Πόντος και Αριστερά

……. 'μώ τον νόμο σ' !

-Τα Ζωνιανά και η χαμένη ψυχή της Κρήτης

«…μια βούργια, ένα λυκόσκυλο, ένα καλό μπιστόλι / κι ένα διπλό διαφορικό είν’ η ζωή μου όλη…»

07-11-07.jpg250px-hashish.jpgΈνα εξαιρετικό κείμενο του  Μανώλη Εγγλέζου-Δεληγιαννάκη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ρήξη» (φ.24, 1/12/07) φιλοξενείται και στο ιστολόγιο Με το τουφέκι και τη Λύρα. Κείμενο χρήσιμο στην εποχή αυτή όπου το όνομα «Κρήτη» πάει να ταυτιστεί από κάποιους επιτήδειους με την «παραβατικότητα», τη «μαφία» κ.λπ.

Η αλλαγή των κοινωνικών προτεραιοτήτων για κάποιες μειοψηφικές ομάδες του πληθυσμού φαίνεται από το περιεχόμενο των μαντινάδων: «Χέρια που δεν αρπάξανε ξένο ψωμί να φάνε, / αυτά σηκώνουν την τιμή όσο βαριά και να ‘ναι», τραγουδούσε πριν από μερικά χρόνια η Κρήτη, ενώ σήμερα είναι δημοφιλείς μαντινάδες (;), όπως: «ο Τζώνυ ο περιπατητής πόσα λεφτά έχει βγάλει, / αλλά για το ουίσκι του τα κάνω όλα χαλάλι», ή «ένα τογιότα χάιλουξ και τούρμπο μιτσουμπίσι / στο πρώτο βάνω τα οζά και στ’ άλλο το χασίσι».

100_1667.JPG

Θα ήταν εθελοτυφλία και βόλεμα αν απομονώναμε τα φαινόμενα των Ζωνιανών στον Μυλοπόταμο, υποστηρίζοντας ότι η υπόλοιπη Κρήτη δεν τα έχει. Πώς όμως φτάσαμε εδώ, τι μετέτρεψε την Κρήτη-αρχέτυπο της αντίστασης κατά κάθε κατακτητή σε περιοχή όπου ανθεί και γίνεται ανεκτό το οργανωμένο έγκλημα;

candia_large.jpgΝησί απομονωμένο και με εφτακόσια χρόνια υπό ενετική και τουρκική κατοχή, αναγκάστηκε να διαμορφώσει μόνη της κανόνες και άγραφους νόμους, ξεκινώντας από τα Σφακιά, τη μόνη περιοχή που διατήρησε το αυτεξούσιο και έπρεπε να ρυθμίσει τη συνύπαρξη των κατοίκων της σε περιορισμένο χώρο: κανόνες βασισμένους στην ισοτιμία, την κοινοτική οργάνωση και τη συλλογικότητα στη λήψη αποφάσεων. κώδικες συμπεριφοράς που δίνουν προεξάρχουσα θέση στην τιμή, τη σεμνότητα, την πρεπιά, το μέτρο, την ελευθερία, τη φιλοξενία, τον σεβασμό, το μερακλίκι. Εξουσία να επιβάλει τους κανόνες αυτούς δεν υπήρχε, κι η τήρησή τους επαφιόταν στην ίδια την τοπική κοινωνία, η οποία προσχωρούσε σ’ αυτούς όχι καταναγκαστικά, αλλά βαθιά πεισμένη ότι επρόκειτο για ύψιστες ηθικές υποχρεώσεις.

Οι άγραφοι κώδικες, η φτώχεια και οι συνθήκες απομόνωσης οδήγησαν σ’ ένα πνεύμα αλληλεγγύης και υψηλότατο φρόνημα για την πίστη στα δίκαιά μας, παράγοντες που οδήγησαν στην ηρωική πορεία της Κρήτης διά πυρός και σιδήρου μέσα από τους αιώνες, μέχρι την Ένωση με τον υπόλοιπο ελεύθερο Ελληνισμό, μετά από εφτά αιώνες χωρισμού.

Όπλα υπήρχαν πάντα στην Κρήτη, συνέχεια μιας παράδοσης που ξεκινούσε από πολύ παλιά και συνεχώς ανανεωνόταν μέσα από τη διαρκή αντίσταση στον κατακτητή και μέχρι την Κατοχή, αλλά και στη συνέχεια με την αποστολή όπλων στην Κύπρο για τις ανάγκες του δικού της αγώνα.

Η ζωή στην Κρήτη συνεχιζόταν «προβιομηχανική» μέχρι τη δεκαετία του ’60 με τον μόχθο της αγροτικής και κτηνοτροφικής δραστηριότητας, φτωχική αλλά περήφανη. Από τη δεκαετία του ’70, το σκηνικό άρχισε σιγά-σιγά να αλλάζει. Η ανακάλυψη της Κρήτης ως τουριστικού προορισμού θα αρχίσει να φέρνει εύκολο χρήμα και να κατευθύνει τους ανθρώπους στις υπηρεσίες (σερβιτόροι) και στις τουριστικές επιχειρήσεις. Τα σημερινά εκτρώματα της συνεχούς δόμησης μικρών και μεγαλύτερων μπετόν κατασκευών, που χρησιμεύουν για δωμάτια, κυρίως στην ανατολική Κρήτη, ξεκίνησαν εκείνη την περίοδο.

dsc04413.jpgΣτις ορεινές περιοχές, οι επιδοτήσεις και ο αγροτουρισμός πρόσφεραν εύκολο κεφάλαιο, που ποτέ δεν είχαν φανταστεί οι κάτοικοι, βασισμένο σε φουσκωμένες δηλώσεις που δεν υπέκειντο σε κανέναν έλεγχο. Έτσι, η φτώχεια έδωσε τη θέση της στην άνεση, η διατροφή άλλαξε, η δουλειά στο χωράφι και στο υπόστεγο εγκαταλείφθηκε. Ο χτεσινός βοσκός είναι συχνά εργοδότης του Αλβανού, που του αρμέγει και του σφάζει, η σχέση με το κοπάδι δεν είναι σχέση αλληλεξάρτησης ούτε όρος επιβίωσης. Τα προς το ζην τα παρέχει ο τριτογενής τομέας: τουριστικές υπηρεσίες, ροή επιδοτήσεων. Οι τελευταίες δεν κατευθύνθηκαν προς τους σκοπούς για τους οποίους ελήφθησαν. Δεν συντέλεσαν π.χ. στη δημιουργία μιας μονάδας η οποία θα μπορούσε να παράγει εισόδημα με αυτάρκεια στο μέλλον. Αντίθετα, τα λεφτά ξοδεύτηκαν σε μη παραγωγικές δραστηριότητες και δεν επενδύθηκαν. Όμως πια ο στόχος ήταν ένας τρόπος ζωής που δεν μπορούσε να συντηρηθεί με την παραδοσιακή εργασία. Αν κοντά σ’ αυτό βάλεις και την εξοικείωση με τα όπλα, είναι εύκολο να κάνεις το βήμα που θα σε οδηγήσει στον πλουτισμό μέσω της παραβατικότητας.

zon.jpgΑντίστοιχα, η ανδρεία και η λεβεντιά που επιδεικνυόταν απέναντι στους εχθρούς χρησιμοποιήθηκε ως κάλυμμα για πράξεις βίας που στρέφονται πια όχι κατά της εξουσίας αλλά κατά της ίδιας της κοινωνίας. Καμιά σχέση βέβαια δεν υπάρχει μεταξύ της πάλης για ένα ιδανικό, και του τσαμπουκά και της μαγκιάς, που περισσεύει σήμερα. Οι κουμπαριές, οι συντεκνιές κι η πολιτική πελατεία, όμως, επηρεάζουν σε άλλη κατεύθυνση: αυτή της συγκάλυψης και της σιωπής. Όποιος μιλήσει απομονώνεται ή καταστέλλεται. Και επειδή μερικοί ακάτεχοι φαντάζονται τους σημερινούς παρανόμους σαν κρητικούς Ρομπέν των Δασών, τίποτα τέτοιο δεν ισχύει. Δεν πρόκειται για κοινωνικό αγώνα αλλά για οργανωμένο έγκλημα. Δεν είναι αγώνας κατά της εξουσίας αλλά κατά της κοινωνίας.

Είπαμε και πιο πάνω ότι υπάρχουν δύο παγίδες στη θεώρησή μας: να πιστέψουμε ότι τα φαινόμενα αυτά είναι μεμονωμένα ή ότι αφορούν μόνο τον Μυλοπόταμο. Ούτε μεμονωμένα είναι, ούτε μόνο τον Μυλοπόταμο αφορούν. Αντίθετα, εξαπλώνονται σ’ όλη την Κρήτη, που παίρνει παράδειγμα προς μίμηση από την ατιμωρησία, την ασυδοσία και την πολιτική κάλυψη που απολαμβάνουν αυτές οι πρακτικές. Από τις αξίες έχει μείνει ένα πουκάμισο αδειανό, που καλύπτει μιαν ηθική ένδεια κι ένα παχύσαρκο πια κορμί. Το επίπεδο καταδεικνύει και το περιεχόμενο των μαντινάδων:  

«Χέρια που δεν αρπάξανε ξένο ψωμί να φάνε,

αυτά σηκώνουν την τιμή όσο βαριά και να ‘ναι»,

τραγουδούσε πριν από μερικά χρόνια η Κρήτη, ενώ σήμερα είναι δημοφιλείς μαντινάδες (;), όπως:

«ο Τζώνυ ο περιπατητής πόσα λεφτά έχει βγάλει,

αλλά για το ουίσκι του τα κάνω όλα χαλάλι»,

«μια βούργια, ένα λυκόσκυλο, ένα καλό μπιστόλι

κι ένα διπλό διαφορικό είν’ η ζωή μου όλη»,

buymarijuanaseeds4.jpgή, για να συνδέσουμε και τις δραστηριότητες:

«ένα τογιότα χάιλουξ και τούρμπο μιτσουμπίσι,

στο πρώτο βάνω τα οζά και στ’ άλλο το χασίσι».

Πού πήγαν οι αξίες της Κρήτης λοιπόν; Και στο όνομα τίνος ιδανικού η Κρήτη πρέπει να καταντήσει συνώνυμο της καταπίεσης μιας κοινωνίας ολόκληρης από το οργανωμένο έγκλημα;

Λαθρεμπόριο όπλων, προστασία, μαστρωπεία, ναρκωτικά είναι οι νέοι στόχοι, οι οποίοι δεν καταδικάζονται και δεν απομονώνονται.

 

 

Advertisements

13/12/2007 - Posted by | -Nεοελληνικός ανορθολογισμός

16 Σχόλια »

  1. Βρήκα αυτό στο ίντερνετ.

    ——————————————
    04 Ιουνίου 2007, 21:10

    Κρητική Πολιτεία

    Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια κίνηση εντός και εκτός Κρήτης σχετικά με το θέμα της λεγόμενης «Κρητικής Πολιτείας» και την εκ νέου εγκαθίδρυσή της.
    Για να εξηγήσω τι είναι η Κρητική Πολιτεία: ήταν το αυτόνομο κράτος που δημιουργήθηκε στην Κρήτη μετά την Κρητική Επανάσταση του 1896 (Συνθήκη Βερολίνου) όταν κατάφερε να αποκοπεί από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, υπό την προστασία βεβαίως των Μεγάλων Δυνάμεων (Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Ρωσία κλπ). Με την Ελλάδα ενώθηκε επισήμως τον Μάιο του 1913, σύμφωνα με τη Συνθήκη του Λονδίνου, οπότε και έπαψε να υφίσταται ως ανεξάρτητο κράτος.
    Ως ανεξάρτητο κράτος είχε και δική του σημαία, η οποία συνδυάζει το ελληνικό εθνόσημο με το τούρκικο στοιχείο. Πρόκειται για μια παραλλαγή της ελληνικής σημαίας του 1822: λευκός σταυρός που χώριζε τη σημαία σε τέσσερα τετράγωνα από τα οποία τα τρία ήταν κυανά, ενώ το τέταρτο, το πάνω προς το μέρος του κονταριού, ήταν κόκκινο μ’ ένα λευκό άστρο στο κέντρο του, σύμβολο της επικυριαρχίας του Σουλτάνου.
    Τα τελευταία χρόνια, αλλά πολύ πιο έντονα τους τελευταίους μήνες γίνεται αισθητή αυτή η προπαγάνδα, για την εκ νέου εγκαθίδρυση της Κρητικής Πολιτείας, με λίγα λόγια, διαπιστώνεται μια κινητικότητα από ορισμένους αφανείς πολίτες – εντός και εκτός νησιού – υπέρ της ανεξαρτησίας της Κρήτης από την Ελλάδα και τη συγκρότηση νέου ανεξάρτητου Κράτους, όπως ήταν τότε η Κρητική Πολιτεία.
    Η κινητικότητα αυτή στηρίζεται στην ψευδή φήμη ότι με τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ένταξη της Κρήτης στην Ελλάδα, δηλ το 2012, θα υπάρξει δημοψήφισμα στο νησί ώστε να αποφασίσουν οι κρητικοί αν επιθυμούν να παραμείνουν στο ελληνικό κράτος ή να ανεξαρτητοποιηθούν.
    Τα «κρούσματα» της προπαγάνδας αυτής το τελευταίο διάστημα είναι τα εξής:
    1ο.-Σε τελικό τοπικού ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος κάποιοι (?) ανάρτησαν στις κερκίδες του γηπέδου τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) και απάνω της είχαν γράψει «Ανεξαρτησία 2012», αφού τότε συμπληρώνονται τα 100 χρόνια από την ένταξη της Κρήτης στην Ελλάδα. Μετά από την επέμβαση της αστυνομίας την κατέβασαν.
    2ο δύο ή τρεις μέρες μετά από αυτό το περιστατικό, τα παιδιά ενός σχολείου από ένα χωριό του Ηρακλείου, επισκέφτηκαν τη Βουλή στα πλαίσια εκπαιδευτικής εκδρομής, και ορισμένα από τα παιδιά φορούσαν μπλουζάκια τα οποία έφεραν τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας. Τα εντόπισε ένας βουλευτής Ηρακλείου και συζήτησε μαζί τους για το θέμα αυτό. Τι να πούνε όμως τα παιδιά.. δεν ήξεραν καν τι σημαίνει αυτή η σημαία..
    3ο το θέμα -δυστυχώς -έχει και συνέχεια, νέο κρούσμα λοιπόν.. όχι σε γήπεδο, όχι στο ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά στη Γαλλία στα πλαίσια των Αγώνων των Ευρωπαϊκών Νήσων που διοργανώνονται στην Κορσική.

    Παραθέτω ρεπορτάζ της τοπικής εφημερίδας «Νέα Κρήτη» http://www.cretetv.gr

    <<Σε διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας κινδύνευσε να εξελιχθεί η διοργάνωση των Αγώνων των Νησιών, που φέτος πραγματοποιούνται στην Κορσική. Με την άφιξη, στο αεροδρόμιο της διοργανώτριας νήσου, η κρητική αποστολή ήρθε αντιμέτωπη με μια δυσάρεστη έκπληξη, τέτοια που σε κλάσματα δευτερολέπτου πήραν “φωτιά” τα τηλέφωνα, ενεπλάκησαν τα υπουργεία Εσωτερικών και Εξωτερικών της Ελλάδας, ενώ ακολούθησαν διαβήματα και παραστάσεις διαμαρτυρίας, με την κρητική αντιπροσωπία να απειλεί να αποχωρήσει από τους αγώνες.oι διοργανωτές στα επίσημα έντυπα που διένειμαν στις αποστολές των νησιών που λαμβάνουν μέρος στους αγώνες εμφανίζουν την Κρήτη ως ανεξάρτητη, με τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας, σε αντίθεση με τη συμμετοχή της Κέρκυρας που συμβολίζεται κανονικά με τη σημαία της Ελλάδας. Η σημαία της Κρητικής Πολιτείας απεικονίζεται πάνω από την Κρήτη και στην κεντρική ιστοσελίδα της διοργάνωσης, ενώ το ίδιο σκηνικό είχε προγραμματιστεί και στην τελετή έναρξης των αγώνων.

    Το διάβημα του Περιφερειάρχη Τσόκα

    Η πρώτη απάντηση από ελληνικής πλευράς ήρθε από το γραφείο του περιφερειάρχη, το οποίο έστειλε διάβημα προς τον πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής των αγώνων, κ. Santoni, απαιτώντας να γίνουν άμεσα οι επιβεβλημένες διορθωτικές ενέργειες γι’ αυτό το τουλάχιστον ατόπημα.

    Στην επιστολή-διάβημα του περιφερειάρχη αναφέρονταν τα εξής: «Κατά την άφιξη της κρητικής αποστολής στην Κορσική για τη συμμετοχή της στους Αγώνες των Νησιών “Κορσική 2007”, διαπιστώθηκε ότι τόσο στα φυλλάδια όπου παρουσιάζονται τα νησιά που συμμετέχουν, όσο και στο χώρο της τελετής έναρξης, υπάρχει αναρτημένη για την Κρήτη άσχετη με το νησί σημαία.

    Θα θέλαμε να σας πληροφορήσουμε ότι η Κρήτη αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής επικράτειας και κατ’ επέκταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και εκπροσωπείται από το επίσημο σύμβολο του ελληνικού κράτους, την ελληνική σημαία.
    Θεωρούμε ότι η ενέργειά σας να χρησιμοποιήσετε αυτοβούλως σημαία άσχετη με το νησί, αντί της ελληνικής που εκπροσωπεί όλο το ελληνικό έθνος, αποτελεί ατυχές γεγονός και σίγουρα πρόκειται περί λάθους. Από την άλλη πλευρά, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορούμε να αγωνιστούμε κάτω από σημαία άλλη από αυτήν της ελληνικής επικράτειας.

    Θα παρακαλούσαμε έως τις 3 το μεσημέρι, τοπική ώρα Γαλλίας, να έχετε αποσύρει όλα τα φυλλάδια στα οποία η Κρήτη δεν αντιπροσωπεύεται από την ελληνική σημαία, καθώς επίσης στην επίσημη ιστοσελίδα των αγώνων, στο χώρο της τελετής έναρξης και στους αγωνιστικούς χώρους, για την Κρήτη, να υπάρχει το εθνικό μας σύμβολο, η ελληνική σημαία και μόνο.

    Μετά τις προαναφερόμενες ενέργειες, θα παρακαλούσαμε στα πλαίσια του εφικτού να αναφερθείτε δημόσια κατά την τελετή έναρξης στο ατυχές συμβάν και να ενημερώσετε τους παρευρισκόμενους σχετικά. Σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθούν τα ανωτέρω, θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να αποχωρήσουμε από τους αγώνες».

    και ερωτώ εγώ…Τα σύμβολα και οι σημαίες που χρησιμοποιήθηκαν στα site και στα φυλλάδια μπορούν εύκολα να εκληφθούν ως λάθος αφού βρίθει το internet από τέτοια σύμβολα που έχουν μόνο ιστορική αξία.
    Αλλά για τη σημαία στον ιστό; Πώς βρέθηκε αυτό το πανί στα χέρια των διοργανωτών; Για αυτό ο κ.Σαντονί δεν έδωσε καμία απάντηση, καμία εξήγηση.

    Οι φήμες αναφέρουν ότι οι υπεύθυνοι για όλα αυτά είναι κρητικοί επιχειρηματίες του τουριστικού τομέα που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό αλλά και διάφορα άτομα που εξυπηρετούν τούρκικα συμφέροντα. Ειλικρινά δεν κατανοώ το λόγο, αφού μια ενδεχόμενη αποκοπή – ανεξαρτησία από την Ελλάδα θα αποδυναμώσει την Κρήτη, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά.. και θα γίνουμε νόστιμος μεζές για την «γείτονα» χώρα Τουρκία.. ή το Creta Loux island resort

    7 σχόλια – Στείλε Σχόλιο
    ————————————-

    Σχόλιο από renabill (08.06.2007)
    Άμα είναι ηλίθιοι οι Κρητικοί και θέλουν να προκαλούν τους Τούρκους και να γίνουν μεζεδάκι, δε θα φταίει κανείς αλλά το ξερό τους το κεφάλι.

    Σχόλιο από manoliskriti (13.06.2007)
    Φίλε που συνεταξες αυτό το ιστολόγιο εκτός απο ανιστόρητος είσαι και απληροφόρητος. Υπάρχουν αρκετά άτομα στο νησί που υποστηρίζουν αυτονομιστηκές αποψεις. Οι λόγοι είναι πως η Κρήτη ανάλογα με τη κρατική συνεισφορά, δεν έχει ανάλογη ανταπόκριση σε κονδύλια της ΕΟΚ τα οποία τα διανέμει το κράτος στις περιφερειες. Μην ξεχνάς οτι η Κρήτη κρατάει στα πόδια του το ελληνικό κράτος με τη τουριστική της βιομηχανία και τα αγροτικά προιόντα που είναι διαθέσιμα για μας όλο το χρόνο λογω του κλιματός μας.Και επίσης τα εξάγουμε και σε άλλα κράτη . Η τουριστική βιομηχανία στην Ελλάδα και λίγο τα αγροτικά προιόντα είναι και ο πλουτος της. Ουτε αμάξια παράγουμε ουτε πολυεθνικές ελληνικες εταιρίες έχουμε οι ΕΛληνες ούτε τιποτε αλλο το οποιο να προσφέρει κέρδος στο κράτος αυτό. Οπότε αν φύγει η Κρήτη απο την Ελλάδα τότε η Ελλάδα θα ζημιωθεί. Θα καταταχτεί σε κλάση ίδια με τις χώρες του πρώην σοβιετικού μπλόκ. Η οικονομία στη κρήτη θα αλλάξει αν αυτονομηθεί το νησί. Μια δεύτερη Κύπρος. Όλα τα νησιά τα μεγάλα εννοώ στη μεσόγειο είναι πλέον αυτόνομα. Η κρήτη δεν νομίζω να μείνει για πολύ ετσι φίλε\

    PS.
    Στη φόρμα των στοιχείων δεν έχετε την πόλη ΗΡΑΚΛΕΙΟ. Η οποία φίλε σε πληροφορώ είναιπλεόν η τρίτη μεγαλήτερη πολή σε πλυθησμό με βάση τη στατιστική υπηρεσία. Είστε οτι να ναι

    Σχόλιο από makis85 (08.07.2007)
    Διαβάζω τελευταία για την Κρητική Πολιτεία(Κρητικός γαρ). Δεν ξέρω κατά πόσο είναι αλήθεια αυτό που λένε για το δημοψήφισμα, άλλα είναι τρελό κάποιοι να μιλούν για ανεξαρτησία της Κρήτης.

    Η Κρήτη, ως κομμάτι του Ελληνικού κράτους από το 1913, αποτελεί τμήμα επικράτειας χώρας-μέλους της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας(ΝΑΤΟ),του ΟΗΕ, και περιφέρεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια ενδεχόμενη απόσχιση του νησιού από την Ελλάδα αυτομάτως θα θέσει την Κρήτη εκτός της Συμμαχίας, του ΟΗΕ και, το πιο σημαντικό, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή μας με απρόβλεπτες συνέπειες, χωρίς να συμπεριλάβουμε οικονομικά και άλλα συναφή προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η Κρήτη.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι, η Κρήτη ήταν τυπικά αυτόνομη την περίοδο 1896-1913, αφού ουσιαστικά την κατάσταση ήλεγχαν οι «Μεγάλες Δυνάμεις». Ακόμη, το καθεστώς ήταν καθεστώς αυτονομίας και όχι ανεξαρτησίες

    Όσο, βέβαια, ασχολούμαστε με το θέμα της ανεξαρτησίας τόσο περισσότερο βούτυρο βάζουμε στο ψωμί κάποιων που θέλουν να βγάλουν το Κρητικό Ζήτημα από το χρονοντούλαπο, ενώ αυτό έχει λυθεί οριστικά.

    Ο συναισθηματισμοί δεν είναι το καλύτερο μου, όμως πρέπει να σκεφτούμε ότι οι Κρητικοί έχυσαν το αίμα τους για την ένωση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ το επίσημο σύνθημα της Κρητικής Πολιτείας ήταν «Ένωση ή Θάνατος».

    Σε κάθε περίπτωση πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία της χώρας μας και, ακόμα περισσότερο, του τόπου μας ώστε να μην πέφτουμε εύκολα θύματα εθνικιστικών και τοπικιστικών ηλιθιοτήτων.

    Σχόλιο από makis85 (08.07.2007)
    Που ‘σαι Μανωλιο (manoliskriti,13.06.2007 )!!! Σαν οικονομολόγος σου λέω ότι η Κρήτη είναι μια από τις πιο πλούσιες περιφέρειες της Ελλάδας λόγω κυρίως του όγκου τον κοινοτικών πόρων που λαμβάνει. Ένα παραπάνω, οι πόροι διανέμονται με κριτήριο το μέσο εισόδημα των περιφερειών και έτσι είναι λογικό περιφέρειες όπως η Ήπειρος να πρέπει να λάβουν περισσότερους πόρους!

    Ακόμη, έχουν ανακαλύψει και στην Β. Ελλάδα τη γεωργία άρα μάλλον δεν θα πεινάσουν οι άνθρωποι αν αποσχιστεί η Κρήτη! Ενώ, το κύριο μέρος του Ελληνικού Α.Ε.Π. παράγεται στην Αθήνα όπου διαμένει και η μισή Ελλάδα και όχι στην Κρήτη!!!

    Δεν ξέρω από που είσαι, ούτε και με νοιάζει άλλωστε, αλλά αν είσαι Κρητικός ντρέπομαι πραγματικά γιατί είμαι και εγώ Κρητικός!

    Και μια συμβουλή! Εκεί στο Αγγλία που είσαι φοιτητής άνοιξε και κανένα βιβλίο!

    Σχόλιο από manoliskriti (10.07.2007)
    Μια ενδεχόμενη απόσχιση φίλε, ναι, ίσως αποδυναμώσει για λίγο το νησί μας, (Κρητικός είμαι φίλε απο τα Χανιά), αλλα το μέλλον της Κρήτης θα είναι πολύ καλύτερο απο αυτό τώρα. Αργά η γρήγορα θα γίνει και μετά την απόσχιση η Κρήτη και μέλος του ΝΑΤΟ( αλλίμονο και αν δεν γίνει αμέσως με την ύπαρξη της Νατοικής Βάσης) και της ΕΟΚ και του ΟΗΕ. Η αποδυνάμωση θα είναι προσωρινή.

    Η Κρήτη είχε ανεξαρτησία όχι μόνο αυτονομία. Δική της σημαία, δικό της σύνταγμα, δικό της νόμισμα.

    Όσο για αυτό που λές με το κρητικό ζήτημα δεν νομίζω και πολύ να στέκει. Ο ξένος παράγοντας που κάποιοι κατηγορούν οτι έβγαλε το ζήτημα πάλι στην επιφάνεια έχει διαψευθεί γιατί υπάρχεί ένα ποσοστό στο νησί πράγματι όπως και οι ειδήσεις αναφέραν-μπορεί να μην είναι και τόσο μεγάλο αλλα αυξάνεται- που υποστηρίζει ανεξαρτητοποιηση, και ένα ακόμη μεγαλήτερο που αν δεν υποστηρίζει ανεξαρτητοπόιηση τουλάχιστον αυτονομία. Η Τουρκία αν ήθελε να κάνει κάτι θα το έκανε και θα το κατόρθωνε. Δεν νομίζω να φοβιθεί την Ελλαδίτσα.

    Όσον αφορά το πόθο των κρητικών να γίνει η Ένωση: λάθος το διατυπώνεις φίλε. Θα ήταν σωστό να πείς καλύτερα ότι οι περισσότεροι κρητικοί ήθελαν να ενωθεί η Κρήτη με την Ελλάδα.Υπήρχε μια μειοψηφία που δεν το ήθελε και είναι λογικό να υπάρχει ένα ποσοστό υπέρ και ένα ποσοστό κατά. Και το υπέρ έχει τα καλά του αλλα και το κατά. Και δεν μπορούμε να ξέρουμε κιόλας τι πραγματικά έχει συμβεί απο τη στιγμή που η ιστορία του υπουργείου έχει πολλά εθνικιστικά παραληρήματα. Όσον αφορά στο αν διαβάζω η όχι φίλε, ναι διαβάζω, αλλα το κακό με εμένα είναι οτι δεν χάβω τη παραμικρή μπούρδα που μου σερβίρει το υπουργείο παιδείας. Σωστό διάβασμα σημαίνει κρίση και έγκυρη διαστάυρωση.

    Ποιοι είναι οι πόροι ρε φίλε που λαμβάνει η Κρήτη; Που είναι τα δημόσια έργα, οι δρόμοι, οι υποδομές; Βγήκα στο εξωτερικό ρε φίλε και γύρισα Κρήτη και μου φάνηκε σαν χάλι. Σαν ερημοποίηση, αν είσαι κρητικός και το τονίζω, πρέπει σαν λαός να γίνουμε φιλόδοξοι λίγο. Έμενα σαν κρητικός με ενδιαφέρει το νησί μου. Δεν με ενδιαφέρει ένας τόπος που είναι μακριά μου 10 ώρες(Αθήνα). Στην Ενιαία Ευρώπη σε ενδιαφέρει η Βουλγαρία, Η Ρουμανία που έιναι ένα με εμάς συνοριακά και καίγεσαι αν γίνονται έργα εκεί αν πεινάνε; Είναι κάτι ανάλογο και αυτό που νιώθω και εγώ σαν κρητικός και πιστεύω οι παραπάνω το νιώθουν.

    Φίλε το κλίμα δεν το αλλάζει η γεωργία. Κακά τα ψεματα η κρήτη έχει πολύ ευνοικό κλίμα για γεωργία ολόκληρο το χρόνο, κάτι το οποίο σε διαβεβαιώ οτι η Βόρεια Ελλάδα δεν το έχει. Αν είχαν ανακαλύψει τη γεωργία δεν θα είχαν παντού προιόντα κρητικά και κυπριακά σε αγορές και λαικές. Η Ελλάδα ποντάρει σε αυτά τα δύο : Τουρισμός και Αγροτικά προιόντα. Αν η Ελλάδα δεν είχε τα νησία και βέβαια όπως είπα παλιά θα ήταν σε κλάση χώρας πρώην ανατολικού μπλόκ. Ένα τρανταχτό παράδειγμα : Κύπρος. Οι κύπριοι δεν θέλουν ένωση, για το λόγο οτι θα καταντήσουν σαν τη Κρήτη, γιατί έχω μιλήσει με αρκετούς Κύπριους. Παραμελημένοι και εκμετταλευομένοι απο το Αθηνοκεντρικό κράτος. Οπότε στη Κρήτη η Ελλάδα δεν προσφερε δεν θα προσφέρει και δεν θα μπορεί να προσφέρει τίποτα ουσιαστικό ποτέ.

    Δεν νομίζω να είσαι κρητικός. Απο το ύφος σου δεν το συμπαιραίνω. Και αν είσαι λυπάμαι. Γιατί υποβαθμίζεις τον τόπο που σε γέννησε.

    Σχόλιο από makis85 (10.07.2007)
    Κοίτα, εγώ σού λέω για γεωπολιτική αστάθεια και εσύ μου λες ότι δεν παίρνουμε πολλά λεφτά από την Ε.Ε.

    Για ρώτα λίγο τους φίλους σου τους Κύπριους πως τα βγάλανε αυτά τα λεφτά… «Ξέπλυμα Βρόμικου Χρήματος», τούς λέει κάτι;

    Επειδή τυγχάνει να είμαι ευρωπαϊστής, βεβαίως και με ενδιαφέρει η ανάπτυξη στη Βουλγαρία,στη Ρουμάνια και στην Ευρώπη γενικότερα. Όμως, είναι χαζό να υποστηρίξω ότι αυτό ισχύει γενικά. Δεν μπορείς όμως να συγκρίσεις το ενδιαφέρον κάποιου για την ανάπτυξη στην Ήπειρο και αυτό για την ανάπτυξη στη Ρουμανία! Το τραγικό για σένα θα ήταν να πιάσεις δουλειά στην Αθήνα μετά τις σπουδές σου…

    Δεν απαντάς στα στην ουσία των λόγων μου, δηλαδή δεν σε βλέπω να αρνείσαι ότι το ελληνικό Α.Ε.Π. παράγεται κυρίως στην Αθήνα και όχι στην Κρήτη και αν το κάνεις, δεν μπορείς να το τεκμηριώσεις. Ενώ, ή ξεχνάς όλες αυτές τις πινακίδες που γράφουν «Ελληνική Δημοκρατία […] Το έργο χρηματοδοτείται κατά 75% από την Ε.Ε.» ή δεν έχεις βγει από τα Χανιά ποτέ για να τις δεις.

    Όσο για το επιχείρημα της αγροτικής παραγωγής, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κανένας λόγος να αναφερθώ περαιτέρω… Σε όποιον πεις ότι μόνο η Κρήτη «ταΐζει» ολόκληρη Ελλάδα, θα γελάσει. Εκτός, αν στην Ελλάδα πίνουμε μόνο λάδι…

    Για το καθεστώς αυτονομίας ή ανεξαρτησίας, ψάξε λίγο τι σημαίνει το κόκκινο αστέρι στην σημαία της Κρητικής Πολιτείας. Και για να μην ζορίζεσαι, θα σου πω. Το μουσουλμανικό στοιχείο του νησιού, από τη μια, και την επικυριαρχία του σουλτάνου, από την άλλη.

    Ο αρμοστής ήταν πολιτειακά κατώτερος του σουλτάνου. Δεν υπήρχε ανεξάρτητο κράτος από τη στιγμή που αρχηγός άλλους κράτους ήταν ο πολιτειακός άρχοντας του τόπου!

    Τώρα για την κριτική σκέψη, αν εσύ έχεις διαβάσει 2-3 βιβλία και τα επιχειρήματα που έχεις για την ανεξαρτησία είναι το αγροτικό και τουριστικό προϊόν της Κρήτης, το ποσοστό συμμετοχής στο Α.Ε.Π. και η σχέση της με το τις επιδοτήσεις από την Ε.Ε., τότε εγώ τι να πω… Αφενός, αυτά που λες είναι λάθος, αφετέρου, μπορούν εύκολα να αναιρεθούν με την απλή λογική!

    Δεν έχω σκοπό να συνεχίσω αυτή την κουβέντα. Μείνε στα Χανιά, την πάλαι ποτέ πρωτεύουσα της Κρητική Πολιτείας, και μπορείς ελεύθερα να νομίζεις πως όλα περιστρέφονται γύρω από την Κρήτη.

    Τέλος , όσον αφορά για την καταγωγή είναι εκ δια μέτρου αντίθετη με την δική σου, όπως και οι απόψεις μας άλλωστε. Ο τόπος καταγωγής μου, όπως μπορείς να δεις και από το προφίλ μου, είναι η Σητεία!

    Σχόλιο από manoliskriti (11.07.2007)
    Με καμία παναγία δεν είσαι κρητικός και δη απο τη Σητεία. Αν είσαι απο τη Σητεία ο νομός σου θα έπρεπε να ξέρεις οτι παράγει και στην ουσία ταίζει την Ελλάδα όχι μονο με λάδι αλλα και με οπωροκυπευτικά και πολλά αλλα όλο το χειμώνα που η πανω Ελλάδα έχει φοβερή έλλειψη. Είναι γελοίο να κατηγορείς το τοπο σου έτσι και να μου λές οτι ολα τα πράγματα για μένα γυρνάνε γύρω απο τη Κρήτη. Απο που πρέπει να γυρνάνε δεν κατάλαβα; Απο έναν τόπο είναι για μένα 10 ώρες μακριά; Και ναι μπορεί το ΑΕΠ να παράγεται στην Αθήνα απο τον υπέρογκο πλυθησμό της. Το παραδεχομαι παρακάτω…

    Εγω μίλησα για αυτονομία. Αυτόνομη οικονομία. Να έχουμε δικά μας υπουργεία στο Ηράκλειο και να διαχειριζόμαστε το χρήμα εμείς οι ίδιοι.

    Όσον αφορά για το κυπριακό κρατος οσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια.

    Ξέρουμε όλοι οι Ελληνες όπως και όλοι οι ευρωπαίοι οτι αποτελεί υπόδειγμα οικονομίας το κυπριακό κράτος. Μην ακούω ελλαδίτικες βλακείες τώρα.

    Αν νομίζεις οτι η Κρήτη είναι ένα χωριό, στο λέω στη περίπτωση που δεν είσαι κρητικός και απλά το παίζεις, κατέβα στο Ηράκλειο, έλα στα Χανιά εχουμε δημιουργήσει και εμείς πολιτισμό. Δεν γυρνάνε για μας όλα γύρω απο την Αθήνα.. Η τροχιά μας πλέον άλλαξε. Αν απλά είσαι απο τη Σητεία έλα λίγο δυτικότερα να δείς τις ομορφιές του τόπου σου. Να δείς τι σημαίνει κρήτη, τι σημαίνει πολιτισμός και ασε πια τη Βλαχοακρόπολη. Λιγο αλλαγή δεν βλάπτει..

    Πές μας τίποτε άλλο πλάκα έχεις..

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 14/12/2007

  2. Αφού είσαι χανιώτης τότε σίγουρα ξέρεις ότι όλες οι επαναστάσεις από τα Σφακιά ξεκινούσαν κι όλες είχαν σαν αίτημα το «Ένωση ή θάνατος». Μόνο η ελευθερία δεν αρκούσε. Αν δεν υπήρχε το πείσμα των χανιώτικων επαρχιών η κρήτη δε θα ενωνόταν. Γιαυτό και οι βουλευτές της κρητικής ποιλιτείας πήγαν με το ζόρι στην ελληνική βουλή να συνεδριάσουν μαζί με τους Ελλαδίτες βουλευτές για να δηλώσουν τη ντε φάκτο Ένωση. Γιαυτό κι έτρεχαν στη μακεδονία για να την ελευθερώσουν πριν ακόμα ενωθεί η Κρήτη. Γιαυτό τη μέρα της Ένωσης, 1 Δεκέμβρη 1913 οι παλαίμαχοι καπετάνιοι Γιάνναρης και Μάντακας υψωσαν την ελληνική σημαία στο Φιρκά.
    Το θέμα με την Ένωση δεν ήταν ποτέ τα λεφτά. Ήταν η αίσθηση ότι ανήκουμε στο ίδιο σύνολο με τους υπόλοιπους ελληνικούς πληθυσμούς κι αυτό εκφράστηκε από το 1204. Και στην κύπρο το ίδιο ήταν στον ενωτικό αντιαποικιακό της αγώνα. Ένα επιχείρημα των άγγλων προς τους κυπρίους ήταν «μην ενωθείτε με την Ελλάδα γιατί θα πεινάσετε», κι αυτοί εγραφαν στους τοίχους «την Ελλάδαν θέλωμεν και ας τρώγωμεν πέτρες». Στην κρήτη αυτό ήταν ακόμα πιο έντονο.
    Η αντίδραση απέναντι στο κράτος των Αθηνών δε μπορεί να είναι η απόσχιση αλλά η πάλη απέναντί του μαζί με τις υπόλοιπες ελληνικές επαρχίες.
    Βέβαια, σε μια συγκυρία που χτυπάει κάθε τι που έχει σχέση με ταυτότητα, θα βρίσκονταν και κάποιοι, είτε συνειδητά είτε αφελώς, να μιλήσουν για απόσχιση, ειδικά τώρα που στα πλαίσια της ΕΕ αυτό μοιάζει πιο ανώδυνο. Η σημαία της κρητικής πολιτείας προβάλλεται αθώα ως κρητικό σύμβολο, αλλά ποτέ δεν ήταν. Οι σημαίες των καπετάνιων με το Ένωσις ή Θάνατος είναι τα σύμβολά του αγώνα του λαού μας για εθνική ολοκλήρωση. Αν η λογική λοιπόν είναι «να φάω μόνος μου τον πλούτο που νομίζω ότι έχω», αυτή δεν είναι καθόλου κρητική. Γιατί η Κρήτη έγινε παράδειγμα στους υπόλοιπους ελληνικούς πληθυσμούς για τη δίχως αντάλλαγμα προσφορά της στους κοινούς αγώνες.
    Φουρόκατος

    Σχόλιο από Fourokatos | 16/12/2007

  3. Σχόλιο από makis85 (10.07.2007)

    Για ρώτα λίγο τους φίλους σου τους Κύπριους πως τα βγάλανε αυτά τα λεφτά… “Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος”, τούς λέει κάτι;

    Την Κύπρο να μην την βαζετε στο στομα σας .

    Ήρθες ποτε στην Κυπρο και ειδες Ξέπλυμα Βρόμικου Χρήματος; Τι λετε ανοιγουμε το στομα μας και λεμε οτι θελουμε τελικα .

    Δική μου γνωμη ως ελληνας της κυπρου η κρητη να μείνει στη ελλαδα γιατι αν αποσχιστεί θα την πουλήσει και αυτη στη τουρκια οτι εκαμε με την μιση κυπρο το 1974 και να παω και πιο πριν το 1960 και στις δυο περιπτώσεις ηταν ο καραμαλης

    Σχόλιο από ΚΥΠΡΙΟΣ | 04/01/2008

  4. eisasten ftanares. i kriti tha anikei sto nato. tha sas dialisoume siga siga kai tha dinamousoume ton simmaxo mas tin tourkia mexri na sas kanei ntou. pino mpafous kai pezo pro.gia na mpeis kane ntou.mano ftanares. eseis oloi sigoura isaste agamitoi kai den exete fili i prosopiki zoi kai katheste me tes ores sto internet kai grafete malakies. katebaste kamian tsonta.

    Σχόλιο από cia | 05/01/2008

  5. cia

    αυτό ακριβώς κάνουμε!!!

    Δεν το κατάλαβες;;

    Μ-π

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 05/01/2008

  6. δεν nomizo na sas sumferei kai poli h aneksartitopihsh nomizo oti tha eiste eualotoi se mia polemikh sigrousi kai ama tha figetai apo tin ellada den nomizo na exetai kai boitheia.
    alla oute emas sumferei opos eipate parapano gia to emporio.
    genika den sumferei kanenan ektos an exetai allous logous…..

    Σχόλιο από stelaras | 09/01/2008

  7. ΜΙΑ ΧΑΛΑΡΩΤΙΚΗ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ
    για να σαρκάσουμε εμείς μόνοι μας τον εαυτό μας

    (όχι σαν τους Πόντιους με τα ποντιακά ανέκδοτα που τα λέει ο πάσα εις
    κι αυτοί το τρών και κάθονται)

    ——————————————-

    Πως λέγετε το γήπεδο στα Ζωνιανά;
    – ΣΕΦ (Στάδιο Ειρήνης και Φυτείας).

    – Γιατί αν τα Ζωνιανά είχανε ομάδα πόλο θα ήταν πρώτοι παγκοσμίως;
    – Γιατί θα παίζανε όλοι φουνταριστοί.

    – Γιατί στα Ζωνιανά είναι όλοι φίλαθλοι του Παναθηναϊκού;
    – Γιατί έχει ως έμβλημα το τρίφυλλο.

    – Γιατί το γήπεδο των Ζωνιανών δεν έχει χόρτο και γραμμές;
    – Γιατί καπνίσαν όλο το χόρτο και ρουφήξαν τις γραμμές.

    – Τι στολίζουν στα Ζωνιανά τα Χριστούγεννα αντί για έλατο;
    – Χασισόδεντρο.

    – Ποιό είναι το αγαπημένο τραγούδι όλων στα Ζωνιανά;
    – Πίνω μπάφους και παίζω Προ.

    – Γιατί έμεινε χθες κλειστό το σχολείο στα Ζωνιανά;
    – Γιατί οι δάσκαλοι παρουσιάζουν ήδη συμπτώματα στέρησης.

    – Τι κοινό έχουν τα Ζωνιανά με την εκκλησία;
    – Και στα δύο όταν μπαίνεις κάνεις το Σταυρό σου.

    – Σε ένα αμάξι είναι ένας από τα Ζωνιανά, ένας από τα Ανώγεια και ένας από τα Λιβάδια Μυλοποτάμου. Ποιός οδηγεί;
    – Η ασφάλεια.

    – Και πιο είναι το αγαπημένο άθλημα των Ζωνιανών;
    – Το μπάφκετ.

    – Γιατί στα Ζωνιανά δεν έχει πλέον άλλο πράσινο;
    – Που να βρεθεί πράσινο αφού το ξεριζώνουν τα ΕΚΑΜ.

    – Γιατί τα ΕΚΑΜ μαζεύουν το χασίς των Ζωνιανών;
    – Γιατί μετά τις φωτιές στην Πελοπόννησο παρατηρήθηκε έλλειψη στο Κολωνάκι.

    – Γιατί τα Ζωνιανά έχουν τα πιο γρήγορα γαϊδούρια;
    – Γιατί με τόσο χόρτο που βόσκουν γίνονται καθαρόαιμα κούρσας.

    – Αν η ιστορία των Ζωνιανών γίνει κάποτε ταινία, θα πρωταγωνιστεί ο Φούντας;

    – Πουτάνα παγκοσμιοποίηση. Μπαίνουν τα ΕΚΑΜ στα Ζωνιανά και παραλύει η οικονομία της Ολλανδίας

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 10/01/2008

  8. giati i kipros exei kali oikonomia giati to megalitero komma tis einai to akel to (koumounistiko koma)kai fetos to flebari 8a exei kai koumounisti proedro eno stin elada ta troi ola o karamalis kai o papantreou an itan kibernisi ola auta ta xronia sunaspismos kai kke (to kke oxi toso me tes paleomoditikes tous apopsis kai o sunaspismos me pio diekditiko xaraktira san to akel diladi) 8a eixete kai esis kali oikonomia kaliteri zoi kai pio pola xrimata stin tsepi sas

    Σχόλιο από ΑΡΙΣΤΕΡΗΚΥΠΡΙΟΣ | 11/01/2008

  9. kirie stelio, e3adelfe ekames auto to forum tis poutanas. oi anthropoi edo exoun sobaro zitima na lisoun tzai esi tous laleis malakies. o xristofias en fkenei pou na fakas xame ektos an eisai oulli mera sta grafeia pou ena erteis piso kai pianeis til oli mera opos ton kairo pou isoun ati kai na parakalas gia psifous. ton kairo pou ipostiri3ete tasso omos isastan kaloi. eta xairka sas mian fora en ipostiri3ate tzai eseis giatro perkei doumen asprin mera. anti na kathese kai na grafeis malakies kalitera katse diabase perkei peraseis giati en exei antron poupotzei na se glitosei tzai en kardiaki pou ena kameis tin thkian m.

    Σχόλιο από kentroos kiprios | 12/01/2008

  10. kentroos kiprios,

    να σου πούμε απλά ότι γουστάρουμε πολύ τα κυπριακά και ευχαριστούμε που γρα΄φεις σ’ αυτά.

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 12/01/2008

  11. pontos kai aristera

    parakalo file m,ektimo poli oti katalambeneis tin prospatheia m kai tha sinexeiso akathektos na grafo kipriaka gia na ta mathete oso kalitera mporeite tora p exete tin eukairia. e3alou einai adiko emeis na sas katalambenoume kai esis oxi. ti soi mitera patrida eiste an den mporeite na mas katalabete? siga siga an arxisete na mas katalambenete den tha exoume ta idia problimata pou eixame kai to 74′

    Σχόλιο από kentroos kiprios | 12/01/2008

  12. kentroos kiprios

    γράφεις:

    «einai adiko emeis na sas katalambenoume»

    Είσαι σίγουρος ότι μας καταλαβαίνεις;

    Για δες λοιπόν το ποίημα του σύντροφου «μουμούλ» στην Χελιδώνα (μ-λ), όπου επίσης μπορείς να συμμετέχεις γράφοντας στίχους στα κυπριακά [καλύτερα θάταν να χρησιμοποιείς ελληνικό αλφάβητο. Οι γλώσσες μας (κυπριακά, ποντιακά, δημοτική) είναι ελληνικές εξάλλου] :

    Το Αβατον …Η οι πειρασμοί του Αγίου…
    ————————————

    Τρία νυφόπα έρχουνταν α’ σο Σύριζαν μερέαν
    Ση όρους το άβατον απές να εφτάνε ποδαρέαν

    Ινας τσοπάνον είδεν ατά σην μέσην σο ορμάνι
    -κόρτσοπα μερ εχπάστετεν ουκ έχετεν χαϊβάνι

    -Ντο σην ψωλή μ’ αραεύτεν αδά μακρά α’ σα αλώνια
    Φαϊν ελέπω ουκ έχετεν ποιάνε σας τα πόνια

    Ελάτε ποδεζίζω σας σουμά εν η οντά μ’
    Ούλιν μαζί κάχουμες ευτάμες έναν σουρβάν

    -Εμείς για δουλείαν έρθαμε γιοχ για το χαβά μουν
    Έβαλ σον κώλο ς’ τον σουρβάν και χαθ’ απ’ εμπροστά μουν

    -Μω σας τσαχάλκα κόρτσοπα έναν σουρβάν πιέτε
    Ποίον εν η δουλείαν εσουν εμέναν για ειπέτε

    Εσύ νουνίεις για γαμετόν έρθαμε σο ορμάνι
    Αμά εμείς τρανόν ζορ έχουμε, ουλ εξέβαν σο μεϊντάνι

    Ατοίν εκεί ντο κάθουνταν απές σα μοναστήρια
    Θέλνε τεμέτερον τη χωρί να παίρνε τα παϊρια

    Και να λες ατοίν πως κι έχουνε φαίν κατ’ να τρώνε
    Με αϊκα φουτέσια εθάρεσαν εμάς πως θα κομπώνε

    Κανάν θεόν κι ερώτεσαν ούτε την Παναϊαν
    Ο κώλος ατούν αν κρατεί ας φτάνατο αλλομίαν

    Για το ’ατό λέγω σε γέροντα εμείς εκές θα πάμε
    Ο κώλος ατούν δι και παιρ’ ατώρα ντο θα εφτάνε ?

    συνεχίζεται…….

    ——————————
    Βοήθημα για τα έντονα γράμματα
    Το χ διαβάζεται σαν το γαλλικό ch
    Το ια κάτι ανάμεσα σε εα και το αγγλικό cat
    Αν πετύχετε ξ κάτι σαν γαλλικό kch
    Το τσ παχύ, όπως το τούρκικο τσάι
    Τα υπόλοιπα αργότερα
    ————————–

    Και μια καταπληκτική συλλογή φωτογραφιών παρακάτω:

    Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά | 12/01/2008

  13. […] αντίστοιχες συζητήσεις: Κρητικός, manoliskriti, Κρητικός, manoliskriti, krhtikos, arisgr86 (μην σας προκαλεί έκπληξη το arisgr86. Υπάρχει […]

    Πίνγκμπακ από Απάντηση στο InOut.gr - Σας είπε κανείς ότι είμαστε Κάφροι; | Πάρε-Δώσε | 02/09/2008

  14. Βρήκα κάπου μια μαντινάδα από το συνονόματό μου τον Ζωνιανό:

    Τα μάτια δεκατέσσερα
    έπρεπε να τα έχουν ,
    γι μας δουλεύουνε ψιλά
    γι πράμα δε …κατέχουν.

    Ούλοι ψηφίσαν φανερά
    κι έβλεπε ο γις τον άλλο,
    λενε εδά η κάλπη γέννησε
    και έβγαλε πράμα άλλο .

    Τρείς μήνες κοιλιοπόνανε
    και σπάσαν τα νερά της ,
    ανεμογκάστρι ήτανε
    ξεφούσκωσε η κοιλιά της!!!

    Σχόλιο από Ζωνιανίτης | 02/09/2008

  15. […] -Τα Ζωνιανά και η χαμέ […]

    Πίνγκμπακ από -Δύο χρόνια Π&Α: Ένας “εγωκεντρικός” απολογισμός! « Πόντος και Αριστερά | 31/12/2008

  16. […] -Τα Ζωνιανά και η χαμένη ψυχή της Κρήτης […]

    Πίνγκμπακ από -Ο απολογισμός του έτους « Πόντος και Αριστερά | 08/01/2010


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: