάβασα..

    Αφωνος

    και Οργισμένος

    Σχόλιο από Γιώργος Χ | 29/03/2008

  11. […] ανθρώπινα. Δες, εδώ βγήκε αυτή η ιστορία με τον ομαδικό τάφο στη Σαμψούντα από την εποχή της γενοκτονίας και […]

    Πίνγκμπακ από -Νίκος Μπελογιάννης: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ « Πόντος και Αριστερά | 30/03/2008

  12. […] ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΕΝ ΤΑ ΕΜΑΘΑ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑ ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΝΤΟΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ […]

    Πίνγκμπακ από ΛΕΙΨΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ ΣΤΗ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ « Animalis’s Weblog | 01/04/2008

  13. […] -Βρέθηκε μαζικός τάφο […]

    Πίνγκμπακ από -Δύο χρόνια Π&Α: Ένας “εγωκεντρικός” απολογισμός! « Πόντος και Αριστερά | 31/12/2008

  14. Ποντιακή Γενοκτονία: σιγή Αγκυρας για τους ομαδικούς τάφους
    http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=186879

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 26/07/2010

  15. […] λύρα) και οι χοροί κότσαρι και πυρρίχιος. Από την άλλη μαρτυρίες για ομαδικούς τάφους στη Σαμψούντα και το Γαβάκ, την Ερπάα και το Γιαζισλάρ, […]

    Πίνγκμπακ από – “Τρεις Γενοκτονίες, μια στρατηγική”. Ένα ενδιαφέρον συνεδριο « Πόντος και Αριστερά | 14/09/2010

  16. Ξεχασμένος μαζικός τάφος κατά τη διάνοιξη δρόμου σε τοποθεσία του Ερζερούμ!
    Μια ανατριχιαστική είδηση από τα «ψιλά» του τουρκικού τύπου: ξεχασμένος μαζικός τάφος ανακαλύφθηκε κατά τη διάνοιξη δρόμου σε τοποθεσία του Ερζερούμ.

    Οι περίοικοι δηλώνουν άγνοια, ενώ κάποιοι υποθέτουν ότι ίσως στην περιοχή να βρισκόταν παλαιότερα νεκροταφείο. Οι πιο υποψιασμένοι θα γνωρίζουν βέβαια ότι η πόλη του Ερζερούμ (όπως και το Χουνούζ και το Ερζιγκιάν λίγο πιο πέρα) αποτέλεσαν τον τελικό προορισμό για αρκετά από τα καραβάνια με τους εξόριστους των παραλιακών περιοχών του Πόντου. Ανατριχιάζω και μόνο με τη σκέψη ότι σε αυτό τον ταπεινό τάφο ίσως να πετάχθηκαν κάποιοι από τους χωριανούς μου, που συνελήφθησαν από τους Τούρκος κατά την πυρπόληση των επτά χωριών της Σάντας και εξορίστηκαν στο Ερζερούμ, για να αφήσουν τα κόκκαλά τους εκεί από το κρύο, τις αρρώστεις και την ασιτία. Ίσως μάλιστα αυτός ο τάφος να είναι εκείνος πάνω στον οποίο οι (ελάχιστοι) επιζώντες τέλεσαν το χειμώνα του 1922-1923 το τελευταίο μνημόσυνο των δικών τους, αμέσως μόλις πληροφορήθηκαν ότι πρόκειται να επιστρέψουν στην Τραπεζούντα για να επιβιβαστούν στα πλοία που θα τους μεταφέρουν στην Ελλάδα…

    Και φυσικά, αν η Ελλάδα ήταν χώρα με στοιχειώδη σοβαρότητα, αυτή τη στιγμή ο Έλληνας πρέσβης στην Άγκυρα θα βρισκόταν ήδη καθ’ οδόν προς το Ερζερούμ, τουλάχιστον για να ζητήσει τη διενέργεια μιας εξέτασης DNA. Αν, λέω…

    Και μία πρόταση: γνωρίζω ότι ο Σύλλογος Σανταίων Θεσσαλονίκης σκοπεύει να ταξιδέψει το Σεπτέμβριο στην Τραπεζούντα με αφορμή τη συμπλήρωση 90 χρόνων από το ολοκαύτωμα της Σάντας. Το Ερζερούμ είναι λίγες ώρες δρόμος από την Τραπεζούντα. Μήπως να έκανε και μια επίσκεψη προς τα εκεί; Η ακόμη καλύτερα να επισκεπτόταν το Βαλή της πόλης και να του ζητούσε να διεξαγάγει έρευνα για την ταυτότητα των ανθρώπων που θάφτηκαν σε αυτόν τον τάφο; Ακόμη και αν δεν ήταν Σανταίοι, ακόμη κι αν δεν ήταν καν Έλληνες (μπορεί π.χ. να ήταν Αρμένιοι), ήταν σίγουρα θύματα της ίδιας μισαλλοδοξίας…

    Κι επειδή «βράση κολλάει το σίδερο», άρχισα να ήδη να συγκεντρώνω τα ονόματα των κατοίκων της Σάντας του Πόντου, που ξέρουμε βάσιμα ότι πέθαναν κατά τη διάρκεια της εξορίας τους στο Ερζερούμ. Ευτυχώς ο μακαρίτης ο Ιεροκλής Γωνιάδης μας άφησε ένα χειρόγραφο κατάλογο των θυμάτων του χωριού του, που είδε να πεθαίνουν εκεί μπροστά στα μάτια του. Τον συμπληρώνω με τα ονόματα των απογόνων τους, που ζουν στην Ελλάδα, και τον στέλνω σε κάθε αρμόδιο. Να ζητήσουμε άμεσα εξέταση DNA. Είναι μια μοναδική ευκαιρία να αποδείξουμε διεθνώς ότι όσα λέμε περί Γενοκτονίας, δεν είναι αποκυήματα της φαντασίας μας, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της τραγικότητας που έζησε ο λαός μας. Να το στείλω άραγε και στο ελληνικό ΥΠΕΞ;

    από τη σελίδα του Δημήτρη Πιπερίδη στο Facebook.

    ————————————————————————————–

    Αποκάλυψη ομαδικού τάφου στο Ερζερούμ της Τουρκίας.

    Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Σταύρο Λαμπρινίδη.

    Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

    Δημοσιεύματα του Τουρκικού Τύπου τα οποία σας επισυνάπτουμε μας ενημερώνουν ότι βρέθηκε εκ νέου αυτή τη φορά στην πόλη Ερζερούμ της Ανατολικής Τουρκίας ομαδικός τάφος με δεκάδες υπολείμματα σωρών.

    Ο Ποντιακός Ελληνισμός κύριε Υπουργέ, παρατηρεί με αυξημένη ευαισθησία το θέμα αυτό καθώς στην πόλη αυτή το Ερζερούμ κατέληγαν οι πορείες θανάτου και τα τάγματα εργασίας στα οποία έχασαν την ζωή τους χιλιάδες Έλληνες του Πόντου κατά την περίοδο 1916-1923. Είναι ο δεύτερος ομαδικός τάφος που βρέθηκε στην γειτονική χώρα μετά από αυτόν της Σαμψούντας το 2008. Είμαστε βέβαιοι από τα ιστορικά στοιχεία που διαθέτουμε ότι σε τακτά χρονικά διαστήματα και στα συγκεκριμένα σημεία χωριών και πόλεων της Τουρκίας ύστερα από εργασίες για διάνοιξη δρόμων, κατεδαφίσεις παλιών οικημάτων κ.λ.π. θα αποκαλύπτονται ομαδικοί τάφοι Ελλήνων που έχασαν την ζωή τους την περίοδο αυτή. Εξάλλου όπως μας έχει αφήσει παρακαταθήκη ο πρόσφυγας πρώτης γενιάς από την ιστορική Σάντα του Πόντου Ιεροκλής Γωνιάδης υπάρχουν συγκεκριμένα ονόματα συμπατριωτών του οι οποίοι θεωρούνται αγνοούμενοι στην περιοχή του Ερζερούμ.

    Παρόμοιες πληροφορίες μας δίνει ο εν ζωή ακόμα ευρισκόμενος Γιώργος Αντωνιάδης από την Μπάφρα του Πόντου. Για τους λόγους αυτούς κύριε Υπουργέ, σας καλούμε να πάρετε την διπλωματική πρωτοβουλία, συζητώντας με τον ομόλογό σας Τούρκο Υπουργό, τους τρόπους και τις μεθόδους υπό την αιγίδα του Ο.Η.Ε και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ταυτοποίησης με την μέθοδο του DNA, των σωρών, για να αποδοθούν τιμές και να ταφούν εν ειρήνη από τους συγγενείς απογόνους τους στην Ελλάδα.

    ΠΗΓΗ:
    http://haber.gazetevatan.com/erzurumda-toplu-mezar-bulundu/371880/1/Haber
    http://www.dunya.com/erzurumda-toplu-mezar-suphesi_119111_haber.html
    http://www.gazetesiz.com.tr/haber/yasam/genel/yol-kazisi-calismasi-yapiliyordu-8730.html
    http://www.cumhuriyet.com.tr/?kn=7&hn=232564

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 03/07/2011


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: